abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69317742
quote:
PvdA wil vierdaagse werkweek

DEN HAAG - De PvdA wil een vierdaagse werkweek invoeren om de snel oplopende werkloosheid te bestrijden. Fractievoorzitter Mariëtte Hamer zal dat volgende week voorstellen tijdens het verantwoordingsdebat met het kabinet.

Een vierdaagse werkweek kan ,,ongelofelijk helpen'' in de strijd tegen banenverlies.

Hamer doet haar uitspraken in het interviewprogramma 30 Hoog, dat de NCRV zondag uitzendt. Een vierdaagse werkweek zorgt voor een eerlijker verdeling van het werkaanbod en vereenvoudigt voor ouders bovendien de combinatie van werk en zorg, aldus de PvdA-fractievoorzitter.

Ze verwacht dat minister Ronald Plasterk van Onderwijs en Emancipatie (PvdA) haar voorstel snel zal oppakken. Om een kortere werkweek mogelijk te maken, moet het kabinet obstakels uit de Arbeidstijdenwet wegnemen. Belemmeringen ,,moeten uit de weg worden geruimd'', aldus Hamer. De FNV heeft eerder al gepleit voor een vierdaagse werkweek.

Het kabinet probeert de oplopende werkloosheid momenteel te temperen met arbeidstijdverkorting en deeltijd-WW.

(ANP)
en
quote:
Hamer oogst stroom van bezwaren

Door YVONNE WIGGERS

DEN HAAG - Het pleidooi van PvdA-fractieleider Mariëtte Hamer voor een vierdaagse werkweek is in de Tweede Kamer slecht gevallen.
CDA en VVD voelen niets voor een uniforme maatregel die van bovenaf wordt opgelegd. Ook de ChristenUnie ziet veel bezwaren.

De SP is wel voor een kortere werkweek, maar vindt het voorstel van Hamer niet te rijmen met de eerder verkondigde plannen dat mensen langer moeten doorwerken.

Volgens Hamer kan een vierdaagse werkweek ‘ongelofelijk helpen’ in de strijd tegen banenverlies in deze economische crisis. Ook zou het een oplossing zijn voor werknemers die hun baan en zorgtaken moeilijk kunnen combineren. In het interviewprogramma 30 Hoog dat de NCRV zondag uitzendt, zegt Hamer dat alle belemmeringen voor korter werken ‘uit de weg moeten worden geruimd’. Ze roept het kabinet komende week op de mogelijkheden voor invoering van een vierdaagse werkweek te onderzoeken.

CDA-Kamerlid Eddy van Hijum vindt dat Hamer niet met het juiste antwoord op de crisis komt. ,,Ik zit niet te wachten op een vierdaagse werkweek voor iedereen. De verschillen per sector zijn groot. Soms is er minder werk en kan minder werken een oplossing bieden. Maar soms is er juist veel werk te verzetten. In cao’s worden daar nu al verschillende afspraken over gemaakt. Bij sommige bedrijven is het mogelijk nu eerst minder te werken en straks juist weer meer.’’

Ook de VVD pleit voor vrijheid voor bedrijven. Ze moeten zelf de aanpak kunnen kiezen die het best past bij hun soms moeilijke situatie in deze crisis. ,,Als ze in overleg met hun personeel besluiten tot een vierdaagse werkweek en het personeel wil een deel van het salaris inleveren, dan is daar niets op tegen. Maar dit moet niet van bovenaf worden opgelegd.’’

De ChristenUnie stelt dat de maatregel van Hamer vergaande gevolgen heeft. ,,Worden de lagere inkomens ontzien als dit overal wordt ingevoerd?,’’ vraagt Kamerlid Cynthia Ortega zich af.

Als het Hamer te doen is om arbeid en zorg beter te kunnen combineren, ziet CDA’er Van Hijum meer in het flexibeler maken van werktijden en werkplekken. ,,Maak dan thuiswerken op verschillende tijden mogelijk. Daar heb je geen vierdaagse werkweek voor nodig. Hij onderstreept dat de Nederlandse arbeidsmarkt op de lange termijn door de vergrijzing juist te kampen krijgt met een arbeidstekort. ,,Dus het ligt niet voor de hand een vierdaagse werkweek in te voeren.’’

SP en PVV vinden Hamer inconsequent. ,,Bij oplopende werkloosheid is het verdelen van arbeid de beste oplossing,’’ zegt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt. ,,Maar dit kabinet wil tegelijk dat we langer doorwerken. Hamer heeft zeker niet veel vertrouwen in de maatregelen die nu tegen de crisis worden genomen, anders waren geen extra voorstellen tegen de werkloosheid nodig.’’

