dagboekje van Janssen
Theo Janssen (27) staat zondag in de bekerfinale. Voor AD Sportwereld hield hij een dagboek bij. ,,Ik heb sowieso een feest binnenkort, want ik ga trouwen.’’
MAANDAG
,,Een rustig dagje.Geen training, alleen verzorging. De 1-0 nederlaag tegen Ajax, op de laatste speeldag, dreunt niet na. We zijn in Amsterdam niet tot het uiterste gegaan, speelden niet met de messen in de sokken. Bewust of onbewust, de bekerfinale zit toch ergens in je achterhoofd. Niemand wil geblesseerd raken. Nee, van bekerkoorts heb ik nog geen last. Ik benader de finale als een gewone wedstrijd. Dat is de beste manier, lijkt me.’’
DINSDAG
,,Shit! Op weg van mijn woonplaats Arnhem naar Enschede kom ik op de A1 in een lange file terecht. Er is een vrachtwagen gekanteld. Snel bel ik de club. Iets te laat draai ik het parkeerterrein voor het trainingscomplex in Hengelo op. Ik hijs me in mijn trainingskloffie en ren het veld op. De trainer, Steve McClaren, heeft begrip voor de situatie. Normaal is het een ontspannen ritje van een uur. Tja, ik ben bewust in Arnhem blijven wonen. Het is en blijft mijn stad, zoals Vitesse van jongs af aan mijn club is.
,,Ik woon op vijf minuten van het stadion en kom er nog regelmatig. Ik ken iedereen: van de wasjuffrouw tot de seizoenkaarthouder links, zeshoog in de hoek van de Gelredome. Juist daarom is het goed geweest om na tien jaar van club te veranderen, maar ooit keer ik terug bij Vitesse. Binnenkort ga ik een hapje eten met directeur Paul van der Kraan. Nee, niet voor contractonderhandelingen, haha. Puur vrijblijvend. Voorlopig zit ik bij Twente midden in een successtory.’’
WOENSDAG
,,Vandaag geen file, gelukkig. ’s Ochtends in de auto luister ik naar de radioshow van Edwin Evers, vaste prik. Ik lach me rot, geniet van zijn imitaties. En hij heeft vaak bekende Nederlanders aan de lijn. Zoals Willem van Hanegem, hilarisch.
,,We trainen pittig dit keer. Veel in partijvorm. Vijf tegen vijf, zes tegen zes en ter afsluiting een grote partij. De scherpte begint te komen, zie ik. De honger naar de bekerwinst is groot. We mogen ons dan geplaatst hebben voor de Champions League-voorronde, de beker is een echte, tastbare prijs.
,,Op de terugweg naar Arnhem zet ik een cd’tje van Coldplay op, mijn favoriete band. Vervolgens eentje van Wouter Hamel, een iets rustiger genre. ’s Avonds ontspan ik thuis, met mijn vriendin Natasha en dochter Iris.’’
DONDERDAG
,,Een vrije dag. Ik pak rust, geniet van mijn dochter en regel wat dingetjes, want er is een feestje op komst, ongeacht de afloop van de bekerfinale. Op 12 juni stap ik in het huwelijksbootje met Natasha. Er zullen ongeveer 150 gasten komen. Nee, niet veel uit de voetballerij. Ik heb de huwelijksdatum bewust in een periode gepland dat de meeste voetballers op vakantie zijn. Heb ik geen last van dat volk, haha.
,,’s Avonds kijk ik tv. De Wereld Draait Door is één van mijn favorieten, snel en informatief. Het Songfestival sla ik over. Een waardeloze vertoning. Dat De Toppers uitgeschakeld worden? Boeit me niet.’’
VRIJDAG
,,We trainen voor de verandering in het stadion, achter gesloten deuren. Ik ga er vanuit dat ik speel. Ik draai het beste seizoen uit mijn loopbaan, beslis wedstrijden en voel me fitter dan ooit. Het is heerlijk om deel uit te maken van een voetballende, goed draaiende ploeg.
,,Maar het zegt niks, ook Heerenveen is gebrand op de zege. Met Michael Dingsdag heb ik nog samengespeeld bij Vitesse, maar we hebben geen contact of zo. Lekker belangrijk ook. Het gaat om FC Twente nu. De sfeer is goed, het vertrouwen groot. Laat de finale maar komen, want we hebben zin in een feestje.
,,Als we het redden, gaat Enschede maandag los. Ik ook, maar zonder veel alcohol. Ik moet ’s avonds nog terugrijden naar Arnhem, eigen schuld. Ik maak het volgende maand wel goed, op mijn bruiloft.’’
"Van Duitsers heb je pas gewonnen als ze met de bus de stad uit zijn."