quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:39 schreef Tribalist het volgende:En in amerika noemen de negers zichzelf neger en afro-american, en dat al naar eeuwen, en de turken hier noemen zichzelf turken, marokkanen noemen zichzelf marokkanen en chinezen noemen zichzelf chinezen, vreemd genoeg doen jullie niet raar als ze zelf zeggen geen Nederlanders te zijn.
En om dat even verder bij te spijkeren: Dat is minstens net zo erg met blanke europeanen die naar de VS verhuizen. In Boston en omstreken heb je horden Amerikanen die zichzelf Irish noemen, en het football team van een van de universiteiten daar heeft ook "The fighting Irish" als bijnaam.
In Chicago heb je een complete wijk waar alles in het Pools is. Poolse straatnamen, Poolse winkels, Poolse priesters die in de lokale kerk nog steeds in het Pools preken.
De "Amish" zijn in weze Protestante Duitsers, en alhoewel ze de "Pennsylvania Dutch" genoemd worden, is dat een verbastring van Deutch. In de Kerken aldaar wordt ook vaak nog in het Duits gepreekt, en de kinderen worden generaties later nog Duits geleerd. De oudere generatie spreekt vaak nog Duits, en ze zeggen van zichzelf ook dat ze "German" zijn.
Met Italian Americans is het ook erg normaal om jezelf "Italian" te noemen. Dat is in sommige steden (zoals bijv. New York) zelfs zo sterk dat er over gegrapt wordt.... en in series als "The Sopranos" en films als "The Godfather" wordt het Italiaan zijn (en dan in conjunctie met de maffia in dit geval) erg nadrukkelijk naar voren gebracht.
Ook in andere Hollywood films, zoals bijvoorbeeld "My Big Fat Greek Wedding" wordt erg duidelijk, en op een wellicht overdreven en humoristische manier naar voren gezet dat de Griekse cultuur nog sterk aanwezig is, zelfs al wonen ze al generaties lang in de VS.
De afkomst zal altijd belangrijk blijven, of je nu een blanke Europeaan bent waarvan de voorouders naar de VS zijn verhuisd, en je nog steeds als "I am Irish" door het leven gaat, of dat je een Marokkaan bent in Nederland, waarvan het vrijwel zeker is dat men over 50 jaar, na 5 generatie nog steeds zegt: Ik ben van Marokkaanse afkomst.
Hier in de VS dragen mensen vol trots hun afkomst met zich mee. Tijdens het WK ging ik wel eens naar een kroeg, en zag je Italian-Americans met een pro-Italia t-shirt aan om de Italianen aan te juichen. Ik zie auto's met Poolse, Ierse, Schotse, Italiaanse, etc stickers erop geplakt, en als ik naar een Duits restaurant ga in mijn buurt. (waar ze heerlijke bratwurst hebben

) dan is het helemaal niet ongewoon om Duits te horen spreken.
Echter, als een Marokkaan in Nederland voor het Marokkaanse voetbal team is..... dan is het niet goed. Als ze samen met hun familie op straat Arabisch spreken.... dan is het niet goed. Een sticker met de Marokkaanse vlag op de auto krijgt direct het stempel "niet geļntegreerd". En Arabische muziek draaien? Dat KAN toch niet?
En hier rijdt ik.... met een NL sticker op mijn auto, soms naar Nederlandse muziek luisterend, op weg naar de kroeg in Oranje t-shirt om de Nederlandse voetballers te zien spelen, samen met wat andere Nederlanders..... en waar we uiteraard gewoon Nederlands spreken.
Ik denk dat veel mensen zich totaal niet realiseren dat Nederlanders onder elkaar in het buitenland.... zich wat betreft taal, cultuur, afkomst, sport etc.... zich nauwelijks anders gedragen dan Marokkanen in Nederland.

Het verschil met Marokkanen in Nederland is natuurlijk dat ze qua cijfers crimineler zijn dan Nederlanders in het buitenland, en ook qua werkeloosheid heel andere cijfers naar voren komen..... maar qua aanpassing, cultuur, en wat men in Nederland "integratie" noemt..... echt, wij Nederlanders zijn daar net zo zwak in.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin