abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69445499
Ik moet een paper schrijven over de vraag welk land, China of Europa het meest dominant is geweest in de wereldgeschiedenis, bezien van 1000-1850.

Er kan gesteld worden dat China qua cultuur en handel tot circa 1644, val Ming dynastie het meest invloedrijke land in de wereld was, en sinds de 20ste eeuw ook weer aan het opkomen is, met slechts een korte tussenpauze van Europese expansie en modern imperialisme in de 18de en 19de eeuw.

Ik ben eigenlijk op zoek naar argumenten om dit beeld te ontkrachten.
Heb zelf al een aantal argumenten, maar andere visies zijn mijns inziens heel goed om een compleet beeld te krijgen.

alvast bedankt:)
pi_69445705
In de periode van 1000-1500 stelt Europa iig niets voor; daarna krijg je veel expansie, kolonisatie, welvaart. Het hangt er dus maar vanaf wat je als 'invloed' ziet. China zelf was vrij gesloten het waren veelal de Europeanen die handel dreven met China, niet andersom.
pi_69446370
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:00 schreef Earry het volgende:
In de periode van 1000-1500 stelt Europa iig niets voor; daarna krijg je veel expansie, kolonisatie, welvaart. Het hangt er dus maar vanaf wat je als 'invloed' ziet. China zelf was vrij gesloten het waren veelal de Europeanen die handel dreven met China, niet andersom.
Ik zit me dus af te vragen, welk jaartal kan je zien als het begin van de opkomst van Europa?
- 1492 met Columbus? probleem hierbij is dat het alleen economisch is.
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:25:30 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69446484
China is vooral intern gericht geweest, Europa juist heel extern gericht. Ook voor 1500 al. Het was Marco Polo die naar China ging en niet andersom. Daarom Europa.
The End Times are wild
pi_69446679
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:22 schreef DrowningMan het volgende:

[..]

Ik zit me dus af te vragen, welk jaartal kan je zien als het begin van de opkomst van Europa?
- 1492 met Columbus? probleem hierbij is dat het alleen economisch is.
Ik denk het wel ja, dit was het begin van de 'Nieuwe wereld, Azië, Afrika'-trend. Vlak hierna volgde een enorme economische opleving.
pi_69452678
Had het Ottomaanse rijk niet ook erg veel invloed tussen 1300 en 1700? Weet alleen niet of je dat onder Azie of Europa wil scharen?
pi_69453035
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:24 schreef Triggershot het volgende:
Had het Ottomaanse rijk niet ook erg veel invloed tussen 1300 en 1700? Weet alleen niet of je dat onder Azie of Europa wil scharen?
De opdracht gaat over China versus Europa, daarom heb ik het Ottomaanse Rijk inderdaad onder Europa geschaard. De ondergang/neergang van China is alleen nog een moeilijk punt. Zit zelf te denken aan 1644, val van de Ming dynastie.
pi_69470222
Je mag ons perspectief toch niet verwarren met het Aziatische. Een vroegere Thaise koning heeft de Chinezen ooit "de joden van het Oosten" genoemd. In landen als Singapore, Thailand, Maleisië, Indonesië maken ze een aanzienlijk deel van de bevolking uit, in Singapore (nochtans ver van China gelegen) hebben ze er zelfs een absolute meerderheid, en niet zelden zijn sleutelposities in handen van Chinezen.

Beschouwt men in het westen de Qing-dynastie niet een beetje teveel als een periode van zwakte trouwens. Is het niet onder hen dat de greep op Mongolië (binnen en buiten) en Tibet verstevigd werd, bijvoorbeeld?
pi_69736569
Lees het boek het boek ReOrient van Andre Gunder Frank eens een keer over de economische situatie in de wereld tussen 1400-1800. Het boek probeert uit een te zetten waarom de grote Aziatische beschavingen dominanter waren dan beschavingen in Afrika, Amerika en Europa en waarom Europa de macht greep.

succes
pi_70576219
Nou zo te zien heeft de ts alle antwoorden al binnen.
75 topics = FIN
pi_70595093
Ik denk dat China verder ontwikkeld was, maar naar binnen gericht. Dus als je het over 'werelddomminatie' hebt en je het Ottomaanse Rijk bij Europa rekent dan is het in die periode zeker Europa.

Maar het ligt uiteraard aan je perspectief. Wat is de 'wereld'.
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:50:54 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70595402
Uit principe ga ik niet in op huiswerkvragen. Het doel daarvan is nou juist om zelf met argumenten en onderzoeken te komen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_71000529
Dat is toch al gegeven of mis ik nou iets LV?
75 topics = FIN
pi_71000884
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 21:54 schreef zuiderbuur het volgende:
Je mag ons perspectief toch niet verwarren met het Aziatische. Een vroegere Thaise koning heeft de Chinezen ooit "de joden van het Oosten" genoemd. In landen als Singapore, Thailand, Maleisië, Indonesië maken ze een aanzienlijk deel van de bevolking uit, in Singapore (nochtans ver van China gelegen) hebben ze er zelfs een absolute meerderheid, en niet zelden zijn sleutelposities in handen van Chinezen.

Beschouwt men in het westen de Qing-dynastie niet een beetje teveel als een periode van zwakte trouwens. Is het niet onder hen dat de greep op Mongolië (binnen en buiten) en Tibet verstevigd werd, bijvoorbeeld?
Want 'de Joden' maken ook een aanzienlijk deel van Europa uit? Van de 731,000,000 inwoners zijn er 1,500,00 joods.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_71063226
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 14:34 schreef Roi het volgende:

[..]

Want 'de Joden' maken ook een aanzienlijk deel van Europa uit? Van de 731,000,000 inwoners zijn er 1,500,00 joods.
Tja, ik citeer hem maar. Die opmerking maakte ik dan zelf ook onmiddellijk: joden hebben/hadden in Europa ook sleutelposities, maar hun demografisch aandeel was veel geringer.
Hoewel.. in sommige belangrijke steden (Lemberg, Vilnius, Minsk,..) kon het soms zijn dat ze een flinke brok van de bevolking uitmaakten.
Twee wereldoorlogen, een genocide, verschuivende staatsgrenzen en de oprichting van Israel hebben dat wel enorm veranderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')