Door de kredietcrisis is mijn vriend zijn baan kwijt.
Nu zagen wij een vacature bij een bekende pizzazaak, waarin ze bezorgers, telefonisten EN filiaalmedewerkers vroegen. Mijn vriend solliciteerde voor alledrie deze baantjes. Hij voldeed aan alle eisen die erbij stonden: Hij ziet er netjes uit, heeft een brommer en een brommercertificaat, hij heeft al eerder als koerier gewerkt en hij heeft elk uur van de dag tijd.
Hij werd niet aangenomen.
Na een maand stonden twee van deze vacatures nog steeds op de reclameblaadjes, e-mails, de site en het raam van het filiaal. Wederom solliciteerde mijn vriend en vroeg netjes of ze misschien een baan voor hem hadden.
'We zoeken nog medewerkers,' zei de dame achter de balie, 'hoe oud ben je?'
'24,' zei mijn vriend.
'Sorry, we nemen alleen mensen van onder de 20 aan,' zei de vrouw. Een meneer die er zo te zien de leiding had keek haar aan alsof ze dat niet had mogen zeggen.
Twee uur later bel ik op. Hetzelfde wijf van het filiaal nam op. Ik solliciteerde voor dezelfde functie (waar ik geen ervaring mee heb, dat zei ik erbij). Weer vroegen ze om leeftijd.
'Zeventien,' loog ik. Oh, ze wilden meteen een gesprek met me, maar ze verzekerden me dat ik al bijna binnen was. Er was al zooo lang niet naar gesolliciteerd, ze konden maar NIEMAND vinden...
'Hypocriete snol,' zei ik, 'leeftijdsdiscriminatie is wettelijk verboden!'
Tuuuut...tuuuut...
Klacht: Leeftijdsdiscriminatie
Klacht 2: Hun pizza komt vaak koud aan.
Klacht 3: Als men mijn vriend aanneemt geven krijgt het bedrijf 40% subsidie. Hij zou dus goedkoper zijn dan iemand van 16. (Hij heeft een jaar een uitkering gehad, omdat hij bij een instantie zit die werk voor hem zoekt krijgt is er een subsidieregeling)
Tegenklacht: Nu is mijn vriend wel vaal thuis als ik uit school of van mijn bijbaan kom.