5 dagen geleden of zo is er een inval bij een aspergeboerin gedaan.
Iets van 35 Roemenen die ze voor 8,35 per uur liet werken.
Dinsdag was ze bij het ene actualiteitenprogramma aan het huilen hoe erg ze benadeeld werd en woensdag bij een ander dat het een hetze tegen haar was en dat ze haar personeel goed behandeld.
De reporter mocht zelfs een vraag stellen aan 1 van de nog werkende mensen daar.
Die beste man zei dat hij goed behandeld werd (je zag de angst in zijn ogen want de boein stond er vlak achter).
Ik heb voor mijn stage bij wat bedrijven enkele keruigsrapportjes opgesteld (rapportjes waaruit blijkt dat de qualiteit van de groenten voldoende is voor menselijke consumptie, anders mogen boeren niet leveren aan bedrijven blabla) en ik ken dit soort boertjes nu onderhand wel.
- 2 mensen op 1 kamer van 3x4, stapelbed met 1 wasbakje, 1 kast en een koelkast als ze die zelf aanschaffen.
- Gezamelijke douche/toilet (voor 35+ mensen dus)
- Inleveren van de paspoorten zodra de mensen uit Roemenie/Polen/etc komen. Die boerin weet verrekte goed dat je als buitenlander zonder geldig identiteitsbewijs niet van het terrein af mag. Het ergste wat er namelijk kan gebeuren is dat de Roemeentjes in het dorp gaan vertellen hoe erg ze behandeld worden, of dat de dorpsbevolking ze aanspoort dit soort praktijken niet te pikken. Dus geen communicatie tussen dorp en werkvolk!
- Minimum loon 8,61 (BRUTO) werd betaald, an sich niet vreemd voor het type werk, maar daar ging 3,61 van af zodat men in een gezamelijke keuken kon eten. Bij een werkdag van 8 uur is dat dus RUIM 600 euro per maand voor vreten en wonen. En dat is dus per Roemeen. Mevrouw spaart zo eventjes 35x600 euro uit per maand.
- Mevrouw heeft nog voor 500k aan boetes openstaan. Is al vanaf 2005 (?) bezig met deze praktijken.
Mijn klacht: ik erger me kapot aan dat wijf wat de vermoordde onschuld aan het spelen is.
Ze moeten heel haar handel opdoeken en verkopen en het geld wat uit de verkoop komt betalen aan die uitgebuitte mensen. Verder mag zij nooit meer een eigen bedrijf oprichten wat mij betreft.
Bah bah bah wat kan ik er slecht tegen zeg tegen dit soort onrecht.