Ik zit me dus af te vragen, welk jaartal kan je zien als het begin van de opkomst van Europa?quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:00 schreef Earry het volgende:
In de periode van 1000-1500 stelt Europa iig niets voor; daarna krijg je veel expansie, kolonisatie, welvaart. Het hangt er dus maar vanaf wat je als 'invloed' ziet. China zelf was vrij gesloten het waren veelal de Europeanen die handel dreven met China, niet andersom.
Ik denk het wel ja, dit was het begin van de 'Nieuwe wereld, Azië, Afrika'-trend. Vlak hierna volgde een enorme economische opleving.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:22 schreef DrowningMan het volgende:
[..]
Ik zit me dus af te vragen, welk jaartal kan je zien als het begin van de opkomst van Europa?
- 1492 met Columbus? probleem hierbij is dat het alleen economisch is.
De opdracht gaat over China versus Europa, daarom heb ik het Ottomaanse Rijk inderdaad onder Europa geschaard. De ondergang/neergang van China is alleen nog een moeilijk punt. Zit zelf te denken aan 1644, val van de Ming dynastie.quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:24 schreef Triggershot het volgende:
Had het Ottomaanse rijk niet ook erg veel invloed tussen 1300 en 1700? Weet alleen niet of je dat onder Azie of Europa wil scharen?
Want 'de Joden' maken ook een aanzienlijk deel van Europa uit? Van de 731,000,000 inwoners zijn er 1,500,00 joods.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:54 schreef zuiderbuur het volgende:
Je mag ons perspectief toch niet verwarren met het Aziatische. Een vroegere Thaise koning heeft de Chinezen ooit "de joden van het Oosten" genoemd. In landen als Singapore, Thailand, Maleisië, Indonesië maken ze een aanzienlijk deel van de bevolking uit, in Singapore (nochtans ver van China gelegen) hebben ze er zelfs een absolute meerderheid, en niet zelden zijn sleutelposities in handen van Chinezen.
Beschouwt men in het westen de Qing-dynastie niet een beetje teveel als een periode van zwakte trouwens. Is het niet onder hen dat de greep op Mongolië (binnen en buiten) en Tibet verstevigd werd, bijvoorbeeld?
Tja, ik citeer hem maar. Die opmerking maakte ik dan zelf ook onmiddellijk: joden hebben/hadden in Europa ook sleutelposities, maar hun demografisch aandeel was veel geringer.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:34 schreef Roi het volgende:
[..]
Want 'de Joden' maken ook een aanzienlijk deel van Europa uit? Van de 731,000,000 inwoners zijn er 1,500,00 joods.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |