Bij onze zoon hebben ze eerst een paar weken getest met ritalin en placebo's (dagboekjes bijhouden over hoe en wat)quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:38 schreef TumTum het volgende:
Iemand ervaringen mee? Mn zei dat ze bij die kiddo's ook wel eens placebo's gebruiken, om ze laten inzien dat die medicijnen helemaal niet nodig zijn. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb zelf op een montesorri school gezeten. Dat ging bij mij veel beter omdat je zelf kan beslissen wat je werk-tempo is en of je op dat moment aan rekenen wilt beginnen of dat je taal wilt doen. Ik had t/m halverwege groep 5 op een normale basisschool gezeten maar daar kon ik niet goed klassikaal meedraaien omdat ik moeite had met klassikaal NU rekenen en als je klaar bent stil op je stoel moeten blijven zitten tot de rest klaar is.quote:Op donderdag 28 mei 2009 08:30 schreef lily het volgende:
[..]
Bij onze zoon hebben ze eerst een paar weken getest met ritalin en placebo's (dagboekjes bijhouden over hoe en wat)
Wij wisten uiteraard niet wanneer hij wat kreeg.
In zijn geval was het overduidelijk (het placebo haalde we er zo uit).
Zijn leven is echt heel positief veranderd door het gebruik van de ritalin. Ik ben vreselijk blij dat het bestaat.
Onze zoon is ook helemaal niet versuft.
Hij is nog steeds hyper en chaotisch en gewoon zichzelf, maar het haalt wel de scherpe kantjes ervan af zodat hij alles wat beter kan ordenen in zijn hoofd en wat beter kan luisteren. Hij krijgt zo net wat meer mee in de klas en dat is niet alleen prettig voor hem maar ook voor leerkrachten en medeklasgenootjes.
Ritalin heeft een slechte naam. Er zijn veel vooroordelen betreffende het gebruik ervan en ADHD op zichzelf.
Dat vinden wij erg jammer, want in ons geval bestaat het gewoon.
Wij hebben er 7 x 24 uur mee te maken, en het medicijn is voor ons (kind) een uitkomst.
Hier nog maar een reactie: mijn vriend heeft ADD en gebruikt dextro-amfetamine (heeft eerder Ritalin gebruikt). Geen sprake van persoonlijkheidsverandering, hij wordt er georganiseerder van en kan dingen (afspraken, dingetjes die ik heb gezegd, taken) echt beter onthouden. Ik kan aan zijn meer/minder warrig zijn merken of hij zijn pilletje netjes heeft geslikt of nietquote:Op woensdag 27 mei 2009 20:38 schreef TumTum het volgende:
'k had graag nog even jullie mening over het volgende:
'k zat net met mn zus aan de telefoon om te vertellen over mijn diagnose van vanmiddag. Ook over de aanpak, therapie gecombineerd met medicijnen. De therapie vond ze een goed plan, maar die medicijnen vond ze maar niets. Ze is geeft les op een school voor moeilijk opvoedbare kindertjes en heeft genoeg kinderen compleet versuft van de ritalin in de klas gehad. Ook gedragsveranderingen enzo.
Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met gedragsveranderingen door medicatie. Ik bedoel, als die door die medicijnen alles weer een beetje op de rit krijg is het mooi meegenomen, maar mijn hele persoonlijkheid erdoor veranderd...tja, dat wil ik ook dan weer niet.
Iemand ervaringen mee? Mn zei dat ze bij die kiddo's ook wel eens placebo's gebruiken, om ze laten inzien dat die medicijnen helemaal niet nodig zijn. Iemand daar ervaring mee?
En voor de goede orde, mn zus is een schat, alleen nogal van de down-to-earth type
Ik ben benieuwd, houd ons op de hoogtequote:Op donderdag 28 mei 2009 10:50 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb zojuist drie kwartier besteed aan het binnenstebuiten keren van alle stapeltjes en lades hier in huis, op zoek naar het afhaalbericht voor m'n ov. Tot ik ineens een ingeving kreeg: de map waar ik alles wat de ib-groep me stuurt in bewaar![]()
Dit wordt weer zo'n dag vrees ik.....
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, het middel moet niet erger dan de kwaal zijn. als ik geblowt heb ben ik er ook telkens mee bezig om mensen het door hebben, kan me bijna niet voorstellen dat ik daar niet mee bezig ben als ik me drugged voel door ritalin.quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:21 schreef TC_Artemis het volgende:
Ritalin is echt daaaaaaaaamn heavy, ik moet 10mg maar het sloeg in als een bom. Ik was echt voor het eerst rustig in m'n kop, heel vreemde ervaring. Of ik er mee doorga weet ik nog niet want ik had wel heb wel het gevoel enorm drugged te zijn.
dextro-amfetamine is toch dat medicijn die je in 6 weken moet opbouwen? Daar kwam mijn coach inderdaad ook mee en opperde ze als ritalin niet de gewenste uitwerking had.quote:Op donderdag 28 mei 2009 10:22 schreef JufMariska het volgende:
[..]
Hier nog maar een reactie: mijn vriend heeft ADD en gebruikt dextro-amfetamine (heeft eerder Ritalin gebruikt). Geen sprake van persoonlijkheidsverandering, hij wordt er georganiseerder van en kan dingen (afspraken, dingetjes die ik heb gezegd, taken) echt beter onthouden. Ik kan aan zijn meer/minder warrig zijn merken of hij zijn pilletje netjes heeft geslikt of nietVan de Ritalin kreeg hij soms een wat opgejaagd gevoel, bij dextro-amfetamine heeft hij daar helemaal geen last van. Maar bijwerkingen zijn natuurlijk per persoon erg verschillend.
Inderdaad bij iedereen anders, mijn vriend had dit dus juist niet.quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:34 schreef TumTum het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, het middel moet niet erger dan de kwaal zijn. als ik geblowt heb ben ik er ook telkens mee bezig om mensen het door hebben, kan me bijna niet voorstellen dat ik daar niet mee bezig ben als ik me drugged voel door ritalin.
Maar zoals je zei, het kan bij iedereen anders werken. Zit er alleen ff mee in mn hoofd dat mn zus zo negatief reageerde op medicijngebruik, maar 'k heb ook het idee dat ze niet helemaal doorheeft wat het adhd inhoudt.
"k heb het een beetje verkeerd opgeschreven. mn zus heeft geen ADHD, ze keurt het gebruik van medicijnen alleen af omdat ze als docent slechte ervaringen ermee heeft met haar leerlingen. Compleet versuft zijn, persoonlijkheidsveranderingen enzo.quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:42 schreef JufMariska het volgende:
[..]
Inderdaad bij iedereen anders, mijn vriend had dit dus juist niet.
Mijn zus werkt op een school met probleem gevallen. Even oneerbiedig, het afvoerputje van de maatschappij zeg maar. Kinderen die op andere scholen weggestuurd worden vanwege verschillende problemen (bv drugs, vechten of onaangepast gedrag) komen daar terecht.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:12 schreef Rikketik het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van iemand die Ritalin slikte en daardoor een compleet ander persoon werd. Ik weet wel dat in zeer zeldzame gevallen (minder dan 1 op 10.000) bijvoorbeeld psychoses kunnen optreden. Zijn dat echt wel kinderen met ADHD in je zus d'r klas?
Maar ja, ik zou zelfs in het geval van kans op persoonlijkheidsveranderingen toch de medicatie proberen. Zou nogal achterlijk zijn als Ritalin bij jou prima werkt maar dat je het niet aan durft omdat je zus sceptisch is.
jij hebt zo ook nog niet zo lang toch, je medicijnen? dan zal je nog wel in de opbouwfase zitten...quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:36 schreef Chell het volgende:
Als je goed begeleid wordt bij de medicijnen houden ze echt ook wel in de gaten dat je niet compleet als een zombie rond gaat lopen enzo. Langzaam opbouwen, regelmatige afspraken enzovoort.
Ik merk eigenlijk heel weinig van de concerta, ben zeker niet ineens heel anders, maar het haalt wel hier en daar de scherpe kantjes af. Minder dan ik had gehoopt overigens, maar goed, heel veel is natuurlijk ook ingesleten gedrag. En ik gok ga ik nog wel een keer omhoog moet, ik reageer namelijk sowieso nooit heel heftig op medicijnen.
En niet geschoten is altijd mis, als het je niet bevalt stop je weer!
Daar heb je gelijk in. Ik geloof ook niet dat een pilletje al mijn probleempjes gaat oplossen, maar zie het meer als ondersteuning.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:36 schreef Chell het volgende:
Als je goed begeleid wordt bij de medicijnen houden ze echt ook wel in de gaten dat je niet compleet als een zombie rond gaat lopen enzo. Langzaam opbouwen, regelmatige afspraken enzovoort.
Ik merk eigenlijk heel weinig van de concerta, ben zeker niet ineens heel anders, maar het haalt wel hier en daar de scherpe kantjes af. Minder dan ik had gehoopt overigens, maar goed, heel veel is natuurlijk ook ingesleten gedrag. En ik gok ga ik nog wel een keer omhoog moet, ik reageer namelijk sowieso nooit heel heftig op medicijnen.
En niet geschoten is altijd mis, als het je niet bevalt stop je weer!
'Ondanks dat ik niet meer bij mn ouders woon denk ik dat ze me wel goed in de gaten zullen houden.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:44 schreef Rikketik het volgende:
Ik snap je onzekerheid ook wel. Ik weet nog toen ik net de eerste keer een tabletje Ritalin had geslikt, ik had helemaal zoiets van: nu komt het. Maar het kwam niet. Als het echte een slechte invloed op je persoonlijkheid heeft, zal dat denk ik alsnog heel geleidelijk komen.
En wat Chell zegt: zorg ervoor dat je goed in de gaten gehouden wordt. Thuis, op school, werk... Voor jezelf is het niet altijd even duidelijk of je ander gedrag vertoont, voor de buitenwereld altijd wel. Zo bleek ik de eerste paar weken helemaal euforisch te zijn, dat had ik helemaal niet door.
Liever een spuitje insuline zo nu en dan.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:52 schreef Chell het volgende:
TumTum, als je suikerziekte zou hebben, zou je dan ook geen pilletjes willen?![]()
Mijn belangrijkste reden om hulp te zoeken was de onmogelijkheid om te plannen en te organiseren, terwijl ik organiseren juist heel leuk vind. (heb ook in het bestuur van een studievereniging gezeten, intro's organiseren enzo)quote:Ja, dit is anders, maar hey! je leven wordt er als het goed is béter vanIk vond het ook best eng, maar ik ben blij dat ik het wel probeer. Het is jammer dat het effect tot nu toe niet zo groot is als ik hoopte, maar ik ben bijvoorbeeld vooralsnog wel compleet van mijn snoep/eetbuien af. En ik onderhandel veel minder met mezelf heb ik het gevoel.
Sommige vormen van diabetes worden behandeld met pilletjesquote:Op donderdag 28 mei 2009 13:37 schreef TumTum het volgende:
[..]
Liever een spuitje insuline zo nu en dan.Maar ik snap je punt.
[..]
Mijn belangrijkste reden om hulp te zoeken was de onmogelijkheid om te plannen en te organiseren, terwijl ik organiseren juist heel leuk vind. (heb ook in het bestuur van een studievereniging gezeten, intro's organiseren enzo)
Als ik daar wat meer rust in kan krijgen ben ik allang tevreden. En wat minder in de put zitten als het ff wat minder gaat.
Pff dat wil ik ook!!!! kom net weer tot de conclusie dat ik geen flauw idee heb wat ik hier op het werk dinsdag heb gedaan en dat ik WEER ben vergeten telefoonnotities te makenquote:Op donderdag 28 mei 2009 13:50 schreef Chell het volgende:
[..]
Als het goed is zou medicatie je meer overzicht moeten kunnen geven. Maar het wordt wel echt aangeraden er dus ook therapie bij te doen, om jezelf vaardigheden aan te leren. Zeker als volwassene is natuurlijk héél veel ook ingesleten gedrag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |