The StarfightersNiet te filmen, wat een waardeloze film is dit ook. In de jaren '50 en '60 was de kloof tussen super en kut veel groter dan nu het geval is. Een zoon sluit zich aan bij een of andere luchtmacht en wordt daar getraind tot verdienstelijk piloot. Het is heel erg als er in een film opzichtig geïmpliceerd wordt dat je (lelijke) chickies scoort, wanneer je de luchtmacht joint. Voor de rest bestaat de helft van de films uit stock footage van vliegende straaljagers. Het tanken in de lucht (je weet wel, net als bij Dr. Strangelove, die ook uit 1964 komt!) neemt een groot gedeelte van de film in beslag. Dodelijk saai die seks insinuerende scenes. Cijfer: 1
Gimme ShelterHeel aparte en intrigerende docu over de Rolling Stones. Ik was wel geboeid door de tweede helft. De eerste helft is helaas onnodige opbouw naar het Altamont Speedway Concert, dat het hoogtepunt is van deze docu. Het concert was geïnspireerd op Woodstock eind 1969, waarop 300.000 hippies op afkwamen. Maar tjeempie, wat een stel zwakzinnigen had men toen in die tijd. 'Fans' die menen het alleenrecht te hebben om Mick te ontmoeten, lelijke ontblote boezems, bellenblaasmeisjes, overbehaarde mannen, dudes die totaal geen controle hebben over hun drugsgebruik en ook nog eens Hells Angels als security

. Het resulaat van dit concert was compleet uit de hand gelopen chaos, zeker wanneer er een totaal gebrek aan organisatie is. Afijn, het was een leuk experiment voor de hippies, maar het kon ook niet anders dan dat dit zwaar zou mislukken: 4 doden viel er, waarvan één 'per ongeluk' op de filmbeelden van de documakers is vastgelegd.
De docu zelf vond ik wel aardig, tis gewoon een registratie van de Rolling Stones en hun aanstekelijke muziek. Wel jammer is dat het Altamont Concert zelf niet het overgrote gedeelte vormt. Verder is de kwaliteit van de beelden ook niet super. Het beruchte steekincident vond ik maar wazig in beeld gebracht. Na drie keer terugspoelen, is het pas goed te zien. Naja, doet geen grote afbreuk aan de film, jammerder is dat de tweede helft van die docu het betreffende concert beslaat en dat het daarvoor niet extreem boeiend was. Cijfer: 7,5
De Poolse bruidDeze Nederlandse film valt door de mand hoor. Het verhaal is erg eenvoudig en aardig gevonden: Poolse hoer vindt onderdak bij Groningse boer, ze ontwikkelen relatie, maar de pooiers komen verhaal halen. De uitvoering daarentegen is maar matig. Vooral de climax,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Hendrickx haar Poolse accent werkt onbedoeld komisch en het enige echt grappige was de onbegrensde Groningse nuchterheid van boer Henk. Voor de rest heeft het wel wat aardige plaatjes binnen en buiten de boerderij die de troosteloosheid, maar ook weer de mooiheid van het boer-zijn moet weergeven. Cijfer: 6,5
Tropic ThunderNee sorry, dit vond ik niet grappig. Verre van dat zelfs. Cijfer: 5
Kelly's HeroesPrima relatief onbekend oorlogsavontuur met Clint Eastwood, die op eigen houtje een bankoverval in door Duitsers bezet gebied organiseert

. Kelly's Heroes moet het namelijk vooral hebben van een prachtige productie met een lekkere dosis van destructie en zware ontploffingen. Bloed en uit elkaar ontploffende lichamen heeft het weer helaas niet, maar dat zou afbreuk doen aan het luchtige avontuur, wat Clint en zijn kornuiten meemaakt. Ook waren in die tijd op filmgebied dit soort taferelen niet gebruikelijk.
Op komedievlak heb ik weinig kunnen lachen, maar dat kon me eerlijk gezegd niet zoveel storen. De grappen kwamen niet geforceerd over en het avontuur zelf kon mijn aandacht meer dan vasthouden. Inglorious Basterds van Tarantino zal hier wel iets van weg hebben, zij het wel meer over the top natuurlijk. Cijfer: 7,5
[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 01-06-2009 17:08:15 (grammaticale fouten verbeterd!) ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>