Ter informatie: Jisrael Beitenu is een extreem-rechts-religieuze partij met als leiders Avigdor Lieberman die ooit heeft gezegd dat je op Gaza een atoombom moet gooien. Met die Lieberman houdt trouwens ook Geert Wilders innige contacten.quote:Mogelijk Israëlisch verbod 'Naqba'
25-05-09
Een Israëlisch ministerscomité heeft ingestemd met een wetsvoorstel om het betreuren van het uitroepen van de staat Israël te verbieden.
Palestijnen herdenken die gebeurtenis, op 15 mei 1948, als de Naqba, wat ramp betekent. Ze houden op die datum marsen door verwoeste dorpen.
Regeringspartij Jisraël Beitenu vindt dat daar drie jaar celstraf op moet staan. Volgens de partij moeten ook Arabische burgers loyaliteit aan Israël tonen.
Vrijheid van meningsuiting
Het plan moet nog worden goedgekeurd door de voltallige ministerraad.
Critici spreken van schending van de vrijheid van meningsuiting.
Bronquote:De regering van Israël heeft zondag een uiterst omstreden wetsvoorstel aangepast. Palestijnen kunnen daardoor de Naqba (catastrofe), de term die zij gebruiken voor de oprichting van de staat Israël in 1948, blijven herdenken, zonder dat ze het risico lopen in de gevangenis te belanden.
Vorige week zag het er nog naar uit dat er een verbod zou komen op de jaarlijkse herdenking, die op 15 mei plaatsheeft. De regering stemde toen nog in met een voorstel van de ultranationalistische regeringspartij Yisrael Beitenu. Dat voorzag in een celstraf van maximaal drie jaar voor mensen die meedoen aan toekomstige Naqbaherdenkingen.
Het Israëlische kabinet heeft het wetsvoorstel aangepast, nadat er deze week hevige kritiek was geuit, onder meer door burgerrechtenorganisaties en belangenvertegenwoordigers van de Palestijnse minderheid. ,,Het originele wetsvoorstel betekende een ernstige schending van de vrijheid van meningsuiting'', erkende een regeringsfunctionaris zondag.
Ja, laten we diefstal maar nuanceren omdat executie erger is.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:07 schreef buachaille het volgende:
Ik vind het nou niet echt erg, als je in Nederland roept dat de staat moet worden vernietigd dan kun je ook celstraf krijgen. Veel erger is het feit dat in de Palestijnse staat Jordanie de doodstraf staat op de verkoop van grond aan joden. Maar daar hoor je klopkoek en zijn soortgenoten niet over natuurlijk.
Selectieve verontwaardiging zie je idd vaak bij mensen die pro-Palestijns zijn.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:07 schreef buachaille het volgende:
Ik vind het nou niet echt erg, als je in Nederland roept dat de staat moet worden vernietigd dan kun je ook celstraf krijgen. Veel erger is het feit dat in de Palestijnse staat Jordanie de doodstraf staat op de verkoop van grond aan joden. Maar daar hoor je klopkoek en zijn soortgenoten niet over natuurlijk.
Palestijnen zijn allesbehalve links maar de regering die in Israel zit is het meest rechtse kabinet sinds de oprichting van Israel.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:06 schreef Lkw het volgende:
Hm, ze hebben zeker gespiekt hoe de Turken het doen. Slechte zaak als het verboden wordt. Jouw links-rechtsverhaal begrijp ik echter niet helemaal. Sinds wanneer zijn de Palestijnen links?
Dat is te overdreven geantwoord. Een land kan het niet hebben als een deel van de bevolking sympathiseert met vijanden die streven naar de vernietiging van dat land. Het is met name voor zo'n klein land als israel die zich in zo'n groot gebied met verbeten vijanden bevindt, funest om half-zacht op dit soort uitingen te reageren. Sterker nog, ik vind dat zelfs met israel bevriende naties dergelijke uitingen de kop in moeten drukken. Helaas kunnen dit soort groeperingen in Nederland vrij hun gang gaan en is er geen tegendemonstrant te bekennen.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:12 schreef Triggershot het volgende:
Ja, laten we diefstal maar nuanceren omdat executie erger is.
Echt weer te doorzichtig voor woorden dit. Er gebeurt iets afkeurenswaardigs in Israel en meteen moet er gewezen worden naar andere landen. Alsof dat ook maar iets uitmaakt voor de beoordeling van deze ontwikkeling.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:07 schreef buachaille het volgende:
Wil je het over selectief zijn hebben? Als je kritiek uit op Israel wordt je meteen gedegradeerd tot anti-semiet... hoezo selectief?quote:Op maandag 25 mei 2009 10:14 schreef Lkw het volgende:
[..]
Selectieve verontwaardiging zie je idd vaak bij mensen die pro-Palestijns zijn.
