125 De dolle mensquote:'God moet terugkeren in Europa'
Uitgegeven: 22 mei 2009 10:23
Laatst gewijzigd: 22 mei 2009 10:22
AMSTERDAM – Volgens ChristenUnie-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Peter van Dalen is de economische crisis grotendeels het gevolg van de secularisatie.
Bekijk video
Hij stelt dat in een interview met NU.nl.
Volgens Van Dalen is de waarschuwing voor het geld een van de rode draden in de bijbel.
“Ik ben ervan overtuigd dat als dat meer bij mensen had geleefd, we niet zo’n last hadden gehad van die graaicultuur.”
Tot het geloof
De ChristenUnie-lijsttrekker gelooft dat de crisis weer meer mensen tot het geloof brengt.
“Er is een roep om moreel besef. Het leven gaat niet alleen om geld, maar ook over hoe we met elkaar omgaan.”
“Ik hoop dat vanuit dit besef mensen zullen denken: die bijbel is helemaal niet zo ouderwets.”
"Mensen zien Gods geboden als pesterijen of last. Integendeel, die zijn juist goed voor je."
http://www.nu.nl/verkiezi(...)keren-in-europa.html
Dat godquote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:08 schreef freecell het volgende:
Wat probeer je nou precies te zeggen?Ik zie alleen maar quotes... ?
Dus God moet maar voor iedereen zorgen die hem keihard uitlacht?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:13 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat godzijn zorgplicht heeft verzaakt en daardoor de kredietcrisis heeft veroorzaakt.
Heb Nietzsche even uit zijn quote bevrijd.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:08 schreef freecell het volgende:
Wat probeer je nou precies te zeggen?Ik zie alleen maar quotes... ?
quote:Christendemocraten in Europa negeren grondrechten
7-5-2009 - Sophie in 't Veld
Is de economische crisis een goddelijke straf voor onze zondige levensstijl? Je zou het bijna gaan denken, als je het thema ziet voor de jaarlijkse bijeenkomst van Commissievoorzitter Barroso met twintig religieuze leiders op 11 mei : “Economic and Financial crisis: ethical contributions for European and global economic governance”.
Volgens Barroso moet “economische governance in overeenstemming worden gebracht met onze fundamentele ethische waarden”, en spelen godsdiensten “een sleutelrol in het zoeken naar duurzame oplossingen voor de uitdagingen waar Europa en de wereld voor staan”.
Barroso is in de laatste maanden fors bekritiseerd vanwege zijn passiviteit en afwezigheid tijdens de economische crisis. Je zou denken dat hij wel met iets beters zou kunnen komen dan een Europees Ethisch Reveil als oplossing voor de kredietcrisis. (Overigens heeft CDA partijgenoot Berlusconi het verkeerd begrepen. Hij verstond: Esthetisch Reveil en zocht zijn Europese kandidaten daarop uit).
Ongelijke behandeling
Vrijheid van godsdienst is een grondrecht, dat ik met hand en tand zal verdedigen. Vrijheid van geweten, vrijheid te denken, geloven en voelen wat je zelf wilt, is de hoeksteen van de democratie. Maar vrijheid van godsdienst kan alleen gegarandeerd worden als de overheid neutraal is, en alle burgers gelijkelijk behandelt.
Maar de kandidaat leiders van de Europese Commissie en het Europees Parlement, voorgedragen door de Europese Christen Democraten denken er heel anders over.
De betrekkingen van Barroso met religieuze leiders wordt steeds inniger, maar niet-confessionele organisaties, zoals de Humanisten, worden stelselmatig genegeerd. Barroso weigert openbaarheid van zijn High Level bijeenkomsten met kerkleiders, onder het voorwendsel dat ze “informeel” zijn.
Barroso negeert het feit dat een groot deel van de Europeanen helemaal niet gelovig is, dan wel niet meer praktiserend, dan wel een meer liberale stroming aanhangt. Kennelijk onder invloed van zijn religieuze gesprekspartners heeft hij geen vinger uitgestoken om discriminatie van vrouwen en homo’s aan te pakken. Sterker nog: hij weigerde tot nog toe elke veroordeling van homofobe uitspraken en oproepen tot haat en geweld van religieuze leiders. Zo daadkrachtig als de Europese Commissie is onder leiding van Barroso, als het gaat om het handhaven van de concurrentieregels, zo passief en afwezig was ze als het ging om de naleving van Europese grondrechten en anti-discriminatiewetgeving.
De nieuwe parlementsvoorzitter
Het EVP Congres bijeen in Warschau op 29-30 april nomineerde Barroso voor een tweede termijn, maar kon niet tot een besluit komen over de nominatie van de EVP kandidaat voor het Voorzitterschap van het Europees Parlement. De twee gegadigden zijn Jerzy Buzek, voormalig Premier van Polen, en Mario Mauro, huidig vice-Voorzitter van het EP. Pas na de verkiezingen zal de EVP aankondigen wie hun kandidaat (en daarmee vrijwel zeker voorzitter van het EP) wordt. Dat is een merkwaardige situatie, niet in de laatste plaats omdat vooral Mario Mauro niet bepaald een consensusfiguur is en de kiezers recht hebben te weten wie de kandidaten van de EVP zijn.
Mauro ziet de verdediging van het Christendom als zijn missie. Op zijn site toont hij zich verontwaardigd over kritiek op het Vaticaan, en homoseksuele relaties vat hij op als een aanval op het Christendom. Hij heeft natuurlijk recht op zijn mening, en de Europese Christen Democraten hebben het volste recht hem voor te dragen voor een functie. Maar als D66′er wil ik dat de Europese Unie de komende vijf jaar een sprong vooruit gaat maken op het terrein van de grondrechten.
D66 wil dat de EU een vuist gaat maken tegen discriminatie, intolerantie en racistisch en homofoob geweld. D66 wil een Europese Unie waar alle burgers gelijk zijn, ongeacht hun geloof of levensovertuiging. Maar met Barroso en Mauro aan het hoofd van de twee belangrijkste Europese instellingen krijgen we vijf jaar stilstand of achteruitgang wat betreft grondrechten.
Jij durft dus te zeggen dat een gelovige geen moreel besef heeft? Dat is ook wel gedurfd imo...quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
Juist, de ontkerkelijking is de boosdoener. Goedkope christen-retoriek om mensen het god-kamp in te jagen.
Btw, een gelovige die durft te reppen over moreel besef
Ow, goed en fout verandert mee met de tijd! Dat is het, geniale uitvinding!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:58 schreef DennisMoore het volgende:
De moraal van een nomadisch woestijnvolk van duizenden jaren geleden....
Niet meer dan een niet-gelovige in ieder geval. Gelovigen denken vaak wel dat ze roomser zijn dan de paus, maar dat valt vies tegen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
Jij durft dus te zeggen dat een gelovige geen moreel besef heeft? Dat is ook wel gedurfd imo...
Ow, maar dat denk ik ook niet....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet meer dan een niet-gelovige in ieder geval. Gelovigen denken vaak wel dat ze roomser zijn dan de paus, maar dat valt vies tegen.
Mwoah, dat wordt toch wel flink gesuggereerd in de Bijbel... als je leest hoe er over ongelovigen en goddelozen gedacht en gesproken wordt. Ze zullen niet voor niets branden in alle eeuwigheid en minstens buitengeworpen worden in de buitenste duisternis, waar het geween is en het tandengeknars.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:23 schreef freecell het volgende:
Gelovigen zijn absoluut niet beter dan andere mensen.
Nee, laten we inderdaad de zonden van de vaders nog 4 generaties lang op de zonen verhalen, goed plan !quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:12 schreef freecell het volgende:
[..]
Ow, goed en fout verandert mee met de tijd! Dat is het, geniale uitvinding!
Ben benieuwd wanneer seriemoord een hobby wordt!
Feit is wel dat een groot aantal gelovigen denkt patent te hebben op moraliteitquote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:23 schreef freecell het volgende:
[..]
Ow, maar dat denk ik ook niet....
Maar in dat geval zou niemand over moreel besef mogen praten volgens jouw uitroep....
Gelovigen zijn absoluut niet beter dan andere mensen. ik ken er trouwens ook niet veel die dat denken, ik ken ongeveer net zoveel atheisten die denken dat ze veel beter zijn dan christenen als vice-versa. Beiden niet goed imo.
Uhm.. volgens mij is dat niet helemaal wat er staat hoor. Meer dat iedereen (ook de gelovigen) dat zou verdienen op basis van wat ze doen. Alleen er is een escape zeg maar.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:36 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mwoah, dat wordt toch wel flink gesuggereerd in de Bijbel... als je leest hoe er over ongelovigen en goddelozen gedacht en gesproken wordt. Ze zullen niet voor niets branden in alle eeuwigheid en minstens buitengeworpen worden in de buitenste duisternis, waar het geween is en het tandengeknars.
Maar als disclaimer wordt dan effe snel nog gebruikt dat we natuurlijk het oordelen aan God over moeten laten. De vraag is of we erin moeten trappen, die disclaimer.
Mja, dus eigenlijk voel jij je beter dan gelovigen en beschuldig je gelovigen ervan dat ze zich beter voelen dan jou?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Feit is wel dat een groot aantal gelovigen denkt patent te hebben op moraliteit
Ik voel mij wel beter dan degenen die zo denken, dat klopt.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:46 schreef freecell het volgende:
[..]
Mja, dus eigenlijk voel jij je beter dan gelovigen en beschuldig je gelovigen ervan dat ze zich beter voelen dan jou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |