Allereerst wil ik even zeggen dat ik dit forum al langer bezoek, maar ik lees dan ook alleen, dit is m'n enige account.
Geen zin om dit alles te lezen? Scroll dan door naar -----
Het verhaal
Ik ben altijd al een stil en verlegen persoon geweest, maar sinds ik in de 3e klas ging betalen voor het spel RuneScape (

) is het helemaal niks meer.
Zo had ik eerst een goeie vriend waarmee het altijd dollen was, maar op een gegeven moment begon ik gamen belangrijker te vinden dan vrienden en school.
Die vriend ben ik zolangzamer hand kwijtgeraakt en op school ben ik ook steeds minder gaan doen (ben nooit blijven zitten overigens).
Ergens in de 4e klas was m'n enigste ontsnapping aan de realiteit nog RuneScape, ik ging steeds minder doen aan school. Om 6 uur 's ochtends ging de wekker zodat ik nog even kon gamen, vervolgens dacht ik de hele tijd aan wat ik vanmiddag weer ging doen op het spel en als ik 's middags thuiskwam ging gelijk de computer aan.
'S avonds kwam ik nooit eten en als ik dan toch kwam was het allang al koud; boze ouders. Vaak zetten ze de knop van de internetverbinding om en kwam ik woest de trap afstormen, ik heb zelfs een keer de hele meterkastdeur uit het kozijn weten te halen. Ik had dan weer m'n zin en dan kon ik weer tot een uurtje of half 12 gamen, en huiswerk? 'Heb ik niet'.
Vrienden had ik toen al helemaal niet meer, ik had eigenlijk alleen maar die ene goeie vriend, maar daar had ik ook al maanden geen contact meer mee gehad, alleen op school was het vlug even 'hey'.
M'n mentor kreeg toen ook in de gaten dat ik op school eigenlijk met niemand contact had en nodigde me uit voor een gesprek. Ik heb toen wel gezegd dat het allemaal klopt dat ik stil en verlegen ben en dat ik met bijna niemand contact had, maar helemaal niks over m'n computerverslaving (ja, zo noem ik het nu).
M'n mentor had dus geadviseerd om hulp te zoeken, maar ik schaamde me er toen voor en heb toen dus niks gedaan.
Ik ben dat schooljaar met redelijke cijfers overgegaan naar de 5e, maar ik wist van mezelf dat ik véél beter kon, maar ik had totaal geen motivatie, ik werd wakker met RuneScape en ik ging weer slapen met RuneScape.
In de 5e is het nog erger geworden, ik kwam in een klas met 2 jongens en 26 meiden, die andere jongen kon gewoon goed contact met iedereen maken, maar ik was het natuurlijk allang verleerd, als er al een meisje wat tegen me zei, kreeg ik een knalrode kop. En ik wist sowieso niks terug te zeggen, ik was verlegen en had / wist helemaal niks te vertellen, het enige wat ik deed was gamen, helemaal niks geen uitgaan voor mij, ik had helemaal niemand.
Omdat ik in de klas alleen maar voor me uit zat te staren, aan dat spel zat te denken en er bijna alleen maar meisjes in de klas zaten, kreeg ik nóg meer tijd om na te denken.
En dat gebeurde, dit had een positieve en een negatieve kant.
Positief:
Ik begon eindelijk een klein beetje in te zien dat ik helemaal niks bereikte met dit spel, ik sloot me alleen maar meer af van de buitenwereld.
Ook begon ik in te zien dat ik m'n school aan het verneuken was, op deze manier ging ik het niet halen.
Negatief:
Ik begon me nu ook serieus te realiseren dat ik eigenlijk helemaal geen vrienden had (daarvoor niet, gamen gamen gamen zei dat stemmetje in m'n hoofd).
Ik begon ietsje te minderen met gamen, maar ik had nu tijd over, wat nu? Ik weet niks te doen.
Ja, school, maar daar kon ik nog totaal geen motivatie voor opbrengen.
En jahoor, daar ging ik weer, ik zat op YouTube filmpjes te kijken over RuneScape, maar de moitvatie om het spel te spelen werd wel minder.
Richting de eind-examens:
Ik hield er wel een beetje rekening mee dat ik misschien wel ging zakken, omdat ik nog steeds niks aan school deed, matige examencijfers, nooit huiswerk gemaakt en nooit iets geleerd, maar vaak wist ik er nog net wel even een voldoentje uit te slepen.
Voor de examens kon ik dus ook totaal geen motivatie vinden om te beginnen met leren, ik zat de hele dag filmpjes te kijken en dacht 'dat leren komt morgen wel'.
Nou, neehoor, eigenlijk bijna niet geleerd voor de examens en ik moest her-examen doen, godzijdank heb ik hier wel voor geleerd en heb ik het dus uiteindelijk op het nippertje gehaald.
Ik had me ingeschreven voor een opleiding, had al een baantje geregeld voor in de zomervakantie en was al een tijdje niet ingelogd op RuneScape

Goed geregeld dacht ik, hierdoor groeide m'n zelfvertrouwen een beetje.
Maar neehoor, het mocht niet zo zijn. De opleiding ging zomaar opeens niet door, het werk was opzich wel leuk met een paar bekenden van school, maar zodra ik thuiskwam gelijk de computer aan en zat ik urenlang op YouTube filmpjes te kijken.
Het is me helaas niet gelukt om nog een andere opleiding te vinden, een jaartje werken dan maar?
Ik mocht full-time aan de slag bij het bedrijf waar ik in de zomervakantie had gewerkt, al wetende dat er helemaal niks aan zou zijn tussen al die onbekenden en laag-opgeleide mensen.
Het beviel me totaal niet, maar had niet de motivatie om ander werk te zoeken (op mijn niveau), dus ben ik maar gebleven, ik werk er tot op de dag van vandaag nog.
Ik heb bijna geen contact met m'n collega's en in de pauze zit ik daar maar aan die tafel voor me uit te staren, ik krijg veel te veel tijd om na te denken over m'n 0,0 sociale contacten en wilde vanaf het eerste moment weer terug naar school, een vak leren.
Ik ben op m'n werk sinds dag 1 totaal in mezelf gekeerd en denk alleen maar na over m'n sociale falen, als een collega iets tegen me zegt sla ik dicht en weet ik me geen houding te geven, dit verergert mijn gedachtegang alleen maar.
Ik ben totaal niet mezelf buitenshuis, en op m'n werk al helemaal niet, ik merk dit gelijk als ik 's ochtends binnenkom, 'dit wordt weer zo'n saaie dag'.
Ik heb godzijdank een paar maanden geleden de moed bij elkaar gezocht om tegen m'n ouders te vertellen wat er allemaal met me mis is (ze weten wel dat ik geen vrienden heb en het werk niet leuk vind, maar dat ik er zo erg veel over nadenk niet). Ik heb toen ook maar verteld dat ik eigenlijk hulp wilde, het kon zo niet langer, dit verdiende ik niet.
Wat een opluchting was dat zeg

Het hoge woord was eruit.
Ik krijg nu sinds een aantal maanden 1x in de week hulp, een gesprek met een soort coach, en ik denk dat het wel een beetje helpt, maar echt verandering zie ik zo 123 niet, ik ben nog steeds vooral op het werk niet mezelf. Thuis weet ik overal wat op te zeggen en ik weet van mezelf dat ik een gezonde dosis humor heb, maar het komt er buitenshuis gewoon niet uit

Ik sla gewoon dicht, m'n leidinggevende weet sinds kort ook dat ik (een beetje) hulp krijg en vind het ook knap van me.
Hij ziet vanaf het begin al dat ik altijd stil ben en is is zelf ook erg verlegen geweest zei hij, dat maakte het ook wat makkelijker voor me.
Situatie nu:
Ik word iedere ochtend wakker en ga met tegenzin naar m'n werk, ik weet van te voren al dat het wéér zo'n lange dag gaat worden, dat ik weer niet de ware ik naar boven kan brengen.
Als ik 's middags thuiskom zet ik eigenlijk altijd de computer aan en zit ik de hele dag een beetje hier op Fok rond te neuzen, ik heb niks anders te doen
Als er nu iemand zou zijn om te vragen of ik wat leuks zou willen doen, dan zet ik zo de computer uit, dat weet ik zo wel, ik zou per direct meegaan.
Als ik zaterdagavond tv zit te kijken, denk ik vaak 'ik hoor hier niet te zitten, ik hoor in de kroeg te staan met een glas bier in m'n hand'.
Wat ik trouwens als een lichtpuntje zie is dat ik er wel zo'n beetje uit ben welke opleiding ik wil gaan doen vanaf september, ik heb voor mezelf al bedacht dat ik dan een nieuwe start ga maken, niemand die me daar kent of vooroordelen over me heeft

En ik denk ook dat ik me vanaf het eerste moment beter op m'n plek zal voelen, mensen met hetzelfde opleidingsniveau en dezelfde interesses.
Ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat het al wat beter met me gaat, ik ben gestopt met gamen (ik zit weliswaar nog erg vaak achter de computer, maar ik game niet meer) en ik ben zelf gekomen met het idee om hulp te zoeken. Het helpt wel wat, maar het gaat me niet snel genoeg.
Ik heb ook gevraagd of er nog meer hulp te krijgen is , maar zo'n assertiviteitscursus geven ze pas op z'n vroegst in september weer, en dat duurt me veel te lang.
Ik denk er ook aan om te stoppen met de coaching die ik krijg, ik twijfel een beetje aan of het me nog wel meer zal helpen.
Eigenlijk wil ik het liefste zaterdag in de kroeg staan met een stel vrienden, maar ik realiseer me wel dat datzo vlug nog niet kan, dat dat op z'n vroegst in september zal gebeuren (als ik weer naar school ga).
Hebben jullie nog tips/ideeën voor me? of bemoedigende woorden, jullie zouden me hier erg bij kunnen helpen
Bedankt voor het lezen van mijn levensverhaal, wat een verhaal is het geworden zeg
Ik ben trouwens 18 jaar oud.
-----
Even een samenvatting:
-TS computert veel te veel, verliest zijn eigenlijk enige vriend en sluit zich totaal af van de buitenwereld
-School verwaarloost, maar het evengoed op het nippertje kunnen halen
-Vervolgopleiding gaat niet door --> full-time werken bij een bedrijf waar niks aan is
-Totaal niet mezelf, ik krijg veel teveel tijd om na te denken en heb bijna geen contact met collega's
-Ouders verteld en zelf gekomen met het idee voor hulp, gaat maar langzaam
-Ik denk een nieuwe start te maken als ik weer naar school ga
[ Bericht 1% gewijzigd door pennedop op 19-05-2009 20:15:00 ]