Nee, dat is alleen maar omdat niemand Dj Kubrik, Louk, Andrea Montorsi, Alphazone, DuMonde, Dave202, Dark By Design of D10 kent. En die artiesten zijn ook geen top-40 materiaal. Ik heb juist de meest cheezy 'grens' van mijn muzieksmaak aan gegeven, zodat ook mensen zonder kennis van trance en hard trance snappen wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 mei 2009 18:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
't Gaat er niet om of ik het kutmuziek vind. Alles waar TS mee op de proppen komt is McDonald's muziek, hap-slik-weg-voor-de-massa-en-na-een-uur-heb-je-weer-honger-muziek. Niets mis mee, maar het draait allemaal nou niet echt mee in het Michellin-sterren circuit. (Waar overigens dus absoluut niets mee mis is)
Het is een McChicken is beter dan een Cheeseburger discussie zoals hij nu gevoerd wordt.
Dat staat er niet of wel? Feit is wel dat toen het een hype werd, vele goedkope producties de revue passeerden voor het snelle geld (meeliften op de hype) en dat zie je als liefhebber terug op de feesten. Persoonlijk heb ik er verder niet zoveel last van, omdat ik ook van progressive, techno, minimal, trance, drum & bass, 2step/hardstep en electro kan genieten. Maar toch is het zonde dat er bij house een negatieve verandering heeft plaatsgevonden in de producties en het publiek.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:57 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ben je tegenwoordig al oldskool als je 3 jaar geleden 'al' house luisterde ?
Nee, het is geen kansloos topic, vind ik dan. Het is duidelijk dat ik probeer om gelijkgestemden te vinden, en als er een overkill aan een bepaalde stijl is, dan is hier tegen in actie komen legitiem vind ik. Hoe zou jij het vinden als de muziekscene waar jij je het beste thuis voelt, ineens verkloot gaat worden door een zooi popcornbakkers zonder gevoel voor melodie, die allemaal precies dezelfde soort geluiden gebruiken?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:59 schreef -En4Cer- het volgende:
Pffffffff... kansloos topic weer.
Smaken verschillen heet dat.. Waarom een muziek-genre de grond in trappen? Er zijn blijkbaar heel veel mensen die deze muziek mooi vinden. Of de muziek nu makkelijk om te maken is of in jou ogen niet om aan te horen, dan wil dat nog niet zeggen dat het gelijk "kutmuziek" is.
wat er allemaal house genoemd wordt gaat toch al door de jaren heen up en down?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:15 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat staat er niet of wel? Feit is wel dat toen het een hype werd, vele goedkope producties de revue passeerden voor het snelle geld (meeliften op de hype) en dat zie je als liefhebber terug op de feesten. Persoonlijk heb ik er verder niet zoveel last van, omdat ik ook van progressive, techno, minimal, trance, drum & bass, 2step/hardstep en electro kan genieten. Maar toch is het zonde dat er bij house een negatieve verandering heeft plaatsgevonden in de producties en het publiek.
De gemiddelde Ace Da Brain-plaat (een Duitse trance-producer die bekend staat vanwege zijn ingewikkelde melodiestructuren) kan de vergelijking met alle 'echte muziek' moeiteloos doorstaan. Het beste bewijs ben ik zelf, volledig grootgebracht met klassieke muziek, m'n ouders hadden nooit een muziekzender ingeprogrammeerd op TV, en heb tot mijn 17e alleen klassieke muziek met name zware variant zoals Brahms, Mahler etc. geluisterd en vond al het andere kut.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:13 schreef DrowningMan het volgende:
club, house, trance etcetera zijn erg leuk bij het uitgaan![]()
maar als ik nuchter ben wil ik die troep niet horen, liever echte muziek voor mij dan.
Niet helemaal, house is een beperkt genre van de dance (en dus geen verzamelnaam, net zomin als techno, maar hier in NL noemen ze alles house zoals de Duitsers alles techno noemen).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:17 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wat er allemaal house genoemd wordt gaat toch al door de jaren heen up en down?
ja ik weet.. dan gaat mijn bewering toch nog steeds op.. als je kijkt vanaf de jaren 80 (die house vind ik best vet) tot tegenwoordig (vind ik niks)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:22 schreef NaturalBornViking het volgende:
[..]
Niet helemaal, house is een beperkt genre van de dance (en dus geen verzamelnaam, net zomin als techno, maar hier in NL noemen ze alles house zoals de Duitsers alles techno noemen).
En in het verleden was het inderdaad anders dan nu, nu zit er veel electro-invloed in, in de jaren 90 was house meer techno georienteerd (sneller, stevigere beats, meer machinaler).
Maar desondanks is house gewoon een subgenre van dance, dat zijn oorsprong vindt in disco
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:08 schreef NaturalBornViking het volgende:
Check dit, dan snap je wat k bedoel met melodisch en ritmisch interessant t.a.v. DJ Scot Project:
Dat is waar, maar ik doel dan met name op de oude sound van artiesten als Roog, Luciën Foort, Fedde le Grand vs Gregor Salto (die in hun begintijd echt geweldig vernieuwend draaiden, maar daarna al snel voor het snelle geld gingen), Erick E, D-Rashid enz. Als je nu naar zo'n feest gaat, hoor je vooral veel imitatie, makkelijke producties en iedereen vind het geweldig omdat ze 'er zijn'.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:17 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wat er allemaal house genoemd wordt gaat toch al door de jaren heen up en down?
Wat is in godsnaam melodische inhoud?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:19 schreef NaturalBornViking het volgende:
[..]
De gemiddelde Ace Da Brain-plaat (een Duitse trance-producer die bekend staat vanwege zijn ingewikkelde melodiestructuren) kan de vergelijking met alle 'echte muziek' moeiteloos doorstaan. Het beste bewijs ben ik zelf, volledig grootgebracht met klassieke muziek, m'n ouders hadden nooit een muziekzender ingeprogrammeerd op TV, en heb tot mijn 17e alleen klassieke muziek met name zware variant zoals Brahms, Mahler etc. geluisterd en vond al het andere kut.
Tot ik een trance-track hoorde (geen bekende plaat, maar een vrij obscuur trackie van Ace) en tot de ontdekking kwam dat dat van alle niet-klassieke muziek, melodisch gezien de meeste inhoud heeft, samen met jazz dan. Maar dat laatste is natuurlijk niet vergelijkbaar omdat het om muziek op een compleet andere manier gaat, andere harmonieën etc. terwijl trance in grote lijnen dezelfde 'regels' volgt als westerse klassieke muziek.
Ik vind oldskool house ook wel vet, maar dat werd ook nog gemaakt voor en door liefhebbers die via experimenteren iets aparts maakten, en niet om geld te verdienen en om je (zoals Jean bijv.) elk weekend door zoveel mogelijk 14-jarige pijpbekkies te laten verwennen in ruil voor een lijn coke en een breezer en een handtekening op dr kut...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:23 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ja ik weet.. dan gaat mijn bewering toch nog steeds op.. als je kijkt vanaf de jaren 80 (die house vind ik best vet) tot tegenwoordig (vind ik niks)
En dat komt meer voor bij trance en jazz dan bij welke andere moderne muzieksoort dan ook?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:44 schreef NaturalBornViking het volgende:
Wat te denken van een goede melodie, dus met veel toonhoogteverschillen maar die wel lekker in het gehoor ligt?
westerse harmonie en melodie theorie is vrij objectief.. tenminste, de meeste mensen vinden bepaalde dingen wel goed klinken en andere vals...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En dat komt meer voor bij trance en jazz dan bij welke andere moderne muzieksoort dan ook?![]()
Volgens mij is goede melodie en lekker in het gehoor subjectief en niet objectief. Dus non-argumentatie.
En die computer heeft dan ook uitgerekend dat die melodietjes van trance objectief het best in het gehoor liggen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:08 schreef Yorrit het volgende:
[..]
westerse harmonie en melodie theorie is vrij objectief.. tenminste, de meeste mensen vinden bepaalde dingen wel goed klinken en andere vals...
je kan zelfs een computer een lekker melodietje laten maken
nee dat is niet beperkt tot trance.. de basis is in de meeste westerse muziek hetzelfdequote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:10 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En die computer heeft dan ook uitgerekend dat die melodietjes van trance objectief het best in het gehoor liggen?
En dus is het subjectief om te stellen dat trance de beste melodietjes heeft.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:11 schreef Yorrit het volgende:
[..]
nee dat is niet beperkt tot trance.. de basis is in de meeste westerse muziek hetzelfde
ja daar kun je wel eens gelijk in hebben..quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En dus is het subjectief om te stellen dat trance de beste melodietjes heeft.
Het is absoluut niet subjectief... er zijn wel degelijk zeer veel 'regels' voor melodieën maken, zover zelfs dat er jarenlange studies voor bestaan op het gebied van muziektheorie en harmonieleer. Als je de westerse (12-toons) toonschaal als uitgangspunt gebruikt, zijn er gewoon bepaalde combinaties van toonhoogtes achter elkaar, die 'kloppen' en die 'vals klinken'.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En dat komt meer voor bij trance en jazz dan bij welke andere moderne muzieksoort dan ook?![]()
Volgens mij is goede melodie en lekker in het gehoor subjectief en niet objectief. Dus non-argumentatie.
Bij professionele producties (zelfs kut clubhouse is kwalitatief goed en komt uit studio's van professionele audio-engineers) is het niet de 'rest' die het verschil maakt. Het is juist de melodie die het verschil maakt, de geluidskwaliteit en de ritmes zitten heus wel snor bij alle dance genres. Als je kijkt naar professionele producties althansquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:24 schreef Yorrit het volgende:
en ook al heb je een 'mooie' melodie, als de rest klote is heb je er nog niets aan
En dat snap ik nog niet. Je hebt melodie, die kan simpel of complex zijn. En subjectief prettig of onprettig. Een ander waardeoordeel kan je er niet over niet over hebben, dus inhoudelijkheid van een melodie is bullshit.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:52 schreef NaturalBornViking het volgende:
Daarnaast vraag ik me af of het wel zin heeft om met jou een diepgaande discussie over elementen uit de muziek te houden, want je gaf (no offence) net zelf aan dat je niet snapte wat melodische inhoud van een plaat betekent.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |