Nou ik ben weer terug in de beschaving na tweeenhalve week door Noorwegen trekken

beviel erg goed! Helaas wel flink wat regen gehad en ook de kou viel tegen, vooral in de Jotunheimen waar we met vijf lagen kleren liepen wegens gebrek aan winddicht vest e.d., maar we zijn niet van suiker en we hebben prachtige tochten gemaakt. In de eerste week hebben we de Gaustatoppen, Preikestolen (en een stuk hoger) en de Besseggen ridge gelopen, daarna zijn we naar het warmere zuiden gevlucht. Daar rond Sandefjord langs de kust gehangen en genoten van het warmere weer (maar helaas wel kleddernat geregend).
Ik was echt ondersteboven van de natuur; had nog nooit zoiets gezien. Bovenop de bergen is het een waar Mordor waar niets leeft en alleen maar rotsen en stenen liggen, alhoewel we een keer verrast werden door een kudde rendieren in de sneeuw. Uitzichten zijn werkelijk prachtig, hopelijk blijft dat nog een beetje bewaard op de foto's en video's die we gemaakt hebben.
Wel is de vakantie erg duur uitgevallen, die Noren weten wel hoe ze aan geld moeten komen. Vooral de campings wisten overal een slaatje uit te slaan (15 kroon voor vier minuten douchen, 10 kroon voor de kookplaat, om maar niet te praten over de prijzen van brood en kaas) en wildkamperen was niet altijd een pretje met het slechte weer. En tot overmaat van ramp begaf ons gasstelletje het (en had ik niet zoveel geld voor een nieuwe), waardoor we afhankelijk waren van campingkeukens en koud eten bij het wildkamperen.
Maar niet getreurd, ik heb echt een prachtvakantie achter de rug waar ik met plezier naar terug kijk. En al die vervelende dingen als kou, regen, blessures, wildkamperen in de storm, koken onder een brug en geen eigen vervoer hebben lijken achteraf opeens heel avontuurlijk

Wat betreft die kou; op de dag dat wij de Besseggen liepen, werden er inderdaad Nederlanders per traumahelikopter afgevoerd. Door het zware klimmen krijg je het al snel warm, maar op de top was het zo'n 5 graden en zodra je stilstaat bevries je gewoon. Dus voor mensen die nog gaan; laat je daardoor niet misleiden. Tenzij je zin hebt in een helikoptervlucht...