quote:
Wij hebben geolied met hardwax eroverheen.
De olie zorgt voor de kleur van het eikenhout, de hardwax sealed het hout.
We hebben getest met kringen van een glas en kotsende katten en het ziet er nog goed uit... De vloer dan

. Op het blik van de hardwax wordt beheerd dat het tegen zure dingen als sinaasappelsap en wijn kan. Al weet ik niet of het ook hondenzeik tegen houdt

.
Wij hebben niet voor lakken gekozen omdat het glanst. Voordeel is wel dat het jaren mee gaat. Nadeel is dat bijwerken (rond eettafel of de plek waar de kinderen spelen met duplo bijv.) niet mogelijk is. Met lakken moet je rekenen op 1 keer per 7 tot 10 jaar de boel opnieuw lakken. Ivm. de lucht die er vanaf komt weet je wel dat je dan ff een paar dagen niet in je huis kan rondlopen

.
Voordeel van olie/wax is dat het altijd bij te werken is, is minder heftig qua lucht, maarrrrrr.... Je moet wel 1 a 2 keer per jaar met de meubels schuiven om de gehele vloer in de olie & wax te zetten.
Maar als je dat bij houdt dan loop je in ieder geval geen risico met de dingen die wij getest hebben

.
Qua houten vloer kan je eens kijken bij vloer het zelf. IkWij (SQ en ik) heb via wat oude connecties 46 euro per m2 massief eiken vloer betaald. Was geschuurd en gestopt (knoesten e.d. dichtgepeurd met vulmiddel).
We hebben een klasse B vloer. Dwz. niet 100% strak (dan lijkt het net laminaat) maar met hier en daar een knoest. Lager dan klasse B zou ik niet gaan, want anders krijg je wel erg veel knoesten.
Waar wij de vloer vandaan hebben is beetje uit de richting (Oldenzaal) maar we hebben hier op de hoek bij de vloer het zelf gezien dat ze voor minder vloeren aanboden voor een lagere prijs

.
Ik weet alleen niet of dat dezelfde kwaliteit hout is. Wij hebben in ieder geval 2,2cm dikke massieve eiken planken, 20cm breed met een groef op de lange kant en hier en daar dus een knoest.