Ik heb het verhaaltje even vertaald naar de waarschijnlijke werkelijkheid.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:30 schreef ufopiloot het volgende:
Toen heeft ze voor een tijdelijke rolstoel gezorgd voor een paar dagen De kinderen van de overbuurvrouw hebben toen dagenlang allerlei instanties af moeten bellen om een rolstoel te kunnen lenen van het groen kruis en de gemeente heeft het ook nog eens dik betaald dit kon toen met bijbetaling van 6,95 per dag bovenop haar maandelijkse contributie (die ze al jaren betaalde) met veel moeite wel geregeld worden.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, door al die bezuinigingen zitten er in Nederland heel wat oudere mensen die niet de zorg krijgen die ze verdienen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 01:28 schreef MarMar het volgende:
[..]
Waar basseer je dat op?
Ik vind het in Nederland niet zo super voor oudere mensen eigenlijk en het wordt alleen maar minder.
Mijn moeder zit in een rolstoel en vraagt zich al jaren af waarom de trein- en busperrons niet gewoon wat hoger zijn. Nu moet er iemand met een opritje komen zodat je met je rolstoel de trein in kunt, terwijl ze dat allemaal ook gewoon op gelijke hoogte hadden kunnen maken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
Nederland is eigenlijk echt k*t wat betreft omgang met gehandicapten.
Even de kijk van iemand die loopt als een kievit. Ik zie dan dat er overal rekening wordt gehouden met minder mobiele mensen. Parkeerplaatsen, afgeplatte stoepranden, liften, betere zitplaatsen, overal voorrang en bordjes.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
Nederland is eigenlijk echt k*t wat betreft omgang met gehandicapten.
Mijn ervaring is dat mensen er achter komen hoe makkelijk het allemaal is als ze met een kinderwagen moeten gaan sjouwen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:57 schreef Stali het volgende:
[..]
Even de kijk van iemand die loopt als een kievit. Ik zie dan dat er overal rekening wordt gehouden met minder mobiele mensen. Parkeerplaatsen, afgeplatte stoepranden, liften, betere zitplaatsen, overal voorrang en bordjes.
Nope wasnt me, ik heb sinds gister rood met blonde vlechtjes tot bijna op mn kontquote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
@Mar: was jij dat vanochtend, om 9 uur in wachtkamer 3?
Dat gebeurt ook steeds meer. Bijna iedere gemeente heeft een adviescommissie bestaande uit gehandicapten waarvan de adviezen meestal niet zomaar naast zich neer gelegd mogen worden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:42 schreef MarMar het volgende:
@ Stali: goed punt wat je maakt, als je zelf niet de ervaring hebt lijkt het idd alsof er alle voorzieningen zijn, ik vraag me af hoeveel van de voorzieningen daadwerkelijk bedacht zijn door mensen met een handicap, misschien moeten op dat vlak meer ervaringsdeskundigen (wat een kutwoord vind ik dat haha!) worden ingeschakeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
Toch is het nog niet standaard en wordt er nog weinig aangepast in treinen en bussen, maar het OV is voor rolstoelers dan ook wel een van de slechts geregelde dingen in Nl.quote:[b]Op woensdag 12 augustus 2009 22:30
Treinstations en bushaltes worden overigens ook steeds toegankelijker. Perrons worden opgehoogd, nieuwe treinen en bussen hebben geen trapje meer maar een rechte ingang waardoor je met je rolstoel zo de trein of bus in kan rijden en bussen hebben tegenwoordig ook een rolstoelplek. Alleen dan weer niet handig dat die halverwege de bus zit waar je in de spits natuurlijk nooit kunt komen door een volle bus maar een kniesoor die daar op let. In de spits sta je toch klem dus heb je die plek helemaal niet nodig.![]()
quote:Wat betreft particulieren, tja, je kan moeilijk verwachten dat een winkeltje in een grachtenpand in Amsterdam die historische stoep met trap voor zijn deuren weg gaat slopen omdat er anders geen gehandicapten binnen kunnen komen vind ik.
Horeca is ook vrij matig inderdaad, een goede blaas moet je wel hebben als rolstoeler.quote:Waar het wel vaak mis gaat en waar ik mij ook vaak aan erger zijn bedrijven die op hun website adverteren met toegankelijkheid voor gehandicapten maar dat dit er in de praktijk op uit komt dat een rolstoeler door vier in de haast opgetrommelde stevig gebouwde mannelijke gasten van het restaurant met rolstoel en al naar binnen gedragen moet worden, dat het halve restaurant verbouwt moet worden om die gehandicapte aan een tafeltje te krijgen omdat de gangpaden domweg te smal zijn en er ook nog eens geen gehandicaptentoilet aanwezig is of de toiletten überhaupt niet te bereiken zijn met een rolstoel.
Inderdaad als ze dat zouden doen zou al zoveel schelen, zo was ik eens in een hotel die netjes vroegen hoe ik het vond dat het aangepast was want eht was vrij nieuw allemaal. Nou het was perfect aangepast. Maar waar kwamen we wel achter... De prullenbak in de badkamer was een pedaalemmer, heel leuk allemaal maar niet handig als je in een rolstoel zit.quote:En als je dan vraagt waar volgens hen die toegankelijkheid voor gehandicapten precies in zit komt er als antwoord dat de tafeltjes hoog genoeg zijn om een rolstoel onder te parkeren en dat ze heel tolerant en gastvrij zijn o.i.d.![]()
Dan laat je gewoon duidelijk zien dat je er absoluut niet over nagedacht hebt en je brengt gehandicapten daarmee ook in erg gênante en frustrerende situaties. Zo moeilijk is het niet om de lokale zitvolleybalploeg te vragen om advies te geven m.b.t. de inrichting met als tegenprestatie korting op een etentje. En als je zoiets teveel moeite vindt, zet dan niet op je site dat je toegankelijk bent.
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.!
Maar daar is met Valys en WVG-vervoer toch ook wel weer een vrij redelijk alternatief voor.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:47 schreef -0- het volgende:
[..]
Toch is het nog niet standaard en wordt er nog weinig aangepast in treinen en bussen, maar het OV is voor rolstoelers dan ook wel een van de slechts geregelde dingen in Nl.
WMO heet het inmiddels.. dat is leuk, mits je onder een minimum inkomen valt. Wij zitten daar net 100 boven en de woonlasten etc. die je hebt worden niet mede in beschouwing genomen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:06 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Maar daar is met Valys en WVG-vervoer toch ook wel weer een vrij redelijk alternatief voor.
Daarnaast gaan ze hier ook vrij ver in het aanpassen van auto's en busjes om het gehandicapten mogelijk te maken om zelf te (blijven) rijden. Al mogen de regels voor het vergoeden van zo'n aangepaste auto wel wat versoepelen.
Openbaar vervoer is al vaak geen optie omdat je dan nog van de halte/het station naar de de plaats van bestemming moet komen. Bij bezwaar aantekenen krijg je "sorry mevrouw, dit zijn de regels, ik kan niets voor u doen" te horen, iets wat ik overigens best vaak hoor latelyquote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Nou ja! Wat een belachelijke regels.![]()
Heb je die beslissing aangevochten of weet je van mensen die deze hebben aangevochten? Zo nee dan zou ik dat zeker doen en zo ja dan zou ik toch eens de rechtswinkel vragen of de kansen in jouw geval gunstiger zijn. De WMO is er juist gekomen om te zorgen dat mensen met een beperking zoveel mogelijk op hetzelfde niveau kunnen functioneren als mensen zonder een beperking. Jullie hebben geen auto en geen rijbewijs als ik me niet vergis dus je bent dan afhankelijk van het openbaar vervoer. Met jouw klachten is dat echter geen oplossing omdat de kans dat je moet staan in de bus gewoon te groot is. Fietsen kan ook niet meer en ander eigen vervoer hebben jullie niet. Met andere woorden: je verdient teveel dus blijf maar thuis zitten.
Dat gaat regelrecht tegen de intentie van de WMO in omdat participatie je op die manier onmogelijk gemaakt wordt.
Rijke stinkerds kunnen ook om geld te besparen met het openbaar vervoer gaan en voor jou moet het dus mogelijk zijn om je tegen ongeveer dezelfde kosten te vervoeren. Ongeacht je inkomen.
Bij officeel bezwaar? Dan ga je naar de rechter via je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:09 schreef MarMar het volgende:
[..]
Openbaar vervoer is al vaak geen optie omdat je dan nog van de halte/het station naar de de plaats van bestemming moet komen. Bij bezwaar aantekenen krijg je "sorry mevrouw, dit zijn de regels, ik kan niets voor u doen" te horen, iets wat ik overigens best vaak hoor lately
Men verwacht blijkbaar dat je maar bezuinigt op vanalles en je extra uitgaven beperkt tot het betalen van extra kosten ivm je beperking.
Vind ik niet helemaal onterecht. Iemand die gewoon genoeg geld heeft om voor zichzelf te zorgen moet dat doen - dat geldt voor iedereen, ook voor rolstoelers. Hoe die grens is, dat weet ik niet. Maar dat ze je woonlasten niet meetellen vind ik tot op zekere hoogte ook logisch - als je hartstikke goed verdient maar ervoor kiest om in een villa te gaan wonen, dan moet je niet rekenen op hulp vind ik. Het ligt er gewoon aan welke grens ze hanteren. En ook een beetje naar de situatie in je woonplaats - als je op de hoek van de tramhalte woont en er rijden aangepaste trams op het traject, dan ligt het anders dan wanneer je in een klein gehucht woont. En het doel van het vervoer vind ik ook belangrijk - je moet wel naar het ziekenhuis kunnen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:53 schreef MinderMutsig het volgende:
WVG-vervoer gelinkt aan inkomen? Whut?Dat is echt idioot!
* MinderMutsig gaat zoeken op de site van jouw gemeente
Mja als je geen auto hebt en zelf geen auto kunt rijden, niet kunt fietsen en het openbaar vervoer ook geen optie is houdt het al snel op als gehandicapte zonder vervoersvoorziening natuurlijk. Voor alles de taxi pakken kan bijna niemand betalen. Dat het niet standaard voor iedere inkomensgroep volledig wordt vergoed kan ik ook inkomen maar het doel van de WMO is nu juist om zorg op maat te leveren. Als iemand in een situatie zit waarin er geen alternatieven zijn mag die inkomensgrens best even vergeten worden ten behoeve van iemands mobiliteit en zelfstandigheid.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 01:00 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Vind ik niet helemaal onterecht. Iemand die gewoon genoeg geld heeft om voor zichzelf te zorgen moet dat doen - dat geldt voor iedereen, ook voor rolstoelers. Hoe die grens is, dat weet ik niet. Maar dat ze je woonlasten niet meetellen vind ik tot op zekere hoogte ook logisch - als je hartstikke goed verdient maar ervoor kiest om in een villa te gaan wonen, dan moet je niet rekenen op hulp vind ik. Het ligt er gewoon aan welke grens ze hanteren. En ook een beetje naar de situatie in je woonplaats - als je op de hoek van de tramhalte woont en er rijden aangepaste trams op het traject, dan ligt het anders dan wanneer je in een klein gehucht woont. En het doel van het vervoer vind ik ook belangrijk - je moet wel naar het ziekenhuis kunnen bijvoorbeeld.
Jup.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:53 schreef MinderMutsig het volgende:
WVG-vervoer gelinkt aan inkomen? Whut?Dat is echt idioot!
* MinderMutsig gaat zoeken op de site van jouw gemeente
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |