Precies.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:16 schreef sneakypete het volgende:
Ook is het niet helemaal waar dat de verschillen altijd heel groot moeten zijn; ze zijn gewoon zo groot als noodzakelijk is om mensen te prikkelen.
Tja, maar niet iedereen kan met gemak een goede arts worden. Het is intellectueel en sociaal een heel zwaar en verantwoordelijk beroep dat terecht veel beter wordt betaald. Je schets is derhalve danig hypothetisch.quote:Als iedereen met gemak een goed arts kon worden en dit liever zou worden dan bijv. een vuilnisman, was het loon van een arts lager geweest dan dat van een vuilnisman.
En daar zit precies de fout in het systeem. Niets anders dan de zwaarte van iemands functie mag bepalend zijn. Geen idiotie dus.quote:Vraag en aanbod zijn hier de bepalenden, niet zoals sommigen onbewust denken de hoeveelheid arbeid die ergens in zit. Als ik heel hard werk aan iets garandeert dat absoluut niet dat het ook veel waard zal zijn.
Dat is geen domme vraag. Maar een uitstekende oefening om hier eens over na te denken. Want talent biedt meer mogelijkheden voor MOOI werk. Waarom zou dat geen beloning genoeg zijn?quote:
Hoe definieer jij output eigenlijk?quote:Je wordt ook niet beloond voor je talent, maar voor je output.
Maar ik denk dat er in het kamp SP-ers wel meer mensen zitten die belangenloos hulp bieden dan bij de VVD....quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
De PvdA heeft ook velen die belangenloos helpen. En ook andere partijen hebben die mensen...
Heel eerlijk: ik heb de advocatuur altijd een enorme kutbaan gevonden. Het diepgaande juridische deel vond ik wel leuk en ik had talent, dus ben ik er in doorgegaan. Maar het geheel: nee. Niet voor niets ben ik nu steeds meer er naast aan het doen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is geen domme vraag. Maar een uitstekende oefening om hier eens over na te denken. Want talent biedt meer mogelijkheden voor MOOI werk. Waarom zou dat geen beloning genoeg zijn?
Het werk dat je aflevert.quote:Hoe definieer jij output eigenlijk?
Op lokaal niveau kan je dat nog tegenvallen denk ik.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:09 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar ik denk dat er in het kamp SP-ers wel meer mensen zitten die belangenloos hulp bieden dan bij de VVD....
Het lijkt mij juist een geweldige mooie baan.....quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heel eerlijk: ik heb de advocatuur altijd een enorme kutbaan gevonden. Het diepgaande juridische deel vond ik wel leuk en ik had talent, dus ben ik er in doorgegaan. Maar het geheel: nee. Niet voor niets ben ik nu steeds meer er naast aan het doen.
Dat kan inderdaad. Maar meestal als je talent hebt en je weet dat te benutten en je ziet dat je resultaat hebt.....Tja, dan wordt je best gelukkig hoor. Synergie en zo.quote:Talent kun je ook hebben voor werk waar je helemaal niet gelukkig van wordt.
[..]
Jaquote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op lokaal niveau kan je dat nog tegenvallen denk ik.
Zeker. Die lui die landelijk actief zijn. Pfhoe. Die hebben het niet best. Ik begreep die Lazrak dan ook weer tot op zekere hoogte...quote:De SP is actief, dat wel.
Van alleen boe roepen wordt je ook niet blij. Koeien doen dat doorgaans ook. Maar vast niet met dezelfde teleologiequote:Maar ook snel actief met tegenwerken. Boe roepen. Of je daar nu heel gelukkig van moet worden.
Het gras is altijd groener...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Het lijkt mij juist een geweldige mooie baan.....Je cliënt uit een probleem helpen. Maar niet op alle (strafrechtelijke) terreinen.
Ik kan slecht tegen onrecht. En dan lijkt mij ene baan als deze erg leuk. Maar zeer stressgevend...... En je moet het spel weten te spelen, toch?
Ik word gelukkiger van andere werkzaamheden. Klaar.quote:Dat kan inderdaad. Maar meestal als je talent hebt en je weet dat te benutten en je ziet dat je resultaat hebt.....Tja, dan wordt je best gelukkig hoor. Synergie en zo.
Op dat niveau zijn mensen iha heel betrokken.quote:
Koetjes zie ik liever dan SP-ers...quote:Van alleen boe roepen wordt je ook niet blij. Koeien doen dat doorgaans ook. Maar vast niet met dezelfde teleologie
Het gras is bij de ander inderdaad altijd groener. Maar ballast heb je nu eenmaal in elk beroep, DS4... Maar je hebt toch personeel die toch voor jou de agenda, de uurtjes, factuurtjes voor je bijhoudt? Dat doe je toch hopelijk niet zelf? Daar ben je nu eenmaal te duur voor.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het gras is altijd groener...
Nee, het is een hoop procedureel geneuzel, uren bijhouden, enz. Het juridisch inhoudelijke is leuk, contact met de cliënten, enz. Maar het gezeur er omheen...
[..]
Zoals besturen?quote:Ik wordt gelukkiger van andere werkzaamheden. Klaar.
Ik zie zelf de discrepantie niet erg in. Maar ja, je hebt ervaring op het terrein van politiek, dus je zal best een punt hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op dat niveau zijn mensen iha heel betrokken.
[..]
Jij luistert liever naar geloei?quote:Koetjes zie ik liever dan SP-ers...
Het is nu ook wel wat anders (maar uren hou je echt zelf bij), ik heb het vooral over mijn loondienst tijd, maar echt leuk... Nee. Soms wel, maar vaak ook niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar je hebt toch personeel die toch voor jou de agenda, de uurtjes, factuurtjes voor je bijhoudt? Dat doe je toch hopelijk niet zelf? Daar ben je nu eenmaal te duur voor.Ja toch?
Dat klopt.quote:Maar ja, procedures zijn nogal inherent aan een juridisch beroep ...Maar hoe dan ook, elk vak heeft zijn schaduwkanten.
Ja. Maar ook de andere ondernemingen.quote:Zoals besturen?
Je kan toch ook je eigen advocatenkantoor beginnen ( je bent dacht ik trouwens partner), dan hoef je toch al die rompslomp toch niet te hebbenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is nu ook wel wat anders (maar uren hou je echt zelf bij), ik heb het vooral over mijn loondienst tijd, maar echt leuk... Nee. Soms wel, maar vaak ook niet.
[..]
Dan nuttig je ook je kennis mbt de economie? Helemaal niet gek natuurlijk.quote:Ja. Maar ook de andere ondernemingen.
Sorry, maar ook al ben je partner, dan nog ontkom je niet aan al het gezeur. Minder gezeur dan als je in loondienst bent, maar er komt ook weer ander gezeur bij...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Je kan toch ook je eigen advocatenkantoor beginnen ( je bent dacht ik trouwens partner), dan hoef je toch al die rompslomp toch niet te hebben)
Uiteraard.quote:Dan nuttig je ook je kennis mbt de economie? Helemaal niet gek natuurlijk.
Ja. Is dat gek dan?quote:
Dacht dat advocaten bij hun core-bussiness bleven. Maar blijkbaar is dat zo makkelijk en verdient dat zo goed dat je andere toko's kunt opkopen. Bovendien: waar haal je als mr. in de rechten het economisch inzicht/instinct vandaan? (dat meen ik serieus, zoiets komt je toch niet aanwaaien?)quote:
Ondernemen zit volgens mij gewoon in je. Er zijn genoeg ondernemers die nauwelijks scholing hebben gehad en toch succesvol zijn. Een mr. titel neemt geen kennis weg. Heb overigens ook economie gestudeerd.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 23:23 schreef Klopkoek het volgende:
Dacht dat advocaten bij hun core-bussiness bleven. Maar blijkbaar is dat zo makkelijk en verdient dat zo goed dat je andere toko's kunt opkopen. Bovendien: waar haal je als mr. in de rechten het economisch inzicht/instinct vandaan?
Twee studies tegelijkertijd gedaan? Jezus, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 23:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ondernemen zit volgens mij gewoon in je. Er zijn genoeg ondernemers die nauwelijks scholing hebben gehad en toch succesvol zijn. Een mr. titel neemt geen kennis weg. Heb overigens ook economie gestudeerd.
Maar er is toch aan maximum aan wat je kunt doen? Ik kan me voorstellen dat je ook minder controle hebt als je zoveel verschillende ('kleine') taakjes naast en door elkaar hebt. Is het dan niet eng om de 100% controle te verliezen? Dat je niet meer 100% het zicht hebt.quote:Ik ken genoeg advocaten die er vanalles naast doen. Is het makkelijk? Nee, je kan gewoon minder uren besteden aan cliënten. Dan moet je dus minder zaken aannemen. Het verdient natuurlijk wel gewoon goed (handel is echter beter...).
Ik heb er drie gedaan (en had drie bijbanen voor iets van 40 uur). Kwestie van efficiëntie (b.v. werk waarbij je ook kan studeren).quote:Op vrijdag 15 mei 2009 23:34 schreef Klopkoek het volgende:
Twee studies tegelijkertijd gedaan? Jezus, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
De truuk is b.v. een draaiende onderneming over te nemen. Bedrijfsleider om dagelijkse gang in de gaten te houden en zelf de hoofdlijnen doen.quote:Ja, misschien zit het wel in je maar dan nog moet je wel weten hoe alles werkt. Moet je weten hoe de papierrommel gaat, in wat voor veld je bezig bent... dat ontvang je toch niet van hogeraf?? Daar gaat toch veel tijd in zitten vooraleer je uberhaupt iets kunt beginnen? En dan moet je ook nog doorgaan met je 'reguliere' werkzaamheden...
De zaken die ik doe heb ik wel 100% onder controle (maar werk nauw samen met een van de partners die mij kan vervangen indien nodig, wat je ook van de orde moet regelen). Ondernemingen heb ik in verschillende soorten. En dan heb je het ofwel over een onderneming waar ik echt op hoofdlijnen werk en een bedrijfsleider die de dagelijkse gang van zaken doet. Vastgoedonderneming kost ook weinig tijd. Beetje verhuur regelen. Af en toe moet je daar aandacht aan schenken. Ik heb een ontwikkelonderneming, waar ook het aantal uren niet enorm is.quote:Maar er is toch aan maximum aan wat je kunt doen? Ik kan me voorstellen dat je ook minder controle hebt als je zoveel verschillende ('kleine') taakjes naast en door elkaar hebt. Is het dan niet eng om de 100% controle te verliezen? Dat je niet meer 100% het zicht hebt.
Helpdesk. En van van 17 tot 23u. Na een uur of negen valt het dan stil. Bij ons iig.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 23:55 schreef Klopkoek het volgende:
"Werk waarbij je ook kunt studeren", hoe moet ik dat voor me zien zonder dat de baas gaat klagen?
Het gekke is dat ik veel moeite heb om steeds hetzelfde te blijven doen. Ik kan rennen en stilstaan. En afwisseling werkt voor mij. Ik kan dus echt een stukje pleitnota schrijven, dan even wat anders doen, dan weer pleitnota schrijven. Aan het eind moet ik wel het hele stuk lezen en de boel glad strijken, maar het is voor mij de meest efficiënte manier om te werken.quote:Vind het wel enorm knap wat je doet. Zoveel naast elkaar. Ik kan dat echt niet. Als ik bijv. wat moet typen en er belt iemand dan moet ik vaak weer even nadenken van 'waar was ik ook alweer mee bezig'Sommigen kost dat echt geen moeite, die kunnen drie dingen tegelijk doen en hoeven ook niet om te schakelen wanneer ze op iets anders over gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |