Maar weer eens een kleine review doen
Serge Lutens - Fleurs de Citronnier
Traditiegetrouw lenen citrusgeuren zich goed voor warme dagen. Er bestaan echter ook een aantal die juist beter draagbaar zijn op een regenachtige dag. Een voorbeeld hiervan is Lux van Mona di Orio. Een parfum met een heldere citroennoot in de opening die werkelijk uit de fles springt, om vervolgens over te gaan in een warme vanille/hout/amber combinatie. Fleurs de Citronnier van Serge Lutens biedt een soortgelijke switch na de citrusopening.Bij het aanbrengen lijkt het nog een redelijk traditionele cologne te zijn met een opening van citroen met licht bloemige ondertoon die mijn moeder helaas wel aan luchtverfrisser of schoonmaakmiddel deed denken - een probleem dat schijnbaar veel Amerikanen ook hebben met citroennoten in parfums in het algemeen. Al snel trekt de opening wat zachter en eleganter aan door steker wordende neroli. Op dit punt komt FdC fris en zeepachtig over, op een goede manier.
De geur blijft zich ontwikkelen en FdC krijgt naarmate tijd verstrijkt wat meer body en warmte. Tuberoos -die ik al in de opening in de verte meen te ruiken- en iris zorgen voor een bloemig hart, waar de scherpe randjes afgehaald worden door een zoete en prominent aanwezige honingnoot. De
sillage is sowieso prima, helemaal voor een "citrusgeur"

. Hierdoor blijf je telkens bewust van de veranderingen die de geur doormaakt. Het slotakkoord bestaat uit een zachte musk die wat dichter op de huid blijft.
Door de constante veranderingen is FdC een leuke geur om te dragen, ook omdat enkele subtiliteiten pas na een paar keer dragen echt helder worden. Ik zou dan ook niet aanraden om de geur te beoordelen op een kort spraytje op papier in de winkel, als is dat natuurlijk zelden een goede beoordelingsmethode. Of FdC in de winter zou werken weet ik eigenlijk niet, maar op een hete zomerse dag kan de tuberoos en honing wel wat te beklemmend zijn heb ik gemerkt. De regenachtige zomerdagen zoals we die nu beleven bieden volgens mij de meest geschikte atmosfeer. Mijn Fdc fles raakt dan ook aardig wat milliliters kwijt deze dagen!