abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69490154
En juist het gebruiken van medicatie kan je helpen 'nieuw' gedrag aan te leren
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:06:53 #177
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69490377
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:00 schreef JufMariska het volgende:
En juist het gebruiken van medicatie kan je helpen 'nieuw' gedrag aan te leren
ik ga nu bijna zeggen dat ik ook ritalin wil.... (of concerta)
eigenlijk vind ik het erg fout om zo te denken maar het is wel een beetje zo.
met mn AD had ik meer moeite maar misschine is het 2e soort pillen minder erg ofzo???
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:07:33 #178
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69490392
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 13:50 schreef Chell het volgende:

[..]

Sommige vormen van diabetes worden behandeld met pilletjes

't Stomme is dat mensen bij 'geestelijke' problemen of 'aandoeningen' sneller geneigd zijn het gebruik van medicatie af te keuren, terwijl ze bijvoorbeeld wel bij het minste of geringste antibiotica slikken (en áls we het dan over troep hebben!).

Als het goed is zou medicatie je meer overzicht moeten kunnen geven. Maar het wordt wel echt aangeraden er dus ook therapie bij te doen, om jezelf vaardigheden aan te leren. Zeker als volwassene is natuurlijk héél veel ook ingesleten gedrag.
Argh.
Net met mn moeder aan de telefoon gezeten, die had ik nog niet gesproken sinds mijn diagnose gister. Ze had wel het verhaal van mn vader gehoord en een vriendin gesproken (die ook ADD heeft).
Helemaal over de toeren, want ik ga toch géén Ritalin gebruiken?!? Daar word je helemaal raar van, dat is eigenlijk gewoon speed, drugs! Er zijn andere middelen, laat ik die nou eerst proberen, dat is allemaal veel beter, want dat heeft -naamvanvriendin- zelf gezegt...

Zucht...

Okay, volgende vraagstuk: Hoe hebben jullie je naasten het ADHD verhaal uitgelegd?
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:11:26 #179
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69490546
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:07 schreef TumTum het volgende:

[..]

Argh.
Net met mn moeder aan de telefoon gezeten, die had ik nog niet gesproken sinds mijn diagnose gister. Ze had wel het verhaal van mn vader gehoord en een vriendin gesproken (die ook ADD heeft).
Helemaal over de toeren, want ik ga toch géén Ritalin gebruiken?!? Daar word je helemaal raar van, dat is eigenlijk gewoon speed, drugs! Er zijn andere middelen, laat ik die nou eerst proberen, dat is allemaal veel beter, want dat heeft -naamvanvriendin- zelf gezegt...

Zucht...

Okay, volgende vraagstuk: Hoe hebben jullie je naasten het ADHD verhaal uitgelegd?
als ik jou was zal ik haar commentaar van je afschuiven. je hebt jezelf volgens mij goed voor laten lichten en goed nagedacht. er zijn hordes mensen gelukkig met ritalin en misschien ben jij daar 1 van.
ik had met mn ad hetzelfde probleem, ook mensen die ertegen zijn. die heb ik lekker laten lullen en ben gewoon vrolijk gaan slikken.
Wanneer begin je trouwens met die ritalin dan? heb je het nog niet? of zit je het uit te stellen?
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 28 mei 2009 @ 14:11:55 #180
95752 crew  Chell
Kluns
pi_69490568
Ik laat mensen meestal stukken van Hersenstorm.com lezen. Maar het blijft erg lastig om het uit te leggen vind ik. Het is zoiets ongrijpbaars.
pi_69490599
quote:

't Stomme is dat mensen bij 'geestelijke' problemen of 'aandoeningen' sneller geneigd zijn het gebruik van medicatie af te keuren, terwijl ze bijvoorbeeld wel bij het minste of geringste antibiotica slikken (en áls we het dan over troep hebben!).
Ik merk dit ook heel erg.
De afkeurende blikken of woorden als je zegt dat je kind ritalin krijgt zijn niet van de lucht.

Het is een medicijn voor mensen met een bepaalde aandoening.
Zonder die medicijnen gaat het gewoon niet goed met ons kind, klaar!
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:13:34 #182
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69490624
quote:
Sommige vormen van diabetes worden behandeld met pilletjes
quote:
Daar loop ik dus nu ook tegenaan. Ben je net zelf overtuigd, moet je je naasten gaan overtuigen. Pfffff.
Die horen het woordje 'drugs' vallen en krijgen vervolgens visioenen van iemand die de rest van zn leven in de goot doorbrengt.
quote:
Als het goed is zou medicatie je meer overzicht moeten kunnen geven. Maar het wordt wel echt aangeraden er dus ook therapie bij te doen, om jezelf vaardigheden aan te leren. Zeker als volwassene is natuurlijk héél veel ook ingesleten gedrag.
Dat geloof ik ook wel. Veel ontwijk gedrag is er in gesleten doordat ik weet dat ik toch wel moeite heb om ergens mee te beginnen, dus kan ik beter helemaal niet beginnen. Denk dat ik ontwijkgedrag tot een ware kunstvorm heb gemaakt momenteel.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:14:24 #183
104367 Thrackan
new and improved
pi_69490655
Ik heb een aantal mensen wel wat uitgelegd (ook al ben ik officieel nog geen ADHDer) om gewoon eens even duidelijk te krijgen waarom ik tegen sommige dingen enorm opzie.
Denk aan collega's, baas, vriendin, ouders.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:14:38 #184
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_69490662
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:12 schreef lily het volgende:

[..]

Ik merk dit ook heel erg.
De afkeurende blikken of woorden als je zegt dat je kind ritalin krijgt zijn niet van de lucht.

Het is een medicijn voor mensen met een bepaalde aandoening.
Zonder die medicijnen gaat het gewoon niet goed met ons kind, klaar!
Je moet niet boos worden, zulke reacties zijn heel begrijpelijk. Gewoon rustig uitleggen dat jouw kind dat WEL nodig heeft.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:16:51 #185
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69490738
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:11 schreef Murmeli het volgende:
als ik jou was zal ik haar commentaar van je afschuiven. je hebt jezelf volgens mij goed voor laten lichten en goed nagedacht. er zijn hordes mensen gelukkig met ritalin en misschien ben jij daar 1 van.
ik had met mn ad hetzelfde probleem, ook mensen die ertegen zijn. die heb ik lekker laten lullen en ben gewoon vrolijk gaan slikken.
Wanneer begin je trouwens met die ritalin dan? heb je het nog niet? of zit je het uit te stellen?
Ik heb mezelf ook voorgenomen om het advies van de professionals te gaan aannemen en niet van mensen die aankomen met 'Ik heb van horen zeggen'. Ik mag aannemen dat de mensen bij PsyQ weten waar ze over praten. Maar het zou toch leuk zijn om gesteund te worden en niet in de aanval te hoeven gaan. Alsof ik er niet genoeg mee bezig ben.

Heb trouwens nog geen ritalin voorgeschreven gekregen. a.s. dinsdag gesprek met een psychiater, neem aan dat hij dat gaat voorschrijven, denk dat mijn coach de bevoegdheid niet heb. Had ik natuurlijk kunnen vragen, maar dat ben ik natuurlijk weer vergeten.
pi_69490802
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je moet niet boos worden, zulke reacties zijn heel begrijpelijk. Gewoon rustig uitleggen dat jouw kind dat WEL nodig heeft.
Het is erg moeilijk niet boos/verdrietig te worden. Je wordt aangesproken op het ouderschap. Alsof wij niet het beste met ons kind voor hebben.
Jullie nemen zelf die beslissing. Wij nemen hem voor een kind, dat is anders.

En je wilt niet weten wat ik soms naar mijn hoofd krijg
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:20:53 #187
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69490853
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:16 schreef TumTum het volgende:
Heb trouwens nog geen ritalin voorgeschreven gekregen. a.s. dinsdag gesprek met een psychiater, neem aan dat hij dat gaat voorschrijven, denk dat mijn coach de bevoegdheid niet heb. Had ik natuurlijk kunnen vragen, maar dat ben ik natuurlijk weer vergeten.
Ritalin moet inderdaad voorgeschreven worden door een psychiater.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:21:09 #188
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69490865
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:16 schreef TumTum het volgende:

[..]

Ik heb mezelf ook voorgenomen om het advies van de professionals te gaan aannemen en niet van mensen die aankomen met 'Ik heb van horen zeggen'. Ik mag aannemen dat de mensen bij PsyQ weten waar ze over praten. Maar het zou toch leuk zijn om gesteund te worden en niet in de aanval te hoeven gaan. Alsof ik er niet genoeg mee bezig ben.

ja dat is ook wel zo. steun is wel belangrijk, al ben ik zelf gewend om dat niet bij mn ouders te zoeken maar meer bij vrienden enzo.
ah ok ja ben benieuwd dan dinsdag. kan best zijn dat het niet al na 1 gesprek wordt voorgeschreven hoor.
nee de coach mag dat niet voorschrijven nee, alleen psychiaters en andere artsen mogen dat....
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:24:10 #189
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69490991
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:18 schreef lily het volgende:

[..]

Het is erg moeilijk niet boos/verdrietig te worden. Je wordt aangesproken op het ouderschap. Alsof wij niet het beste met ons kind voor hebben.

ja dat lijkt me ook wel echt kut. krijg je ook dat soort dingen te horen van "vrienden" of is het toch meer van buitenstaanders? ik merk wel dat ik in mijn omgeving een beetje mensen heb uitgezocht die niet zo afwijzend staan tegenover de dingen waar ik mee bezig ben (waardonder dus de medicatie) want ik hou gewoon niet van dat gezeik. maargoed jij hebt nog met school en ouders van klasgenoten van je zoontje te maken dus dat is nog wel effe lastiger dan voor mij misschien. is het niet mogelijk om via de instantie waar jullie hulp krijgen contact te krijgen met andere ouders met kinderen die ADHD hebben? misschien kan je dan een beetje elkaar steunen daarin.... (en je kan ook hier natuurlijk blijven kletsen he)
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:25:36 #190
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69491043
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:18 schreef lily het volgende:

Ik snap waarom het moeilijk is. Ritalin word toch gezien als drugs en problemen oplossen met drugs is gewoon 'not-done' in onze maatschappij.

Troost je met het feit dat dit soort dingen vaak gezegd word door ouders die het dan weer geen probleem vind dat hun kind een zak chips als avondeten eet of die gerust een heel weekend voor de tv zit.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:28:17 #191
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69491136
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:25 schreef TumTum het volgende:
Troost je met het feit dat dit soort dingen vaak gezegd word door ouders die het dan weer geen probleem vind dat hun kind een zak chips als avondeten eet of die gerust een heel weekend voor de tv zit.
Of die 500 ml Bullit voor ze kopen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_69491157
Wij krijgen vervelende reacties alleen van buitenstaanders gelukkig.
Niet van familie en vrienden, dat scheelt.

Ik ken verder niemand met een ADHD kind maar ik klets wel nog op een ander forum met ouders.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:29:29 #193
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69491187
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:28 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Of die 500 ml Bullit voor ze kopen.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:31:14 #194
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69491257
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:21 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ja dat is ook wel zo. steun is wel belangrijk, al ben ik zelf gewend om dat niet bij mn ouders te zoeken maar meer bij vrienden enzo.
ah ok ja ben benieuwd dan dinsdag. kan best zijn dat het niet al na 1 gesprek wordt voorgeschreven hoor.
nee de coach mag dat niet voorschrijven nee, alleen psychiaters en andere artsen mogen dat....
Mijn vriendengroep heb ik drastisch opgeruimd door afgelopen jaar geen contact meer te zoeken doordat ik nogal behoorlijk in de put zat. Veel vrienden om op te leunen heb ik niet meer. Bovendien heb ik wel goed contact met mn ouders. Vind het ook heel belangrijk om mn ouders hierin te blijven betrekken.

Wat betreft dat gesprek Dinsdag, geen idee wat ik er van verwachten kan. Als hij het niet voorschrijft maar met een andere aanpak komt vind ik dat ook goed. Hij heeft er voor geleerd, hij zal het wel weten.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:32:55 #195
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69491322
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:31 schreef TumTum het volgende:

[..]

Mijn vriendengroep heb ik drastisch opgeruimd door afgelopen jaar geen contact meer te zoeken doordat ik nogal behoorlijk in de put zat. Veel vrienden om op te leunen heb ik niet meer. Bovendien heb ik wel goed contact met mn ouders. Vind het ook heel belangrijk om mn ouders hierin te blijven betrekken.

Wat betreft dat gesprek Dinsdag, geen idee wat ik er van verwachten kan. Als hij het niet voorschrijft maar met een andere aanpak komt vind ik dat ook goed. Hij heeft er voor geleerd, hij zal het wel weten.
hmmm ok dat is wel kut dat je vriendengroep zo is uitgedund. zijn er ook niet een paar overgebleven die je begrijpen/accepteren zoals je bent?
anyway het is dan wel extra kut dat je ouders zo reageren.
een vriend van mij moest eerrst aan de antidepressiva omdat ze hem depressief vonden. daar knapte ie al aardig van op en daarna kreeg ie concerta.
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:38:04 #196
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69491526
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:32 schreef Murmeli het volgende:

[..]

hmmm ok dat is wel kut dat je vriendengroep zo is uitgedund. zijn er ook niet een paar overgebleven die je begrijpen/accepteren zoals je bent?
anyway het is dan wel extra kut dat je ouders zo reageren.
een vriend van mij moest eerrst aan de antidepressiva omdat ze hem depressief vonden. daar knapte ie al aardig van op en daarna kreeg ie concerta.
'k ga niet aan de antidepressiva. Dat weiger ik pertinent. 'k heb hooguit wat last van stemmingswisselingen.

Mijn ouders reageren denk ik zo omdat ze gewoon niet goed begrijpen wat er aan de hand is. Ze vertelde wel dat ze vroeger wel boekjes gelezen had over ADHD, maar er verder nooit iets mee gedaan hebt. Ik denk alleen wel dat de informatie over adhd wel eens wat gedateerd kan zijn.

De vrienden waar ik nu niet meer mee omga hebben me juist laten zitten omdat ze niet accepteren wie ik ben. Denk ik. Weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet, maar laat ik proberen om één probleem tegelijk aan te pakken.
pi_69493243
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:06 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik ga nu bijna zeggen dat ik ook ritalin wil.... (of concerta)
eigenlijk vind ik het erg fout om zo te denken maar het is wel een beetje zo.
met mn AD had ik meer moeite maar misschine is het 2e soort pillen minder erg ofzo???
Ik kan je zeggen dat het klopt. In mijn geval anyway. Ik heb mijn hele leven nog nooit gestructureerd gewerkt. Puur uit onwil en recalcitrant zijn. Sinds de concerta ben ik meer in staat om instructies van andere mensen te onthouden en dus ook uit te voeren. Hierdoor kreeg ik een praktijkvoorbeeld over dat het best slim is om gestructureerd te werken en dat dat tijd oplevert. Dit ben ik natuurlijk nog lang niet meester, maar het effect ebt zeker na tijdens die tijden dat ik niet slik.

Ik maak in mijn hoofd zelfs een plan om dingen stap voor stap te doen. Dat de uitvoering nog niet is zoals die hoort, is een kwestie van volhouden. Hoop ik
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:49:41 #198
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69494092
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 14:38 schreef TumTum het volgende:

[..]

'k ga niet aan de antidepressiva. Dat weiger ik pertinent. 'k heb hooguit wat last van stemmingswisselingen.

Mijn ouders reageren denk ik zo omdat ze gewoon niet goed begrijpen wat er aan de hand is. Ze vertelde wel dat ze vroeger wel boekjes gelezen had over ADHD, maar er verder nooit iets mee gedaan hebt. Ik denk alleen wel dat de informatie over adhd wel eens wat gedateerd kan zijn.

De vrienden waar ik nu niet meer mee omga hebben me juist laten zitten omdat ze niet accepteren wie ik ben. Denk ik. Weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet, maar laat ik proberen om één probleem tegelijk aan te pakken.
wat is je probleem met antidepressiva? (niet dat ik je eraan wil hebben hoor, zeker niet, maar het is pure nieuwsgierigheid)
idd...eerst dit probleem oplossen, dan de rest.
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:27 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik kan je zeggen dat het klopt. In mijn geval anyway. Ik heb mijn hele leven nog nooit gestructureerd gewerkt. Puur uit onwil en recalcitrant zijn. Sinds de concerta ben ik meer in staat om instructies van andere mensen te onthouden en dus ook uit te voeren. Hierdoor kreeg ik een praktijkvoorbeeld over dat het best slim is om gestructureerd te werken en dat dat tijd oplevert. Dit ben ik natuurlijk nog lang niet meester, maar het effect ebt zeker na tijdens die tijden dat ik niet slik.

Ik maak in mijn hoofd zelfs een plan om dingen stap voor stap te doen. Dat de uitvoering nog niet is zoals die hoort, is een kwestie van volhouden. Hoop ik
klinkt goed!!! zat hier net met een v riend van me te kletsen die is ook blij van de concerta. nu wil ik helemaal
klinkt als een doosje zelfdiscipline en dat kan ik goed gebruiken (hoef ik teminste geen collega's meer te ontlopen omdat ik me schaam dat ik weer niets heb gedaan)
pi_69494333
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:49 schreef Murmeli het volgende:

klinkt goed!!! zat hier net met een v riend van me te kletsen die is ook blij van de concerta. nu wil ik helemaal
klinkt als een doosje zelfdiscipline en dat kan ik goed gebruiken (hoef ik teminste geen collega's meer te ontlopen omdat ik me schaam dat ik weer niets heb gedaan)
Niet echt zelfdiscipline. Meer een mentale schop onder je kont dat je wat gaat doen. Je moet nog altijd zelf de actie ondernemen.
  donderdag 28 mei 2009 @ 16:11:35 #200
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69494901
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:56 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Niet echt zelfdiscipline. Meer een mentale schop onder je kont dat je wat gaat doen. Je moet nog altijd zelf de actie ondernemen.
dat is ook goed!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')