abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69792960
Pfft, ik probeer het echt te begrijpen en jullie leggen het heel goed uit, maar we moeten nu maar even een meet doen en het in praktijk brengen, anders duizelt het me.
  Moderator zondag 7 juni 2009 @ 13:59:34 #77
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_69793019
En dan hebben we nog niet eens LBW (Leg Before Wicket) uitgelegd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_69793020
Tnx voor de uitleg, de basis is nu in ieder geval duidelijk. Nu zit ik nog met vragen als 'waarom gooien ze zo vreemd', en 'als je de bal misslaat maar hij mist ook die paaltjes, mag je dan toch een run maken'?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_69793062
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:50 schreef SCH het volgende:
Wanneer is een slagman safe?
Wanneer de batsman (slagman) met zijn bat bij het streepje is. Er zijn 2 strepen (beetje onduidelijk) voor beide wickets (die paaltjes). Zolang de batsman nog niet bij het wicket is en die paaltjes worden omver gegooit dan is die batsman uit.

Twenty 20 cricket houdt in dat het ten eerste veel korter en spectaculairder is. Het is veel korter en de batsmen moeten meer risico nemen. Bij een 50 (?) over wedstrijd wordt veel behoudender gespeeld en probeert men er vooral voor te zorgen dat je niet All Out gaat (alle 11 batsmen uitgegooit).

Duidelijk?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_69793113
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:46 schreef Suijk het volgende:

[..]

Met z'n 2en. Dus 1 speler slaat die bal weg, rent naar de overkant van dat pad en weer terug, samen met een andere van je team? En wat als de bal niet gevangen is, maar gewoon in het veld ligt en je tegenstander pakt dus die bal, wat is dan het doel? Waar moet die bal naar toe om die renners 'uit' te krijgen?
Er zijn in principe twee slagmannen in het spel. Er wordt vanaf één kant aangegooid, dus als er telkens één run wordt gemaakt, komen die twee om beurten aan slag (je rent naar de overkant, en als de andere slaat, ren je weer terug). Er kunnen ook echter meer runs worden gemaakt naar verlang het spel nog niet gestopt is. Zo kan iemand aan slag blijven.

Ook kan het zijn dat één van de twee slagmannen maar blijft staan, terwijl nieuwe slagmannen telkens afgewisseld worden omdat ze uit gaan.

En wat het doel is. Het doel blijft om runs te maken. Dus slagmannen kunnen besluiten niet te lopen en op safe te gaan, maar kunnen ook besluiten om wel te lopen om meer runs te maken (wat Nederland dus deed bij de laatste bal). Dan moet de tegenpartij de bal tegen die paaltjes aangooien voordat de slagman van Nederland over de lijn is gegaan. Die Engelsman miste met de bal het paaltje en de bal rolde veel te ver door om het nog opnieuw te proberen, zodat de Nederlandse slagmannen dus twee keer heen en weer konden lopen.

Beetje duidelijk uitgelegd cricketers of klopt er iets niet (ik heb het door de jaren heen ook maar van mijn vader geleerd, die de regels wel al lang snapt).
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:59 schreef Suijk het volgende:
Tnx voor de uitleg, de basis is nu in ieder geval duidelijk. Nu zit ik nog met vragen als 'waarom gooien ze zo vreemd', en 'als je de bal misslaat maar hij mist ook die paaltjes, mag je dan toch een run maken'?
Dat vreemde gooien weet ik ook niet. Als de batsman de bal misslaat, dan is het gewoon een goede worp en pech voor de batsman. Dan is het gewoon letterlijk en figuurlijk een vergooide beurt.
pi_69793141
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:59 schreef UIO_AMS het volgende:
"How's that!?!"

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_69793493

Best Watched In HQ.

Laat zien waarom ze zo gooien, extreem veel spin kan aan zo'n bal gegeven worden.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_69793883
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:59 schreef UIO_AMS het volgende:
Dat kregen wij vroeger op school anders 'gewoon' bij de Engelse les uitgelegd
pi_69794562
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:59 schreef Suijk het volgende:
in principe mag je dan een run maken (een bye heet dat dan). Echter, voor die situaties staat er een wicketkeeper (soort catcher) achter de paaltjes om de bal die langs het wicket schiet op te vangen. Komt wel eens voor dat hij hem mist en dan kan je dus een run maken terwijl je de bal mist en de bal ook de paaltjes mist.
(Om nog een term er in te gooien, je hebt ook nog een leg bye. Dan raak je de bal niet met je bat maar met een ander lichaamsdeel (meestal je been) en maak je vervolgens een run)
hmmmm....WAT???
pi_69794686
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:03 schreef marcodej het volgende:

[..]

"How's that!?!"

Als de bal gegooid word om geslagen te worden, en de slagman(batsman) hem mist, maar hij tegen z'n been komt.

nu gaan ze kijken als, stel dat die been er niet stond, of hij dan tegen het wicket gekomen zou zijn!

(Leg Before Wicket)
pi_69795183
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:57 schreef SCH het volgende:
Pfft, ik probeer het echt te begrijpen en jullie leggen het heel goed uit, maar we moeten nu maar even een meet doen en het in praktijk brengen, anders duizelt het me.
Lees dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Cricket
En dit: http://www.cs.purdue.edu/homes/hosking/cricket/explanation.htm
En kijk een aantal this is cricket filmpjes: http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=this+is+cricket&aq=f
I feel kinda Locrian today
pi_69795192
Het gooien heeft te maken met het effect.
je probeert hem te spinnen door je hand te draaien zodat je hem pas loslaat als de bovenkant van je hand naar beneden wijst. (ongeveer)

Door ook nog 1 kant van de bal glad te maken wat je soms nog ziet, krijg je een extra effect wat te maken heeft met de aerodynamica. (ruwe kant gaat langzamer, dan gladde kant etc)
pi_69795598
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:53 schreef Vitamine_C het volgende:

[..]

in principe mag je dan een run maken (een bye heet dat dan). Echter, voor die situaties staat er een wicketkeeper (soort catcher) achter de paaltjes om de bal die langs het wicket schiet op te vangen. Komt wel eens voor dat hij hem mist en dan kan je dus een run maken terwijl je de bal mist en de bal ook de paaltjes mist.
(Om nog een term er in te gooien, je hebt ook nog een leg bye. Dan raak je de bal niet met je bat maar met een ander lichaamsdeel (meestal je been) en maak je vervolgens een run)
En die wicketkeeper kan hem dus dan ook uitgooien door zo'n niet geslagen bal te vangen en hem snel tegen de wicket te stoten op het moment dat de batsman niet safe staat (bijvoorbeeld door zijn slagbeweging)? Toch?
pi_69796242
quote:
Op zondag 7 juni 2009 15:24 schreef marcodej het volgende:

[..]

En die wicketkeeper kan hem dus dan ook uitgooien door zo'n niet geslagen bal te vangen en hem snel tegen de wicket te stoten op het moment dat de batsman niet safe staat (bijvoorbeeld door zijn slagbeweging)? Toch?
klopt, als de batsman niet probeerd te rennen maar door zijn slagpoging buiten het veilige gebied staat kan de wicketkeeper hem op die manier uit maken, dan heet het een stumped.

Als hij wel een bye probeerd te lopen en de wicketkeeper stoot/gooit de bal tegen het wicket dan is het een run out.
hmmmm....WAT???
  zondag 7 juni 2009 @ 18:03:43 #90
6536 dwerg
chagrijn
pi_69800784
Over een half uur begint op The Oval de wedstrijd tussen Engeland en Pakistan, de 'andere wedstrijd' in de poule van het Nederlands elftal. Als Pakistan wint, is Engeland uitgeschakeld, en gaat Oranje door naar de tweede ronde.
I intend to live forever, or die trying.
pi_69800914
Ik ben nog benieuwd naar jullie mening, dwerg in het bijzonder, over de purisme discussie
pi_69801417
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:09 schreef SCH het volgende:
Ik ben nog benieuwd naar jullie mening, dwerg in het bijzonder, over de purisme discussie
Ik denk dat het Twenty20-cricket wel goed is voor de sport. Ik denk dat het voor mensen makkelijker en aantrekkelijker wordt om te volgen. Maar dat betekent niet dat het meerdaagse testcricket moet verdwijnen...

* marcodej is een fan van de sport, maar ook een cricketdwerg, aangezien het nauwelijks op tv komt. Ik ken de basisregels/principes en als het een keer uitgezonden wordt, volg ik het graag. Maar daar houdt het ook mee op...

[ Bericht 19% gewijzigd door marcodej op 07-06-2009 18:32:07 ]
pi_69801635
mee eens. Zolang je beide versies van het cricket naast elkaar laat bestaan vind ik het prima. Twenty20 is gewoon een stuk leuker om naar te kijken en persoonlijk lijkt het mij een leukere variant om te spelen ook.
Daarnaast denk ik dat het Twenty20 cricket meer leven zal blazen in het cricket in Nederland. De jeugd zal zich veel meer aangetrokken voelen tot dit type cricket en daarmee kunnen de clubs en het cricket in Nederland in de toekomst hopelijk gaan groeien.

* Vitamine_C heeft in zijn zeer jonge jaren op cricket gezeten maar speelt sinds zijn 14e alleen nog maar recreatief cricket met vrienden en familie. Volg de grote toernooien en ben incidenteel nog wel eens op mijn oude club als mijn broertje speelt
hmmmm....WAT???
pi_69801850
17 jarige bowler nu bij Pakistan , en meteen de eerste uit (catch) in de 2e over
hmmmm....WAT???
pi_69802859
kan ik het ergens streamen?
pi_69803342
pi_69803700
hij moet wel steeds bufferen, irritante shizzle
pi_69805161
Hoe gaat het nu met Engeland?

Hup Pakistan
pi_69805289
quote:
Op zondag 7 juni 2009 20:15 schreef SCH het volgende:

Hup Pakistan
Die Pakistani staan anders wel bekend als saaie perfectionisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')