Kudo's voor Nutty @ 410-forum die deze column (geen idee van wie) postte:
quote:
Eens in de zoveel tijd is het moment daar voor een afweging, tijd voor een evaluatie, tijd om te kijken of je wel door wilt gaan met de dingen waar je mee bezig bent.
Dat kan op verschillende vlakken zijn, zo heb je o.a. relaties/liefdes, hobby’s, sporten en werk.
Mijn evalutatie valt eigenlijk een beetje samen op de dag dat een van mijn "idolen" dat ook heeft gedaan.
"Idool" Marco van Basten heeft tot mijn teleurstelling vandaag de negatieve uitkomst van zijn evaluatie bekend gemaakt. Ik, misschien met een iets verkleurd beeld, ben het niet eens met zijn conclusie(s) en vind dat hij wel heel erg streng is voor zichzelf.
Resultaten
Tuurlijk ben ik niet tevreden met de resultaten en het vertoonde spel en de belabberde inzet. Maar ik heb ook zeker lichtpunten gezien, zo heb ik eindelijk weer eens europees mogen genieten en gezien waartoe we in staat zijn, helaas is het dit seizoen te wisselvallig om voor de prijzen te gaan.
Voor dit seizoen begon had ik voor mezelf besloten dat Ajax dit jaar als een tussenjaar moe(s)t gaan beschouwen, echter, na de slechte serie, meteen na de winterstop, betrapte ik mezelf er op dat ik er stiekum toch van uitging dat Ajax dit jaar kampioen zou worden.
Was ook heel boos dat het zo makkelijk werd weggegeven, gelukkig ging er ergens weer een belletje rinkelen dat mij herinnerde aan de met mezelf gemaakte afspraak.
Spelers
Ik was het ook niet eens met een deel van zijn uitleg, knap dat je zo het boetekleed aantrekt, maar iedereen ziet dat de spelersgroep wel degelijk veel te verwijten valt.
Het ontbreekt de spelers te vaak aan inzet en strijd en er ontbreekt een winnaarsmentaliteit, het alles opzij zetten, alles (willen) doen en er alles voor over hebben om te winnen. Als het dan onverhoopt niet lukt, dan kun je in elk geval met opgeheven hoofd terugkijken (zoals dat in ene thuis tegen Ol. Marseille wel kon). Ja ik weet ook wel dat hij grotendeels verantwoordelijk is voor de samenstelling van de selectie, maar de genoemde punten behoor je nou eenmaal te bezitten als je in de top wilt spelen, en vergeet ook niet dat de vele blessures het werken aan een vaste basis enorm moeilijk maakt.
Supporters
In tegenstelling tot een aantal lieden uit de media ben ik wel van mening dat Marco eerlijk is in zijn mening over de supporters, tuurlijk was hij niet blij met de verstoring(en) en de negatieve teksten die enkele malen langs het trainingsveld voorbij kwamen, maar hij was ook oprecht blij met de support die hij en zijn team de voorgaande jaren kregen.
En nee, ik praat de actie van het verstoren van de training niet goed, in mijn ogen hoor je altijd respect te tonen voor je spelers. En had je dit op een andere (ludieke) wijze moeten doen, maar ja, hebben we inmiddels niet alles al eens geprobeerd ?
Media
Een van de dingen waar ik bijna zeker van ben dat het een grote rol heeft gespeeld, is helaas niet aan de orde geweest en dat is die van de media.
De media, een ieder die mij een beetje kent weet hoe ik denk en zie welke rol de tegenwoordige media speelt (niet alleen bij MIJN club, maar ook op alle andere gebieden). De media is zo’n beetje sinds het tijdperk(je) Fortuyn niet langer objectief. Tuurlijk was dit voorheen ook lang niet altijd het geval, maar dankzij de vele Nederlandstalige zenders, die allemaal vechten om kijkcijfers, is het huilen met de pet op.
Als er geen nieuws is, dan maken ze wel nieuws, lijkt het vaak wel.
Dit gebeurt dus ook bij sport, bij voetbal en in mijn ogen vooral bij Ajax.
(iedere supporter mag hier zijn eigen club invullen)
Zo is iedere valbeweging van Suarez al een schwalbe en iedere penalty onterecht.
Helaas moeten de “onpartijdige” commentatoren dit al aanhalen voor er uberhaupt een actie gemaakt is.
Helaas beseffen ze niet dat zij hiermee ook de publieke opinie flink beďnvloeden.
Het lijkt er ook op dat veel van de "bekende" analisten/commentatoren garen spinnen bij negatief nieuws over Ajax.
Zo schiet mij een of andere carnavaleske analist (uit het programma met de azijnzeikende sigaarroker) te binnen die de wedstrijd tussen Ajax en feijenoord aan het kijken was, hier weinig aan vond en meldde dat hij deze wedstrijd zo rond de 70e minuut uitgezet heeft, tja moet je zo iemand dan echt nog serieus nemen ?
Als ik het mij goed herinner, dan was het Marco die in een programma zei dat half Nederland de mening van enkele analisten overneemt.
Veel mensen die alleen een samenvatting zien en het nieuws uit de toch al gekleurde media halen worden flink beďnvloed en kunnen bijna niet anders dan geloven dat dat de waarheid is.
Hoog tijd dat de media eens in de spiegel gaat kijken.
Evaluatie
Dan de reden waarom dit ook een beetje mijn evaluatie is; ik twijfel of ik nog wel langer wil doorgaan met mijn seizoenskaart, ik geniet namelijk al jaren niet meer van Ajax en wat er bij mijn club gebeurt.
De negativiteit, de verzakelijking, de prestaties en het vertoonde spel.
Deze zaken zijn al jaren een doorn in het oog van menig Ajacied (ja dit hoort nog steeds geschreven te worden zonder een X).
Na weer een brief van "ons aller Ajax" te hebben mogen ontvangen met daarin weer een nieuwe smoes om de verhoogde prijs van de seizoenskaarten te verklaren, ga je toch steeds meer twijfelen.
Nee het gaat mij niet om het bedrag, maar het gaat mij wel om weer een belofte dat het goed is voor Ajax en dat het daarmee wel beter zou gaan.
Volgens mij zou het nu eens hoog tijd zijn dat Ajax, vanwege de al jaren achterblijvende resultaten, eens iets terug doet richting haar supporters.
Helaas heeft Ajax de macht om dit soort prijswijzigingen ongehinderd door te voeren, want iedere seizoenskaart houder weet immers : “voor jou tien anderen” (er is namelijk een flinke wachtlijst voor een seizoenskaart, die voor sommige vakken zelfs jaren kan duren). Dit is een machtsmisbruik die op zijn minst niet netjes is, maar ja, hoe ga je hier tegen in het verweer ?
Ook het niet terugkerende “oude” logo en de drie strepen die straks toch weer op het mooiste shirt staan, helpen niet bij een positief gevoel.
Conclusie
Wat mijn keuze zal worden weet ik nog niet, zonder Marco is het voor mij in elk geval een stuk onzekerder geworden, ik zal af moeten wachten wat er uit de hoge hoed komt, wie er mag vertrekken en wie er aangetrokken wordt. Helaas is voor die tijd de contributie alweer afgeschreven en is er weinig keuze meer.
Misschien kan ik m’n "redelijk onbedorven" neefje er dan nog een plezier mee doen !