FOK!forum / Examenforum / [HAVO] Nederlands
ismeyzaterdag 16 mei 2009 @ 19:14
nederlands
- maandag 18 mei, 13.30-16.30
- 1 tekst = leesvaardigheid
- 1 tekst = geleide samenvatting

- - - - - - - - - -

VERGEET JE WOORDEnBOEK NIET!

- - - - - - - - - -
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
werkwijze van NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
- - - - - - - - - -

wat heb je al gedaan?
veel examens geoefend?
moeilijk/makkelijk?
hoe ging het?


[ Bericht 24% gewijzigd door ismey op 18-05-2009 18:25:48 ]
Moos01zaterdag 16 mei 2009 @ 19:19
Ik heb er nog verdomd weinig aan gedaan
Denk ook niet dat ik er veel aan gaan doen want meestal lukt dit wel bij mij
Hopen dus dat het maandag ook lukt
Desunotozaterdag 16 mei 2009 @ 19:21
Woordeboek.

Nederlands vond ik het makkelijkste examen vorig jaar.
Tip: tijdens het lezen per alinea even de kernzin met markeerstift aangegeven. Dat gaat echt helpen met de vragen en zeker met de samenvatting.

Succes iedereen.
yeahmenzaterdag 16 mei 2009 @ 19:22
Waar kun je die drogredenen vinden?

Heb paar teksten/samenvattingen geoefend op school. Ging wel redelijk
Desunotozaterdag 16 mei 2009 @ 19:25
Na 2 jaar met drogredenen te hebben gewerkt kan je toch wel aanvoelen of iets een drogredenering is of niet?

En die vragen daarover zijn erg makkelijk. Het is dan toch een meerkeuzevraag, en aan de namen van de type drogredeneringen kan je al aflezen wat het inhoud. Je hoeft ze echt niet te leren.
Haquezaterdag 16 mei 2009 @ 19:27
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
ismeyzaterdag 16 mei 2009 @ 19:28
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:21 schreef Desunoto het volgende:
Woordeboek.
laat gelijk ook weer zien hoe goed ik in nederlands ben
Desunotozaterdag 16 mei 2009 @ 19:31
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:27 schreef Haque het volgende:
Ja zeker een markeerstift gebruiken, en lees voor het maken van de toets eerst in sneltreintempo de vragen door zodat je al een indruk krijgt waar het verhaal over gaat.
Dat laatste raad ik dan weer af. Ik zou echt nooit eerst de vragen lezen.
Maar goed het is wat je prettig vindt.

Ohja, als laatste nog een tip die hopelijk niemand nodig zal hebben: als je te weinig tijd denkt te hebben, kan je met de samenvatting beginnen. Niets is zo kut als tijdens de laatste 15 minuten nog even een samenvatting in elkaar zetten.. die barst van de fouten en waar je ontzettend veel punten misloopt. Zelf niet meegemaakt gelukkig maar toch.. iets om over na te denken.
raaavizaterdag 16 mei 2009 @ 21:56
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
Blockozondag 17 mei 2009 @ 12:15
Wat ik zelf het beste vindt om te doen met de samenvatting is gewoon per alinea alle feiten op te schrijven. Als je daarvan een vloeiend verhaal van maakt, met een allesomvattende conclusie heb je een goede samenvatting.

Voorbeelden mogen niet, omdat jij niet een nieuw verhaal moet maken, maar alleen de kern van die tekst moet samenvatten. Ook is het stom om te gaan citeren :/

Ik heb zelf nu zo'n 3 examens gemaakt, allemaal zo'n 5 zonder samenvatting te maken. hoef maar een 4,4 te halen :/
stefan_ajaxzondag 17 mei 2009 @ 12:27
Ik heb even het antwoorden model bekeken, en er mogen geen punten worden afgetrokken op netheid? Klopt dat? Stel: je heb nog halfuur over, en maakt snel een samenvatting, zonder klad. Je komt er achter dat je veel te veel woorden heb, dan mag je neem ik aan gewoon gaan strepen?
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 12:30
Volgens mij mag dat wel. Ik had ook geen klad en twee zinnen weggestreept. Als het maar heel duidelijk is wat je wegstreept.

Maar het is bijvoorbeeld niet slim om met pijltjes aan te geven dat je ergens nog een zin tussen wil proppen. Dan kan je beter een nieuw vel gebruiken.
Dark_Killahzondag 17 mei 2009 @ 13:24
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
Handig lijstje

Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
raaavizondag 17 mei 2009 @ 14:11
quote:
Op zondag 17 mei 2009 13:24 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]
Heb je echt een woordenboek nodig? Of zal het wel duidelijk zijn allemaal..
Wat heb je liever

Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig ?
yeahmenzondag 17 mei 2009 @ 14:15
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:

[..]

Wat heb je liever

Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig ?
Dat ik hem niet meeneem, en niet nodig heb
Dark_Killahzondag 17 mei 2009 @ 14:17
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:11 schreef raaavi het volgende:

[..]

Wat heb je liever

Dat je hem meeneemt, en je gebruikt hem niet
of dat je hem niet meeneemt en je hebt hem nodig ?
Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
raaavizondag 17 mei 2009 @ 14:18
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
Ga even naar de buren ofso
ismeyzondag 17 mei 2009 @ 15:41
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 21:56 schreef raaavi het volgende:
Dit was de werkwijze van m'n NL docent voor een samenvatting:

- Lees de punten door
- Zet de punten om in vragen
- Geef antwoord op de vragen
- Zet ze onder elkaar
- Maak er een vloeiend verhaal van
- Lees je verhaal na, of er geen voorbeelden in zitten
- Controleer of alle vragen voldoende zijn beantwoord
erg handig lijstje ik zal hem even in de OP zetten
raaavizondag 17 mei 2009 @ 15:43
Er staan in die oude examens steeds :

openvraag : je mag 40 woorden gebruiken

en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.

Hoe zit dit?
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 15:46
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Ik heb er geen .. dus dan moet ik er achter aan
Mediatheek zullen wel woordenboeken hebben?
quote:
Op zondag 17 mei 2009 15:43 schreef raaavi het volgende:
Er staan in die oude examens steeds :

openvraag : je mag 40 woorden gebruiken

en dan in het antwoord staat het in 10 woorden.

Hoe zit dit?
40 woorden is dan het maximum, en als je antwoord neerkomt op die 10 woorden op het antwoordenvel is ie gewoon goed. Of je er nu 10 of 40 voor nodig hebt om iets uit te leggen.
labbitzondag 17 mei 2009 @ 16:44
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
raaavizondag 17 mei 2009 @ 16:47
quote:
Op zondag 17 mei 2009 16:44 schreef labbit het volgende:
Mag je eigenlijk zelf kladpapier meenemen? Want ik maak altijd een stuk of 10 versies van de samenvatting
Quintenajaxzondag 17 mei 2009 @ 18:11
He.

Morgen begint het dan ederlands .

Denk dat het wel goed komt,alleen wil ik wat tips over het maken van samenvattingen,hebben jullie tips en evt voorbeelden.

Mvg,

Quinten
Meddozondag 17 mei 2009 @ 18:13
Probeer het belangrijkste (de kern) kort en bondig op te schrijven.
rene90zondag 17 mei 2009 @ 18:15
Lees de tekst eerst in het geheel. Daarna nogmaals en onderstreep de belangrijkste punten, kernen en dergelijke.
Zet die puntsgewijs onder elkaar, en schrijf dat tot een samenvatting.

Andere manier is om de orginele tekst te pakken, en door te strepen welke zinnen eruit komen. Dan de tekst een beetje omschrijven.
horned_reaperzondag 17 mei 2009 @ 18:16
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 18:17
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef horned_reaper het volgende:
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om die NL samenvatting van tevoren te oefenen ?
Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Quintenajaxzondag 17 mei 2009 @ 18:53
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 18:59
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:53 schreef Quintenajax het volgende:
Maar wat ik lastig vind is wat ik met die al die punten moet doen die je in je tekst moet verwerken
Je kan de punten omzetten in vragen en die beantwoorden.

Je zou ook per alinea de tekst kunnen samenvatten op klad (maximaal een paar regels per alinea en de belangrijkste dingen uiteraard) en vervolgens met de punten kijken of je het er allemaal in heb staan. Als je een redelijke samenvatting maakt heb je vast 80% van de punten er al wel in staan, en dan voeg je toe wat er nog ontbreekt en als je samenvatting te lang wordt schrap je de onnodige zinnen die niet in die punten staan.

Maar de meeste mensen kiezen voor de eerste optie denk ik (vragen beantwoorden).

Maar uiteindelijk is het oefenen, oefenen, oefenen. Hoe meer je er maakt, hoe beter het je af gaat.
Cloudwalkerzondag 17 mei 2009 @ 18:59
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:17 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Als je niet weet waar je op moet letten, dan heeft een paar keer oefenen echt heel veel zin hoor.
Dit staat toch gewoon aangegeven wat je er in moet verwerken?

IK vraag me af hoe het er ongeveer uit moet zien, moet het ook opdelen in alineas bijv? Lijkt me wel.. ff zeker weten.
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:01
Samenvatting hoeft niet in alineas.
Quintenajaxzondag 17 mei 2009 @ 19:03
Het kan dus zoals dit:

Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?

Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.

Zou dit kunnen?
raaavizondag 17 mei 2009 @ 19:04
Lees dit topic is..

[HAVO] Nederlands
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:04
Ohja en niet te vergeten: het moet geschreven zijn alsof de schrijver van het artikel het zelf heeft gemaakt. Als het een betoog/beschouwing is en de schrijver heeft ergens een bepaalde mening over dan mag je niet schrijven als conclusie bijvoorbeeld: "de schrijver vindt dat er een rookverbod moet komen" maar dan moet het zijn "er moet een rookverbod komen".

Ook je eigen mening e.d niet verwerken in de samenvatting. Maar dat lijkt me logisch.
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:06
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:03 schreef Quintenajax het volgende:
Het kan dus zoals dit:

Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?

Het grote publiek heeft veel...... bla bla bla.

Zou dit kunnen?
Ja, maar dan zonder die vraag in je samenvatting uiteraard.
Quintenajaxzondag 17 mei 2009 @ 19:06
maar zoals ik het net schreef,is dat dan goed met je punten?
Cloudwalkerzondag 17 mei 2009 @ 19:14
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:17
Met een goede samenvatting staan al die punten er sowieso wel in. Ze maken het gewoon makkelijker voor je want nu weet je precies wat je erin moet hebben of niet.
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Volgens mij moet je er iets neerzetten in de richting van "Samenvatting van *titel artikel*" en dan de auteur van het stuk en de bron ook nog ergens. Maar dat weet ik niet zeker.
rene90zondag 17 mei 2009 @ 19:17
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef Cloudwalker het volgende:
De titel van de tekst kun j eook gebwoon gebruiken als titel voor je samenvatting neem ik aan?
Ben best wel zenuwachtig, heb een 4.5 nodig. succes allemaal..
Ja tuurlijk dat kan prima.

Hoe ik het vroeger altijd deed was die punten pakken en er genummerde vragen van maken. Zet deze op je klad neer met genoeg ruimte onder de vraag voor het antwoord. Lees de tekst en als je iets tegenkomt voor een vraag zet het getal van de vraag erbij.

Dat gedaan ga je naar vraag 1, en kijk je waar je in de tekst allemaal een 1tje hebt gezet en beantwoord je de vraag.
Dan heb je alle vragen beantwoord en kan je kijken naar een alineaindeling, welke zouden goed bij elkaar passen en probeer het een logische volgorde te geven.
Rniezondag 17 mei 2009 @ 19:25
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
Quintenajaxzondag 17 mei 2009 @ 19:30
Was mijn voorbeeld nou goed?
Want ik snap het even niet
lisettebooyzondag 17 mei 2009 @ 19:35
Ben ook niet echt een ster in tekstverklaren.
Maar dat samenvatten vind ik simpel
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:35
Als het punt was:
In de samenvatting moet duidelijk worden wat het grote publiek denkt over kernenergie en welke argumenten er worden gegeven.

Of iets dergelijks, en je maakt er deze vraag van:
Welke opvattingen hebben het grote publiek over kernenergie en met welke argumenten worden die weerlegd?

En je beantwoord die vraag in je samenvatting, dan is het zeker goed.
raaavizondag 17 mei 2009 @ 19:36
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
als je twijfelt, lees je die 2 stukken tekst opnieuw.
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:41
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
Als je er echt niet uit komt dan kan je gaan redeneren welke antwoorden wel fout móeten zijn. En het antwoord dat overblijft is dan goed.

Verder tja, wat kan je er over zeggen. De stukken tekst opnieuw goed lezen en kijken waar de nadruk op wordt gelegd.
ismeyzondag 17 mei 2009 @ 19:42
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Rnie het volgende:
Ik stress hem echt dood voor Nederlands. Ik moet een 4.2 halen maar tekstverklaren is echt niet aan mij besteed...iemand nog tips voor de meerkeuzevragen? Ik zit er namelijk altijd net naast en kan soms geen verbanden leggen tussen tekst en vraag.
er zit altijd zo ongeveer een instinker in door het tegenovergestelde te beweren maar dan wel met de begrippen van uit de tekst. Meestal kan je er twee wegstrepen kijk dan naar degene die het beste bij de vraag past. Nog een tip die ik vaak hoor: bedenk eerst zelf het antwoord en ga het dan pas zoeken tussen de antwoorden.
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 19:46
Die vragen van "welk argument vindt de schrijver het belangrijkst" zijn wel vaak gemeen. Dan zijn er meestal wel 2 argumenten heel belangrijk en toch willen ze weten wat belangrijker is.

Om daar achter te komen zijn meerdere manieren mogelijk. Staat het ene argument nog een keer vermeldt in het slot en de ander niet? Hebben ze verband met elkaar? Zo ja, welk argument kan dan echt niet ontbreken zonder dat het geheel kracht verliest?

Kutvragen maar zo moet je wel gaan denken.
Niels1337zondag 17 mei 2009 @ 20:13
Dit zijn zeer goeie tips, het enigste waar ik me zorgen over maak is dat ik waarschijnlijk wel weer -4 punten krijg door spellingsfouten etc

Maar het examen begint morgen om 13:30, dat is vrij laat.
Is het slim om juist vroeg op te staan en bijvoorbeeld nog een examen te maken voor Nederlands?
Of juist uitslapen en je ontspannen tot het examen begint?
Desunotozondag 17 mei 2009 @ 20:18
Uitslapen en ontspannen.
Anders heb je het straks alweer gehad met het oefenexamen voordat de echte begint.
Niels1337zondag 17 mei 2009 @ 20:24
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.

Maar dan had ik nog een vraag:

Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.

Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
Meddozondag 17 mei 2009 @ 20:26
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.

Maar dan had ik nog een vraag:

Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.

Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
krijg je geen woordenboek?

En verwacht je hem nodig te hebben
Niels1337zondag 17 mei 2009 @ 20:28
Nee, die krijg je niet.

En ja ik verwacht hem nodig te hebben, aangezien er voor mij in elk examen van Nederlands dat ik heb gemaakt wel een paar woorden in staan waarvan ik de betekenis niet weet.
ismeyzondag 17 mei 2009 @ 20:58
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef Niels1337 het volgende:
Ok, dan oefen ik straks nog even een half examen, en dan morgen ontspannen voor het examen begint.

Maar dan had ik nog een vraag:

Ik heb thuis een woordenboek van Kramers (niet bekend), van 580 pagina's en illustraties, maar ik weet dus niet of dit woordenboek is toegestaan op de examens.

Hoe kan je weten of het woordenboek mag worden gebruikt voor het examen?
je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
Blockozondag 17 mei 2009 @ 21:58
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:58 schreef ismey het volgende:

[..]

je mag een verklarend woordenboek gebruiken. Dus of je een geilustreed woordenboek mag gebruiken, is een goede vraag. Ik zou eigenlijk nog proberen een ander woordenboek mee te nemen. Als je geen ander meer kan regelen dan gewoon deze meenemen en als ze er wat van zeggen, gewoon zeggen dat je dacht dat het mocht.
en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
ismeyzondag 17 mei 2009 @ 22:50
quote:
Op zondag 17 mei 2009 21:58 schreef Blocko het volgende:

[..]

en dan de kans lopen dat je eruit geschopt wordt?
het is toch een woordenboek?
ze kunnen je niks maken
poffuzondag 17 mei 2009 @ 23:24
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
Meddozondag 17 mei 2009 @ 23:30
quote:
Op zondag 17 mei 2009 23:24 schreef poffu het volgende:
Moeten er nou alinea's in je samenvatting zitten?
Het moet niet.
Rikketikmaandag 18 mei 2009 @ 00:52
Dus morgen alleen tekstverklaren en een samenvatting in elkaar flansen? Dat valt nog reuze mee dan. Misschien dat ik nog wat stijlfiguren leer, voor de rest geloof ik het wel.
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 09:01
heel veel succes iedereen!

[ Bericht 3% gewijzigd door ismey op 18-05-2009 09:10:06 ]
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 09:04
succes jongens
FastFox91maandag 18 mei 2009 @ 09:08
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 09:09
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef FastFox91 het volgende:
Ik zoek graag zo'n correctiemodel/uitwerking van een samenvatting. Ik kan die namelijk niet vinden op examen.nl, het maakt niet uit van welke examen. Heeft iemand een linkje voor mij? Bedankt.
http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm

?
FastFox91maandag 18 mei 2009 @ 09:11
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:09 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

http://havovwo.nl/havo/hne/index2.htm

?
Tenk joe!
Minskiesmaandag 18 mei 2009 @ 09:29
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
FastFox91maandag 18 mei 2009 @ 09:30
Bovenaan?
Maar nu ik de uitwerkingen op internet bekijk van samenvattingen, zie ik nergens staan dat het genoteerd moet worden, maar ik doe het maar wel omdat mijn lerares 't zegt.

"Titel
Door Schrijver in Bron, Datum.
enter"

Alleen ik twijfel nu of het één enter, of twee enters moeten zijn.
rene90maandag 18 mei 2009 @ 09:30
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:29 schreef Minskies het volgende:
Moet je de schrijver en de bron in je samenvatting vermelden, zo ja waar dan?
Geen idee waar, maar dat het erin moet is wel het geval.
IJsbergslamaandag 18 mei 2009 @ 09:50
Uit mijn examenbundel:

Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:

-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
poffumaandag 18 mei 2009 @ 09:55
thx Ijsbergsla, last minute gouden tip
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 10:04
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden

Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
Cloudwalkermaandag 18 mei 2009 @ 10:13
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:04 schreef raaavi het volgende:
Helemaal vergeten inderdaad te vermelden

Auteur en Titel van het samengevat stuk moet bovenaan je samenvatting!
Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?

Thanks people
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 10:16
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?

Thanks people
quote:
raaavi fokker - De paperclip naar miljonair

<lopend verhaal van vraag 1 naar vraag 5>
Ik zou ze wel in volgorde doen ja
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 10:19
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?

