abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69313793
quote:
'Ramp dreigt in Irak door Turkse stuwdammen'
22 mei 2009 - 12:05 / water & geotechniek

Irak staat voor een ramp deze zomer indien Turkije water uit de rivieren de Eufraat en de Tigris achter blijft houden. Dit heeft de directeur van het Iraakse Nationale Centrum voor Waterbronnen, Aoun Thiab Abdullah, naar voren gebracht op een Iraaks congres over de waterhuishouding.

,,Wanneer het peil van het water in de Eufraat blijft dalen, zal er in juli een ramp geschieden. Irrigatie is dan niet meer mogelijk'', waarschuwde de directeur volgens meldingen woensdag van het Franse persbureau AFP.

De droogte zal volgens hem mensen van huis en haard verdrijven. De Iraakse landbouw is voor 90 procent afhankelijk van bevloeiing. In het zuiden van het land mag al geen rijst meer worden verbouwd, omdat dat meer water kost.

Irak heeft ook stuwdammen om water te sparen, zoals de Haditha-dam in het westen van het land. Daar bevindt zich slechts 1,5 miljard kubieke meter water. Twee jaar geleden nog verzamelde deze dam acht miljard kubieke meter water. Het grootste probleem voor de Irakezen vormen de stuwdammen verder stroomopwaarts die Turkije er in de afgelopen dertig jaar heeft gebouwd.

Het dalende peil in de Eufraat is voor Irak het meest nijpende probleem. De omvang van de stroom die er Irak binnenkomt, is momenteel ongeveer 230 kubieke meter water per seconde. In 2000 was dat nog 950 kubieke meter water per seconde. De Turkse president Abdullah Gül beloofde in maart de omvang van de stroom te verdubbelen, maar dat is niet gebeurd volgens Aoun Thiab Abdullah.

Milieuramp
De situatie wordt vooral met de Eufraat steeds ernstiger naarmate men verder stroomafwaarts gaat, aldus Karim al-Yakubi, de voorzitter van de water- en landbouwcommissie van het Iraakse parlement. Hij vreest een milieuramp, onder meer in de moerasgebieden in de streek van het Zuid-Iraakse Nasiriyah en elders ook als gevolg van het stijgende zoutgehalte in de krimpende hoeveelheid rivierwater.

Het watertekort is voor de Tigris vooralsnog minder nijpend, maar Turkije werkt ook aan grote projecten die de stroom van die rivier bepalen, zoals de Ilisu-dam die straks tien miljard kubieke meter water vast kan houden.
Bron

Alsof ze daar niet genoeg problemen. Turkije heeft niet eens zo veel water nodig in het oosten(veel groen, rivieren, meren) dus ik denk dat het vooral een politieke zet is. Dit zal de chaos daar alleen maar vergroten en of dat dan geen effect op Turkije zal hebben betwijfel ik..

Die dam die in de laatste alinea staat moet nooit komen want dan verdwijnt deze mooie stad die volgens wikipedia al 10.000 jaar bestaat
Maar waarschijnlijk kan hen dat geen flikker schelen aangezien het een Koerdische stad is. Ze moeten verplicht vertrekken.
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 01:10:40 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_69314806
quote:
Het dalende peil in de Eufraat is voor Irak het meest nijpende probleem.
ik had gedacht dat de constante schietpartijen en explosies het meest nijpende probleem waren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_69314882
Waar zijn de VN als je ze nodig hebt? Ik denk dat de Turken moeten gaan indammen
  zaterdag 23 mei 2009 @ 01:17:13 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69314946
Ach Irak komt in handen van de VS, China of Iran. De eerste twee hebben wapens om dit op te lossen. En de laatste heeft ze binnen kort ook.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 01:20:39 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_69315015
nu ja moeten ... ze bouwen geen dammen in irak natuurlijk

vraag me af wat de regel is hier
  zaterdag 23 mei 2009 @ 01:50:33 #6
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_69315640
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 01:14 schreef buachaille het volgende:
Waar zijn de VN als je ze nodig hebt? Ik denk dat de Turken moeten gaan indammen
Ik vrees dat ze helemaal niets moeten. Je mag immers als land een dam in je eigen land leggen mocht je dat willen, daar zijn verder nauwelijks restricties voor.

Dergelijke waterproblemen en ruziënde landen daarover komen helaas vaker voor. Bijvoorbeeld de Jordaan waar niemand het eens is over wie recht heeft op het water en de opdroging van het Aralmeer waarbij Oezbekistan geen fluit doet om de opdroging tegen te gaan.

En dan zijn er nog talloze voorbeelden van landen die zoveel zooi in het water lozen dat er voor het land stroomafwaarts niets meer mee aan te vangen is (daar zijn in de EU inmiddels milieuregels voor).

Het is te hopen dat dit wat volwassener wordt opgelost door Irak en Turkije.
pi_69317072
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 01:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik had gedacht dat de constante schietpartijen en explosies het meest nijpende probleem waren
Als je je niet kan douchen ga je viezer ruiken dan lijken en da's wel een probleem
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_69319381
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 01:50 schreef Tizitl het volgende:

Het is te hopen dat dit wat volwassener wordt opgelost door Irak en Turkije.
Echt slim is het natuurlijk niet om ruzie te gaan maken met je buren over zo'n bijzonder lastig te beveiligen object. Eén gerichte aanval en de waterstroom vervolgt weer zijn natuurlijke loop.
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 13:15:23 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_69322725
moeten je buren wel een leger hebben
pi_69322914
alsof die Turken een stuwdam in Irak bouwen, ze bouwen het toch in eigen land.. Die Irakezen moeten gewoon niet huilie doen, ze hebben hierover niets te zeggen..
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:38:08 #11
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_69323247
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:23 schreef bluebirdie het volgende:
alsof die Turken een stuwdam in Irak bouwen, ze bouwen het toch in eigen land.. Die Irakezen moeten gewoon niet huilie doen, ze hebben hierover niets te zeggen..
Mooi, dan ook geen gezeik over de zooi die we via de maas uit Luik etc krijgen. Stel dat Belgie besluit in de maas een dam te bouwen, waardoor Rotterdam droog komt te liggen... zijn wij dan ook huilies als we er iets over zeggen?
put
your
clothes
on!
pi_69323283
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:38 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Mooi, dan ook geen gezeik over de zooi die we via de maas uit Luik etc krijgen. Stel dat Belgie besluit in de maas een dam te bouwen, waardoor Rotterdam droog komt te liggen... zijn wij dan ook huilies als we er iets over zeggen?
tuurlijk, alsof een Nederlander geen huilie kan/mag zijn..
wat wil je dan doen, België aanvallen ofzo..
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:43:14 #13
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_69323366
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:39 schreef bluebirdie het volgende:

[..]

tuurlijk, alsof een Nederlander geen huilie kan/mag zijn..
wat wil je dan doen, België aanvallen ofzo..
Ik heb het niet over aanvallen of wat dan ook. Ik vind de reacties hier alleen erg simpel. Als het ons zou overkomen zouden we het er ook niet bij laten zitten en hadden de reacties anders geweest. maar goed, dan gaat het over irak en wordt het een ver van je bed show waarin ook nog eens moslims betrokken zijn en dan is het huilie dit huilie dat.
nogmaals, indamming kan veel invloed hebben. Als het in de maas gebeurt in belgie zal nederland er een stukkie anders uit komen te zien 9balans weg tussen rivierenstelsel, rotterdam die afhankelijk is van de maas etc. Dat vind daar nu plaats en het schijnt alleen maar jankzakkerig te zijn.
put
your
clothes
on!
pi_69323397
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:43 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Ik heb het niet over aanvallen of wat dan ook. Ik vind de reacties hier alleen erg simpel. Als het ons zou overkomen zouden we het er ook niet bij laten zitten en hadden de reacties anders geweest. maar goed, dan gaat het over irak en wordt het een ver van je bed show waarin ook nog eens moslims betrokken zijn en dan is het huilie dit huilie dat.
nogmaals, indamming kan veel invloed hebben. Als het in de maas gebeurt in belgie zal nederland er een stukkie anders uit komen te zien 9balans weg tussen rivierenstelsel, rotterdam die afhankelijk is van de maas etc. Dat vind daar nu plaats en het schijnt alleen maar jankzakkerig te zijn.
maar stel nou dat het in de maas in België zou gebeuren, wat zou je dan gaan/willen doen???
pi_69323428
Waar blijft dan al dat water? Wordt dat in Turkije gebruikt voor irrigatie?
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:47:06 #16
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_69323452
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:44 schreef bluebirdie het volgende:

[..]

maar stel nou dat het in de maas in België zou gebeuren, wat zou je dan gaan/willen doen???
Zodra die plannen er zouden komen, zou ik als nederland toch een behoorlijk bezwaar indienen en er voor zorgen dat die dam er niet komt. En als Belgie wil doordrukken, kunnen ze van mijn part fluiten naar de uitdieping van de schelde of enigszins andere vormen van behulpzaam zijn. Sowieso zou bij een ingreep van die omvang met zoveel gevolgen echt wel veel in gang gezet worden. Dus gül aan zijn belofte houden, misschien zelfs ook met internationale gemeenschap, zou toch wel het minste zijn.
put
your
clothes
on!
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:49:16 #17
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_69323494
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:45 schreef DennisMoore het volgende:
Waar blijft dan al dat water? Wordt dat in Turkije gebruikt voor irrigatie?
door die dam ontstaat een groot meer, waarbij gecontroleerde doorlating ervoor zorgt dat de stroom minder wordt. van dat water in het meer wordt soms geirrigeerd, een hoop verdampt ook etc.
put
your
clothes
on!
pi_69323497
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:47 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Zodra die plannen er zouden komen, zou ik als nederland toch een behoorlijk bezwaar indienen en er voor zorgen dat die dam er niet komt. En als Belgie wil doordrukken, kunnen ze van mijn part fluiten naar de uitdieping van de schelde of enigszins andere vormen van behulpzaam zijn. Sowieso zou bij een ingreep van die omvang met zoveel gevolgen echt wel veel in gang gezet worden. Dus gül aan zijn belofte houden, misschien zelfs ook met internationale gemeenschap, zou toch wel het minste zijn.
alsof België hierom wakker van ons ligt.. ga maar lekker janken bij de EU..
pi_69323527
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:41 schreef buachaille het volgende:

[..]

Echt slim is het natuurlijk niet om ruzie te gaan maken met je buren over zo'n bijzonder lastig te beveiligen object. Eén gerichte aanval en de waterstroom vervolgt weer zijn natuurlijke loop.
met duizenden doden tot gevolg.. als dat gebeurt staat half Irak onder water, gek..
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:52:31 #20
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_69323575
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:49 schreef bluebirdie het volgende:

[..]

alsof België hierom wakker van ons ligt.. ga maar lekker janken bij de EU..
Tja, jij doet in dat geval dus niks...
put
your
clothes
on!
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:53:20 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69323588
Water en grondstoffen worden schaars. Het is al lang geleden voorspeld dat op dit gebied de komende tijd de spanningen tussen landen alleen maar zal toenemen. En niet alleen tussen Turkije of Irak. Maar ook tussen de supermachten. Ben zeer benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken of oplossen. Dat laatste is tot op heden nog steeds niet belangrijk blijkbaar.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_69324066

één van de vele stuwdammen in dat gebied. Water wordt een schaars goed.

En water wordt schaars in het midden oosten, ook Turkije heeft de laatste jaren met droogte te kampen. Hoewel het dit jaar weer meevalt door de vele neerslag in de winter.

Een lastige kwestie, aangezien de Irakezen ook recht hebben op dit water.
pi_69324114
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:12 schreef IHVK het volgende:

Een lastige kwestie, aangezien de Irakezen ook recht hebben op dit water.
Waarom eigenlijk? Waarom hebben Irakezen recht op water dat stroomt uit Turkije? Ik kan me voorstellen dat het een soort "gewoonterecht" is, dat het een realistisch recht is, gezien de geschiedenis en de effecten die het heeft gehad op Irak, maar voor de rest zie ik niet waarom Irakezen recht zouden hebben op dat water.
pi_69324246
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk? Waarom hebben Irakezen recht op water dat stroomt uit Turkije? Ik kan me voorstellen dat het een soort "gewoonterecht" is, dat het een realistisch recht is, gezien de geschiedenis en de effecten die het heeft gehad op Irak, maar voor de rest zie ik niet waarom Irakezen recht zouden hebben op dat water.
Dat bedoelde ik dus

Dat water stroomt al eeuwen (millennia?) daar, en heeft veel invloed gehad op allerlei culturen in dat gebied. (Mesopotamie)

En die dammen zijn iets van die de laatste dertig jaar zijn gebouwd natuurlijk. Wel vervelend als opeens je water toevoer halveert.
pi_69324280
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:49 schreef Jerruh het volgende:

door die dam ontstaat een groot meer, waarbij gecontroleerde doorlating ervoor zorgt dat de stroom minder wordt. van dat water in het meer wordt soms geirrigeerd, een hoop verdampt ook etc.
'k Bedoel, zodra de buffer (het meer) vol zit, moet het water toch ergens naartoe .
Maar verdamping + irrigatie dus, m'right.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')