Sorry, echt nergens last van.quote:
Blijf tot jan. 2010.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 19:05 schreef Libris het volgende:
Ik zal morgen eens kijken en als mijn vriendin er zin in heeft haal er ik wel eentje, dus foto's.
Static, hoelang blijf je in HK?
Sommige kaas stinkt ook, maar smaakt ook lekker.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 19:16 schreef Balaclava het volgende:
Nog nooit van gehoord, maar ben nu best wel nieuwsgierig geworden. Misschien een keertje proberen.Hoe kan het trouwens dat het zo verschrikkelijk stinkt, maar toch lekker is (volgens sommigen)?
Dat ui-element in de smaak is wel vreemd ja. Toch vind ik ze wel lekker, zo af en toe een beetje. Dagelijks (of wekelijks) hoeft nou ook weer niet....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:39 schreef EricT het volgende:
Echt ontzettend ranzig. Warme cremerige soort kaas met ui-smaak. En die geur is niet te harden man.
Bedoel je niet mangistan of mangosteen? Die zijn verdomd lekker ja. Waar kan je die hier in Nederland krijgen? Weet iemand dat?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 19:09 schreef J.A.N.A. het volgende:
Wel gegeten, het is net als met franse kaas
En ook idd als ijs erg lekker
Als je toch in azie zit, koop een paar mangustin's, die zijn wel zo lekker![]()
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:06 schreef CAPS. het volgende:
[..]
Bedoel je niet mangistan of mangosteen? Die zijn verdomd lekker ja. Waar kan je die hier in Nederland krijgen? Weet iemand dat?
Edit: mangustin kan dus ook.![]()
Vaak hebben supermarkten ze wel rond de feestdagen, de rest van het jaar idd lastig te krijgen, ben er zelf niet zo weg van, maar vies vind ik ze ook zeker niet.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:43 schreef EricT het volgende:
[..]
Mangistan is lekkerste vrucht die ik ken, maar helaas slecht te krijgen in NL. Meestal zijn ze verrot.
Alsof dat aan het fruit ligtquote:
En vers. Diepgevroren stinken ze niet (tot je ze ontdooid).quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:58 schreef Isegrim het volgende:
De Wah Nam Hong hier in R'dam verkoopt ze, diepgevroren. Ik ben er wel nieuwsgierig naar maar ik durf niet goed.
Gewoon eens in de zomer in de tuin eten. Kan je de Barbeknoeiende buren eens pestenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:58 schreef Isegrim het volgende:
De Wah Nam Hong hier in R'dam verkoopt ze, diepgevroren. Ik ben er wel nieuwsgierig naar maar ik durf niet goed.
Ligt aan het seizoen, ik heb ze daar voor 20 tot 75 euro gezien geloof ik.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:04 schreef Isegrim het volgende:
Jij stinkt diepgevroren ook niet.
Ze zijn wel duur trouwens. Vandaar de naam zeker.
Het schijnt te smaken naar chocola, vanille en ui, ben erg nieuwsgierig.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:06 schreef Molluck het volgende:
Lol, nog nooit van gehoord. Ik dacht dat het ging om de vruchten van de Ginkgo Biloba, die stinken ook enorm door de aanwezigheid van boterzuur.
Die zijn ook afkomstig uit Azie, dus vandaar, maar zo'n durian heb ik in Nederland nog nooit gezien.
Ik neem aan dat ie anders smaakt dan dat het ruikt?
In de vriezer liggen kleine stukjes, voor een paar euro.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ligt aan het seizoen, ik heb ze daar voor 20 tot 75 euro gezien geloof ik.
Dat schijnt zo te zijn, al heb ik een colega gehad die de rest van de dag zich moest vermaken met kokhalzen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:06 schreef Molluck het volgende:
.
Duri = stekel, prikker.. durian is dus stekeligquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:04 schreef Isegrim het volgende:
Jij stinkt diepgevroren ook niet.
Ze zijn wel duur trouwens. Vandaar de naam zeker.
Waar komt de naam mangistan dan vandaan?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:20 schreef EricT het volgende:
[..]
Duri = stekel, prikker.. durian is dus stekelig
(Rambut = haar.. rambutan is harig. Maleise benamingen voor vruchten zijn soms niet zo moeilijke)
Jup, maar een hele verse is zo groot als een meloen, daar haal je heeeel veel stukjes uitquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:08 schreef Isegrim het volgende:
[..]
In de vriezer liggen kleine stukjes, voor een paar euro.
En vrij massief geloof ik. En relatief kwetsbaar + lang niet elke luchtvaartmaatschappij wil ze in hun ruim hebben. Dure import dusquote:
Yep, maar de lucht is echt verschrikkelijk. Toen ik nog in Singapore zat hadden we van die fijne buren die dit meenamen in de lift. Ja, die vijftien seconden daarin is genoeg om de lift een paar dagen te laten stinken.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:06 schreef Molluck het volgende:
Waarom nemen ze de vrucht dan niet heel mee?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 21:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Yep, maar de lucht is echt verschrikkelijk. Toen ik nog in Singapore zat hadden we van die fijne buren die dit meenamen in de lift. Ja, die vijftien seconden daarin is genoeg om de lift een paar dagen te laten stinken.
Dit is zo bij de gewone kaki, sharonfruit (een apart ras) hoeft niet overrijp te zijn, deze bevatten de stof die onrijpe kaki's bitter maken niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 21:41 schreef Isegrim het volgende:
Kaki (sharonfruit) is erg lekker maar die moet je echt alleen kopen als ze superrijp zijn. Ze moeten heel zacht zijn. De binnenkant heeft een heerlijke, glibberige structuur.
quote:De kaki komt van nature voor in de Himalaya en in de bergen van Myanmar, Thailand, Indochina, Korea en Japan. Wereldwijd wordt de kaki gekweekt in de subtropen en in de tropen hoger dan 1000 meter.
Sharonfruit (Diospyros kaki 'Sharon') lijkt op een vierkantige tomaat en is een belangrijk ras van de kaki uit de Sharonvallei in Israël. De vrucht is meestal pitloos en het vruchtvlees van het rijpe sharonfruit is lichtoranje, terwijl dat van de meeste andere kaki's donker-oranje gekleurd is. Dit ras is zeer goed houdbaar maar in harde toestand niet te eten wegens het hoge tanninegehalte, de vruchten worden chemisch behandeld (ethyleen) om zo de tannines te verwijderen en de vrucht hard eetbaar te maken.Dit procedé wordt ook bij andere variëteiten toegepast. De rijpe vrucht bevat ongeveer 20% suiker, is rijk aan vitamine C en smaakt naar dadels maar minder zoet. Tegenwoordig wordt sharonfruit ook in Albanië, Italië, Spanje, Brazilië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland geteeld.
Veel verwarring ontstaat doordat in groothandels, supermarkten, speciaalzaken e.d. de sharon verkocht wordt als synoniem voor kaki. Kaki is echter de verzamelnaam voor de vrucht van Diospyros kaki, net zoals peer de verzamelnaam is van alle rassen van het geslacht Pyrus. De Sharon is een merknaam en genoemd naar de Sharon-vallei in Israel waar de variëteit "Triumph" geteeld wordt en vermarkt onder het label "Sharon". Deze variëteit 'Triumph' is net zoals veel andere kaki's niet hard te eten door het hoge tannine-gehalte en wordt chemisch behandeld om de vrucht toch hard eetbaar te maken. Er bestaan nochtans talloze variëteiten die zonder behandeling wel hard te eten zijn.
Heerlijkquote:Op dinsdag 26 mei 2009 21:31 schreef pisnicht het volgende:
nog zo'n onbekende maar zeer lekkere vrucht; de kaki. Schijnt ook te helpen tegen een kater (van drank)
[ afbeelding ]
En Afghanistan?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:25 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Waar komt de naam mangistan dan vandaan?
Mangi = steen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |