Dzhentlmeny udachi (Gentlemen of Fortune)Op
Icheckmovies.com is deze film maar liefst in zes toplijsten te vinden, waaronder de nummer één positie in de comedy-top 50. Nu hebben die Russen altijd wel een hoge pet op van hun eigen humor en waarderen ze al hun komedies structureel te hoog.
Toch is dit wel een aardige film over een kinderleider (ja geen leidster), die erg veel lijkt op een bekende crimineel, die een gouden helm heeft gejat. De autoriteiten willen die helm terug natuurlijk, maar niemand die zomaar vertelt waar die helm te vinden, ook al is de bekende crimineel met zijn twee compagnons opgepakt. De beste man plaatsen ze vervolgens in de gevangenis, waar hij via de twee andere medeschuldigen de informatie moet losweken. Af en toe leidt dit tot komische situaties

.
Afijn, het is een erg vlot filmpje, zelfs iets te vlot naar mijn mening. Sommige plotpoints mochten wel beter uitgewerkt worden, maar goed. Cijfer: 7.
Gran TorinoClint Eastwoord scoorde voordat ik Gran Torino keek altijd heel keurig bij mij een 6,5 of 7. Nooit echt opzienbarend heb ik hem gevonden als regisseur. Toch ging ik met hoge verwachtingen deze film bekijken. Detroit, Aziaten, racisme en een zuurpruim zijn namelijk ingrediënten die mij als filmliefhebber wel kunnen trekken

. De verwachtingen kwamen ook uit

!! Wat een superfilm met een geweldige Clint Eastwood. Het is haast over the top hoe hij acteert, maar ook wel weer heel geloofwaardig en oprecht. Cijfer: 8,5
The BirdsWel een aardige thriller van Hitchcock, maar niet zijn meest opzienbarendste. Vogels als horrorobject doet toch een beetje lame aan. Gebruik dan bijen (visueel niet zo interessant) om mensen echt te laten paniekeren of zombies. Dat laatste is natuurlijk leuk, maar niet echt Hitchcock zijn stijl. De meningen over de kwaliteit van de vliegende vogels-scenes, die lukraak dorpsbewoners aanvallen, zijn nogal verdeeld. Ik vond het zelf nog best goed gelukt, het is alleen jammer dat de film voor de rest geen topper is. Vooral het einde vond ik totaal niet spannend. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>