quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 15:40 schreef Prosac het volgende:[..]
Nieuw realisme? Of gewoon lekker een middagje voetbal, dat het bij Ajax is komt mooi uit, want die winnen nog wel eens op regelmatiger basis dan lokale club Volendam, Top Oss of Haarlem.
Ik snap exact wat je bedoeld Silenus, echt, maar voor een supporter van een provincieclubje zoals ik leest het best raar om te zien dat men bij Ajax de boel voor iedereen wil gaan blokkeren omdat ze 3e of 4e worden in de competitie.
15 andere clubs die zo met jullie huidige plaats op de ranglijst zouden willen ruilen hoor.

Natuurlijk begrijp ik dat jij en anderen vinden dat Ajax gewoon elke keer bovenaan moet staan, of in ieder geval 2e met minimale afstand van de kampioen. Liefst PSV als het even kan.
Maar misschien werkt dat niet meer zo, misschien is het materiaal er gewoon niet meer naar. Misschien is het al mooi dat je zo lang mee kan doen. Misschien moet je accepteren dat er niet een constant hoog niveau door deze spelers gehaald kan worden, misschien is het gewoon zo dat Ajax door alle andere clubs verslagen kan worden. Nieuw realisme, ik herhaal het nog maar eens.
En dan denk ik nog steeds dat een groot deel van de supporters dat niet eens boeit, want Ajax, Ajax is normaal de beste en wij willen een potje voetbal zien, tegen die boeren uit Twente. Dus aan de kant.
Het gaat er niet eens om dat we geen kampioen worden, of dat we wel eens een wedstrijdje kunnen verliezen. Natuurlijk kan dat, geen probleem, als - je - er - maar - voor - gaat.
Elke Ajaxsupporter weet dat we de CL niet kunnen winnen met dit eltal, en we verwachten ook niet elke dag een 7-0. Maar wat we NIET accepteren is dat we met deze apathische mongolenbende constant de bietenbrug opgaan bij een club die in ALLES (behalve teamspirit en inzet) de mindere is van Ajax. Als wij spelers als Yuri Rose en Duplan en weet-ik-veel-hoe-die-gasten-heten in ons elftal hadden staan en we werden 8e, PRIMA, dan hing ik nu in de gordijnen.
Maar met die elftal is het een grove schande dat je met grote uitslagen wordt weggespeeld tegen clubs die de week daarvoor gewoon een kutpot afleggen tegen De Graafschap en Willem II. En het is niet een gevoel wat alleen dit seizoen effe speelt, dat het allemaal wat minder gaat, want het gaat dus al járen minder (lees: gigantisch kut). Bij Ajax is 3e of 4e niet 'wel ok, niet eens zo slecht', maar gewoon een drama. En als wij dit gaan accepteren, dat top-5 sowieso wel mooi is, dan zijn wij binnen 5 jaar een tweede Feyenoord en worden we nóóit meer kampioen. En niemand maakt mij wijs dat wij mindere spelers hebben dan FC Twente of AZ.
En daarbij, iedereen kan wel zeggen dat het schandalig is dat mensen gaan bepalen voor anderen, maar je hebt makkelijk praten als je alleen naar de thuiswedstrijden gaat (jeuj, 3-0 van De Graafschap gewonnen!) of erger nog alleen even op teletekst kijkt en constant dat +'je bij de tegenpartij ziet komen. Je zeurt even een uurtje op FOK dat alles de schuld van Bassie is en je gaat weer verder.
Maar als jij op zaterdagnacht een chick hebt geregeld, bij haar nakende lichaam in bed ligt maar niet kunt blijven slapen omdat je de nachttrein moet nemen omdat je zondag vroeg vanuit Utrecht naar Amsterdam moet om daar in de combibus te stappen om dan anderhalf uur voor de wedstrijd in Arnhem tegen Vitesse kou te zitten lijden en vervolgens compleet voor paal te worden gezet en daarna weer anderhalf uur terug in de bus naar Amsterdam om vervoglens weer in de trein te zitten en dit alles kost je nota bene in totaal 50 euro (lange zin ik weet het, ik put hier uit eigen ervaring), dán is het anders. Elke zondag geef je op om die gasten een wanprestatie te zien afleggen.
En ja, we zeuren veel, maar zoveel hoeven ze niet doen 'om het goed te maken'. Ze hebben 300% meer kwaliteit dan Sparta, dan is het godsonmogelijk dat jij voor de laatste kans op CL-voetbal je laat vernederen met 4-0. Als ze met 0-1 daar winnen, en wij winnen met 1-0 van Twente, ok, alsnog gematigd tevreden. Ondanks al die wanprestaties.
Ik vind het prima dat wij af en toe een wedstrijd verliezen, maar als ik merk dat ze het laten lopen word ik razend. De afgelopen jaren werden we in ongeveer 60% van de stadions wel uitgelachen door Boer Teun en Tante Sjaan, natuurlijk sta je daarboven, maar het begint langzamerhand wel vervelend te worden dat jij daar met een vol uitvak staat te schreeuwen voor elf gasten die geen seconde de indruk wekken dat ze zin hebben om te gaan voetballen.
(Zo, ik moet het soms even van me afschrijven hoor.

)