abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_69206557
Mijn lapo :
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:18 schreef Locusta het volgende:
Nou, even stoom afblazen

Ik heb een klas (mijn "terrorklasje") waarvan het vanaf het begin af aan al niet lekker loopt/klikt. Continu conflicten en gezeur in de klas, zowel onderling als naar mij (de docenten) gericht.
Er is eind vorig jaar/begin dit jaar een intensief RT-traject onder begeleiding van een orthopedagoog in gang gezet en zo'n week of 4 geleden zijn er twee leerlingen voor een bepaalde periode van school gestuurd.
Toen ging het even een periode beter, maar de laatste paar weken is het echter weer mis. Iedere les is een gevecht wat ook leidt tot (eerlijk is eerlijk) een aantal woedebuien van mijn kant.

Aanleiding "escalatie":

Vorige week heb ik een leerlinge uit de betreffende klas er uit gestuurd (wegens een grote mond) en ze kon s'middags nakomen. Echter, ze besloot dat het na 1 uur wel genoeg was en dat ze naar huis kon gaan. Alleen (m.i.) is de docent uiteindelijk diegene die zegt wanneer je naar huis kan gaan en niet de leerlinge, of het uur om was of niet. Zij was het er niet mee eens en is uiteindelijk toch weggelopen en kon daardoor de vrijdagmiddag ook nakomen bij de afdelingsleider.

Nu wordt het een beetje wazig.....

Een van haar klasgenootjes (ook uit mijn "terrorklasje" dus) heeft de moeder van dat meisje opgebeld en verteld (???) dat ik leerlingen uit zit te schelden ("mongool / gehandicapt") wat dus pertinent niet waar is. Ik heb mij wel eens uitgedrukt in de trant van "Doe niet zo kinderachtig of doe eens normaal" en zelfs naar een leerling "Doe eens niet zo idioot", maar daar blijft het dan ook echt bij. Niet netjes, geef ik eerlijk toe, maar schelden: no way

Dus die moeder heeft afgelopen vrijdag boos opgebeld naar de afdelingsleider (met een verhaal dat ze niet eens van haar eigen dochter heeft gehoord, maar van een van haar klasgenootjes) om haar ongenoegen te uiten over het feit dat ik leerlingen uit zit te schelden.
Tot zover.

Ik kreeg dat verhaal van die moeder dus vandaag te horen van de afdelingsleider en stond even met mijn oren te klapperen en mond vol tanden Omdat ik werkelijk geen idee had wat ze bedoelde met het uitschelden, zijn er twee leerlingen uit de betreffende klas bij mijn afdelingsleider in het kantoortje geroepen om tekst en uitleg te geven. Bleek dat 1 leerlinge een concreet voorbeeld had en de rest allemaal vage verhalen waar we niets mee konden (die had het weer gehoord van die, en die weer van die, etc.). Ik voelde me absoluut niet aangesproken en door dit hele voorval behoorlijk te kijk gezet.

Nu heb ik volgende week samen met de mentor en afdelingsleider een gesprek met de klas om dit de wereld uit te helpen maar ik voel me nu even helemaal lamgeslagen en behoorlijk rot Wat een nare situatie!
Gelukkig staat mijn afdelingsleider aan mijn kant en denken we beiden dat bepaalde dingen die in de klas gezegd zouden kunnen zijn hun eigen leven zijn gaan leiden...
Het feit dat hij achter mij staat is wel een grote troost trouwens.

Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt of enig idee wat ik hier mee aan kan? Ik voel me op dit moment best onzeker en weet even niet goed wat ik moet doen Het hele voorval zit mij behoorlijk dwars, iig.

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb de leerlingen niet, geen enkele, uitgescholden Ze komen met een beschuldiging die niet waar is en een paar vage verhalen over vage dingen die ze misschien gehoord hebben Ze konden ons niet duidelijk maken hoe het precies zat.

Sorry voor het lange verhaal
pi_69207368
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.

Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:42:54 #3
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_69207703
tvp
pi_69209013
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:37 schreef Miesjel het volgende:
Ik ken wel het fenomeen terrorklasje. Ik kreeg ooit daarvoor een tip van een collega die al honderden jaren meedraaide.

Er zit in die klas wel leerlingen die de moeite waard zijn van je tijd. Die wel willen, maar nu niet uit de verf komen. Geef de les aan hen. Verder helpt het echt als je iedere les probeert te starten met een glimlach.
Het heeft voor mij de lessen aan die klas iig weer werkbaar gemaakt.
Klopt en je hebt helemaal gelijk. Alleen soms speelt mijn gebrek aan ervaring (en daardoor onzekerheid) mij parten. Zo ook in dit verhaal. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal er aan proberen te denken
quote:
Erg fijn dat je afdelingleider aan jou kant staat, zonder hem/haar ben je eigenlijk nergens. Ik zou het proberen te zien als niet meer dan een incident.
Ja, daar ben ik ook zeker blij mee. Zowel hij, als ik en de rest van het hele team hebben het afgelopen schooljaar al het een en ander te stellen gehad met deze klas. Dat zorgt er natuurlijk voor dat wij al een goed beeld hebben van de kinderen en dingen die ze uithalen (of al uitgehaald hebben).
pi_69209212
En ik probeer het inderdaad te zien als een incident maar het is nu nog even te vers.... ik hoop dat ik morgen, na een nachtje slaap, weer wat afstand kan nemen. Nu ben ik eigenlijk vooral.... hmm... gekwetst... eigenlijk
Het voelde als een persoonlijke, frontale aanval.
Dit moet ik echt van mij af gaan zetten.
pi_69210156
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..

Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.

Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...

Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210379
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
pi_69210568
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:40 schreef teigan het volgende:
Locusta, wat ontzettend vervelend.

ik had vandaag ook weer een aanvaring met de klas waar ik dit jaar de meeste moeite mee heb, vandaar dat ik nu ook nog op ben..
Hear hear!
quote:
Ze lopen verschrikkelijk achter, en ik heb ze een blokuur, en sommige leerlingen zitten rustig nog dat blokuur te niksen. Ik heb tegen twee leerlingen gezegd dat ik ze niet meer in de les wil hebben als ze zo doen, en ik ben ook van plan het uit te voeren. Het voelt echt ongelooflijk k*t, ook al weet ik dat het niet tegen mij is, maar dat meerdere (nieuwe) docenten er last van hebben.
Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
quote:
Goed dat je er over praat. Ik heb er op dit moment moeite mee om erover te praten, ik heb vanmorgen wat uitgeraast tegen een collega, maar het zit mij eigenlijk nog steeds erg hoog, en als ik niet oppas, dan verpest het mijn vrije dagen nu...
Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
quote:
Het hoort erbij, het zijn echt beginnersonzekerheden, en het zal vast volgend jaar ofzo wel beter worden. In ieder geval goed dat je afdelingsleider achter je staat, en jullie dit zo gaan bespreken...
Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
pi_69210724
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.

Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.

Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69210739
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:46 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, is lastig, maar probeer het inderdaad niet groter te maken dan het is. Als ik zo eens even terugdenk aan de keren (waren er gelukkig niet zoveel) dat ik iets ervoer als een persoonlijke aanval, of dat een collega zoiets overkwam, dan was het eigenlijk nooit bewust op de persoon gericht, maar een middel tot een doel (leerlingen of ouders die simpelweg gewoon hun zin willen krijgen in het een of ander). Ze hebben het niet op je gemunt, ze willen gewoon iets bereiken (al is het maar: hun gang kunnen gaan) en jij staat dat in de weg. Je bent een obstakel, dat heeft vaak weinig met jou als persoon te maken.

Net zoals ordeproblematiek ook bijna nooit inhoudt dat leerlingen jou als persoon proberen te pakken. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om de functie die je op dat moment bekleedt.

Mijn advies voor nu: sluit zometeen dit topic, ga even een tijdschrift lezen/zappen/douchen/een muziekje luisteren, en dan lekker slapen. Morgen weer een dag .
Je hebt helemaal gelijk.
En nu kan ik nog wel weer een heel verhaal er neerplempen, maar ik ga slapen

Jullie iig bedankt voor het hart onder de riem

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 20-05-2009 06:49:43 (typo) ]
pi_69211171
Slaap lekker, ik ga ook weer een poging wagen....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 20 mei 2009 @ 00:26:19 #12
241594 iBolt
Lighting
pi_69211439
tvp dit moet ik lezen
pi_69211645
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69213862
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:26 schreef iBolt het volgende:
tvp dit moet ik lezen
Mwoah, ervaring leert mij dat dit soort dingen meestal vrij snel opgelost worden. Gelukkig is mijn afdelingsleider daar behoorlijk consequent in. Behalve mijn (emotionele ) relaas van gister zal het niet spectaculairder worden dan dit (denk ik)
Na er een nachtje over geslapen te hebben ben ik gelukkiger weer rustiger geworden, hehehe. Goh, wat was ik gisteren boos zeg!
pi_69213895
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:52 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hear hear!
[..]

Hier heb ik inderdaad ook erg last van. Bij mij is dat dan ook het idee van uit varen tegen de leerlingen (het idee: je hebt je laten gaan) en boos moeten worden, bah!
En als je het uit gaat voeren: voet bij stuk houden! Het voelt even rot, maar uiteindelijk betaald zoiets wel uit.
[..]

Nouja, ik ben behoorlijk kwaad en daardoor kan ik er over praten en aan de andere kant schaam ik mij voor de situatie en vraag ik om advies
Je vrije dagen laten verpesten moet je inderdaad niet laten gebeuren! Bij mij zit het ook nog erg hoog en loop ik het risico het morgen ook mee naar huis te nemen voor het (lange) weekend, dus ik hoop dat het nog een beetje weg trekt. Ik hoop dat het bij jou ook een beetje "afzakt", vaak is steun/erkenning van een collega al een stap in de goede richting Dus raas nog maar lekker verder, ze (her)kennen vast wel.
[..]

Ieder jaar gaat het ietsje beter, dat merk ik wel
Ja, daar ben ik ook blij om! Ik denk dat hij aan mijn verbouwereerde reactie wel kon zien dat het allemaal onzin was
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter

Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69218711
.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 20 mei 2009 @ 11:01:08 #17
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_69218931
Ze hebben nu wel mijn brief ontvangen Ik hoop dat ik snel langs kan komen, want in juni ben ik er niet.

En mooie verhalen weer hier Wat een baan hè
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_69225134
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )
  woensdag 20 mei 2009 @ 14:12:00 #19
241594 iBolt
Lighting
pi_69225662
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 00:34 schreef teigan het volgende:

[..]

ook een (aanstaand) docent? Of gewoon een sensatiezoeker...
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
pi_69225949
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:55 schreef Locusta het volgende:
Even snel een berichtje (reageer vanavond wel even weer op quote's ):
Het ging goed vandaag. Geen discussie, gewoon "lekker" lesgeven. Ik ben ook weer wat meer gerustgesteld en gekalmeerd. Ik was gister onwijs geschrokken en bijzonder kwaad, maar dat is nu gelukkig door o.a. een goede nachtrust weer bedaard

Volgende week dinsdag een klassegesprek en die zie ik met vertrouwen toe, waarschijnlijk loopt dit met een sisser af. Wat wel enorm geruststellend is, is dat alle collega's achter mij staan ("Ik vind jou geen type om te schelden )


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69232579
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:57 schreef teigan het volgende:
Ik ben morgen vrij, mijn lange weekend is nu dus al begonnen.
Ben nu ook vrij
quote:
Ik heb net mijn begeleider het verhaal en het gevoel wat ik erbij heb nog even gemailed, ik denk wel dat het helpt.

ik voel me er veels te verantwoordelijk voor, ik zou soms haast zelf hun sommen gaan maken zeg maar.... En dat is iets wat ik af moeten leren, en dat lukt ook vaak wel, maar ik heb even mijn week niet zo geloof ik, dus dat is dan bij zulk soort dingen weer terug te merken.
Herkenbaar
quote:
Maarja, het geeft mij ook weer ideeën over wat ik anders wil volgend jaar, al moet ik daar nu nog maar niet teveel over na gaan denken....
Nee, nu moet je even lekker genieten van je vrije dagen
Maar het is niet verkeerd stil te staan bij wat er volgens jou niet lekker loopt en/of anders kan.
Er zullen ook altijd tijden zijn die goed gaan en tijden zijn die wat minder gaan. Meestal merk ik dat die golfbewegingen zich rondom de vakantie(s) afspelen
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 07:08 schreef Miesjel het volgende:
Die schaamte is zo vervelend. Ik sta nu in totaal 8 jaar voor klassen en nog steeds heb ik er af en toe last van. Het wordt wel steeds minder. Het heeft ook te maken met de sfeer in de school. Er is altijd een oud leraar die het allemaal al een keer gezien heeft en de problemen van de jonge docenten bagatelliseert. Toen deze docent als mentor werd ingeschakeld werd de hele sfeer in de school beter
Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
quote:
Over boos worden: ik verhef eigenlijk nooit mijn stem meer. Schreeuwen heeft geen zin volgens mij. Wat mij nu heel veel helpt is de leerlingen een keuze geven. Ik wil dat er dit gebeurt. Doen jullie dat niet dan volgt er dit.. anders kunnen we samen prima gaan werken. (altijd beginnen met de sanctie, dan blijft het positieve deel langer hangen). Kies sancties die je zelf niet al teveel extra werk oplevert.

Ik weet niet of je vandaag de klas nog hebt, maar oefen alvast je glimlach.
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:12 schreef iBolt het volgende:
Eerder geïnteresseerd om de situatie in de klas via de ogen van een docent te zien , maar wees niet bang zit zelf op de hogeschool, dus geen vliegtuigjes meer door de klas gooien
Hahaha, vliegtuigjes gooien is nog wel het minste van de problemen die zich soms voor kunnen doen
Overigens vond ik het in het begin ook erg spannend en leuk om de "andere kant" van het onderwijs eens mee te maken.
In mijn geval is een conflict zoals hierboven beschreven wel zeldzaam. Ik werk nu bijna 3 jaar in het onderwijs en dit is de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloop. Vandaar mijn onzekerheid en (lichte)paniek

Volg je een onderwijs gerelateerde opleiding?
pi_69232591
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 14:20 schreef teigan het volgende:


En ik denk dat jouw reactie ook wel redelijk logisch was, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn.
Fijn om te horen
pi_69242007
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 17:40 schreef Locusta het volgende:

Nou, inderdaad! Bah, vervelend om je te moeten schamen voor iets door gebrek aan ervaring of onkunde. Je weet dat het met de jaren wel minder wordt, alleen op zo'n moment is het gewoon vervelend. Gelukkig helpt het als collega's begrip tonen en met je mee willen denken
Heb je meer aan dan wanneer iemand jouw problemen bagatelliseert. Misschien betekend het voor die persoon niets, maar voor jou wel.
Het heeft ook te maken met het type baan. Op het moment dat de bel gaat ben je verantwoordelijk voor een groep mensen. Wat er gebeurd in jou les is jouw ding. Op die manier ben je eigen baas. Alleen als het dan niet gaat is er een enorme stap om hulp te gaan zoeken. Een teken dat je het niet in je hebt. Terwijl iedereen weet dat je het echt moet leren.
Ik kom er steeds meer achter dat je het pas gemakkelijk begint te krijgen als je langer dan de langst zittende leerling op school zit.
quote:
Dat probeer ik mij inderdaad ook aan te leren Ik was het ook zat om steeds over de leerlingen heen te moeten roepen/schreeuwen. Bij een aantal klassen begint het te werken, maar bij de klas waar ik een conflict mee heb werkt het gewoon niet. Je kunt ze nergens op pakken: een hele les verkloten nakomen: Dus onverschillige (en nare!) leerlingen maakt het extra moeilijk om ze "aan te pakken"
Misschien zijn die ook niet aan te pakken. Dan maar gewoon links laten liggen. Zolang ze de les maar niet verstoren voor de leerlingen die wel willen. Als je dat (letterlijk) zegt in de klas heb je kans op peer pressure. Dat de welwillende leerlingen voor zichzelf opkomen.
Op een andere manier, iedere leerling wil gezien worden. Wat doet de onverschillige leerlingen "tikken?" Als je daar achter weet te komen, dan heb je ze. Ik werk in het SVO daar heb ik daar ook tijd voor. Als je 30 leerlingen hebt moet je het waarschijnlijk als verloren beschouwen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_69252234
Dat van de 'terrorklas' herken ik ook erg, ik heb er ook één. De ene les gaat het erg goed en de andere les is het gewoon zwaar ; ik heb mijn doelen flink naar beneden bijgesteld en probeer me er ook niet te druk over te maken. Ik doe wat ik kan, maar als bepaalde leerlingen gewoon niet mee willen doen...dan niet. Ik probeer juist meer en meer te genieten van de kinderen (en klassen) waar het gewoon goed gaat. Ik kreeg dinsdag mijn VIL (Vragenlijst Interpersoonlijk Leraargedrag) terug. In 2C ben ik volgens hen de 'tolerant gezaghebbende docent' (komt overeen met mijn zelfbeeld en ideaalbeeld) en in 4H was ik de tolerante docent (overeen met zelfbeeld). Daar was ik wel redelijk happy mee, zeker dat het overeen kwam met mijn zelfbeelden in die klassen.

Dinsdag officiële (sollicitatie) gesprek met rector en mijn begeleider. Volgens iedereen is het een 'formaliteit' maar ik beschouw het als een officieel gesprek. Ik hoorde dat er dan ook vragen worden gesteld over zaken als 'normen en waarden' en 'de christelijke identiteit.' Het is weliswaar een christelijke school, maar daar merk ik in de regel weinig van. Alhoewel ik niet gelovig ben sta ik wel achter de identiteit en bijbehorende cultuur van de school; mijn vroegere middelbare school was ook het zusje van deze school. Dus ik ben er redelijk bekend mee. Ik hoop het beste er maar van...gewoon eerlijk zijn denk ik.

Waar ik me wel zorgen over maken zijn de laatste weken op het IVLOS: portfolio afronden, artikel afronden (dat schiet niet op nu...) en nog 2 kleine tentamens doen. En nog een veldwerkweek... Gaat me dat allemaal lukken...ben ik midden juli echt helemaal klaar... I hope so...
  donderdag 21 mei 2009 @ 14:04:47 #25
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_69259564
ik wil dit wel even blijven volgen dus plaats ik een ongegeneerde tvp.
klerkje
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')