abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69052062
vandaag krijg ik een brief van de rechtsbijstandsverzekering van de buren, hierin staat dat onze dennebomen binnen drie weken gekapt moeten worden omdat ze te dicht op hun terrein staan.
Zij hebben vorig jaar een zwembad laten plaatsen en volgens hen staat deze niet meer in de zon. Maar onze bomen staan op het noorden en de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen.
Toen wij hier kwamen wonen stond de nieuwbouw wijk er nog niet, slechts wat landbouwgrond en een sloot, ook was er nog geen sprake van bouwplannen
Moeten wij die bomen nu zomaar kappen??
leuk hea, alles ;)
  vrijdag 15 mei 2009 @ 12:28:17 #2
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_69052188
Je hebt sowieso een kapvergunning nodig, en misschien krijg je die niet
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_69052399
Hoe oud zijn je bomen?
pi_69052530
Oeh, dan moeten ze ouder dan twintig jaar zijn. Ik dacht tien vandaar mijn vraag.

NADER BEKEKEN: Verjaringstermijn start bij aanplant boom
vrijdag, 30 januari 2009 18:13
Als de bomen van uw buurman té dicht tegen de perceelgrens staan, moet u daar binnen een termijn van twintig jaar actie tegen ondernemen. Maar wanneer begint die termijn te lopen?

Ruzie om een boom. De eigenaar van een woonhuis heeft ruzie met zijn buurman over een boom die volgens hem te dicht bij zijn tuin staat. Het gaat om een zomereik op een afstand van slechts vijfentwintig centimeter van de grens van het perceel staat. De boom is ongeveer 7.5 meter hoog. Vlak naast de perceelgrens staat een schutting van twee meter. Daar steekt de boom dus ruim bovenuit. De eigenaar van het woonhuis eist dat de boom wordt verwijderd. Volgens hem brengt deze schade toe aan zijn schutting en aan het tuinpad dat vlak naast zijn schutting loopt. Zijn buurman is niet van plan om op de eis in te gaan. De boom staat er immers al bijna vijfentwintig jaar en dat is nooit een probleem geweest.

Niet binnen twee meter
De rechter constateert allereerst dat de boom té dicht tegen de grens van het perceel staat. In de wet staat dat het niet toegestaan is binnen een afstand van twee meter van de grenslijn bomen te hebben staan. Die afstand wordt gemeten vanaf de perceelgrens tot het midden van de voet van de boom. Op die regel gelden slechts twee uitzonderingen. Er mogen wél bomen dichter dan twee meter bij de perceelgrens staan als de buurman daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven óf als het perceel grenst aan de openbare weg. Maar dat speelt hier niet.
In de wet staat óók dat de mogelijkheid om te eisen dat de boom wordt verwijderd, verjaart na een termijn van twintig jaar. Dus als u meer dan twintig jaar heeft gezwegen, kunt u daarna niet meer eisen dat de boom alsnog wordt omgehakt. Had u maar eerder actie moeten ondernemen. Volgens een deskundigenrapport is de desbetreffende boom drieëntwintig jaar oud, dus de eiser is tenminste drie jaar te laat.

Wanneer start de boom-verjaringstermijn?
De eigenaar van het woonhuis is echter niet voor één gat te vangen. Hij heeft nog oude foto’s liggen, waaruit blijkt dat de boom de eerste vijf jaar nog niet boven de schutting uitkwam. Tot dat moment heeft hij nog geen last van de boom. Hij ziet hem immers niet staan. Pas daarna is de boom hoger dan twee meter en krijgt de eiser daar overlast van. Dat is nog maar achttien jaar geleden, dus volgens hem ruimschoots binnen de verjaringstermijn van twintig jaar.
Helaas voor hem denkt de rechter daar anders over. De Hoge Raad besliste onlangs dat de verjaringstermijn start als de boom geplant wordt en níet op het moment dat de buurman daar last van krijgt. De rechter vindt dus dat de verjaringstermijn ruimschoots verlopen is en geeft de eigenaar van het woonhuis géén gelijk. De boom mag blijven staan. Daarbovenop kan de eiser ook nog eens een bedrag van duizend euro betalen voor de proceskosten van de buurman.

Wat kunt u met dit verhaal?
Als uw buurman te dicht bij de perceelgrens bomen gaat planten, kunt u daar binnen twintig jaar nadat de bomen zijn geplant nog actie tegen ondernemen. U kunt dat het beste doen door hem een aangetekende brief te sturen. Dan heeft u bewijs in handen op welke datum die brief door hem is ontvangen. (AB)

(Bron: Tips & Advies Bouw)
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 12:56:45 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69053085
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 12:24 schreef kissis4ever het volgende:
vandaag krijg ik een brief van de rechtsbijstandsverzekering van de buren, hierin staat dat onze dennebomen binnen drie weken gekapt moeten worden omdat ze te dicht op hun terrein staan.
Zij hebben vorig jaar een zwembad laten plaatsen en volgens hen staat deze niet meer in de zon. Maar onze bomen staan op het noorden en de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen.
Toen wij hier kwamen wonen stond de nieuwbouw wijk er nog niet, slechts wat landbouwgrond en een sloot, ook was er nog geen sprake van bouwplannen
Moeten wij die bomen nu zomaar kappen??
Wat een zeikburen zeg, hadden ze dat niet kunnen verzinnen toen ze het zwembad gingen bouwen?

De vetgedrukte zin vind ik ook raar; het zwembad en/of de bomen zijn toch niet ineens verplaatst?
pi_69053313
quote:
Wat een zeikburen zeg, hadden ze dat niet kunnen verzinnen toen ze het zwembad gingen bouwen
alle huizen waar ze hiervoor hebben gewoont hebben ze ook verlaten met burenruzies..
in het voor en najaar staat de zon lager waardoor er volgens hen dan geen zon is. De bomen staan er ongeveer 12 jaar....
leuk hea, alles ;)
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:05:55 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69053369
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:03 schreef kissis4ever het volgende:

[..]

alle huizen waar ze hiervoor hebben gewoont hebben ze ook verlaten met burenruzies..
in het voor en najaar staat de zon lager waardoor er volgens hen dan geen zon is. De bomen staan er ongeveer 12 jaar....
Verbaast me niets als ze hier een jaar later pas over beginnen.
Maar wie gaat er nou in het voor- en najaar buiten zwemmen?

Ook leuk dat ze je niet zelf aanspreken . Ik zou het erop gooien dat die bomen er al iets van 20 jaar staan en ze dit dus hadden kunnen verzinnen ten tijde van het ontwerpen van het zwembad. En dat je niet van plan bent om ze weg te (laten) halen.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:08:31 #8
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_69053473
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 12:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Wat een zeikburen zeg, hadden ze dat niet kunnen verzinnen toen ze het zwembad gingen bouwen?

De vetgedrukte zin vind ik ook raar; het zwembad en/of de bomen zijn toch niet ineens verplaatst?
Bomen worden wel groter en kunnen dus meer licht wegnemen.
Laatst zag ik een foto van een4-5 jaar geleden waar de lariks van de buren nog ruim aan hun kant van de schutting bleef. Tegenwoordig steekt die er een halve meter over. Dat kan dus hard gaan bij sommige bomen.

Maar goed, over TS.
Eigenlijk vertel je weinig om echt een conclusie te trekken. Hoe lang staan die bomen er? Ze staan dus ten noorden van dat zwembad? Hebben de buren je zelf wel aangesproken over de bomen? Hoe is dat gegaan?

Het hart van de boom moet op de grond twee meter van de erfgrens staan.
Dat is in het verhaal van Stali goed te lezen.

Wat minder duidelijk is, is het feit dat die 20 jaar verjaring niet steeds ingaat als je nieuwe burne krijgt (die indruk kun je uit Stali's verhaal krijgen), maar gewoon vanaf het moment dat die boom er staat.

Ik zou in elk geval even tijd rekken door een antwoord te sturen dat hun termijn onredelijk kort is, omdat het aanvragen van een kapvergunning bij de meeste gemeenten toch al snel 4-6 weken duurt.
Verder zou ik antwoorden dat de bomen er al langer staan dan hun zwembad (als dat zo is) en dat ze zelf die plaats uitgekozen hebben.
Je zegt dat de bomen ten noorden van het zwembad staan. in dat geval kunnen de bomen geen zonlicht aan het zwembad onttrekken.

Verder je eigen rechtsbijstandverzekering er op zetten.
pi_69053529
quote:

[..]

Het is lullig maar als ze te dicht op de schutting staan heb je ze weg te halen.
Jullie waren kennelijk al niet op goede voet want normaal gesproken gaat men toch eerst praten over snoeien. Ik neem niet aan dat ze zomaar onverwachts zonder ooit met jullie gesproken te hebben meteen juridische hulp ingeschakeld hebben?
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:10:47 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69053561
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:08 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Bomen worden wel groter en kunnen dus meer licht wegnemen.
Laatst zag ik een foto van een4-5 jaar geleden waar de lariks van de buren nog ruim aan hun kant van de schutting bleef. Tegenwoordig steekt die er een halve meter over. Dat kan dus hard gaan bij sommige bomen.
Dat is ook zo, maar zo verschrikkelijk snel groeien bomen niet in een jaartje.
pi_69053800
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:10 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar zo verschrikkelijk snel groeien bomen niet in een jaartje.
Het gaat er toch niet om of het zeikburen zijn die liever geen naaldjes in hun zwembad willen?
Het gaat er om of TS ze weg moet halen.

En van 12 jarige bomen zeggen dat ze 20 jaar zijn, ik denk niet dat je daar mee weg komt.
Kunt het wel proberen uiteraard. .

Maar normaal gesproken kun je ook met buren overleggen dat je in het najaar gaat snoeien, maar omdat TS die brief heeft gekregen schat ik zo in dat de verstandhouding al niet best is.
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:19:25 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69053830
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:18 schreef Stali het volgende:

[..]

Het gaat er toch niet om of het zeikburen zijn die liever geen naaldjes in hun zwembad willen?
Het gaat er om of TS ze weg moet halen.
Waarom zeg je dit?
Dat snap ik toch zelf ook wel.
pi_69054022
quote:
Ik zou het erop gooien dat die bomen er al iets van 20 jaar staan

Wij wonen er ook pas 13 jaar
quote:
Hebben de buren je zelf wel aangesproken over de bomen
Nee wij zijn nooit persoonlijk aangesproken, ik heb ze zelfs nog maar een paar keer gezien

Maar eerst was het dus landbouw grond, van nieuwbouw was nog geen sprake. Maakt dat ook wat uit of hadden we daar toen rekening mee moeten houden?
leuk hea, alles ;)
pi_69054135
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Waarom zeg je dit?
Dat snap ik toch zelf ook wel.
Omdat jij hier meteen over zeikburen begon en dat ze er na een jaar pas mee komen en dat bomen niet zo snel groeien etc. .

Ps. Bomen kunnen wel degelijk in een jaar enorm groeien.
Mijn buurman heeft 2,5 jaar geleden een boompje pal tegen de schutting geplaatst en vorig jaar was dat ding enorm gegroeid en begon het al over te hangen. Hij heeft er niets meer aangedaan en nu staat er een flinke boom. Je kunt op je vingers natellen dat de schutting over niet al te lange tijd wordt weggedrukt.

Ik denk tegen die tijd al verhuisd te zijn, dus maak me er niet druk over. Maar mocht ik het nog meemaken dan draait hij maar voor die kosten op. Ik heb ook kutburen trouwens. .
pi_69054176
quote:
Omdat jij hier meteen over zeikburen begon en dat ze er na een jaar pas mee komen en dat bomen niet zo snel groeien etc.
het waren al behoorlijke bomen toen zij er kwamen wonen, igg 5 meter.
leuk hea, alles ;)
pi_69054250
quote:
Niet binnen twee meter
De rechter constateert allereerst dat de boom té dicht tegen de grens van het perceel staat. In de wet staat dat het niet toegestaan is binnen een afstand van twee meter van de grenslijn bomen te hebben staan. Die afstand wordt gemeten vanaf de perceelgrens tot het midden van de voet van de boom. Op die regel gelden slechts twee uitzonderingen. Er mogen wél bomen dichter dan twee meter bij de perceelgrens staan als de buurman daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven óf als het perceel grenst aan de openbare weg.
Staan de bomen binnen die 2 meter van de erfgrens? Zo nee, dan heeft de buurman sowieso al niks te eisen. Verder constateer ik uit het verhaal van TS dat toen de buren er zijn komen wonen, de bomen er al stonden. In het bovenstaande stukje staat dat bomen binnen 2 meter van de erfgrens mogen staan als de buurman daar toestemming voor heeft gegeven. Voor zover ik weet valt een dergelijke toestemming onder een dienstbaarheid die bij verkoop gewoon op de nieuwe eigenaar overgaat. Of dat inderdaad zo is, zul je een jurist moeten vragen.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_69054271
quote:
De bomen staan er ongeveer 12 jaar....
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:24 schreef kissis4ever het volgende:
Wij wonen er ook pas 13 jaar
Jullie (en dus niet de vorige bewoners) hebben die bomen destijds zelf geplant, begrijp ik?
quote:
Maar eerst was het dus landbouw grond, van nieuwbouw was nog geen sprake. Maakt dat ook wat uit of hadden we daar toen rekening mee moeten houden?
Ja.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:31:48 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69054279
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:27 schreef Stali het volgende:

[..]

Omdat jij hier meteen over zeikburen begon en dat ze er na een jaar pas mee komen en dat bomen niet zo snel groeien etc. .
Ja, het zijn toch ook zeikburen? Die bomen stonden er al 12 jaar, dus ja, met een beetje nadenken hadden ze zelf ook kunnen verzinnen dat die dingen groeien. En dan na een jaar ineens bedenken dat ze de zon wegnemen
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:32:44 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_69054315
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:31 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja.
Mits TS redelijkerwijs had kunnen weten de grond naast hem binnen afzienbare tijd bebouwd ging worden.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:32:55 #20
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_69054325
tvp'tje...voor het geval dat bij mij ook gaat spelen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_69054328
quote:
Voor zover ik weet valt een dergelijke toestemming onder een dienstbaarheid die bij verkoop gewoon op de nieuwe eigenaar overgaat. Of dat inderdaad zo is, zul je een jurist moeten vragen

de buren zijn de eerste eigenaren van dat huis...
leuk hea, alles ;)
pi_69054329
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:28 schreef kissis4ever het volgende:

[..]

het waren al behoorlijke bomen toen zij er kwamen wonen, igg 5 meter.
Ik sta er echt van te kijken dat ze je er nooit over hebben aangesproken. .
Het is toch echt grof om dan zo ineens die brief te ontvangen. Maar als ik jou was zou ik heel erg gaan rekken.

Ik hoop dat je antwoord op je laatste vraag krijgt. Zelf weet ik dat niet.

Toch nog een vraagje he. Waren jullie de eerste bewoners van dat huis? Anders kun je misschien de oude bewoners laten verklaren dat die bomen toch echt 20 jaar oud zijn. .
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:33:03 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_69054335
Hoever staan de bomen van de perceelgrens af?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:34:05 #24
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_69054375
Ik ben bang dat je aan het kortste eind trekt, indien de bomen binnen 2 meter van de erfgrens staan.
Ik zou wel eens uitzoeken of dat zwembad aan alle eisen voldoet
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 15 mei 2009 @ 13:35:38 #25
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_69054441
Ja maar de grond had hiervoor toch een eigenaar...de grond onder het huis van je buren bedoel ik...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')