quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:16 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Is er geen man in de buurt aan wie je het kunt vragen?
Daar lukt het mij ook niet mee. Probeer een ratel.quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb zo'n sleutel als in het plaatje...en ik heb de auto nu 1,5 jaar, wanneer ze voor het laatst zijn vervangen geen idee....
quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zijn de doppen daarvan wel 'diep' genoeg? Als je snapt wat ik bedoel? of moet je een speciale maart kopen?
vast wel bij de gamma, maar er is vast wel een auto-materialen zaak in de buurt neem ik aan?quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:35 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Bij de gamma ed te koop of een speciale winkel?
De wagen komt uit 97, niet uit 77....quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:13 schreef KosterT het volgende:
Breekt niet zomaar af zo'n bougie. Met een ratel even flink kracht zetten zou voldoende moeten zijn. Of zijn ze nooit eerder vervangen en zitten ze er al dertig jaar in?
quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:16 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Is er geen man in de buurt aan wie je het kunt vragen?
Je vervangt je bougies toch niet net nadat je de auto stil hebt gezet of wel? Gewoon WD 40 erop spuiten, in laten trekken en dan nog eens proberen. Pas trouwens op bij het aandraaien dat je hem ook weer niet te vast draait, niet fijn bij het loshalen de volgende keer en het kan ook schade opleveren aan de motor zelf.quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Deraileurspray bedoel je? Die heb ik wel in huis...en siliconenspray ook geloof ik(voor fietskettingen), maar weet niet goed hoe die op hitte reageert.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dus ratel erop, en zachtjes op de ratel tikken?
Dat rookt 1 keer even en daarna nooit meer. Zolang die volledige verbrandingskamer niet vol met olie staat kan het geen kwaad.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:48 schreef Innisdemon het volgende:
Geen olie gebruiken, dan loopt dat je verbrandingskamer is, daar wordt je ook niet vrolijk van.
ZO'n groot forum, woont er nou niemand in de buurt die dat even regelt voor ts?
Als TS hier komt met nieuwe bougies help ik wel, kan me niet voorstellen dat ze er niet uit gaan met goed gereedschap.quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:45 schreef 2cv het volgende:
[..]
En ik wil TS best helpen, maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de bougie afknapt ofzo. Dan voel ik mij verantwoordelijk etc.. Heb ik domweg geen zin in.
Er schiet mij net iets te binnen: olie in de verbrandingskamers is misschien wel erg doordat de olie verbrandt. Want katalysatoren kunnen daar niet goed tegen. Nou kan ik me niet voorstellen dat een drupje verbrandde olie niet gelijk je hele katalysator aan gort helpt, maar die katalysator is vast niet nieuw meer ... Misschien is het een idee om de motor even te laten draaien met de bougie er uit, maar ik weet niet hoe schadelijk dat is.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:11 schreef Innisdemon het volgende:
Zit wat in 2cv, beetje rook is niet erg
Jammer dat TS helemaal in H'sum woont.
Kom je wel eens in het mooie Noorden TS?
Lijkt mij schadelijker dan wat olie in je katalysator.... Pak gewoon wat WD40, boeit geen zak als dat in de verbrandinskamer komt.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Er schiet mij net iets te binnen: olie in de verbrandingskamers is misschien wel erg doordat de olie verbrandt. Want katalysatoren kunnen daar niet goed tegen. Nou kan ik me niet voorstellen dat een drupje verbrandde olie niet gelijk je hele katalysator aan gort helpt, maar die katalysator is vast niet nieuw meer ... Misschien is het een idee om de motor even te laten draaien met de bougie er uit, maar ik weet niet hoe schadelijk dat is.
Je wilt hem ook niet forceren, dadelijk help je de schroefdraad om zeep en dan mag je de kop gaan herstellen. Met het vastdraaien zou ik trouwens ook maar rustiger te werk gaan.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:40 schreef Dark_Killah het volgende:
Je kunt gewoon kracht zetten hoor? Je bougie zit toch gewoon in een bougie-gat, je kunt hem dus niet echt kapot draaien..
Niet echt, bij Bergen op Zoom.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Woon je in Hilversum, vannelle?
en met kracht sloop je allesquote:Op donderdag 14 mei 2009 15:54 schreef BroesWillems het volgende:
Al met een ratel geprobeerd? Want met zo'n ding:
[ afbeelding ]
kun je geen kracht zetten...
Ja oke, maar ik bedoel in principe als je een klein tikje geeft gebeurt dit niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:54 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Je wilt hem ook niet forceren, dadelijk help je de schroefdraad om zeep en dan mag je de kop gaan herstellen. Met het vastdraaien zou ik trouwens ook maar rustiger te werk gaan.
Motor was warm....mischien juist te warm. Ik ga maar een eerst een goede sleutel kopen, en het dan weer proberen denk ikquote:Op donderdag 14 mei 2009 23:08 schreef OxygeneFRL het volgende:
Motor beetje warm laten draaien..dan nog es proberen.
Wat is er mis met een ratel met een bougiedop? Vaak hebben ze gewoon even schrik nodig en dat gaat nu eenmaal beter meteen ratel dan met zo'n bougiesleutel... Hij knapt je heus niet kapot hoor...quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:21 schreef T42 het volgende:
[..]
en met kracht sloop je alles
maare ts vrij oude auto??? oud is 40 jaar nie net 15
de bougie knapt niet.... je schroefdraad in je kop sloop je wel! en ik weet wat ik zeg. iemand dacht bij mijn 40jarige benz een bougie te verwisselen en nu zit er een helicom in (of hoe je het schrijft) (was een monteur die beter moest weten lijkt mij)quote:Op vrijdag 15 mei 2009 08:57 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Wat is er mis met een ratel met een bougiedop? Vaak hebben ze gewoon even schrik nodig en dat gaat nu eenmaal beter meteen ratel dan met zo'n bougiesleutel... Hij knapt je heus niet kapot hoor...
Maarem, nog 5 jaar en dan is mijn auto oud...
Hij zal er toch uit moeten, hoe stel jij het voor dan om bougie die vast zit eruit te halen?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:17 schreef T42 het volgende:
[..]
de bougie knapt niet.... je schroefdraad in je kop sloop je wel! en ik weet wat ik zeg. iemand dacht bij mijn 40jarige benz een bougie te verwisselen en nu zit er een helicom in (of hoe je het schrijft) (was een monteur die beter moest weten lijkt mij)
en schrikken die je niet met krachtmaar met een tik. met een sleutel zet je kracht niet een tik
Ook geprobeerd met m'n hoofd. Maar die was niet hard genoeg.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:33 schreef Repeat het volgende:
Klappen met de hamer nog wel. Ik zou het niet aandurven
zat er recht in ik had die met de hand eringedraait een jaar daarvoorquote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:32 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Hij zal er toch uit moeten, hoe stel jij het voor dan om bougie die vast zit eruit te halen?
Als je schroefdraad sloopt, is de bougie er waarschijnlijk al scheef in gedraaid... dus met indraaien goed opletten...
Ah, oke. Dat van die kopervet wist ik niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:45 schreef Barcaconia het volgende:
Bougies nooit monteren met kopervet. Ook al kan kopervet tegen hitte, de extreme hitte van de verbrandingskamer en het vaak verhitten en afkoelen zorgt eerder voor een las-verbinding dan een verbinding die je nog makkelijk loskrijgt. Dit is bij nieuwere motoren (aluminium cilinderkop) belangrijker dan bij oude auto's met een gietijzeren kop.
Bougies met ongeveer 25nm vastdraaien, oftewel, iets meer dan handvast.
Bougies kun je bij het losdraaien wel degelijk afbreken. Ook schroefdraad afbreken is een veelvoorkomend probleem. Zorg dus voor goed gereedschap (een goede bougiedop en een ratel waarmee je in 1x veel kracht kunt zetten), dan komt het altijd wel goed.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:15 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb ze er nog nooit niet uitgekregen bij mij vliegen ze er altijd uit.
9 van de 10 keer gaat het goed, maar als je ze iets te vast draait gaat het vaak fout. Als je ze droog monteert gaat het veel beter en vaker goed. Dat is dus mijn tip.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ah, oke. Dat van die kopervet wist ik niet.
Al heb ik er ook nog geen problemen mee ondervonden; het ging eenvoudig los.
Dat is een slagSCHROEVENDRAAIER en daar gaat het dus niet mee lukken.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:56 schreef Devilnl het volgende:
[ afbeelding ]
Zoiets alleen dan voor doppen.
Ding er opzetten. beuk met de hamer er op, en Tadaaaa
*zocht om "slagdop" maar geen idee hoe het echt heet*
en anders ff het snijbrandertje er op hè
Helemaal juist, wil hier alleen nog aan toevoegen dat je de bougies het beste koud kunt vervangen, en dus niet met warme motor zoals al eerder werd aangegeven.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:45 schreef Barcaconia het volgende:
Bougies nooit monteren met kopervet. Ook al kan kopervet tegen hitte, de extreme hitte van de verbrandingskamer en het vaak verhitten en afkoelen zorgt eerder voor een las-verbinding dan een verbinding die je nog makkelijk loskrijgt. Dit is bij nieuwere motoren (aluminium cilinderkop) belangrijker dan bij oude auto's met een gietijzeren kop.
Bougies met ongeveer 25nm vastdraaien, oftewel, iets meer dan handvast.
Bougies kun je bij het losdraaien wel degelijk afbreken. Ook schroefdraad afbreken is een veelvoorkomend probleem. Zorg dus voor goed gereedschap (een goede bougiedop en een ratel waarmee je in 1x veel kracht kunt zetten), dan komt het altijd wel goed.
Nou...vanmiddag een ratel en bougiesleutel gekocht, en morgen een poging doen...ik ben wel zo slim om het 1 voor 1 te proberen, eerst alle kabels losrukken en dan ze niet meer goed kunnen terugzetten leek me geen goed idee. Dus na de vorige poging heb ik gewoon de kabel terug gedaan, en verder gereden. Dus morgen als het meezit die ik nog 1 poging.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:11 schreef retuow82 het volgende:
Och kom op, sinds donderdag is TS er al mee bezig, ik neem aan dat ze nu toch wel los zijn of niet?
Hubble telescoop legt onbekend object vast.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:38 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat er nu een bougie zich een weg gebaand heeft door een motorkap, de dampkring en vis het ISS op weg naar Saturnus is
ik kliktequote:Op maandag 18 mei 2009 21:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hubble telescoop legt onbekend object vast.
't gaat over een auto niet over een brommerquote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:56 schreef Devilnl het volgende:
[ afbeelding ]
Zoiets alleen dan voor doppen.
Ding er opzetten. beuk met de hamer er op, en Tadaaaa
*zocht om "slagdop" maar geen idee hoe het echt heet*
en anders ff het snijbrandertje er op hè
nick change to captain failbulousquote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Kwam er net achter, dat de bougies zo verzonken zitten dat ik een verlengstuk moet kopen voor de ratel...als je snapt wat ik bedoel. Dus morgen weer even naar de Gamma...begin me een behoorlijke technische faalhaas te voelen zo langzamerhand, maar we blijven volhouden!
Ach man, ik ban al 4 dagen bezig een 3e remlicht in mijn auto te prutsen, dus war maakt het uit ?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Kwam er net achter, dat de bougies zo verzonken zitten dat ik een verlengstuk moet kopen voor de ratel...als je snapt wat ik bedoel. Dus morgen weer even naar de Gamma...begin me een behoorlijke technische faalhaas te voelen zo langzamerhand, maar we blijven volhouden!
Een achterbankneger met een zaklamp is goedkoper en sneller hoor !quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:33 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ach man, ik ban al 4 dagen bezig een 3e remlicht in mijn auto te prutsen, dus war maakt het uit ?
Daarbij: hier leer je van en je doet ervaring op. Als het je gelukt is (en het gaat je lukken want volgens mij ben je geen opgever) geeft het je ook vast een fijn gevoel.
Remlicht moet rood zijn dus je bent niet grappig.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:46 schreef MaartenHaarlem het volgende:
[..]
Een achterbankneger met een zaklamp is goedkoper en sneller hoor !
Dus...
..en dat is vervelend want je wou recht door?quote:Op woensdag 20 mei 2009 09:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
...Blokje rond het huis, elke bocht slaat hij af....
stationairklepjes zijn eigenlijk altijd zelfstellend/regelend. (dat doet de ecu). Dus je hoeft geen rare grote handleidingen te hebben om het werkend te krijgen. dus je kan het zelf vervangen.quote:Op woensdag 20 mei 2009 09:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Vanochtend start ik...en slaat de motor af als ik geen gas geef! Blokje rond het huis, elke bocht slaat hij af....dus wegenwacjht maar bellen. Al wachtend zit ik te denken wat ik stuk gemaakt kan hebben bij mijn gepruts...bleek de stappermotor te zijn, is even gereinigd en nu doet hij het weer. maar aangezien dat onderdeel vorig jaar ook al is schoongemaakt, lijkt het er meer op dat de stappermotor het gewoon aan het begeven is. Iemand die toevallig weet wat dat kost om te vervangen, zal vrijdag of maandag maar eens naar de garage, maar mischien weet iemand een richtrpijs voor zo'n reparatie?
Of zelf ondernemen en er lang over doen of meekijken met een expert die toch bij je auto staat die handige tips kan geven, ik zou de keuze wel weten. Het aandraaien en losdraaien kun je weinig van leren, het zijn die handige tips die je zo van hem had mee kunnen krijgen.quote:Op woensdag 20 mei 2009 10:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Had gekund...maar ik wil het graag zelf leren...
Joh wat een onzin, laat die bougies vervangen in de garage en laat dat andere ding maken, je weet ook niet wat er met dat ander blok aan de hand is of wat er aan staat te komen en het kost je altijd meer als nu die 2 dingen oplossen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 16:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Sorry, ik bedoelde een jongere motor...1.6 benzine
Iets van 150 euri ofzo..?quote:Op donderdag 21 mei 2009 16:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Sorry, ik bedoelde een jongere motor...1.6 benzine
beide.quote:Op woensdag 20 mei 2009 09:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Is de oficiele naam stationairklep of stappenmotor? Want ik stond ernaast toen die wegenwachter het deed, en het was inderdaad 2 schroefjes los en stekkertje, dat was alles wat het aan de motor hield.
Nee nu wordt er zelfs gesproken over een hele motor eruit lepelen en te kijken wat een jongere motor kost. Zal mij benieuwen... als er voor de bougies al een week nodig is....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:52 schreef 1299 het volgende:
Heb je nou gvd die bougies nog niet vervangen?
Rustig...ben net naar de Hubo gelopen (5 minuten bij me vandaan) omdat ik dus een verlengstuk voor die ratel nodig heb...is ie opgedoekt. Later dus maar even naar de Gamma.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:08 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Nee nu wordt er zelfs gesproken over een hele motor eruit lepelen en te kijken wat een jongere motor kost. Zal mij benieuwen... als er voor de bougies al een week nodig is....![]()
Dat is nóg simpeler dan een bougie vervangen hoor.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Olie en filter is in december vervangen bij de keuring...ook zo iets wat ik liever aan iemand met al het goede gereedschap over laat
Ik dank God iedere dag op mijn blote knietjes.quote:
quote:
Jij bent duidelijk een monteurquote:Op zondag 24 mei 2009 19:23 schreef fs180 het volgende:
Jahoor, je kunt het bitje gewoon vervangen en er een 'dingetje' opzetten zodat er doppen op passen.
Zou het kunnen zijn dat het bij het normale onderhoud hoort dat je een bougie eens in de zoveel km vervangt ? Gokje maar hoor ...quote:Op zondag 24 mei 2009 23:42 schreef Breaker.Faker het volgende:
Nou deze nuttige vraag is nog niet gesteld in deze topic.
Waarom moet je de bougie eruit als je motor goed loopt?
Of ben je de vele die dan denkt dat de motor daardoor sneller gaat lopen. Ik zal je vertellen dat gaat niet helpen.
Dat zal ik dan maar als compliment opvattenquote:
okquote:Op maandag 25 mei 2009 09:48 schreef FransDeens het volgende:
Even voor alle mensen die als advies een slagschroevendraaier noemen: Je gaat een bougie dus niet losdraaien met een slagschroevendraaier. Gewoon met een ratel en een verlengstuk, en vooral met beleid. Dat lukt niet met een slagschroevendraaier.
Ik dacht al dat niemand het zou vragenquote:Op zondag 24 mei 2009 23:42 schreef Breaker.Faker het volgende:
Nou deze nuttige vraag is nog niet gesteld in deze topic.
Waarom moet je de bougie eruit als je motor goed loopt?
Of ben je de vele die dan denkt dat de motor daardoor sneller gaat lopen. Ik zal je vertellen dat gaat niet helpen.
Nee.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik dacht al dat niemand het zou vragen![]()
Ik heb de auto nu anderhalf jaar, en heb de indruk dat de motor wat minder trekkracht/vermogen/response op het gaspedaal had...gewoon alsof er met de verbranding iets niet helemaal 100% ging. Aangezien er vooor ontbranding benzine, een vonk en lucht nodig is, ging ik er van uit dat de goedskoopste oplossing zou kunnen zijn luchtfilter vervangen (ademt de motor makkelijker) en de bougies vervangen(voor het vonkenverhaal). En aangezien die zaken ook met grote onderhoudsbeurt normaal meegaan (dacht ik), en ik alleen maar een kleine beurt had laten doen deze winter...leek het me een goed idee.
Of vergis ik me daarin?
Dat dus, je weet niet wat je dan weer koopt. Je wilt er wat op vooruit gaan en dus ga je naar iets jongers kijken en dan red je het niet met 400 euro bijleggen.quote:Op maandag 25 mei 2009 17:13 schreef Repeat het volgende:
400 euro in een ZX steken vind ik ook wel een beetje ver gaan. Volgens mij hoef je niet zo heel veel bij te leggen om een andere te kunnen kopen. Maarja je weet ook niet wat voor bak je dan treft.
Maar waarom niet, slagschroevendraaier laat je door de tik juist voor je werken, met een ratel zet je lange tijd veel kracht, wat funest is voor zulke onderdelen. Ach ieder zijn voorkeurquote:Op maandag 25 mei 2009 09:48 schreef FransDeens het volgende:
Even voor alle mensen die als advies een slagschroevendraaier noemen: Je gaat een bougie dus niet losdraaien met een slagschroevendraaier. Gewoon met een ratel en een verlengstuk, en vooral met beleid. Dat lukt niet met een slagschroevendraaier.
Ik zou zelf dan wel voor de groene vonkjes kiezen, de blauwe zijn ook wel goed maar de groene zijn krachtiger.quote:Op maandag 25 mei 2009 23:44 schreef Turquaz52 het volgende:
Heb je wel nieuwe bougievonkjes gehaald of wil je toch nieuwe bougies..?Soms zijn de bougies niet op maar de vonkjes.
Inderdaad, iedereen zijn voorkeur. Ik verkies het om mijn bougies niet af te breken met een slagschroevendraaier, maar jij mag dat best doen hoorquote:Op maandag 25 mei 2009 20:47 schreef fs180 het volgende:
Maar waarom niet, slagschroevendraaier laat je door de tik juist voor je werken, met een ratel zet je lange tijd veel kracht, wat funest is voor zulke onderdelen. Ach ieder zijn voorkeur
quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als haast een vereiste was voor een topic, zou je d'r wel meer kunnen sluiten. Slot jezelf!
Is dat niet hetzelfde ?quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nee, een relaxte sleutelaar...
Ok wel begrijpelijk opzichquote:ik ga niet de bougies vervangen als ik nog niet weet of m'n hele stuurbekrachtiging soms stuk is en de auto dus rijp voor de sloop is. Heb sinds zaterdag er niets aan gedaan
Ik verhef het tot een kunstvorm .... niks.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:22 schreef vannelle het volgende:
Wacht ajb met posten tot je daadwerkelijk iets gedaan hebt.
Pagina's vol met....niks............
Het mooiste zou zijn als er een vervolgtopic geopend moet wordenquote:Op woensdag 27 mei 2009 21:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik verhef het tot een kunstvorm .... niks.
Verkeerde volgorde.quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:26 schreef daNpy het volgende:
Eerst inspuiten met WD40, nachtje wachten, los draaien.
Heel die WD40, IMAL, en andere middelen zullen zeer weinig tot helemaal niets doen...quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:26 schreef daNpy het volgende:
Eerst inspuiten met WD40, nachtje wachten, los draaien.
Dan moet je ook niet zeiken dat je je bougie er niet uit krijgt, blijf gewoon doen waar je het best in bent....niks.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik verhef het tot een kunstvorm .... niks.
Die pakking zit waardat ie (al jaren) zit, daar gebeurd verder helemaal niets meer mee...quote:Op woensdag 27 mei 2009 22:57 schreef fs180 het volgende:
Grote kans dat die pakking na al die jaren ook niet zo zuiver meer is hoor.
ja, ik was echt opgeschoten als ik die tip met kopervet bijvoorbeeld had opgevolgd...quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet zeiken dat je je bougie er niet uit krijgt, blijf gewoon doen waar je het best in bent....niks.
Je hebt het nog niet eens geprobeerd na alle tips!!!!
Er over praten gaat je iig goed af.quote:Op donderdag 28 mei 2009 08:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
ja, ik was echt opgeschoten als ik die tip met kopervet bijvoorbeeld had opgevolgd...![]()
Heb de kap nu twee keer opengehad, en zelf de luchtfiltter vervangen, maar goed dat telt natuurlihk niet als iets proberen![]()
doe niet zo hyper. Als jij diepgaande autowijsheid verwacht in een onderwerp dat gestart is door iemand die zo'n noob is, dat hij moeite heeft met een bougie, snap je de wereld niet echt. Ik moets gisteren te lang doorwerken om naar de Gamma te gaan, prioriteiten als dat woord niet te moeilijk voor je is.
Ik ga liever een dagje later naar de winkel als dat betekent dat ik nog op tijd thuis ben om m'n dochter te zien voor ze naar bed moet.
Ga nou gewoon lekker opbokken naar een topic dat jouw vlijmscherpe autobrein waardig is, is echt beter voor de wereld.
ja je opmerking was ook wel tegen het zere been aan natuurlijk ehquote:Op donderdag 28 mei 2009 16:22 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er over praten gaat je iig goed af.
Tsja, hij vraagt er toch zelf om?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 20:48 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja je opmerking was ook wel tegen het zere been aan natuurlijk eh
Ik heb wel zere benen, maar dat is omdat ik gisteren op de racefiets heb gezeten ipv als een stoere vent een verlengstuk voor de ratel te kopen. Dat sommige mensen mij verwarren met iemand die meer wil dan tussen nu en eens een keer de bougies vervangen hebben, is hun probleem. Ik ga over dit soort dingen nadenken voordat de boel zo stuk is dat ik het NU moet doen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 20:48 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja je opmerking was ook wel tegen het zere been aan natuurlijk eh
Hoe goed kan de motor daar eigenlijk tegen? Als je hem plotseling op 3 ipv 4 cilinders laat lopen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Er schiet mij net iets te binnen: olie in de verbrandingskamers is misschien wel erg doordat de olie verbrandt. Want katalysatoren kunnen daar niet goed tegen. Nou kan ik me niet voorstellen dat een drupje verbrandde olie niet gelijk je hele katalysator aan gort helpt, maar die katalysator is vast niet nieuw meer ... Misschien is het een idee om de motor even te laten draaien met de bougie er uit, maar ik weet niet hoe schadelijk dat is.
kan hij wel tegen maar hij gaat gewoon slecht lopen of zelfs niet lopen.quote:Op zondag 31 mei 2009 01:21 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Hoe goed kan de motor daar eigenlijk tegen? Als je hem plotseling op 3 ipv 4 cilinders laat lopen.
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 23:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dus eh...m'n volgende post is een foto van de oude bougie,
Hij zegt niet wanneer die komt, maar alleen dat hij ondertussen niet meer gaat postenquote:
quote:Op zondag 31 mei 2009 15:12 schreef Snakey het volgende:
Captain_Fabulous , op eigen verzoek geband 6 maand.
quote:Op zondag 31 mei 2009 17:40 schreef GizartFRL het volgende:
[forum] Banmeldtopic - wie missen er knopjes?
[..]
Motor laten draaien zonder bougie..quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Er schiet mij net iets te binnen: olie in de verbrandingskamers is misschien wel erg doordat de olie verbrandt. Want katalysatoren kunnen daar niet goed tegen. Nou kan ik me niet voorstellen dat een drupje verbrandde olie niet gelijk je hele katalysator aan gort helpt, maar die katalysator is vast niet nieuw meer ... Misschien is het een idee om de motor even te laten draaien met de bougie er uit, maar ik weet niet hoe schadelijk dat is.
Engelse draad andersom..? Dacht het niet hoorquote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:54 schreef Breaker.Faker het volgende:
Neem een bougie ratel dop zet hem op een ratel. Links draaien is los of je moet Engelse draad hebben lijkt me sterk.
Bougie kabels nummeren zodat je niet in de war raak.
Je kan denk ik het beste de ratel verlengen door een stang. Of te wel kracht maal arm.
En als het niet lukt kan je altijd nog kijken op www.problemcar.nl
Hoe start je een motor ook alweer ?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:20 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Motor laten draaien zonder bougie..
Les 1: Wat heb je nodig voor een verbranding?
- Vonk
- Brandstof
- Compressie
Zonder bougie heb je geen vonk en geen compressie..
1 of 2 bougies eruit zal wel kunnen, maar het waarom lijkt me een belangrijke vraag.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:20 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
Motor laten draaien zonder bougie..
Les 1: Wat heb je nodig voor een verbranding?
- Vonk
- Brandstof
- Compressie
Zonder bougie heb je geen vonk en geen compressie..
Kruipolie/WD40 die eventueel in de verbrandingskamers is gekomen er zoveel mogelijk uit blazen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:58 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
1 of 2 bougies eruit zal wel kunnen, maar het waarom lijkt me een belangrijke vraag.
Daar hoeft hij niet voor te lopen, je kunt ook even de startmotor een paar keer rondgooien.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 22:03 schreef 2cv het volgende:
[..]
Kruipolie/WD40 die eventueel in de verbrandingskamers is gekomen er zoveel mogelijk uit blazen.
Ik denk even verder dan alleen de motor zelf. Er zit namelijk ook een katalysator onder. En ik heb het ook over draaien, niet over lopenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 22:11 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Daar hoeft hij niet voor te lopen, je kunt ook even de startmotor een paar keer rondgooien.
Bovendien, een beetje olie is echt niet slecht. Een 2-takt kan toch ook probleemloos liters olie consumeren?
Eeen 2-takt die olie verbrand is wel heel erg.. dan zou hij nieteens meer moeten starten.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 22:11 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Daar hoeft hij niet voor te lopen, je kunt ook even de startmotor een paar keer rondgooien.
Bovendien, een beetje olie is echt niet slecht. Een 2-takt kan toch ook probleemloos liters olie consumeren?
Temperatuur van de bochten controleren, enigste optie zonder ze te verwijderen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 23:06 schreef 2cv het volgende:
Ik weet niet alles, wel veel. En een bougie kan je bij mijn weten niet testen zonder deze uit de kop/het blok te schroeven.
Ok dan.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:45 schreef fs180 het volgende:
[..]
Eeen 2-takt die olie verbrand is wel heel erg.. dan zou hij nieteens meer moeten starten.
1999 Pontiac Firebird Trans Am WS6, 330pk 5.7L V8 ftw!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 23:37 schreef 2cv het volgende:
8 bougies ? V8 motor ? 8 in lijn ? En in wat voor apparaat zit die motor ?
Dan weet je alleen welke cilinder niet meedoet en dat kan meerdere oorzaken hebben.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:47 schreef fs180 het volgende:
[..]
Temperatuur van de bochten controleren, enigste optie zonder ze te verwijderen.
Wat mooi toch hier, mensen die geen bal snappen van dingen waar ze heel stellig over praten.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:45 schreef fs180 het volgende:
[..]
Eeen 2-takt die olie verbrand is wel heel erg.. dan zou hij nieteens meer moeten starten.
Het was beter geweest als ik de foto wat zorgvuldiger bekeken had denk ik....quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:25 schreef Devilnl het volgende:
zit geen afdekplaat Vannelle.
Dat wat jij ziet is de ram-air/lucht filter.. als je goed kijkt zie je daar achter de throttle body (waar dat zwarte slangetje in gaat, EGR dinges)
en daar achter zit het blok.. wat dus vrijwel half onder het voorraam ligt
Hij ligt tussen de voor veren in
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:45 schreef fs180 het volgende:
[..]
Eeen 2-takt die olie verbrand is wel heel erg.. dan zou hij nieteens meer moeten starten.
Misschien kun je ergens een amperetang lenen om iig te checken of de bougiekabels aan de passagierskant goed zijn?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:41 schreef Devilnl het volgende:
ik snap wat je bedoelt.
en nee.
elke bougie heeft z'n eigen ontsteking... kabeltje van 15cm ofzo.. maar ook daar kun je amper/niet bij..
zoals ik zei. het is compleet vol gestampt.. de bestuurders kant wil nog wel.
maar de passagiers kant heeft de airco zooi er over heen lopen.. enigste optie is met een brug en dan van onder af
Welke bochten ? Uitlaatspruitstuk ?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:47 schreef fs180 het volgende:
[..]
Temperatuur van de bochten controleren, enigste optie zonder ze te verwijderen.
Ik had ook al zoiets van "quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:43 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Wat mooi toch hier, mensen die geen bal snappen van dingen waar ze heel stellig over praten.
Laatst las ik in één of ander wetenschapsblad iets over een compleet opnieuw ontworpen tweetact, was wel interessant. Weet iemand waar ik het over heb?quote:Op zondag 7 juni 2009 15:37 schreef 2cv het volgende:
[..]
Welke bochten ? Uitlaatspruitstuk ?
[..]
Ik had ook al zoiets van "". Echter, er zijn 2-tact motoren die qua smering heel erg lijken op een gewone 4-tact motor. Volgens mij zijn dat met name diesel-2-tacts.
Ik heb wel een vermoeden ...quote:Op zondag 7 juni 2009 15:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Laatst las ik in één of ander wetenschapsblad iets over een compleet opnieuw ontworpen tweetact, was wel interessant. Weet iemand waar ik het over heb?
Als je een stroboscoop hebt kan het wel, dat doe ik namelijk nog weleensquote:Op vrijdag 5 juni 2009 23:06 schreef 2cv het volgende:
Ik weet niet alles, wel veel. En een bougie kan je bij mijn weten niet testen zonder deze uit de kop/het blok te schroeven.
Mengsmering?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:45 schreef fs180 het volgende:
[..]
Eeen 2-takt die olie verbrand is wel heel erg.. dan zou hij nieteens meer moeten starten.
Ik zie het probleem niet. Schijnbaar is het niet dringend en TS neemt er lekker de tijd voor. Zelf heb ik wel eens een week gedaan over het plaatsen van een 3e remlicht.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:24 schreef Osramp het volgende:
Nog 1 weekje en dan is TS al een MAAND bezig met bougies verwisselen.
Dat klopt, dan wordt de lucht met bijvoorbeeld een compressor in de verbrandingsruimte geperst, zonder eerst door het carter te gaan. Maar als je zegt dat een tweetakt niet kan lopen als 'ie olie verbrandt, weet je kennelijk niet dat er ook een ander soort tweetaktmotoren bestaat.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:37 schreef 2cv het volgende:
Ik had ook al zoiets van "". Echter, er zijn 2-tact motoren die qua smering heel erg lijken op een gewone 4-tact motor. Volgens mij zijn dat met name diesel-2-tacts.
Och ja, als het niet dringend is, dan is dat wat anders natuurlijk. We zitten allemaal wel eens krap in de tijd.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:26 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. Schijnbaar is het niet dringend en TS neemt er lekker de tijd voor. Zelf heb ik wel eens een week gedaan over het plaatsen van een 3e remlicht.
Wij moeten jou vertellen wat jij gelezen hebtquote:Op zondag 7 juni 2009 15:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Laatst las ik in één of ander wetenschapsblad iets over een compleet opnieuw ontworpen tweetact, was wel interessant. Weet iemand waar ik het over heb?
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 09:05 schreef Roops het volgende:
[..]
Wij moeten jou vertellen wat jij gelezen hebt
Breng je auto naar de garage aubquote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:27 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar wat is dat over olie en klepdeksels? Hebben julie het over olie op het blok, of olie die aan de bougie zit als je hem er uiteindelijk uit hebt?
Zeg wijsneus, er worden zo langzamerhand heel wat vragen gesteld in dit onderwerp die mensen normaal gesproken niet durven te stellen omdat ze bang zijn uitgelachen te worden. Ik heb daar nogal schijt aan, dus ik doe het wel. Daarmee is dit 1 van de nuttigste topics op Fok aan het worden volgens mij.quote:
Maak je je daar nu even niet druk om, 1 ding tegelijk aangezien je toch al niet al te vlot bent met je activiteiten, met alle respect uiteraard.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:27 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Na (het zoveelste) bezoekje aan de Gamma ben ik nu in bezet van en ratel, en verlengstuk, en bougiedop, dus deze week zal het er mischien wel van komen (ik ben snel, ik weet het).
Maar wat is dat over olie en klepdeksels? Hebben julie het over olie op het blok, of olie die aan de bougie zit als je hem er uiteindelijk uit hebt?
Je hebt gelijkquote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:37 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
1 ding tegelijk aangezien je toch al niet al te vlot bent met je activiteiten, met alle respect uiteraard.
Zodat als jij die dingen eruit haalt, er niet iets in het ontstane gat kan vallen. dit vuil kan namelijk je motor aantasten aan de binnenkant.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:47 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Advies dat op mijn nivo ligt..het kan dus
Je hebt de ratel/dop/verlengstuk de bougies, en een topic vol tips veel kan er niet mis gaanquote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ben jammer genoeg best goed in 'oeps'... vandaar ook mijn voor julie meer gevorderden zeer langzame tempo, ik doe het pas als ik de *oeps* factor zo veel mogelijk heb beperkt .
Je zou automonteur moeten worden op uurloon.....Man, je loopt binnenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ben jammer genoeg best goed in 'oeps'... vandaar ook mijn voor julie meer gevorderden zeer langzame tempo, ik doe het pas als ik de *oeps* factor zo veel mogelijk heb beperkt .
even deppen en/of met een oude stofzuiger in het gat gaan voordat je de bougie er uit draait.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik ben jammer genoeg best goed in 'oeps'... vandaar ook mijn voor julie meer gevorderden zeer langzame tempo, ik doe het pas als ik de *oeps* factor zo veel mogelijk heb beperkt .
Je bedoelt dat ze koffiebruin waren, dat hoort juist zoquote:Op vrijdag 9 juli 2010 10:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
was ook tijd hoor...de boegies waren wat roestig toen ze er uit kwamen![]()
Maar dat het een jaar was had ik niet gedacht eerst, tijd gaat snel als je auto ondanks weinig onderhoud het gewoon blijft doen.
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Een stoel van een vijfseurs/station heeft twee rails die op de vloer zitten geschroefd. Een driedeurs heeft links de rails op de grond, maar rechts niet. Ik bedoel, die zal ook wel rails hebben, maar bij de stoel die ik eerst had gekocht zat rechts een andere constructie, dus dat ging niet passen in mijn auto. Een echte kenner weet mischien een simpele omweg, maar ik dus niet...
Omdat hij er al een jaar over doet om bougies te laten vervangenquote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen de zittingdelen en evt bespanning overprutsen ?? hele volksstammen die dat voor elkaar krijgen, dus waarom jij niet ??
Omdat hij er een fukking jaar over doet om een bougie te vervangen?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen de zittingdelen en evt bespanning overprutsen ?? hele volksstammen die dat voor elkaar krijgen, dus waarom jij niet ??
Hoho, een ZX heeft 4 bougies he?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 21:57 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Omdat hij er een fukking jaar over doet om een bougie te vervangen?
Mijn technische kwaliteiten zijn van de orde: als ik twee dingen naast elkaar leg, en ze er hetzelfde uit zien, kan ik ze verwisselen. Als het niet meer op elkaar lijkt, zit ik er niet aan. Simpel. Schoenmaker. leest etc.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen de zittingdelen en evt bespanning overprutsen ?? hele volksstammen die dat voor elkaar krijgen, dus waarom jij niet ??
Niettus! Alle 4 tegelijk, en de buurman keek alleen toe om te zorgen dat ik niets doms deed.Ik heb gewoon eerst een jaar nagedacht!quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:36 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Hoho, een ZX heeft 4 bougies he?![]()
1 in het kwartaal![]()
Door de buurman
quote:Op maandag 15 juni 2009 21:59 schreef mighty_myte het volgende:
Toen ik in het gat van bougie 2 keek zag ik wat olie in het gat!Lekke kleppendekselpakking zeker?
Maar goed dat je geen V-8 had danquote:Op vrijdag 16 juli 2010 08:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Niettus! Alle 4 tegelijk, en de buurman keek alleen toe om te zorgen dat ik niets doms deed.Ik heb gewoon eerst een jaar nagedacht!
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat hij ze dan alle 8 moet vervangenquote:Op vrijdag 16 juli 2010 10:20 schreef Hyperdude het volgende:
Net of het bij de gemiddelde US V8 uitmaakt of je vier of acht functionerende bougies aan het werk hebt.
ANWB lidquote:Op vrijdag 16 juli 2010 10:46 schreef GizartFRL het volgende:
Heb je al geoefend met het reservewiel?
Voordat je straks een jaar langs de kant van de weg staat.
kan 90% van alle vrouwen zo van de weg afquote:Op vrijdag 16 juli 2010 10:50 schreef KipSiam het volgende:
Mensen die niet weten hoe ze een wiel moeten wisselen zouden geen roze papiertje mogen krijgen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |