abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69251469
5 dagen geleden of zo is er een inval bij een aspergeboerin gedaan.
Iets van 35 Roemenen die ze voor 8,35 per uur liet werken.

Dinsdag was ze bij het ene actualiteitenprogramma aan het huilen hoe erg ze benadeeld werd en woensdag bij een ander dat het een hetze tegen haar was en dat ze haar personeel goed behandeld.
De reporter mocht zelfs een vraag stellen aan 1 van de nog werkende mensen daar.
Die beste man zei dat hij goed behandeld werd (je zag de angst in zijn ogen want de boein stond er vlak achter).

Ik heb voor mijn stage bij wat bedrijven enkele keruigsrapportjes opgesteld (rapportjes waaruit blijkt dat de qualiteit van de groenten voldoende is voor menselijke consumptie, anders mogen boeren niet leveren aan bedrijven blabla) en ik ken dit soort boertjes nu onderhand wel.

- 2 mensen op 1 kamer van 3x4, stapelbed met 1 wasbakje, 1 kast en een koelkast als ze die zelf aanschaffen.
- Gezamelijke douche/toilet (voor 35+ mensen dus)
- Inleveren van de paspoorten zodra de mensen uit Roemenie/Polen/etc komen. Die boerin weet verrekte goed dat je als buitenlander zonder geldig identiteitsbewijs niet van het terrein af mag. Het ergste wat er namelijk kan gebeuren is dat de Roemeentjes in het dorp gaan vertellen hoe erg ze behandeld worden, of dat de dorpsbevolking ze aanspoort dit soort praktijken niet te pikken. Dus geen communicatie tussen dorp en werkvolk!
- Minimum loon 8,61 (BRUTO) werd betaald, an sich niet vreemd voor het type werk, maar daar ging 3,61 van af zodat men in een gezamelijke keuken kon eten. Bij een werkdag van 8 uur is dat dus RUIM 600 euro per maand voor vreten en wonen. En dat is dus per Roemeen. Mevrouw spaart zo eventjes 35x600 euro uit per maand.
- Mevrouw heeft nog voor 500k aan boetes openstaan. Is al vanaf 2005 (?) bezig met deze praktijken.

Mijn klacht: ik erger me kapot aan dat wijf wat de vermoordde onschuld aan het spelen is.
Ze moeten heel haar handel opdoeken en verkopen en het geld wat uit de verkoop komt betalen aan die uitgebuitte mensen. Verder mag zij nooit meer een eigen bedrijf oprichten wat mij betreft.
Bah bah bah wat kan ik er slecht tegen zeg tegen dit soort onrecht.
pi_69251487
Ben blij dat ze een wc hebben. Dat oosters tuig schijt normaal gesproken altijd in de bosjes.
pi_69251488
Zei die vrouw niet dat ze 5 euro per dag betaalden voor kost en inwoning?
pi_69251498
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 06:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ben blij dat ze een wc hebben. Dat oosters tuig schijt normaal gesproken altijd in de bosjes.
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_69251501
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 06:53 schreef WammesWaggel het volgende:
Zei die vrouw niet dat ze 5 euro per dag betaalden voor kost en inwoning?
Nee ze heeft gezegd dat ze 5 euro per uur over hielden.
De vraag van de presentator was toen: bruto of netto?
Daar kon ze geen antwoord op geven (yyeeaahh riiight !)
Het is gewoon uitbuiting

Het gaat slecht met de economie in Nederland. Honderdduizenden mensen zijn al zonder werk komen te zitten (vooral uitzendkrachten) en zitten nu in de WW.
Als dit soort bedrijven zoals van deze boerin eens fatsoenlijk met de mensen om zou gaan zouden er een paar mensen die nu in de WW zitten, daar aan het werk kunnen gaan. Maar deze boerin weet verrekte goed dat een Nederlander wel z'n mond open doet en die praktijken van haar aan het licht brengt.
Dus wij hebben honderdduizenden werkzoekenden, zij haalt ze uit Roemenie. Ze buit die Roemenen uit maar in principe laat ze dus ook de mensen die hier in de WW zitten verrekken, en buit ze de werkende bevolking uit omdat wij de WW betalen voor die mensen die niet bij de boerin mogen komen werken.

Deze mevrouw kost de samenleving bakken en bakken met geld, en die stopt ze allemaal lekker in haar eigen zak. Schijnbaar doet ze dat al jaaaaaren en op tv doet ze net alsof zij het slachtoffer is.
Mijn klacht blijft staan.
  donderdag 21 mei 2009 @ 07:06:06 #6
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_69251507
die allochtonen wisten precies waar ze aan begonnen. links krakerstuig is het dat achteraf nog gaat lopen janken ook op onze hardwerkende ondernemers.
From feudal serf to spender.
  donderdag 21 mei 2009 @ 07:24:26 #7
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69251532
Een goede reden om maar helemaal geen asperges te eten dunkt me.
pi_69251544
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 07:06 schreef S1nn3rz het volgende:
die allochtonen wisten precies waar ze aan begonnen. links krakerstuig is het dat achteraf nog gaat lopen janken ook op onze hardwerkende ondernemers.
Ze worden gelokt met leuke getalletjes.
Oe, 8,61 euro per uur! Das veel !

Maar dan krijg je een 40 uurs contract. In de praktijk blijk je 6x9 uur te werken en maar 40 uur uitbetaald te krijgen. Dan gaat je uurloon al met 30% naar beneden. Dan blijkt dat je tegoedbonnen krijgt van je werkgever die alleen in de winkel van de werkgever geldig zijn. De winkel waar een fles shampoo 13 (!!!) euro kost.
Je levert bij aankost je paspoort in, dus in feite geef je je over aan de werkgever. Je kan echt niks doen want als je de straat op gaat ben je illegaal met alle gevolgen vandien.
Dat zeiden ze er allemaal niet bij toen je in Roemenie gerecruteerd werd.

Het aspergesteken is een periode van 5 weken geloof ik, dan is het seizoen alweer over.
Die mensen worden 5 weken misbruikt, weten dat ze er toch niks tegen kunnen doen en volgend jaar zullen ze er niet meer in stinken. Maar dat is niet erg voor deze boerin want dan staan er weer 500 andere Roemenen klaar.
  donderdag 21 mei 2009 @ 07:30:22 #9
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69251549
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 07:27 schreef Noin het volgende:

[..]

[..]
Zooo, die is goed met cijfertjes...
pi_69251556
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 07:30 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zooo, die is goed met cijfertjes...
Die boerin hadden ze minister van financien moeten maken ja !
  donderdag 21 mei 2009 @ 07:38:03 #11
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_69251568
quote:

[..]

Maar dan krijg je een 40 uurs contract. In de praktijk blijk je 6x9 uur te werken en maar 40 uur uitbetaald te krijgen. Dan gaat je uurloon al met 30% naar beneden. Dan blijkt dat je tegoedbonnen krijgt van je werkgever die alleen in de winkel van de werkgever geldig zijn. De winkel waar een fles shampoo 13 (!!!) euro kost.
Je levert bij aankost je paspoort in, dus in feite geef je je over aan de werkgever. Je kan echt niks doen want als je de straat op gaat ben je illegaal met alle gevolgen vandien.
Dat zeiden ze er allemaal niet bij toen je in Roemenie gerecruteerd werd.

Het aspergesteken is een periode van 5 weken geloof ik, dan is het seizoen alweer over.
Die mensen worden 5 weken misbruikt, weten dat ze er toch niks tegen kunnen doen en volgend jaar zullen ze er niet meer in stinken. Maar dat is niet erg voor deze boerin want dan staan er weer 500 andere Roemenen klaar.
achteraf de vermoorde onschuld spelen, dat kunnen ze goed.
als het niet beviel hadden ze direct gezamelijk maatregelen kunnen nemen, maar het aftandse busje van de heren roemenen zal wel weer stuk zijn geweest en nu zijn ze in een luxe nederlandse bus gratis naar huis gebracht.
uitvreters zijn het.
From feudal serf to spender.
pi_69251580
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 07:38 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

achteraf de vermoorde onschuld spelen, dat kunnen ze goed.
als het niet beviel hadden ze direct gezamelijk maatregelen kunnen nemen, maar het aftandse busje van de heren roemenen zal wel weer stuk zijn geweest en nu zijn ze in een luxe nederlandse bus gratis naar huis gebracht.
uitvreters zijn het.
Hela !
Zit jij nou de hele zaak p te butsen !
Tis een schande !
pi_69251581
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 06:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Scheelt wel weer wat mest...
pi_69251583
maar goed..
laten we hopen dat ze bij terugkomst in eigen land vertellen hoe slecht ze hier in nederland behandeld zijn, dan blijven ze voortaan mischien wel weg...
  donderdag 21 mei 2009 @ 08:11:11 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_69251678
WAAROM loopt iemand die op dusdanig grote schaal de wet overtreedt (illegale arbeid, illegalen, uitbuiting, belastingontduiking, ARBO negeren, etc.) vrij rond?
censuur :O
pi_69251784
welke actualiteit programma was dit? Wil dit wel even terug zien.
  donderdag 21 mei 2009 @ 08:39:02 #17
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_69251807
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 08:34 schreef StephanL het volgende:
idd heeft iemand een link?
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
  donderdag 21 mei 2009 @ 08:55:36 #18
137212 Sehnsucht
ga terug in je hok, gek!
pi_69251934
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 08:34 schreef StephanL het volgende:
Knevel & van den brink

http://www.eo.nl/programm(...)x.esp?aflid=10539876

José janssen
.
pi_69252013
Ik snap werkelijk niet waar zo'n ophef over gemaakt wordt. Die boerin vraagt, die Oost-Europese criminelen bieden zich aan. Win-Win situatie.
Als ze het er niet eens mee zijn gaan ze maar bij de agrariër op de hoek aan het werk.

Ik zie ze overigens hier ook voorbij komen, met z'n allen de fucking aldi in en alleen wijn/bier en andere rotzooi inslaan. Nee nogal logisch dat ze overlast veroorzaken (zucht).
pi_69252034
Maar verdienen ze dan niet alsnog meer dan in hun eigen land?
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:10:07 #21
58560 Oksel
Gezellig.
pi_69252092
Kunnen we die mevrouw niet even bellen?
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:13:24 #22
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_69252142
Het is jammer dat ik zo 1 2 3 er niet achter kan komen waar die teef woont

Zulke mensen zijn de moeite van het leggen van een stropknoop nog niet waard maar het is wel erg aanlokkelijk
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:13:53 #23
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_69252148
quote:

[..]

Maar dan krijg je een 40 uurs contract. In de praktijk blijk je blabla
Zaten ze vast aan een ketting? Ze kunnen zo de keus maken om daar weg te gaan en een dorp verderop weer aan het werk te gaan. Daarnaast kan je ook altijd nog weer fijn naar huis gaan als je het niet bevalt.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_69255041
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:13 schreef pisnicht het volgende:

[..]

Zaten ze vast aan een ketting? Ze kunnen zo de keus maken om daar weg te gaan en een dorp verderop weer aan het werk te gaan. Daarnaast kan je ook altijd nog weer fijn naar huis gaan als je het niet bevalt.
Lastig he, le-zen.
pi_69256559
Hadden ze maar in Polen/Roemenië moeten blijven, als je ze het idee geeft dat hier gouden bergen liggen blijven ze alleen maar plakken.
  FOK!fotograaf donderdag 21 mei 2009 @ 13:32:36 #26
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_69258619
KUT!
HOERRRRRR!!!!
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_69269280
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:13 schreef pisnicht het volgende:

[..]

Paspoort werd ingenomen bij aankomst. Dan mag je dus het terrein niet af anders ben je illegaal in ons fijne politiestaatje landje.
Daarnaast hadden ze in Roemenie al een contract getekend, daar kun je niet zomaar onderuit anders is dat contractbreuk/werkweigering.

En als laatste: deze mevrouw haalt Roemenen en niet mensen die hier in Nederland in de WW zitten want die Roemenen kun je lekker oplichten zonder dat er iets gebeurt.
Ze licht de Roemenen op qua loon, ze licht de WWers op want werk wat ze hadden kunnen doen gaat nu naar het buitenland, en ze licht de belastingbetalers op want ik kan nu voor die WWer gaan betalen die anders makkelijk bij deze mevrouw wat asperges uit de grond had kunnen plukken.

Gelukkig heb ik net gelezen dat ze d'r weer opgepakt hebben. Nou maar hopen dat haar bedrijf verkocht wordt om zo al die boetes te kunnen betalen.
  donderdag 21 mei 2009 @ 19:29:17 #28
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_69269441
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 08:11 schreef RemcoDelft het volgende:
WAAROM loopt iemand die op dusdanig grote schaal de wet overtreedt (illegale arbeid, illegalen, uitbuiting, belastingontduiking, ARBO negeren, etc.) vrij rond?
Omdat alle petten in de berm liggen natuurlijk.
  donderdag 21 mei 2009 @ 22:49:37 #29
58560 Oksel
Gezellig.
pi_69277639
quote:
Die ja.
pi_69282770
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 19:24 schreef Noin het volgende:

[..]

Paspoort werd ingenomen bij aankomst. Dan mag je dus het terrein niet af anders ben je illegaal in ons fijne politiestaatje landje.
Daarnaast hadden ze in Roemenie al een contract getekend, daar kun je niet zomaar onderuit anders is dat contractbreuk/werkweigering.

En als laatste: deze mevrouw haalt Roemenen en niet mensen die hier in Nederland in de WW zitten want die Roemenen kun je lekker oplichten zonder dat er iets gebeurt.
Ze licht de Roemenen op qua loon, ze licht de WWers op want werk wat ze hadden kunnen doen gaat nu naar het buitenland, en ze licht de belastingbetalers op want ik kan nu voor die WWer gaan betalen die anders makkelijk bij deze mevrouw wat asperges uit de grond had kunnen plukken.

Gelukkig heb ik net gelezen dat ze d'r weer opgepakt hebben. Nou maar hopen dat haar bedrijf verkocht wordt om zo al die boetes te kunnen betalen.
alsof de altijd lieve roemenen er wat om zouden geven om zonder paspoort effe naar het politiebureau te gaan om aldaar aangifte te doen tegen de mevrouw.

alsof de altijd lieve roemenen iets om contracten geven....

nee, zijn echte schatjes, die roemenen....
  vrijdag 22 mei 2009 @ 09:23:11 #32
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_69282873
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 19:24 schreef Noin het volgende:

[..]

whehehe, ben jij zo naief of hap ik nu gewoon te makkelijk, maar normaal interesseert roemenen dat idd ook totaal niet nee, wat degene hierboven mij ook al zegt
pi_69302381
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 06:40 schreef Noin het volgende:

Ik heb voor mijn stage bij wat bedrijven enkele keruigsrapportjes opgesteld (rapportjes waaruit blijkt dat de qualiteit van de groenten voldoende is voor menselijke consumptie, anders mogen boeren niet leveren aan bedrijven blabla) en ik ken dit soort boertjes nu onderhand wel.
Allen jammer dat ze ook voor jpou groenten verbouwen

- Inleveren van de paspoorten zodra de mensen uit Roemenie/Polen/etc komen.

Wat zou het gevolg zijn als de medewerkers hun paspoort of id kaart verliezen, of gestolen wordt tijdens hun verblijf in NL, waarbij het niet uitmaakt of ze aan het werk zijn of in de kroeg zitten bijvoorbeeld.??
Ik kan je vertellen dat deze personen de eerste 2 a 3 maanden geen nieuw paspoort of ID kaart hebben.
Ze moeten dan naar hun Consulaat of Ambassade in NL die lange wachttijden hebben.
Ondertussen zitten dan ook maar ergens weg te kwijnen.

Betalen voor te wonen is normaal, als werkgever dat niet doet ziet de belasting gratis wonen als loon in natura.

Uit betalen aan het einde van het seizoen is normaal, er worden gewoon voorschotten gegeven om hun levensbehoefte te kunnen voorzien, jij loopt toch ook niet rond met je hele geld wat je bijvoorbeeld in de voorgaande maand of maanden hebt verdient.
Deze werkers hebben meestal geen bankrekening in NL.
En ze kunnen ook bestolen worden door hun eigen collega's.

Bah bah bah wat kan ik er slecht tegen zeg tegen dit soort onrecht. Bah wat kan ik slecht tegen mensen die maar wat schrijven zonder al te veel kennis hebben van zaken. Een aspergeseizoen duurt langer dan vijf weken, afhankelijk van klimaatsinvloeden.

Mijn advies; verdiep je eerst in de materie voordat je wat begint te schrijven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')