abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74643663
Goud al bijna 20 dollar onder dayhigh van vannacht
pi_74643958
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:31 schreef arjanus het volgende:
Kun je niet beter met opties of warrants werken? Met Turbo's kun je met een dip of piek snel je geld kwijt raken, en je zit constant te stressen ivm je stoploss. Tenminste dat is mijn ervaring.
Opties en warrants lopen op een bepaald tijdstip af, dus dan zit je weer te stressen als ze tegen die tijd nog steeds geen waarde hebben.
  † In Memoriam † donderdag 12 november 2009 @ 23:33:15 #278
21636 Feestkabouter
pi_74653114
is wel leuk die koers......... maar 3 vragen.

1. stel ik heb nu 50000 euro op mijn spaarrekening staan. over alles boven de 20000 moet ik belasting betalen (paar honderd euro).
als ik nu voor het eind van het jaar die 50000 van de bank haal en in goud investeer: telt de waarde van het goud mee voor de belasting?

2. goud kopen kun je op allerlei sites, ik denk dan aan 2 kilo bij Willem Middelkoop of op koopgoud.nl..... kost me ong 49000 euro.
waar kan ik ergens na de jaarwisseling die 2 kilo weer verkopen???

3. hoe ver liggen de aan- en verkoopprijs eigenlijk uit elkaar?
  donderdag 12 november 2009 @ 23:52:21 #279
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_74653558
@feestkabouter

kan alleen antwoord geven op vraag 1, sorry.

De waarde van beleggingen komen in box3, alle bezittingen (dus beleggingen, geen eigenwoning. banksaldi's) worden bepaald door de waarde op 1 januari van het jaar en 31 december bijelkaar te doen en dan moet je het bedrag delen door 2 om zo tot een gemiddele waarde van bezittingen te komen.

het tarief in box 3 is het saldo van bezittingen - de schulden en daar betaal je 1,2% belasting over (30% over het fictief rendement van 4%).

antwoord op je vraag: ja je betaalt belasting erover.
pi_74653631
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:33 schreef Feestkabouter het volgende:

1. stel ik heb nu 50000 euro op mijn spaarrekening staan. over alles boven de 20000 moet ik belasting betalen (paar honderd euro).
als ik nu voor het eind van het jaar die 50000 van de bank haal en in goud investeer: telt de waarde van het goud mee voor de belasting?

2. goud kopen kun je op allerlei sites, ik denk dan aan 2 kilo bij Willem Middelkoop of op koopgoud.nl..... kost me ong 49000 euro.

1. Als goud niet praktisch voor iets word gebruikt telt het als vermogen en meot je het aangeven in box 3.

2. Kun je op veel plekken doen Middelkoop koopt goud zelf weer in meen ik op zijn site gelezen te hebben, men berekent er wel een marge over. Ook zijn er diverse sites en tegenwoord hier (in maastricht) winkels waar men goud inkoopt.

3. Verschilt per verkooppunt meestal rekent men een marge van 1-2% bij verkoop aan de klant en een marge van 2-5% bij inkoop van de klant.
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2009 @ 00:37:47 #281
21636 Feestkabouter
pi_74654438
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:55 schreef piepeloi55 het volgende:

2. Kun je op veel plekken doen Middelkoop koopt goud zelf weer in meen ik op zijn site gelezen te hebben, men berekent er wel een marge over. Ook zijn er diverse sites en tegenwoord hier (in maastricht) winkels waar men goud inkoopt.

er zijn allerlei sites en winkels waar je goud in de vorm van juwelen kunt verkopen, maar als ik met 2 blokken van elk een kilo ergens kom..........

inmiddels heb ik het op Willem z'n site ook gevonden: marge van 3 a 4% (=flink: toch 2000 euro van de 49000)

dank voor de antwoorden aan beiden.
pi_74655384
Is het niet nu lucratief om een bedrijf op te starten, die geld uitleent aan mensen, om met dat geld goud te kopen.

Klant sluit met het bedrijf een lening op papier af, en het bedrijf gaat met die lening investeren in goud, klant betaald elke maand, en tegen de tijd dat de klant werkelijk zijn goud krijgt is het niks meer waard.

Mooi toch.
pi_74655401
quote:

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat je ze gemakkelijk of tegen een goede prijs kwijt kunt.

Middelkoop schrijft op zijn site:
quote:
Kan goud/zilver ook weer worden terugverkocht?

Doordat de baren een good delivery status dragen kunnen ze altijd weer verkocht worden aan gecertificeerde goudleveranciers wereldwijd en heeft u de garantie dat de waarde en kwaliteit van uw baar gegarandeerd is door de LMBA in Londen. In principe kunt u alles ook weer terugverkopen aan ons of onze leverancier tegen een marge van circa 3-4%.
Het probleem is alleen dat jij als particulier geen deel uitmaakt van de gesloten keten van vertrouwde goudproducenten en -handelaren. Zodra fysiek goud in jouw handen komt, verliest het zijn 'good delivery' status, en kan het pas na getest te zijn weer in die keten opgenomen worden. Daar zullen kosten aan verbonden zijn. Daarnaast is het maar de vraag, hoe de goudprijs zich aan het ontwikkelen is op het moment dat jij het kwijt wilt. In een dalende markt zal er minder animo voor zijn, tenzij je je vraagprijs flink naar beneden bijstelt. Ik zou dus niet op die marge van 3-4% vertrouwen.

De enige goede reden (afgezien van zwart geld e.d.) om fysiek goud thuis te houden, is als je verwacht dat je het als ruilmiddel nodig zult kunnen krijgen. En dan kun je het beter in wat kleinere 'coupures' aanhouden dan in kilobaren. Als het je alleen om de hedge tegen inflatie te doen is, kun je beter een rekening of aandelen nemen bij een bank of in een fonds dat gegarandeerd fysiek goud opslaat (en binnen de keten houdt, en het niet uitleent aan speculanten). Als je naast inflatie ook het omvallen van de halve financiële wereld vreest (waarmee jouw claim op dat fysieke goud in het gedrang zou kunnen komen), dan zou je naar Bullionvault kunnen kijken, waar het goud dat je koopt jouw daadwerkelijke eigendom wordt -je hebt er dus goud, geen claim op goud- en niemand er zonder jouw toestemming aan kan komen. Dat is waar ik zelf voor gekozen heb. Je kunt er 24/7 vrijwel tegen de spot price kopen en verkopen, en als Bullionvault, hun kluisbedrijf of hun bank omvalt, is het goud nog steeds jouw eigendom.
pi_74661623
quote:

Kijk, eindelijk iemand met goeie vragen. Ja, goud is btw vrij, dus voor investeringsdoeleinden en dus betaal je 1,2%. Maar als je het thuis hebt liggen, kan de belasting natuurlijk nooit aantonen dat je het in bezit hebt. Misschien heb je het wel verloren met een potje poker, of uitgegeven aan een dure vriendin. Echter ik weet niet hoe sterk je juridisch staat als ze je echt in het vizier hebben. Wellicht een goeie vraag voor een ander topic. Als je het niet aan geeft, krijg je later wellicht een probleem als je het weer om wil zetten in geld op de bank, bijvoorbeeld als je een huis wil kopen. Je krijgt ineens 50K op de bank, inkomstenbelasting? 52 %? Ik zit hier zelf ook mee.

Ik zou goud alleen kopen als je voor de lange termijn gaat en bereid bent om koersschommelingen te accepteren. Natuurlijk betaal je wat meer dan de spotprijs en vang je wat minder dan de spotprijs, dat is gewoon normaal.

Bullionvault en Goldmoney.com zijn idd de twee goudbanken waar je moet zijn en die volgens mij safe zijn. Goldmoney is van een zeer gerespecteerd persoon James Turk in de goudwereld. Natuurlijk kan de overheid wel beslag leggen en precies zien wat je bezit. Of de overheid ook een lijntje heeft met Perth Mint weet ik niet. Maar Perth Mint is ook een betrouwbare partner die (tot nog toe) gratis je goud bewaart en het zelfs naar je opstuurt mocht je het nodig hebben.

Pas erg op voor paper-gold: ETF, indices, hier kan veel rommel tussen zitten en je wilt niet dat je papiertje ineens niet meer waard is, want dan kun je niet zo goed je geld op de bank houden of aandelen van een financiele instelling kopen.

Ik zou willen weten hoe ik aan zilver, platinum of palladium kom, zonder btw te betalen.
pi_74661882
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:58 schreef arjanus het volgende:

Ik zou willen weten hoe ik aan zilver, platinum of palladium kom, zonder btw te betalen.
Als je een bedrijf hebt: zakelijk inkopen en op de balans zetten. Voor zilver kun je via de reguliere muntenhandel BTW-vrij circulatiemunten kopen, oude guldens en rijksdaalders dus.
  vrijdag 13 november 2009 @ 12:17:27 #286
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74662232
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:58 schreef arjanus het volgende:
Goldmoney is van een zeer gerespecteerd persoon James Turk in de goudwereld.
Niks tegen James Turk ofzo, maar realiseer je dat Madoff ook een zeer gerespecteerd persoon was. Als het om geld gaat is niemand te vertrouwen.

Wat die 'armageddon' mensen meestal vergeten is dat als het geldstelsel zou instorten, dat de overheid goud dan eenvoudig onteigent of jou dwingt het tegen een door de overheid vastgestelde prijs te verkopen, net zoals in 1933 gebeurde. Natuurlijk zijn er allemaal manieren om te proberen dat te ontlopen maar dan ben je dus illegaal bezig en riskeer je gevangenisstraf. Ook goud bij Bullionvault, Perth Mint etc valt gewoon te tracen via de banktransacties. En vooral de laatste jaren is dat veel makkelijker geworden door alle anti-terrorisme wetgeving die voor dit doel zou worden misbruikt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74662724
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:17 schreef SeLang het volgende:

Wat die 'armageddon' mensen meestal vergeten is dat als het geldstelsel zou instorten, dat de overheid goud dan eenvoudig onteigent of jou dwingt het tegen een door de overheid vastgestelde prijs te verkopen, net zoals in 1933 gebeurde. [..] Ook goud bij Bullionvault, Perth Mint etc valt gewoon te tracen via de banktransacties.
Bij de oorspronkelijke Amerikaanse confiscatie was als ik me niet erg vergis buitenlands goud uitgesloten.

Overigens kan de NL-overheid roepen wat ze willen, maar bij Bullionvault krijg je gewoon de price in dollars, ponden of euro's die de wereldmarkt er voor overheeft.
  vrijdag 13 november 2009 @ 12:46:29 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74663154
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:34 schreef dvr het volgende:
Bij de oorspronkelijke Amerikaanse confiscatie was als ik me niet erg vergis buitenlands goud uitgesloten.
Kan zijn, maar in die tijd had natuurlijk bijna niemand zijn goud in het buitenland.
quote:
Overigens kan de NL-overheid roepen wat ze willen, maar bij Bullionvault krijg je gewoon de price in dollars, ponden of euro's die de wereldmarkt er voor overheeft.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat NL dat in z'n eentje gaat doen, dat gebeurt dan natuurlijk internationaal. En als je je goud (al dan niet via Bullionvault) ergens verkoopt waar de beperking niet geldt, dan roomt de overheid gewoon de winst af die je krijgt boven de door de overheid vastgestelde goudprijs. Dat kunnen ze gemakkelijk doen door de belastingwetgeving aan te passen. In NL word je immers toch al belast op je wereldinkomen.

Daarnaast: waar staat Bullionvault geregistreerd? (UK?). De overheid daar vordert eventuele overwinst gewoon direct bij Bullionvault als een speciale belasting. Of gaat Bullionvault vervolgen wegens het breken van de wet, mochten ze goud boven de overheidsprijs verkopen.
Mijn reisverslagen
pi_74669633
Ja is lastig allemaal he. Het liefst heb ik dan nog bullion in mijn eigen handen.

Nog een weetje, het goud onder de grond (goud- zilvermijnen) werden in die tijd niet in beslag genomen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 16:38:34 #290
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_74670268
Goud confiscatie gaat niet gebeuren. Overheden willen juist dat mensen het geld van de overheid gebruikt - omdat de overheid dit door inflatie in waarde kan laten verminderen. En de grootste schuldenaar is de overheid - dus die heeft het meeste profijt van deze onzichtbare waardevermindering. Ieder teken van een overheid dat goud belangrijk is - is een erkenning dat papier geld zwak is - en zorgt dus juist voor een vlucht naar goud.

Fysiek goud houden is juist het zekerste wat je kunt doen, omdat er niemand tussen jou en je goud staat. Als je wel vertrouwen hebt dat eigendomsrechten behouden blijven, kun je natuurlijk ook prima goud gerelateerde investeringen doen: goud mijnen, etc.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_74675940
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:26 schreef dvr het volgende:

De mooiste goudvervalsingen hebben een kern van wolfraam, dat bijna exact even zwaar is als goud.
En kijk, hier is al een Chinees bedrijf dat graag 'goudbaartjes' van wolfram (e: tungsten) voor je aanmaakt!
http://www.tungsten-alloy.com/en/alloy11.htm
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:07:13 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74676562
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:51 schreef dvr het volgende:

[..]

En kijk, hier is al een Chinees bedrijf dat graag 'goudbaartjes' van wolfram (e: tungsten) voor je aanmaakt!
http://www.tungsten-alloy.com/en/alloy11.htm
Gewoon een officiele website

En ze hebben zelfs een ISO certificaat
"CERTIFICATED ISO 9001:2000"
Mijn reisverslagen
pi_74678163
En dan voor echt goud aanbieden op internet aan onnozele zielen. "Real first-grade Chinese gold." Wel eerst een IQ-test afnemen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 21:06:07 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74678651
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:50 schreef bouillabaisse het volgende:
En dan voor echt goud aanbieden op internet aan onnozele zielen. "Real first-grade Chinese gold." Wel eerst een IQ-test afnemen.
Ik ben benieuwd hoeveel valse "made in China" goldeagles, maple leaves en Krugerrands er al circuleren.
Zeker nu er opeens zoveel (relatief onnozele) particulieren in die dingen geinteresseerd zijn. En waarschijnlijk komt de scam nieteens aan het licht, want mensen verzamelen die dingen voor het geval dat armageddon uitbreekt (=nooit).
Mijn reisverslagen
pi_74678861
Over Chinezen gesproken, hun overheid schijnt nu op de wereldgoudmarkt toch wat minder actief te zijn omdat ze goedkoper de binnenlandse productie kunnen opkopen. Het IMF moet met zijn andere 200+ ton dus nog even rondleuren.

Maar goed, als je de sterkste indianenverhalen tot nog toe wilt lezen over de vervalsing van "good delivery" goudstaven met wolfraam, tot in Fort Knox aan toe, dan moet je hier wezen:

http://news.goldseek.com/GoldSeek/1258049769.php

Het waarheidsgehalte van die verhalen zal waarschijnlijk nog onder het goudgehalte van die staven liggen, maar op zijn minst zijn ze vermakelijk.
  vrijdag 13 november 2009 @ 21:17:58 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74679005
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 21:12 schreef dvr het volgende:
Over Chinezen gesproken, hun overheid schijnt nu op de wereldgoudmarkt toch wat minder actief te zijn omdat ze goedkoper de binnenlandse productie kunnen opkopen. Het IMF moet met zijn andere 200+ ton dus nog even rondleuren.

Maar goed, als je de sterkste indianenverhalen tot nog toe wilt lezen over de vervalsing van "good delivery" goudstaven met wolfraam, tot in Fort Knox aan toe, dan moet je hier wezen:

http://news.goldseek.com/GoldSeek/1258049769.php

Het waarheidsgehalte van die verhalen zal waarschijnlijk nog onder het goudgehalte van die staven liggen, maar op zijn minst zijn ze vermakelijk.
Dat verhaal over fake gold in Fort Knox is al een aantal jaar oud, en voor zover ik me kan herinneren is het indertijd ook hier op Fok gepost. Blijft lachen in elke geval

Edit: dat plaatje

Mijn reisverslagen
pi_74679072
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 21:06 schreef SeLang het volgende:

Ik ben benieuwd hoeveel valse "made in China" goldeagles, maple leaves en Krugerrands er al circuleren.
Het antwoord (héél veel)
pi_74705407
Als goud omlaag gaat, zal dat dan met een grote klap gaan, of geleidelijk? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
  zaterdag 14 november 2009 @ 22:50:11 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74707966
Ooit was ik op een bazaar enorm ver van de beschaafde wereld verwijderd. Daar zag ik allemaal zilveren één-dollar munten liggen uit het begin van de vorige eeuw. Omdat er nooit toeristen kwamen vond ik het erg merkwaardig als het een hoax zou zijn. Ook wist ik zeer toevallig dat de VS honderd jaar terug ooit daar macht had willen kopen met dollars.

Enfin, ik toch voor $100 (echte dollars) al die munten daar opgekocht (een stuk of 35). Toen ik ze in eerste instantie opzocht op internet was ik heel blij, die munten waren duizenden dollars per stuk waard in mint-conditie. Niet veel later kwam ik erachter dat deze munten ongetwijfeld een veel voorkomende vervalsing waren waar ook in de Golfoorlog veel mensen voor gevallen zijn.

Ook uit China natuurlijk! Ze zagen en voelden trouwens prima aan, geen goedkope neprotzooi! Ik heb ze bijna allemaal weer kunnen doorverkopen (met de vermelding dat het "hoogst waarschijnlijk" geen echte waren) en zo toch nog een klein winstje gemaakt.

http://home.comcast.net/~reidgold/draped_busts/chinese.html
The End Times are wild
pi_74708223
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ze bijna allemaal weer kunnen doorverkopen (met de vermelding dat het "hoogst waarschijnlijk" geen echte waren) en zo toch nog een klein winstje gemaakt.
heheheh

Zo heb ik net na de invoering van de euro nog voor honderden guldens aan zilveren guldens, rijksdaalders en tientjes gekocht voor de nominale waarde omgerekend naar euro's. Daar heb ik echt een megawinst op gemaakt: die guldens gingen nog niet zo lang geleden bijvoorbeeld voor ongeveer ¤1,50 per stuk de deur uit en die rijksdaalders voor ¤3,50, de zilverwaarde.

[ Bericht 27% gewijzigd door bouillabaisse op 14-11-2009 23:03:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')