PVV’er Teun van Dijck: ,,Eerst moeten we door tot 67 jaar en nu weer dit. Wat willen ze eigenlijk? Als je wilt dat er minder wordt gewerkt, zorg dan dat mensen op hun 63ste kunnen stoppen.’’

Het kabinet tracht de crisis nu te lijf te gaan met arbeidstijdverkorting en deeltijd- WW.
De Partij van de Arbeid zal toch echt eens over een naamsverandering moeten gaan nadenken. Keer op keer laten ze zien dat ze helemaal niets met arbeid hebben, en het liefst zo veel mogelijk mensen niets laten doen. Waarom hebben ze toch zo veel moeite met het idee dat vijf dagen werken in de week de normaalste zaak van de wereld is? Waarom is er iedere keer die roep om minder te werken? Ziet men niet in dat harder en efficienter werken ons uit deze crisis kan verlossen?

Vlak voor deze crisis zaten werkgevers met het handen in het haar, vanwege die achterlijke ADV dagen, waardoor arbeid peperduur werd. En nu komt de PvdA weer met deze ongein aanzetten, die natuurlijk gaat leiden tot "verworven rechten". Ik geef je op een briefje dat het voor de FNV "onacceptabel" zal zijn als daar in de toekomst aan getornd gaat worden.

Overigens laten andere partijen, en dan met name de PVV, goed zien dat ze niet hebben opgelet bij de economielessen. Als je mensen met hun 63e laat stoppen, dan moet dat wel ergens van betaald worden, sukkel. Want die 63-jarigen gaan echt niet voor nop thuiszitten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_69317745
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_69317747
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:18 schreef Pacmaniac het volgende:
PVDA: 4 Daagse werkweek.
mafkees.
pi_69317754
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:19 schreef De_kromme het volgende:

[..]

mafkees.
Zomaar
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_69317757
ja zomaar, beter krijg jij binnenkort weer een ban want je bent heeeeeeeeeeel arelaxt bezig, en serieus ga slapen trouwens. het is licht gekkewaus, trusten! jewettoch.
  Trouwste user 2022 zaterdag 23 mei 2009 @ 05:27:14 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_69317769
Zwartwerkers tijdens de avond vier daagse

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_69317770
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:24 schreef De_kromme het volgende:
ja zomaar, beter krijg jij binnenkort weer een ban want je bent heeeeeeeeeeel arelaxt bezig, en serieus ga slapen trouwens. het is licht gekkewaus, trusten! jewettoch.
Ik ken jou niet dus kom niet met je bullshit pipo

edit Wiens kloon ben je eigenlijk ?
  zaterdag 23 mei 2009 @ 05:31:10 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69317781
De werkweek veranderd niet. Behalve dat je in nog minder tijd toch hetzelfde moet doen. En dus moet overwerken en weer rete veel belasting over betaald wat de overheid weer neer zet bij banken om er rente van te trekken. Dus de graaiers worden nog steeds rijker en rijker.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_69317784
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:31 schreef Megumi het volgende:
De werkweek veranderd niet. Behalve dat je in nog minder tijd toch hetzelfde moet doen. En dus moet overwerken en weer rete veel belasting over betaald wat de overheid weer neer zet bij banken om er rente van te trekken. Dus de graaiers worden nog steeds rijker en rijker.
verandert is het.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 05:45:43 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69317804
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:32 schreef De_kromme het volgende:

[..]

verandert is het.
Ach hoe de taal zich ontwikkelt laten we over aan de geschiedenis die voor ons ligt om maar eens als een politicus en graaier te spreken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 06:29:13 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_69317842
Met een 0-daagse werkweek is niemand werkloos. Go for it.
pi_69317857
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 06:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
woord.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 07:57:13 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69317977
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 06:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
5 dagen overwerken houd niemand nog wat over.
  † In Memoriam † zaterdag 23 mei 2009 @ 09:03:10 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69318311
... en iedereen gaat dan natuurlijk ook een dag minder consumeren.
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:25:44 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69319139
Lijkt me weer eens duidelijk wat het niveau van de mensen is die in de politiek zitten. Met een zo dom, bekrompen wereld beeld kan je het dus tot fractievoorzitter van de PvdA schoppen. Ongelofelijk.
Werkelijk, wat een armoede.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69319264
Goed idee, ik zie geen bezwaren.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:37:18 #17
45206 Pietverdriet
pi_69319324
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:33 schreef Heider00sje het volgende:
Goed idee, ik zie geen bezwaren.
20% loon inleveren?
En als het niet werkt, het bedrijf waar je werkt gaan er failliet aan bijvoorbeeld bedraagd je WW nog maar 56% van je originele salaris ipv 70% (70% van 80%, dat is 56% van het origineel)

Dit is waarschijnlijk de ware reden, de PVDA verwacht dat het nog erger wil en wil op deze manier de WW zwaar korten.
pi_69319406
Het idee van een kortere werkweek om werkgelegenheid te creëren spreekt me wel aan.

Het staat me echter tegen dat er een beperking in aantal dagen wordt voorgesteld in plaats van een aantal uren. Hoe wil je dat invullen, iemand die maandag t/m donderdag voltijd werkt en dan nog een deeltijder voor de vrijdag? Een 35-urige werkweek, zoals in Frankrijk, is eenvoudiger te realiseren met 5 werkdagen van 7 uur.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:44:45 #19
45206 Pietverdriet
pi_69319439
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Het idee van een kortere werkweek om werkgelegenheid te creëren spreekt me wel aan.

Het staat me echter tegen dat er een beperking in aantal dagen wordt voorgesteld in plaats van een aantal uren. Hoe wil je dat invullen, iemand die maandag t/m donderdag voltijd werkt en dan nog een deeltijder voor de vrijdag? Een 35-urige werkweek, zoals in Frankrijk, is eenvoudiger te realiseren met 5 werkdagen van 7 uur.
Heb je meegekregen dat het in Frankrijk geen zier geholpen heeft, die 35 uur? Of de 36 uur in Duitsland?
pi_69319482
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je meegekregen dat het in Frankrijk geen zier geholpen heeft, die 35 uur? Of de 36 uur in Duitsland?
Ik had het slechts over de manier waarop de werktijdverkorting vorm gegeven zou kunnen worden. Van de effecten in andere landen heb ik weinig idee, nee.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:56:41 #21
45206 Pietverdriet
pi_69319639
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ik had het slechts over de manier waarop de werktijdverkorting vorm gegeven zou kunnen worden. Van de effecten in andere landen heb ik weinig idee, nee.
Maar het spreekt je wel aan?
pi_69320116
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar het spreekt je wel aan?
Het concept kan me toch wel aanspreken zonder dat ik de resultaten in andere landen ken?
pi_69320337
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 05:15 schreef Lyrebird het volgende:

Vlak voor deze crisis zaten werkgevers met het handen in het haar, vanwege die achterlijke ADV dagen, waardoor arbeid peperduur werd. En nu komt de PvdA weer met deze ongein aanzetten, die natuurlijk gaat leiden tot "verworven rechten". Ik geef je op een briefje dat het voor de FNV "onacceptabel" zal zijn als daar in de toekomst aan getornd gaat worden.
Het valt wel mee hoor met die werkgevers, ze nemen nu ook al mensen aan op basis van een 35 uurige werkweek.
Verder is het niet gek dat het onacceptabel is om aan die ADV te tornen want daar is ooit loon op ingehouden.
quote:
Overigens laten andere partijen, en dan met name de PVV, goed zien dat ze niet hebben opgelet bij de economielessen. Als je mensen met hun 63e laat stoppen, dan moet dat wel ergens van betaald worden, sukkel. Want die 63-jarigen gaan echt niet voor nop thuiszitten.
Die WW moet ook ergens van betaald worden en dan mag je kiezen, of een jongere werkloos houden wat ten koste gaat van z'n verder werkzame leven of een oudere eerder met pensioen laten gaan.
Audaces fortuna juvat
  zaterdag 23 mei 2009 @ 11:31:00 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_69320345
Toch zijn er best een aantal bedrijven die min of meer soortgelijke maatregelen invoeren. In vastgoedgerelateerde sectoren bijvoorbeeld, waar geen reet te doen is, worden mensen aangespoord om "nu eens" die sabbatical op te nemen, jaartje onbetaald verlof, of inderdaad met verlies van salaris minder te gaan werken.

Zo houd je je mensen op contract maar ze kosten je minder geld.

Bedrijfsinterne overwegingen en keuzes.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_69320460
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 11:31 schreef Ringo het volgende:
Toch zijn er best een aantal bedrijven die min of meer soortgelijke maatregelen invoeren. In vastgoedgerelateerde sectoren bijvoorbeeld, waar geen reet te doen is, worden mensen aangespoord om "nu eens" die sabbatical op te nemen, jaartje onbetaald verlof, of inderdaad met verlies van salaris minder te gaan werken.

Zo houd je je mensen op contract maar ze kosten je minder geld.

Bedrijfsinterne overwegingen en keuzes.
Tuurlijk, er is niks mis mee als werkgevers en werknemers dat onderling regelen. Maar ga dat aub niet van bovenaf opleggen, en al helemaal niet voor iedere sector. Dit soort micromanagement zorgt juist voor een inflexibele arbeidsmarkt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')