Thanks people
schrijver: "titel"

inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.

naam

aantal woorden
Cloudwalkermaandag 18 mei 2009 @ 10:20
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:50 schreef IJsbergsla het volgende:
Uit mijn examenbundel:

Zet bovenaan je samenvatting deze 4 zaken:

-Auteur
-Titel
-Samengevat door
-Aantal woorden
Waarom zie ik dit nu pas? Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
Cloudwalkermaandag 18 mei 2009 @ 10:21
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:19 schreef ismey het volgende:

[..]

schrijver: "titel"

inhoud (alinea indeling volgens de punten, dus elk nieuw punt een nieuwe alinea)
- de punten staan in volgorde van de tekst, dus punt 3 kan nooit voor punt 2 staan
- altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor.

naam

aantal woorden
Kijk! Bedankt.
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 10:22
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:20 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Waarom zie ik dit nu pas? Wil iemand misschien even een klein voorbeeldje geven hoe je deze 4 aandachtspunten verwerkt?
ik zet het net erboven neer. Titel en schrijver boven aan de rest kan ook onderaan.
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 10:24
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:21 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Kijk! Bedankt.
je hebt het al gevonden.

dit is wat mijn leraar heeft gezegt en de man is best wel erg streng
maar wel een goede docent ik denk dat je wel van deze indeling uit kan gaan.
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 10:25
Hoe bedoel je met

"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."

?
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 10:30
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:25 schreef raaavi het volgende:
Hoe bedoel je met

"altijd ook de punt in de samenvatting zetten want daar krijg je ook punten voor."

?
ja is inderdaad niet zo duidelijk wat ik bedoel.

je hebt een aantal eisen die in je samenvatting moeten staan.
Die eisen kan je het beste herhalen omdat je daar soms ook punten voor krijgt.
Vele in mijn klas (ik ook) vergaten dat, zonder iets op te zoeken heb je al een aantal punten.
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 10:44
okay, voorbeeld
2008-|

Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet

antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer

uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
Minskiesmaandag 18 mei 2009 @ 10:49
Ik was nog wat aan het oefenen en nu kwam ik weer een begrip tegen dat ik wel vaker ben tegengekomen:

Doe dat door onderstaande zinnen aan te vullen:
1. Een argument op basis van gezag bij deze bewering is: ...
...
(examen 2007 II)


Wat bedoelen ze hier met gezag?
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 10:52
Bijvoorbeeld de regering, of statistieken van het CBR toch?
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 11:06
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:44 schreef raaavi het volgende:
okay, voorbeeld
2008-|

Vraag : Uit je samenvatting moet duidelijk worden welk opmerkelijk verschijnsel zich bij de hedendaagse jeugd voordoet

antwoord : ze weten minder, maar worden slimmer

uiteindelijke antwoord ; het opmerkelijke verschijnsel dat zich voordoet bij de hedendaagse jeugd is dat ze steeds minder weten, maar aan de andere kant worden ze wel steeds slimmer.
ja dat is goed maar je moet wel onder de aantal woorden blijven!
Natriummaandag 18 mei 2009 @ 11:23
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:13 schreef Cloudwalker het volgende:

[..]

Kun je eens een klein voorbeeldje maken misschien? In welke volgorde het moet?
Daarnaast wou ik nog even vragen of de punten die je in je samenvatting moet verwerken (onderaan de tekst), of die in juiste volgorde staan?
Dus moet je punten gewoon op die volgorde gaan verwerken?

Thanks people
De andere manieren zijn volgens mij prima hoor, maar je kan het ook netjes in 1 zin doen:
quote:
Samenvatting van Titel van Samenvatting onderstreept door [Naam van Schrijver].
En dan aan 't einde van je samenvatting:
quote:
Door [Je eigen naam]
Voor het aantal woorden verzin ik straks wel een leuk plekje
Minskiesmaandag 18 mei 2009 @ 12:33
Bedankt voor de hulp + tips! Ik ga op weg naar school, succes allemaal!
Blockomaandag 18 mei 2009 @ 12:35
Je naam hoef je niet op te schrijven...

Je krijgt niet voor niets een nummer toe gewezen.
Rikketikmaandag 18 mei 2009 @ 12:37
Succes allen! Ik vertrek zo meteen ook richting gymzaal.
Siepsmaandag 18 mei 2009 @ 12:39
Ik ga ook zo maar eens.

ik ben benieuwd
Rikketikmaandag 18 mei 2009 @ 16:00
Èèèèèèn... we zijn weer terug!

Het viel me reuze mee. Bij de eerste tekst had ik wat moeite met de 'leg uit in X aantal woorden'-vragen, maar de meerkeuzevragen en ook de samenvatting van de tweede tekst waren goed te doen.
Hurmpjemaandag 18 mei 2009 @ 16:08
Nou, dat was een eitje. Alleen antwoorden proppen in zoveel worden blijft altijd moeilijk. En is het heel erg als je geen titel, schrijver enzo, niet bij je samenvatting heb staan? In dit topic las ik dat pas voor het eerst.
Mpdrichelmaandag 18 mei 2009 @ 16:27
De vragen gingen wel goed...(hoop ik)
Maar de samenvatting vond ik lastig! Eerst op klad kwam op om 359 woorden uit...
Uiteindelijk weten terug te brengen naar 218 woorden, maar nu ben ik bang dat er misschien dingen in missen.
Siepsmaandag 18 mei 2009 @ 16:31
Sommige vragen waren wel erg simpel.

Vraag 4 bijvoorbeeld 'Welke vier terreinen worden in de tekst genoemd?'
2 punten en dat kon je gewoon letterlijk in de tekst vinden

Die tekst over geluk was dan wel weer oersaai
ohshi..maandag 18 mei 2009 @ 16:34
Ging prima denk(hoop) ik.
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?

Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Mpdrichelmaandag 18 mei 2009 @ 16:36
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Ging prima denk(hoop) ik.
Vraag me alleen wel af of die tekst nou wilde overtuigen of aanzetten tot actie, voor allebei was wel iets te zeggen. Wat denken jullie?

Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Antwoorden staan al op internet
www.examenblad.nl
Rikketikmaandag 18 mei 2009 @ 16:37
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:34 schreef ohshi.. het volgende:
Wanneer zijn de antwoorden trouwens te vinden?
Staan al online: http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qd

Gebeurt gelijk als het examen afgelopen is, in dit geval dus om 16.30 uur.
ohshi..maandag 18 mei 2009 @ 16:38
Dank, even controleren dan maar =)
Udennmaandag 18 mei 2009 @ 16:40
Ah sowieso 19 punten, zonder samenvatting dan..
Vond het opzich best wel makkelijk..
bij samevatting kwam ik op 225 woorden uit, das dat is netjes uitgekiend.
vond de 1ste tekst ontzettend slapverwekkend
2de ging wel

Heb ff uitgerekend dat ik iig boven de 4 heb, dus altijd een 5 op mn rapport..
TC_Artemismaandag 18 mei 2009 @ 17:14
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
Desunotomaandag 18 mei 2009 @ 17:15
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:14 schreef TC_Artemis het volgende:
Vond iemand anders die vragen waarvan je moest zeggen of het kritisch was of niet ook vaag? kritisch is toch subjectief en hoort niet in een examen te zitten?
Ligt eraan wat de vraag precies is.
TC_Artemismaandag 18 mei 2009 @ 17:16
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ligt eraan wat de vraag precies is.
Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 11
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 12
Udennmaandag 18 mei 2009 @ 17:17
Ik had daar iig maar wat gegokt, wats subjectief ook alweer?
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 17:18
Ik mocht de antwoorden pas een UUR nadat de toets officeel klaar was mee naar huis nemen
En aangezien ik er 2 uur over gedaan heb, ging ik maar niet wachten
ik zie het morgen wel

Volgens mij, zoals ik kan herinneren ging die best goed !
TC_Artemismaandag 18 mei 2009 @ 17:18
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:17 schreef Udenn het volgende:
Ik had daar iig maar wat gegokt, wats subjectief ook alweer?
Voor mij is kritisch anders dan voor jou, je eigen mening er door gemengd als het ware.
Desunotomaandag 18 mei 2009 @ 17:19
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:16 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Welke kritische opmerking staat er in alinea 10?
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 11
Citeer de zin waarin een kritische opmerking staat uit alinea 12
Nou die lijken me vrij logisch. Kritiek is kritiek. Al is die kritiek verpakt in een sarcastisch of ironisch hoesje, je zou het eruit moeten kunnen halen.
AndyKaufmanmaandag 18 mei 2009 @ 17:39
Hoe bereken je je punt? De samenvatting behoorlijk verpest maar die andere vragen gingen wel ok als ik de antwoorden zo bekijk.
labbitmaandag 18 mei 2009 @ 17:39
Alinea 9 regel 129-130: ... een aantal kritische kanttekening.
Dat was niet zo moeilijk toch.

De samenvatting vond ik erg moeilijk
Heb ongeveer 29 punten totaal gescoord.
labbitmaandag 18 mei 2009 @ 17:40
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:39 schreef AndyKaufman het volgende:
Hoe bereken je je punt? De samenvatting behoorlijk verpest maar die andere vragen gingen wel ok als ik de antwoorden zo bekijk.
Op havovwo.nl staat een tijdelijk normering
PastoorPetermaandag 18 mei 2009 @ 17:47
Samenvatting net even gecheckt, en ik denk dat ik bijna alles erin heb .
stefan_ajaxmaandag 18 mei 2009 @ 18:00
Vond die multiple choice wat minder, veel leek op elkaar.
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 18:05
30 punten
Niels1337maandag 18 mei 2009 @ 18:06
Als de normering hetzelfde is als vorig jaar ben ik waarschijnlijk voor Nederlands geslaagd,
maar wat denken jullie? Zal de normering lager/gelijk/hoger zijn ten opzichte van de vorige jaren? (Meestal 1,6).
FastFox91maandag 18 mei 2009 @ 18:06
Ik ga nooit meer naar de antwoorden kijken voordat ik mijn cijfer weet. Ik denk dat ik wel ongeveer het cijfer van mijn SE heb, maar ik zie voor m'n gevoel zoveel veel fouten.
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 18:06
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:06 schreef Niels1337 het volgende:
Als de normering hetzelfde is als vorig jaar ben ik waarschijnlijk voor Nederlands geslaagd,
maar wat denken jullie? Zal de normering lager/gelijk/hoger zijn ten opzichte van de vorige jaren? (Meestal 1,6).
Ik zou gokken op lager.
IJsbergslamaandag 18 mei 2009 @ 18:08
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen

Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 9...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
Rniemaandag 18 mei 2009 @ 18:10
rond de 19 punten voor de tekst ( sommige 2pt open vragen niet meegeteld omdat ik daar nog niet zeker van ben)... ik moet een 4.2 halen. dus volgens mij zit die 5.5 er wel in!

Wanneer worden de normen bekend gemaakt? wat zijn de gemiddelde normen?
Dark_Killahmaandag 18 mei 2009 @ 18:11
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:08 schreef IJsbergsla het volgende:
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen

Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 9...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
ik denk daar op zo'n moment dus echt niet aan he?
Rniemaandag 18 mei 2009 @ 18:14
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
IJsbergslamaandag 18 mei 2009 @ 18:15
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:11 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

ik denk daar op zo'n moment dus echt niet aan he?
Dat is niet zo slim
Toch moesten die vragen ook te doen zijn zonder het cadeautje uit te pakken
IJsbergslamaandag 18 mei 2009 @ 18:17
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
195, dus nee
MJay1maandag 18 mei 2009 @ 18:19
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Mijne was rond de 150 woorden, maar heb er 15 punten voor
raaavimaandag 18 mei 2009 @ 18:22
Doe is niet zo moeilijk over die norm joh.
komt vanzelf wel
Delichrismaandag 18 mei 2009 @ 18:22
Mijne was iets van 206 woorden.. heb net gekeken en heb geloof ik dit examen echt heel goed gemaakt!
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 18:41
het wou me niet echt lukken en ging eigenlijk niet echt lekker. Ik moet minimaal een 4.1 halen maar ik heb even snel gekeken naar de antwoorden die ik zeker wist en daar kan ik wel een 4.1 uithalen met een norn van o. Oja ik zag dat iemand vroeg naar de norm, die word bekende gemaakt op de dag van de uitslag.
yeahmenmaandag 18 mei 2009 @ 18:45
Lijkt me dat dit topic vrij overbodig is. Kan gewoon in het algemene vwo nederlands topic toch?

Wordt zo beetje onoverzichtelijk met al die nieuwe topics xD
Rikketikmaandag 18 mei 2009 @ 18:45
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Uiteindelijk kwam ik op 196 uit, maar ik begon met 170.
ismeymaandag 18 mei 2009 @ 18:47
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:45 schreef yeahmen het volgende:
Lijkt me dat dit topic vrij overbodig is. Kan gewoon in het algemene vwo nederlands topic toch?

Wordt zo beetje onoverzichtelijk met al die nieuwe topics xD
vwo en havo is een verschillend examen, het word dan juist onoverzichtelijk.
PastoorPetermaandag 18 mei 2009 @ 18:49
Ik had 130.
vipeaxmaandag 18 mei 2009 @ 18:59
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:08 schreef IJsbergsla het volgende:
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen

Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 9...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.
Rahlmaandag 18 mei 2009 @ 19:41
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:59 schreef vipeax het volgende:

[..]

Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.
3/9/13 was ook goed geweest volgens de antwoorden
poffumaandag 18 mei 2009 @ 19:44
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef Rnie het volgende:
Mijn samenvatting was 120 woorden....die van jullie ook zo weinig?
Mijn klad ook maar bij definitieve versie nog wat bijgelult, hij kon inderdaad heel kort de samenvatting.
quote:
Ook mooi, de eerste 3 vragen over het verdelen van de tekst in delen

Vraag 9: Het tekstdeel van alinea 4 t/m 8...
Hoppa, 2 punten sowieso binnen natuulijk
Haha! Ja ik zat nog te twijfelen of die bij alinea 9 of 10 begon. Toen stond er paar vragen verderop iets over (... tekstgedeelte 2 alinea 4 t/m 8) Toen maar snel bij die eerdere vraag alinea 9 opgeschreven

Stumperds ook
Cloudwalkermaandag 18 mei 2009 @ 20:37
Hey mensen, hij ging bij mij niet super.. ik vroeg me nog ff af hoeveel punten er maximaal bij de samenvatting af mogen worden getrokken?

thanks in advance
Rniedinsdag 19 mei 2009 @ 07:25
4 punten maximaal
FastFox91dinsdag 19 mei 2009 @ 08:11
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:59 schreef vipeax het volgende:

[..]

Het was 4/9/13 dus met de vraag 'het tekstdeel van alinea 4 t/m 8' (ipv 9). Was inderdaad een verlossing die zekerheid gaf tussen 3/9/13 en 4/9/13.
Ik zat bij die vragen er twee keer één alinea naast. Ik vind het zo onduidelijk, tellen alinea's ook mee die een soort van aanwijzing hebben dat er een alinea gaat komen met een verandering erin?
raaavidinsdag 19 mei 2009 @ 08:48
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:37 schreef Cloudwalker het volgende:
Hey mensen, hij ging bij mij niet super.. ik vroeg me nog ff af hoeveel punten er maximaal bij de samenvatting af mogen worden getrokken?

thanks in advance
Mbt spelling ; 4 punten totaal
Rahldinsdag 19 mei 2009 @ 10:36
quote:
Staatssecretaris Van Bijsterveldt schrapt na kritiek van de VVD een vraag uit het havo-examen Nederlands van gisteren. Het Kamerlid Dezentjé viel over de inleiding bij een vraag waarin staat dat uit een VVD-tekst over mensen met een uitkering een neerbuigende houding spreekt. De vraag "hersenspoelt" volgens Dezentjé de leerlingen.

In de tekst stond "dat het niet sociaal is dat mensen worden doodgeknuffeld in een uitkering".

Van Bijsterveldt zegt dat de mening van een opsteller van een examen geen rol mag spelen. De omstreden vraag wordt nu niet meegeteld in de beoordeling.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9D8571BBC6734.html
ismeydinsdag 19 mei 2009 @ 10:38
quote:
woow, dat hadden ze toch ook wel eerder kunnen bedenken?
raaavidinsdag 19 mei 2009 @ 10:39
Waoh !
Volgens mij had ik die goed
Rahldinsdag 19 mei 2009 @ 10:40
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 10:38 schreef ismey het volgende:

[..]

woow, dat hadden ze toch ook wel eerder kunnen bedenken?
Inderdaad, ze hebben een hele commissie die die vragen opstelt. Beetje vreemd dat zoiets niet eerder aan het licht komt
Blockodinsdag 19 mei 2009 @ 10:43
Ahah klasse, enige vraag die ik niet snapte :/
poffudinsdag 19 mei 2009 @ 10:58
Lol die vraag telde toch 3 punten mee? Die open vraag? Of is het die laatste meerkeuze vraag?

Bij dat tekste hoorde namelijk 3 vragen... vraag me af welke
Blockodinsdag 19 mei 2009 @ 10:59
Daar had je 4 beweringen en moet je kiezen welke goed waren

bijv 1 en 2, dat was dan in meerkeuze gezet
Rahldinsdag 19 mei 2009 @ 11:00
Het was de laatste vraag, en hij was sowieso al dubieus qua antwoorden
poffudinsdag 19 mei 2009 @ 11:00
Omg, die was super makkelijk.... en die heeft zeker iedereen goed, het is al gebeurd dus waarom zouden wij als leerlingen van zo'n politieke rel nou de dupe worden? Explaaaaaaaaajn

Kan je netzo goed die open vraag van 3pt schrappen, want dat fragment blijft hetzelfde tot in vergelijking met de hoofdtekst, het fragment kijkt heel neerbuigend naar wat er in de hoofdtekst staat... echt onzin
Rahldinsdag 19 mei 2009 @ 11:11
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 11:00 schreef poffu het volgende:
Omg, die was super makkelijk.... en die heeft zeker iedereen goed, het is al gebeurd dus waarom zouden wij als leerlingen van zo'n politieke rel nou de dupe worden? Explaaaaaaaaajn

Kan je netzo goed die open vraag van 3pt schrappen, want dat fragment blijft hetzelfde tot in vergelijking met de hoofdtekst, het fragment kijkt heel neerbuigend naar wat er in de hoofdtekst staat... echt onzin


Ik had hem fout. Ik vond niet dat die met doodknuffelen kritisch was tegenover mensen die de uitkering kregen, en dat was wel het goede antwoord
poffudinsdag 19 mei 2009 @ 11:56
Lol, je snapt toch wel dat dat een beetje agressief en minderwaardig overkomt op mensen die aanspraak maken op een sociale uitkering. Maarjaaaaaaa
SuperSSamdinsdag 19 mei 2009 @ 22:09
Gelukkig krijgt iedereen er toch een punt! (ik had m fout)

http://www.examenblad.nl/9336109/d/ex2009/a-1001-a-ha-1-c.pdf