Hallo mensen,
Ik heb een probleem met mijn (ex) werkgever.
Ik ben gedurende 3 jaar werkzaam geweest bij een opticien. Bij de functie hoorde het volgen van een opleiding. Ik heb hier niet om gevraagd, dit was een verplichting bij het aannemen van de baan.
Na 3 jaar werkzaam te zijn geweest moet er een vast contract volgen, ofwel ontslag...
Enkele weken voordat mijn contract voor bepaalde tijd afliep, heb ik een functioneringsgesprek gehad, waarin de werkgever en bedrijfsleider hebben aangegeven dat ik het vaste contract zou krijgen.
Even voordat het zover was (1 juni zou het ingaan), kreeg ik van een collega te horen dat zij vanwege de economische crisis ontslagen zou worden. Ik schrok hier nogal van, en ben nogmaals naar mijn werkgever gegaan om te vragen of ik mijn vaste contract wel echt kreeg.
Opnieuw heeft mijn werkgever de bevestiging gegeven dat ik mijn vaste contract krijgen zou.
Enkele dagen voor mijn contractsverlenging heb ik opnieuw een gesprek gehad met mijn werkgever.
Hierin werd aangegeven dat mijn contract NIET verlengd werd, en ik dus vanaf 1 juni niet meer in dienst zou zijn. Aangezien werkgever toch tevreden was over mijn functioneren had hij een oplossing bedacht.
Hij wilde me niet kwijt, maar een vast contract zat er niet in. Zijn voorstel was om me een nieuw contract aan te bieden, onder een andere BV die ook van hem is. Ik zou wel gewoon op dezelfde plaats blijven werken, voor hetzelfde salaris, op dezelfde dagen. In principe veranderd er voor mij dus niets, enkel de officiele naam van het bedrijf waar ik voor werk veranderd. In alle contracten die binnen zijn bedrijven uitgegeven worden staat namelijk dat je ook in de andere bedrijven inzetbaar bent.
Ik voelde me hierdoor nogal belazerd, omdat het tot 2 maal toe is toegezegd dat ik een vast contract zou krijgen, en dat nu via een achterdeurmanier (om het zo maar even te noemen) weer van voor af aan begonnen gaat worden..
De studiekosten die ik gemaakt heb zouden door de nieuwe BV waarvoor ik werkzaam zou worden worden betaald aan de oude BV. De studiekostenregeling zoals ik deze heb getekend op het moment dat ik in dienst kwam, zou dus gewoon van kracht blijven.
De volgende dag lag mijn ontslagbrief op de deurmat. In deze brief stond niets vermeld over het nieuwe contract dat ik aangeboden zou krijgen, enkel dat ik vanaf 1 juni niet meer in dienst zou zijn bij de oude BV.
Nog vervelender vond ik dat in de brief stond dat de volledige studiekosten terugbetaald moesten worden.
Aangezien ik niets las over het nieuwe contract en over de overheveling van mijn studiekosten van de oude naar de nieuwe BV, en aangezien mijn vertrouwen in de werkgever al enigzins geschaadt was door het feit dat mij tweemaal een vast contract beloofd is dat ik uiteindelijk niet gekregen heb, besloot ik de ontslagbrief dan ook niet te tekenen.
Ondertussen was het ongeveer de datum waarop salaris en vakantiegeld werden uitbetaald. Ik hoorde van alle collega's dat het binnen was, maar alleen bij mij stond het er nog niet op...
Ik heb met de werkgever hierover telefonisch contact gehad. Hij vertelde mij dat hij niet in 1 brief een ontslag kon vermelden, en tevens een nieuwe contract kon aanbieden. Ik kan dat begrijpen, het gekke is dan alleen wel dat er geen rechte oversteek gemaakt kon worden, dus geen 2e brief verstuurd kon worden met daarbij het nieuwe contract en zwart op wit dat de studiekosten door de nieuwe BV werden overgenomen. Wat betreft het salaris en vakantiegeld wist hij me te vertelllen dat dit gereserveerd stond tot het moment waarop hij de brief ondertekend terug ontvangen had.
Een dag later kwam mijn werkgever met het nieuwe contract, en vroeg of ik de brief al ondertekend had.
Ik vertelde hem dat ik geen brief ging tekenen waar in stond dat ik de studiekosten ging terugbetalen, omdat volgens de studiekostenregeling terugbetaling alleen aan de orde is wanneer de werknemer zelf ontslag neemt, en afgesproken was dat de kosten door de nieuwe BV overgenomen werden.
In het nieuwe contract was hierover niets terug te lezen.
Ik heb de werkgever dan ook gevraagd of het mogelijk was de brief aan te passen, en de zin waarin stond dat ik de studiekosten moest terugbetalen er uit te halen, óf om in het nieuwe contract te vermelden dat de studiekosten werden overgenomen.
Ziijn reactie hierop was dat ik nog blij mocht zijn met een tijdelijk contract in deze tijd, dat hij me ook direct had kunnen ontslaan, en dat hij de regels maakt en niet ik, en dat er geen letter werd weggehaald of bijgeplaatst. Wanneer ik zijn brief niet wilde tekenen kon ik mijn jas pakken en gaan.
Ik wilde mezelf niet met de rug tegen de muur laten zetten en vond bovendien dat dit een hele rare manier was van werken. Wanneer beide partijen instemmen met een mondelingen afspraak, moet het geen probleem zijn dit op papier te zetten en door beide partijen te ondertekenen lijkt me. Ik ben dan ook gegaan, zonder zijn brief te tekenen.
De werkgever houdt voet bij stuk, en zegt de studiekosten a 1944 euro te verrekenen met mijn salaris en vakantiegeld a 1890 euro. IK HEB DE WERKGEVER HIER UITERAARD NOOIT TOESTEMMING VOOR GEGEVEN!
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Kan de werkgever zonder dit vooraf aan te kondigen en/of zonder toestemming van de werknemer zomaar de studiekosten met salaris en vakantiegeld verrekenen? (Ik zal toch geld moeten hebben om deze maand van te leven en rekeningen van te betalen?!)
- Kan de werkgever mij uberhaupt verplichten tot terugbetaling van studiekosten wanneer hij mij ontslaat?
(In de studiekostenregeling staat alleen iets over terugbetaling wannneer de werknemer zelf opstapt, iets dat me erg logisch lijkt. Het is wél zo dat in de studiekostenregeling staat dat wanneer blijkt dat de deelnemer van de opleiding regelmatig niet bij de lessen aanwezig is, terugbetaling verplicht is. Ik ben niet altijd aanwezig geweest op de opleiding, maar had wel nog de volle kans van slagen, wanneer ik de komende toetsen voldoende zou afronden was ik gewoon geslaagd. De vraag is hier natuurlijk wat onder de term 'regelmatig' verstaan wordt, en of dit terrecht is wanneer de deelnemer wel nog gewoon kan slagen voor de opleiding)
- Is het toegestaan om een werknemer onder een andere BV onder te brengen, terwijl zijn uren/salaris/werkzaamheden/werkplek NIET veranderen?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!!