Ik snap ook niet dat er ook niet gewoon door partijen wordt gezegd dat privacy een basisrecht is. Wel allemaal hard schreeuwen hoeveel geld ze wel niet bezuinigen (ten koste van heel veel), maar aan heel veel simpele dingen die een hele hoop ellende voorkomen, nee, daar doen ze dan niets aan.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:08 schreef Boswachtertje het volgende:
Het is eigenlijk erg teleurstellend dat achteraf zo'n motie wordt ingediend, terwijl dit van tevoren had moeten worden gesignaleerd en aangepakt.
Ik ga niet op de VVD stemmen omdat mener Aptroot dit voorstel doet (waar ik het overigens helemaal mee eens ben - als de rekening betaald is aan de vervoersmaatschappijen, kan de data vernietigd worden). Bij de VVD bevindt zich ook ene Fred Teeven.. die heeft al meerdere malen bewezen heel anders naar de actualiteit te kijken dan ik.. wat natuurlijk mag..
[speculatiemodus]quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:22 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik snap ook niet dat er ook niet gewoon door partijen wordt gezegd dat privacy een basisrecht is. Wel allemaal hard schreeuwen hoeveel geld ze wel niet bezuinigen (ten koste van heel veel), maar aan heel veel simpele dingen die een hele hoop ellende voorkomen, nee, daar doen ze dan niets aan.
quote:van de frontpage:
Rotterdam gaat vandalen en relschoppers uit het openbaar vervoer weren door camera's met gezichtsherkenning. Een proef hiermee gaat later dit jaar van start.
Mensen die herhaaldelijk voor overlast hebben gezorgd, kunnen in Rotterdam een ov-verbod krijgen. De nieuwe camera's moeten ervoor zorgen dat deze groep ook daadwerkelijk buiten de deur blijft. De camera's kunnen mensen met een ov-verbod automatisch herkennen. Het vervoerbedrijf RET krijgt een seintje zodra dit gebeurt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en de RET trekken ieder bijna een ton uit voor het project. Eind volgend jaar moet duidelijk zijn of de camera's werken.
Het is echt verbazingwekkend met wat voor nonchalance het gebracht wordt inderdaad. Niemand die er ook van wakker ligt lijkt het.quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:17 schreef fs180 het volgende:
Zeg het net op het nieuws ja! Werd ook, zoals verwacht, maar 1 minuut zendtijd aan besteed terwijl ik toch meteen op het puntje van mn stoel zat! Waar halen ze het lef vandaan..
"schuldig" tot het tegendeel bewezen was.quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:10 schreef Gulo het volgende:
[..]
Deze mag er wat mij betreft ook wel weer bij. Feitelijk scannen ze dus alle gezichten om te checken of deze correspondeert met iemand uit de database. Jij en ik worden dus ook gescand.
daar heeft men het over de hypotheekaftrekquote:Op donderdag 27 mei 2010 22:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
"schuldig" tot het tegendeel bewezen was.
De DDR was er niks bij.
Waarom hoor ik hier niks over in de verkiezensdebatten?
Dat vind ik ook het ergste van de huidige verkiezingen, het feit dat bescherming van de privacy bij geen enkele partij hoog genoeg staat om het er over te hebben in de debatten of het uberhaupt goed in hun programma te verwerken. Alsof Nederland alleen om de economie geeft.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
"schuldig" tot het tegendeel bewezen was.
De DDR was er niks bij.
Waarom hoor ik hier niks over in de verkiezensdebatten?
Volgens www.privacybarometer.nl en deze tabel:quote:
Ik stem ook SP al heb ik weinig illusies dat het iets zal helpen.quote:
quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:04 schreef Stranger het volgende:
[..]
Volgens www.privacybarometer.nl en deze tabel:
[ afbeelding ]
kan je beter op Groen Links stemmen.
Aangezien ik voor bescherming van de privacy ben maar ook voor de economische standpunten van de VVD ga ik niet stemmen.
quote:Standpunt :: Identificatieplicht
De SP heeft in 2004 tegen de invoering van de identificatieplicht gestemd en vindt nog steeds dat die wet er niet had moeten komen. Als het aan de SP ligt, wordt de identificatieplicht dan ook teruggedraaid.
De identificatieplicht is een typisch voorbeeld van symboolwetgeving. Het wordt aan mensen verkocht als een veiligheidsbevorderende maatregel, maar in de praktijk leidt het alleen maar tot ergernis. Mensen die écht kwaad in de zin hebben, zorgen er natuurlijk voor dat ze hun papieren (al of niet vervalst) op zak hebben. De ID-plicht leidt dan ook, zoals voorspeld, niet tot meer veiligheid, maar tot extra inkomsten voor de overheid. Inmiddels is de 100.000ste boete al uitgedeeld. Iedere dag krijgen gemiddeld 150 Nederlanders een boete voor het niet kunnen tonen van hun ID-bewijs. Het merendeel van de ID-boetes is ‘bijvangst’, dus komt bovenop een andere bekeuring. Je fietst door rood licht en krijgt niet alleen daarvoor een bon, maar ook omdat je je rijbewijs thuis hebt laten liggen. Hoe is de veiligheid daar nu mee gediend?
Zelfs kinderen van veertien en vijftien moeten al met een ID-kaart rondlopen. Negen procent van alle bekeuringen worden aan kinderen uitgedeeld; elke dag krijgen gemiddeld tien kinderen van veertien of vijftien een boete! Bovendien worden ouders op kosten gejaagd door kwijtgeraakte en gestolen identiteitsbewijzen van hun kinderen.
Verder werkt de ID-plicht discriminatie en mensenjacht in de hand. De regels die aangeven wanneer mensen zich moeten legitimeren zijn heel vaag. Allochtonen worden in de praktijk eerder om hun papieren gevraagd dan autochtonen, en nu de politie een streefcijfer heeft van illegalen die opgepakt moeten worden zal dit waarschijnlijk helaas alleen maar toenemen.
Alle reden dus om zo snel mogelijk een einde te maken aan de identificatieplicht.
Ongenuanceerd gejammer.quote:
Stockholmsyndroom.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ongenuanceerd gejammer.
Hoeveel moeite is het nou om ID mee te nemen. Je portemonnee heb je altijd bij je, doe daar een ID in en niks aan het handje.
Lul niet.quote:
Wat zou jij als belangrijkste privacyschending zien? (Ik probeer me wat meer te verdiepen in waar het gevaar het nou echt in zit. Op het moment zit het gevaar volgens mij vooral in een combinatie van databases en surveillance/controle)quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lul niet.
Ik wapen me liever tegen ECHTE privacyschendingen. Dat is ook nuttiger.
En jawel hoor, daar hebben we Fred Teeven weer.quote:VVD wil internetverkeer controloren
Als het aan VVD-kamerlid Fred Teeven ligt wordt al het internetverkeer binnenkort gecontroleerd om zo te kijken wie er software, films en muziek downloadt. Teeven zei dat in een speciaal downloaddebat gisteren.
Teeven vindt dat een downloadverbod alleen werkt als er wordt gehandhaafd. Op die manier zal 85 procent van mensen die illegaal spul downloaden al meteen afhaken, aldus Teeven. De VVD'er wil nog net geen blackbox in elke woonkamer maar wil wel op afstand volgen wat internetters zoal doen online. De SP is ook voor een downloadverbod maar ziet niks in handhaving.
Andere partijen vinden handhaving bij een downloadverbod een inbreuk op privacy. Groenlinks wil zelfs dat auteursrechten worden ingekort. "97 procent van de investeringen wordt in de eerste jaren al terugverdiend." Alle partijen waren het er wel over eens dat de entertainmentindustrie zelf eerst moet zorgen voor een volledig legaal aanbod voor er een downloadverbod komt.
Maar, maar, maar, met die chipkaart werd toegang toch al beperkt?????????quote:Op vrijdag 28 mei 2010 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Zouden de camera's in het ov dan ook op de inchipkant gericht gaan wroden, dan kunnen ze alles koppelen.
Maar de VVD wil het downloaden verbieden, en een verbod moet worden gehandhaafd. Volgens dit topic willen PvdA, CDA en SP dat verbod trouwens ook wel, alleen wil de SP niet handhaven maar gedogen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 17:25 schreef fs180 het volgende:
Teeven weer, EN die bullshit over downloaden weer. Downloaden is volkomen legaal, rot op je propaganda!
Ik zie het wel gebeuren met bepaalde partijen dat er een downloadlimiet wordt ingesteld, op dat soort manieren kun je het downloaden praktisch onmogelijk maken, ookal is het niet uit te bannen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:36 schreef servus_universitas het volgende:
Het probleem met downloaden is dat je het nooit kunt uitbannen. De oplossing is een nieuw business model voor de entertainmentindustrie.
Maar ik snap niet dat mensen in het algemeen zo'n maatregel voor schijn-veiligheid zo makkelijk accepteren.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ongenuanceerd gejammer.
Hoeveel moeite is het nou om ID mee te nemen. Je portemonnee heb je altijd bij je, doe daar een ID in en niks aan het handje.
Het probleem met de ID plicht heeft meer te maken met de slicing salami techniek. Er worden heel langzaam steeds kleine stapjes genomen die een kleine inbreuk maken op je privacy, waar amper amok over wordt gemaakt. Maar al die kleine stapjes hebben totaal weer een grotere inbreuk op de privacy.quote:Op zondag 30 mei 2010 01:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar ik snap niet dat mensen in het algemeen zo'n maatregel voor schijn-veiligheid zo makkelijk accepteren.
Het is zo overduidelijk dat een ID-plicht niets bijdraagt aan de veiligheid op straat.
Iemand kan zijn ID meenemen en bij een politiecontrole moeten laten zien en om de hoek vervolgens alsnog een oud vrouwtje beroven met zijn ID op zak om maar een voorbeeld te noemen.![]()
Maar ondertussen worden jaarlijks wel talloze burgers bekeurd vanwege het niet bij zich hebben van een ID.
Enkel cybercriminaliteit of moeten we dit toch breder interpreteren?quote:Hirsch Ballin wil Cyberautoriteit
Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) pleit voor de oprichting van een Europese Cyber Autoriteit. Die moet virussen en andere 'cybercrime' helpen bestrijden. De minister doet dat donderdag in Luxemburg bij beraad met zijn collega's uit andere EU-landen.
Momenteel bestaat er geen overkoepelende instantie in Europa die zich speciaal richt op de aanpak van internetcriminaliteit. Aanleiding is een document van huidig EU-voorzitter Spanje, samen met de komende voorzitters België en Hongarije. In het document wordt cybercrime een van de vijf dreigingen voor de interne veiligheid van Europa genoemd. Andere dreigingen zijn georganiseerde misdaad, terrorisme, grensbewaking en civiele bescherming.
Het document stelt dat er 150.000 virussen in omloop zijn, die veelal gebruikmaken van de pc's en netwerken van gewone internetters. "Er is een dringende noodzaak voor autoriteiten in de EU om maatregelen te verbeteren tegen het misbruik van internet voor criminele en terroristische doelen samen met het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van een Europese ontdek- en aanpakcode. De EU-capaciteit zou versterkt moeten worden, bijvoorbeeld door de oprichting van een Europese cybercrime alert platform", aldus het rapport.
Ik snap het ook niet echt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 00:46 schreef Boswachtertje het volgende:
Van de frontpage:
[..]
Enkel cybercriminaliteit of moeten we dit toch breder interpreteren?
quote:EU To Monitor All Internet Searches
"The European Parliament is issuing a written declaration about the need to set up an early warning system to combat sexual child abuse. However, the substance of the declaration is to extend the EU data retention directive to search engines, so that all searches done on for example Google will be monitored. If you are a citizen concerned about the right to privacy and freedom on the Internet, you can help by sending e-mail to the MEPs from your country and explaining the issue to them."
En het alternatief is?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:32 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben benieuwt wie er in dit topic zo hypocriet is om op CDA / VVD / PVV te gaan stemmen.
Groenlinks heeft een tijdje terug wel een hele goede uitgesproken visie gehad op vrijheid, privacy, internet en netneutraliteit. Het was in ieder geval iets waarvan ik dacht ja, nu heeft groenlinks wel kans op een stem van mij dit keer.quote:
CU of SGP die geven je gegegeven aan god en die weet het toch wel beter.quote:
De enigste manier om privacy onder de aandacht te krijgen is door de PiratenPartij minstens één zetel te geven in de tweede kamer.quote:
Klinkt wel aannemelijk. Ik ga er nog eens over nadenken.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De enigste manier om privacy onder de aandacht te krijgen is door de PiratenPartij minstens één zetel te geven in de tweede kamer.
Ja het zijn sulletjes, ja het is een one-issue partij. Maar het is WEL de kans om de privacy belangen meer op de kaart te krijgen. (Zie ook wat de PVDD al bereikt heeft binnen het politieke landschap). Juist omdat het een one-issue partij is zullen ze hard opkomen voor de privacy. De efficientie van die ene zetel kan dus enorm zijn.
De VVD heeft jou stem niet nodig, die komt er ook wel zonder jou stem.
De piratenpartij heeft jou stem wel nodig. Waarom jij? Omdat jij bij de schaartste club hoort die zich wel bewust is van het belang van privacy. Zeker nu in deze roerige tijden waar privacy een onderschoven kindje is.
Ik ken het dilemmaquote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:45 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Klinkt wel aannemelijk. Ik ga er nog eens over nadenken.
Hehe precies ja. Zoals ik een paar posts hierboven al zei is een goede combi lastig te vinden.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik ken het dilemma. Ik was ook zeker van mijn stem op de VVD. Na het download debat en de uitspraken van Fred Teeven ben ik gaan nadenken.
Om de reden die ik hierboven schets gaat mijn stem toch naar de PP. De VVD komt er wel.
Dus ik heb zometeen EN het economische beleid van de VVD en hopelijk een partij die voor onze privacy belangen op komt.
een klassieke win-win situatie
Voordeel is dat de Piraten Partij een one-issue partij is. Een stem op de Piraten Partij is alleen een stem voor privacy handhaving.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hehe precies ja. Zoals ik een paar posts hierboven al zei is een goede combi lastig te vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |