quote:
En waar ik het niet geheel mee eens ben. Ook al is het afkomstig van Eva van doekentheek.be, draagdeskundige en ergo therapeute.
Het stuk begint met een paar voorbeelden van duidelijk niet ergonomisch verantwoorde draagzakmerken, maar aan het eind wordt algemeen gesteld dat draagzakken niet ergonomisch zijn. Er wordt ook gesteld dat kinderen van een jaar veel te groot en zwaar zijn voor een draagzak.
Naar mijn mening zijn er draagzakken die wel ergonomisch verantwoord zijn omdat er een voldoende spreid- en gehoekte houding van de heupjes in aangenomen kan worden (dus geen kans op heupluxatie), en omdat de rugpanden niet rigiede zijn maar de bolling van de rug kunnen volgen. Deze merken als Ergo, Yamo, Manduca worden niet genoemd in het stuk.
Met het te groot en te zwaar argument ben ik het ook niet eens. Uit eigen ervaring weet ik dat drie- en vierjarigen nog prima (op de rug) te dragen zijn in een ergonomisch kloppende draagzak.
Ik vind het jammer dat alle draagzakken worden afgedaan als niet ergonomisch verantwoord. Ik zie en voel wel degelijk verschil tussen een BabyBjörn en een Ergo of Yamo.
(Wel vind ik dat je met een draagzak nooit zo totaal tegen je aan en 'op maat' kunt binden als met een doek.)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')