Gelukkig is het wel goed geregeld in omliggende landenquote:Op maandag 25 mei 2009 10:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is Israel toch een baken van democratie en mensenrechten in het Midden-Oosten
quote:Op maandag 25 mei 2009 10:07 schreef buachaille het volgende:
Ik vind het nou niet echt erg, als je in Nederland roept dat de staat moet worden vernietigd dan kun je ook celstraf krijgen.
Nog erger is dat je dit soort tendensen ook in NL zietquote:Veel erger is het feit dat in de Palestijnse staat Jordanie de doodstraf staat op de verkoop van grond aan joden. Maar daar hoor je klopkoek en zijn soortgenoten niet over natuurlijk.
Alsof je die sympathieen de kop indrukt door de uiting daarvan te verbieden. Echt, het is van een naïviteit waar een jaren '70 hippie nog jaloers op zou zijn...quote:Op maandag 25 mei 2009 10:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat is te overdreven geantwoord. Een land kan het niet hebben als een deel van de bevolking sympathiseert met vijanden die streven naar de vernietiging van dat land. Het is met name voor zo'n klein land als israel die zich in zo'n groot gebied met verbeten vijanden bevindt, funest om half-zacht op dit soort uitingen te reageren. Sterker nog, ik vind dat zelfs met israel bevriende naties dergelijke uitingen de kop in moeten drukken. Helaas kunnen dit soort groeperingen in Nederland vrij hun gang gaan en is er geen tegendemonstrant te bekennen.
Een van de belangsrijkste dingen die Israel van Arabische landen onderscheid is democratie en mensenrechten, vele Rabbi's en Israelische humanisten zijn het niet eens met agressieve zionistische beleid van Israel, wat ga je daarmee doen dan? Ze opsluiten omdat ze sympathiseren en een mening hebben?quote:Op maandag 25 mei 2009 10:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat is te overdreven geantwoord. Een land kan het niet hebben als een deel van de bevolking sympathiseert met vijanden die streven naar de vernietiging van dat land. Het is met name voor zo'n klein land als israel die zich in zo'n groot gebied met verbeten vijanden bevindt, funest om half-zacht op dit soort uitingen te reageren. Sterker nog, ik vind dat zelfs met israel bevriende naties dergelijke uitingen de kop in moeten drukken. Helaas kunnen dit soort groeperingen in Nederland vrij hun gang gaan en is er geen tegendemonstrant te bekennen.
Door wie dan? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand die kritiek heeft op Israël tot anti-semiet gebombardeerd zien worden. Misschien ligt het aan de manier waarop je kritiek uit of je dat labeltje ten deel valt?quote:Op maandag 25 mei 2009 10:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wil je het over selectief zijn hebben? Als je kritiek uit op Israel wordt je meteen gedegradeerd tot anti-semiet... hoezo selectief?
Democratie en mensenrechten voor de Joden ja... Als Arabier heb je in Israel nergens recht op... Kun je zelfs geen ziektekostenverzekering afsluiten.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een van de belangsrijkste dingen die Israel van Arabische landen onderscheid is democratie en mensenrechten, vele Rabbi's en Israelische humanisten zijn het niet eens met agressieve zionistische beleid van Israel, wat ga je daarmee doen dan? Ze opsluiten omdat ze sympathiseren en een mening hebben?
In vele Arabische landen hebben Arabieren zelfs niet eens basisrechten laat staan burgerrechten.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Democratie en mensenrechten voor de Joden ja... Als Arabier heb je in Israel nergens recht op... Kun je zelfs geen ziektekostenverzekering afsluiten.
Moet het werkelijk enkel uit jouw mond gekomen zijn om het als verschijnsel aan te kaarten? Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je voorbeelden wilt van wanneer Israel critici de mond zijn gesnoerd omdat ze antisemitisch zouden zijn.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:23 schreef Lkw het volgende:
[..]
Door wie dan? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand die kritiek heeft op Israël tot anti-semiet gebombardeerd zien worden. Misschien ligt het aan de manier waarop je kritiek uit of je dat labeltje ten deel valt?
roep maar.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:24 schreef Duvel het volgende:
Zou het geen goed idee zijn om in de TT "Joden" te vervangen door iets specifiekers?
quote:Op maandag 25 mei 2009 10:24 schreef Duvel het volgende:
Zou het geen goed idee zijn om in de TT "Joden" te vervangen door iets specifiekers?
Ik lees trouwens op Wikipedia:quote:Op maandag 25 mei 2009 10:00 schreef Klopkoek het volgende:
Ter informatie: Jisrael Beitenu is een extreem-rechts-religieuze partij met als leiders Avigdor Lieberman die ooit heeft gezegd dat je op Gaza een atoombom moet gooien. Met die Lieberman houdt trouwens ook Geert Wilders innige contacten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |