abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71817291
Nederland is eigenlijk echt k*t wat betreft omgang met gehandicapten.
Zo ook in de bus, ten eerste moet je al een hoge opstap op, wat als minder valide niet echt een pretje is. En dan vervolgens ook nog om op de mindervalideplek te komen, moet je nog een hogere opstap op, om op een stoel te gaan zitten die achterste voren in de bus zit. Heerlijk als je dan ook nog eens last hebt van wagenziekte.
Ok, je weet zeker dat er plek is voor een mindervalide. Maar kom op zeg, als een mindervalide echt mindervalide is, komt die niet achterstevoren zo'n opstapje op! (overigens zit ik gewoon op een normale plek)

En toen kregen we een busmaatschappij die het wel goed heeft geregeld


@Mar: was jij dat vanochtend, om 9 uur in wachtkamer 3?
pi_71817919
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 20:30 schreef ufopiloot het volgende:
Toen heeft ze voor een tijdelijke rolstoel gezorgd voor een paar dagen De kinderen van de overbuurvrouw hebben toen dagenlang allerlei instanties af moeten bellen om een rolstoel te kunnen lenen van het groen kruis en de gemeente heeft het ook nog eens dik betaald dit kon toen met bijbetaling van 6,95 per dag bovenop haar maandelijkse contributie (die ze al jaren betaalde) met veel moeite wel geregeld worden.
Ik heb het verhaaltje even vertaald naar de waarschijnlijke werkelijkheid.
Daarnaast heeft die mevrouw waarschijnlijk ook iemand moeten regelen om die rolstoel vervolgens voor haar te duwen, dus in de praktijk is ze waarschijnlijk haar huis niet uit geweest.
pi_71817934
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 01:28 schreef MarMar het volgende:

[..]

Waar basseer je dat op?
Ik vind het in Nederland niet zo super voor oudere mensen eigenlijk en het wordt alleen maar minder.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, door al die bezuinigingen zitten er in Nederland heel wat oudere mensen die niet de zorg krijgen die ze verdienen.
In Frankrijk zitten heel wat oude mensen zonder zorg terwijl ze die wel nodig zouden hebben. Die mensen zijn echter op zichzelf aangewezen. (Ik heb het hier uiteraard niet over de Provence of de grote steden maar Frankrijk kent heel veel armoede op het platte land.)
pi_71817963
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
Nederland is eigenlijk echt k*t wat betreft omgang met gehandicapten.
Mijn moeder zit in een rolstoel en vraagt zich al jaren af waarom de trein- en busperrons niet gewoon wat hoger zijn. Nu moet er iemand met een opritje komen zodat je met je rolstoel de trein in kunt, terwijl ze dat allemaal ook gewoon op gelijke hoogte hadden kunnen maken.
Als je kijkt in bijvoorbeeld Spanje, daar heb je in bijna elke bus een rolstoel ingang.
pi_71818080
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
Nederland is eigenlijk echt k*t wat betreft omgang met gehandicapten.
Even de kijk van iemand die loopt als een kievit. Ik zie dan dat er overal rekening wordt gehouden met minder mobiele mensen. Parkeerplaatsen, afgeplatte stoepranden, liften, betere zitplaatsen, overal voorrang en bordjes.

Maar eigenlijk zou ik eens een rolstoel moeten lenen van de Intratuin om eens echt een dag te moeten ervaren hoe het is. Wrs. blijkt het minder goed geregeld dan valide mensen zoals ik doorgaans denken, maar men weet het ook gewoon niet.
pi_71820281
In Nederland kan de toegankelijkheid nog wel een stuk beter, veel winkels en restaurants zijn simpelweg ontoegankelijk voor rolstoelen. Het OV is al helemaal drama, bussen en treinen kom je gewoon neit in of je moet veel hulp hebben. de treinen van Veolia zijn mooi aangepast, dacht ik laatst dus mooi ga ik met zo'n trein blijkt het station niet aangepast te zijn. Kon ik dus nog niet met het OV want kon niet op het perron komen.

Overigens is het wel zo dat je dat als valide persoon gewoon veel minder snel opvalt. Ik heb eerst een tijd lang met krukken gelopen en had daar op een gegeven moment genoeg van en ben toen over gegaan in een rolstoel en hoewel ik wel overal op lette kwam ik pas toen achter veel dingen die slecht geregeld waren wat anders gewoon niet opvalt. Maar dingen als Ov en veel trappen bij winkels zijn gewoon slecht inderdaad.

Gelijk even in gaan op het originele onderwerp: Ik ga met mijn beperkingen om door me er gewoon aan aan te passen op een manier die mij zo min mogelijk hinder oplevert. Ik heb dus gekozen voor een rolstoel voor langere afstanden om zo toch overal te komen waar ik wil. (Heb zware enkelproblemen, kan nog wel kleine stukjes lopen). Dacht op een gegeven moment kan wel volhouden aan dat lopen en op die manier moeten wachten op goede dagen of een week lang tol betalen voor een uitje maar ik kan ook gewoon accepteren dat ik niet ver kan lopen en een rolstoel nemen, voor mij is dat ws. prettiger.
Ik maak me er verder niet druk om en hoe andere mensen mij zien boeit mij niks, er zijn inderdaad mensen die lomp reageren maar die zijn blijkbaar gewoon te stom en er zijn ook genoeg mensen die wel normaal kunnen doen.
pi_71821279
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:57 schreef Stali het volgende:

[..]

Even de kijk van iemand die loopt als een kievit. Ik zie dan dat er overal rekening wordt gehouden met minder mobiele mensen. Parkeerplaatsen, afgeplatte stoepranden, liften, betere zitplaatsen, overal voorrang en bordjes.
Mijn ervaring is dat mensen er achter komen hoe makkelijk het allemaal is als ze met een kinderwagen moeten gaan sjouwen.
En die zijn mobieler dan rolstoelers.

Er zijn echt heel veel obstakels.Heel veel hoge stoepen, krappe winkelpaden (om over de inrichting nog maar niet te spreken), fietsen(rekken)/winkelborden/reclame/auto's en wat al niet meer op openbare stoepen. Ik heb rolstoelopritten gezien, zo stijl, daar krijg je als bodybuilder nog maar amper een rolstoel tegen op geduwd, laat staan dat de rolstoeler z'n eigen gewicht omhoog krijgt.
Betere zitplaatsen zijn meestal de slechtere en duurder betaalde en tevens verplichte zitplaatsen (concerten etc), bovendien zijn er maar een beperkt aantal van. Gaat er iemand voor je staan, ben je de sigaar (dat soort lompigheid komt ook nog voor).
Verder een verhoogde kans om beroofd dan wel overhoop gereden te worden, en als je uit je stoel valt ben je natuurlijk volstrekt hulpeloos. Maar dit terzijde...
De parkeerplaats krijg je pas als je over het algemeen toch niet meer zonder begeleiding kunt autorijden, dus daar heb je eigenlijk uiteindelijk niet zo veel aan behalve meer kans op een plek.
pi_71825934
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:31 schreef miss-piggy het volgende:
@Mar: was jij dat vanochtend, om 9 uur in wachtkamer 3?
Nope wasnt me, ik heb sinds gister rood met blonde vlechtjes tot bijna op mn kont op zich vrij herkenbaar dus. Deze week ben ik er niet, slijmbeursontstekingen in beide heupen dus ff geen trainingen, volgende week ben ik er weer alleen voor fysio.
Meestal zit ik ergens bij een tafel vlakbij het trappenhuis.

@ Stali: goed punt wat je maakt, als je zelf niet de ervaring hebt lijkt het idd alsof er alle voorzieningen zijn, ik vraag me af hoeveel van de voorzieningen daadwerkelijk bedacht zijn door mensen met een handicap, misschien moeten op dat vlak meer ervaringsdeskundigen (wat een kutwoord vind ik dat haha!) worden ingeschakeld.
pi_71826154
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:42 schreef MarMar het volgende:

@ Stali: goed punt wat je maakt, als je zelf niet de ervaring hebt lijkt het idd alsof er alle voorzieningen zijn, ik vraag me af hoeveel van de voorzieningen daadwerkelijk bedacht zijn door mensen met een handicap, misschien moeten op dat vlak meer ervaringsdeskundigen (wat een kutwoord vind ik dat haha!) worden ingeschakeld.
Dat gebeurt ook steeds meer. Bijna iedere gemeente heeft een adviescommissie bestaande uit gehandicapten waarvan de adviezen meestal niet zomaar naast zich neer gelegd mogen worden.

-edit- even gekeken op de site van mijn gemeente en hier kan de adviesraad de gemeenteraad en het college zelfs dwingen een onderwerp op de agenda te zetten.

[ Bericht 8% gewijzigd door MinderMutsig op 12-08-2009 19:20:00 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71827815
Nou ja, zonder te willen zeggen dat het in Nederland allemaal perfect is, juist dat die commissies bestaan is een teken dat er in Nederland wel degelijk aandacht is voor het probleem. Ik denk dat het in de meeste landen echt veel slechter geregeld is.
Sanity is (not) statistical
pi_71833358
Mee eens.
Nederland is op sommige punten een voorloper en op andere punten lopen ze weer wat achter. Natuurlijk gaat het wel eens mis of is de gekozen oplossing niet de meest wenselijke vanuit het standpunt van de gehandicapte maar zeker vanuit de overheid is hier best wel aandacht voor.

Treinstations en bushaltes worden overigens ook steeds toegankelijker. Perrons worden opgehoogd, nieuwe treinen en bussen hebben geen trapje meer maar een rechte ingang waardoor je met je rolstoel zo de trein of bus in kan rijden en bussen hebben tegenwoordig ook een rolstoelplek. Alleen dan weer niet handig dat die halverwege de bus zit waar je in de spits natuurlijk nooit kunt komen door een volle bus maar een kniesoor die daar op let. In de spits sta je toch klem dus heb je die plek helemaal niet nodig.

Wat betreft particulieren, tja, je kan moeilijk verwachten dat een winkeltje in een grachtenpand in Amsterdam die historische stoep met trap voor zijn deuren weg gaat slopen omdat er anders geen gehandicapten binnen kunnen komen vind ik.

Waar het wel vaak mis gaat en waar ik mij ook vaak aan erger zijn bedrijven die op hun website adverteren met toegankelijkheid voor gehandicapten maar dat dit er in de praktijk op uit komt dat een rolstoeler door vier in de haast opgetrommelde stevig gebouwde mannelijke gasten van het restaurant met rolstoel en al naar binnen gedragen moet worden, dat het halve restaurant verbouwt moet worden om die gehandicapte aan een tafeltje te krijgen omdat de gangpaden domweg te smal zijn en er ook nog eens geen gehandicaptentoilet aanwezig is of de toiletten überhaupt niet te bereiken zijn met een rolstoel.

En als je dan vraagt waar volgens hen die toegankelijkheid voor gehandicapten precies in zit komt er als antwoord dat de tafeltjes hoog genoeg zijn om een rolstoel onder te parkeren en dat ze heel tolerant en gastvrij zijn o.i.d.
Dan laat je gewoon duidelijk zien dat je er absoluut niet over nagedacht hebt en je brengt gehandicapten daarmee ook in erg gênante en frustrerende situaties. Zo moeilijk is het niet om de lokale zitvolleybalploeg te vragen om advies te geven m.b.t. de inrichting met als tegenprestatie korting op een etentje. En als je zoiets teveel moeite vindt, zet dan niet op je site dat je toegankelijk bent.

Maar je kunt onmogelijk een pand aanpassen op ieders wensen of beperkingen. Mijn handicap vraagt weer een heel andere aanpak dan die van een blinde (die rottige blindenpaden met die tegels met dikke ribbels doen verrot pijn aan mijn ontstoken voeten ) of een rolstoeler (handig die knoppen allemaal zo laag als je niet kunt bukken ).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71834046
quote:
[b]Op woensdag 12 augustus 2009 22:30
Treinstations en bushaltes worden overigens ook steeds toegankelijker. Perrons worden opgehoogd, nieuwe treinen en bussen hebben geen trapje meer maar een rechte ingang waardoor je met je rolstoel zo de trein of bus in kan rijden en bussen hebben tegenwoordig ook een rolstoelplek. Alleen dan weer niet handig dat die halverwege de bus zit waar je in de spits natuurlijk nooit kunt komen door een volle bus maar een kniesoor die daar op let. In de spits sta je toch klem dus heb je die plek helemaal niet nodig.
Toch is het nog niet standaard en wordt er nog weinig aangepast in treinen en bussen, maar het OV is voor rolstoelers dan ook wel een van de slechts geregelde dingen in Nl.
quote:
Wat betreft particulieren, tja, je kan moeilijk verwachten dat een winkeltje in een grachtenpand in Amsterdam die historische stoep met trap voor zijn deuren weg gaat slopen omdat er anders geen gehandicapten binnen kunnen komen vind ik.

Tja, een klein eenmanszaakje in zo'n grachtenpand kan ik het ook niet echt kwalijk nemen, wat ik wel ergerlijk vind zijn grotere zaken of ketens die gewoon enorme drempels of trappetjes hebben waar het totaal niet nodig is.
quote:
Waar het wel vaak mis gaat en waar ik mij ook vaak aan erger zijn bedrijven die op hun website adverteren met toegankelijkheid voor gehandicapten maar dat dit er in de praktijk op uit komt dat een rolstoeler door vier in de haast opgetrommelde stevig gebouwde mannelijke gasten van het restaurant met rolstoel en al naar binnen gedragen moet worden, dat het halve restaurant verbouwt moet worden om die gehandicapte aan een tafeltje te krijgen omdat de gangpaden domweg te smal zijn en er ook nog eens geen gehandicaptentoilet aanwezig is of de toiletten überhaupt niet te bereiken zijn met een rolstoel.
Horeca is ook vrij matig inderdaad, een goede blaas moet je wel hebben als rolstoeler.
Overigens was ik in Istanbul en daar gebeurde dat dus serieus, je werd gewoon opgetild en een trap opgedragen. Maar daar was je in een rolstoel ook echt bijzonder. Wel grappig, kwamen daar dus regelmatig turken op mij af, respect en alles en heb hadden geschud als ware ik een beroemdheid daar.
Wilden op een gegeven moment ergens wat drinken en we werden binnengepraat bij een leuk tentje, nou hadden ze er niet aan gedacht dat er een trap was, maarja ik wilde er ook wel ff uit dus besloot zelf de trap maar op te lopen, 1 keer gaat dat wel goed. Smalle trap dus kon goed vasthouden.
Dus wij hun vertellen van ja rolstoel kan wel beneden bij de kassa blijven staan. Nee die gaat naar boven want hij is van jullie. Enorme moeite gedaan om die rolstoel die smalle trap op te krijgen en na die tijd weer eraf terwijl er naast de trap een tafel was en ik hem dus niet eens nodig had, maar he hij was van mij en misschien had ik hem nodig dus hij moest en zou naar boven gaan.
quote:
En als je dan vraagt waar volgens hen die toegankelijkheid voor gehandicapten precies in zit komt er als antwoord dat de tafeltjes hoog genoeg zijn om een rolstoel onder te parkeren en dat ze heel tolerant en gastvrij zijn o.i.d.
Dan laat je gewoon duidelijk zien dat je er absoluut niet over nagedacht hebt en je brengt gehandicapten daarmee ook in erg gênante en frustrerende situaties. Zo moeilijk is het niet om de lokale zitvolleybalploeg te vragen om advies te geven m.b.t. de inrichting met als tegenprestatie korting op een etentje. En als je zoiets teveel moeite vindt, zet dan niet op je site dat je toegankelijk bent.
Inderdaad als ze dat zouden doen zou al zoveel schelen, zo was ik eens in een hotel die netjes vroegen hoe ik het vond dat het aangepast was want eht was vrij nieuw allemaal. Nou het was perfect aangepast. Maar waar kwamen we wel achter... De prullenbak in de badkamer was een pedaalemmer, heel leuk allemaal maar niet handig als je in een rolstoel zit.
Nou daar gingen ze wat aan doen en hij werd inderdaad snel vervangen.
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
!
pi_71834651
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:47 schreef -0- het volgende:

[..]

Toch is het nog niet standaard en wordt er nog weinig aangepast in treinen en bussen, maar het OV is voor rolstoelers dan ook wel een van de slechts geregelde dingen in Nl.
Maar daar is met Valys en WVG-vervoer toch ook wel weer een vrij redelijk alternatief voor.
Daarnaast gaan ze hier ook vrij ver in het aanpassen van auto's en busjes om het gehandicapten mogelijk te maken om zelf te (blijven) rijden. Al mogen de regels voor het vergoeden van zo'n aangepaste auto wel wat versoepelen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71835826
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:06 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Maar daar is met Valys en WVG-vervoer toch ook wel weer een vrij redelijk alternatief voor.
Daarnaast gaan ze hier ook vrij ver in het aanpassen van auto's en busjes om het gehandicapten mogelijk te maken om zelf te (blijven) rijden. Al mogen de regels voor het vergoeden van zo'n aangepaste auto wel wat versoepelen.
WMO heet het inmiddels.. dat is leuk, mits je onder een minimum inkomen valt. Wij zitten daar net 100 boven en de woonlasten etc. die je hebt worden niet mede in beschouwing genomen.

Wat dat betreft mogen regels dus ook wel wat versoepelen, mijns inziens moet er onderandere meer gekeken worden naar het inkomen wat overblijft na de vaste lasten. 100 euro afrtrekken van de vergoeding omdat we dat bedrag meer hebben zou ik ook nog een goede optie vinden, maar nu is de grens te rechtlijnig.
pi_71835971
WVG-vervoer gelinkt aan inkomen? Whut? Dat is echt idioot!

* MinderMutsig gaat zoeken op de site van jouw gemeente
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71836068
Valys
pi_71836076
K'heb der vorige week nog telefoontjes over gepleegd.
pi_71836199
Nou ja! Wat een belachelijke regels.
Heb je die beslissing aangevochten of weet je van mensen die deze hebben aangevochten? Zo nee dan zou ik dat zeker doen en zo ja dan zou ik toch eens de rechtswinkel vragen of de kansen in jouw geval gunstiger zijn. De WMO is er juist gekomen om te zorgen dat mensen met een beperking zoveel mogelijk op hetzelfde niveau kunnen functioneren als mensen zonder een beperking. Jullie hebben geen auto en geen rijbewijs als ik me niet vergis dus je bent dan afhankelijk van het openbaar vervoer. Met jouw klachten is dat echter geen oplossing omdat de kans dat je moet staan in de bus gewoon te groot is. Fietsen kan ook niet meer en ander eigen vervoer hebben jullie niet. Met andere woorden: je verdient teveel dus blijf maar thuis zitten.
Dat gaat regelrecht tegen de intentie van de WMO in omdat participatie je op die manier onmogelijk gemaakt wordt.

Rijke stinkerds kunnen ook om geld te besparen met het openbaar vervoer gaan en voor jou moet het dus mogelijk zijn om je tegen ongeveer dezelfde kosten te vervoeren. Ongeacht je inkomen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71836251
Ik ben gewoon plaatsvervangend boos.
Hier moet je echt werk van maken hoor.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71836353
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Nou ja! Wat een belachelijke regels.
Heb je die beslissing aangevochten of weet je van mensen die deze hebben aangevochten? Zo nee dan zou ik dat zeker doen en zo ja dan zou ik toch eens de rechtswinkel vragen of de kansen in jouw geval gunstiger zijn. De WMO is er juist gekomen om te zorgen dat mensen met een beperking zoveel mogelijk op hetzelfde niveau kunnen functioneren als mensen zonder een beperking. Jullie hebben geen auto en geen rijbewijs als ik me niet vergis dus je bent dan afhankelijk van het openbaar vervoer. Met jouw klachten is dat echter geen oplossing omdat de kans dat je moet staan in de bus gewoon te groot is. Fietsen kan ook niet meer en ander eigen vervoer hebben jullie niet. Met andere woorden: je verdient teveel dus blijf maar thuis zitten.
Dat gaat regelrecht tegen de intentie van de WMO in omdat participatie je op die manier onmogelijk gemaakt wordt.

Rijke stinkerds kunnen ook om geld te besparen met het openbaar vervoer gaan en voor jou moet het dus mogelijk zijn om je tegen ongeveer dezelfde kosten te vervoeren. Ongeacht je inkomen.
Openbaar vervoer is al vaak geen optie omdat je dan nog van de halte/het station naar de de plaats van bestemming moet komen. Bij bezwaar aantekenen krijg je "sorry mevrouw, dit zijn de regels, ik kan niets voor u doen" te horen, iets wat ik overigens best vaak hoor lately

Men verwacht blijkbaar dat je maar bezuinigt op vanalles en je extra uitgaven beperkt tot het betalen van extra kosten ivm je beperking.
pi_71836387
Ik zal kijken of ik het de gemeenteraadsverkiezingen in geslingerd krijg, lijkt me geen verkeerd plan.
pi_71836923
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:09 schreef MarMar het volgende:

[..]

Openbaar vervoer is al vaak geen optie omdat je dan nog van de halte/het station naar de de plaats van bestemming moet komen. Bij bezwaar aantekenen krijg je "sorry mevrouw, dit zijn de regels, ik kan niets voor u doen" te horen, iets wat ik overigens best vaak hoor lately

Men verwacht blijkbaar dat je maar bezuinigt op vanalles en je extra uitgaven beperkt tot het betalen van extra kosten ivm je beperking.
Bij officeel bezwaar? Dan ga je naar de rechter via je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket.
Zij kunnen prachtige regels opstellen maar ze hebben zich nog steeds te houden aan de wettelijke regels voor de WMO en dit soort uitzonderingen lijken me niet helemaal vallen binnen de intentie daarvan.
Een advocaat kan dat ook wat beter inschatten denk ik door gebruik te maken van jurisprudentie. Een snel google rondje leert me dat Den Haag ook bepaalde inkomenseisen heeft maar wat dat zijn kan ik niet terugvinden op hun site. Amsterdam, Enschede, en Groningen hebben die voorwaarden niet.

Ik ben ook erg benieuwd naar de motivatie voor deze regeling.

-edit- Dat ze niets voor je kunnen doen is overigens klinkklare onzin. Met de invoering van de WMO hebben gemeenten hier juist meer vrijheid en beslissingsbevoegdheid in gekregen.

-nog een edit- Open hierover anders eens een topic in WGR om te peilen wat de juristen daar hiervan vinden. Dan kan je je kansen vast een beetje inschatten.

[ Bericht 5% gewijzigd door MinderMutsig op 13-08-2009 00:35:52 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71837514
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:53 schreef MinderMutsig het volgende:
WVG-vervoer gelinkt aan inkomen? Whut? Dat is echt idioot!

* MinderMutsig gaat zoeken op de site van jouw gemeente
Vind ik niet helemaal onterecht. Iemand die gewoon genoeg geld heeft om voor zichzelf te zorgen moet dat doen - dat geldt voor iedereen, ook voor rolstoelers. Hoe die grens is, dat weet ik niet. Maar dat ze je woonlasten niet meetellen vind ik tot op zekere hoogte ook logisch - als je hartstikke goed verdient maar ervoor kiest om in een villa te gaan wonen, dan moet je niet rekenen op hulp vind ik. Het ligt er gewoon aan welke grens ze hanteren. En ook een beetje naar de situatie in je woonplaats - als je op de hoek van de tramhalte woont en er rijden aangepaste trams op het traject, dan ligt het anders dan wanneer je in een klein gehucht woont. En het doel van het vervoer vind ik ook belangrijk - je moet wel naar het ziekenhuis kunnen bijvoorbeeld.
Sanity is (not) statistical
pi_71837956
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 01:00 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Vind ik niet helemaal onterecht. Iemand die gewoon genoeg geld heeft om voor zichzelf te zorgen moet dat doen - dat geldt voor iedereen, ook voor rolstoelers. Hoe die grens is, dat weet ik niet. Maar dat ze je woonlasten niet meetellen vind ik tot op zekere hoogte ook logisch - als je hartstikke goed verdient maar ervoor kiest om in een villa te gaan wonen, dan moet je niet rekenen op hulp vind ik. Het ligt er gewoon aan welke grens ze hanteren. En ook een beetje naar de situatie in je woonplaats - als je op de hoek van de tramhalte woont en er rijden aangepaste trams op het traject, dan ligt het anders dan wanneer je in een klein gehucht woont. En het doel van het vervoer vind ik ook belangrijk - je moet wel naar het ziekenhuis kunnen bijvoorbeeld.
Mja als je geen auto hebt en zelf geen auto kunt rijden, niet kunt fietsen en het openbaar vervoer ook geen optie is houdt het al snel op als gehandicapte zonder vervoersvoorziening natuurlijk. Voor alles de taxi pakken kan bijna niemand betalen. Dat het niet standaard voor iedere inkomensgroep volledig wordt vergoed kan ik ook inkomen maar het doel van de WMO is nu juist om zorg op maat te leveren. Als iemand in een situatie zit waarin er geen alternatieven zijn mag die inkomensgrens best even vergeten worden ten behoeve van iemands mobiliteit en zelfstandigheid.
Vervoer naar werk en school komt overigens uit een potje bij het UWV en vervoer naar het ziekenhuis of een behandelaar uit een potje van de zorgverzekeraar.

De grens ligt in de bewuste gemeente overigens net boven de ¤1900,- incl. vakantietoeslag netto per maand en die (kleine) gemeente bestaat o.a. uit een paar kleine plaatsjes.

Woonlasten niet meetellen in een dergelijke berekening ben ik het overigens ook wel mee eens. Ik vind alleen dat voor een vervoersvoorziening deze berekening niet gemaakt zou moeten worden. Zeker niet als iemand zelf geen alternatief vervoer heeft. Ze heeft namelijk ook niet de optie om dan voor die privéritjes maar even haar rijbewijs te halen in een aangepaste auto en een aangepaste auto aan te schaffen omdat je daarvoor een verdomd goede reden moet hebben en daar vallen boodschappen niet onder.
Ze is dus door deze regeling min of meer aan huis gekluisterd of afhankelijk van de goedwillendheid van anderen en dat is schandalig.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71839887
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:53 schreef MinderMutsig het volgende:
WVG-vervoer gelinkt aan inkomen? Whut? Dat is echt idioot!

* MinderMutsig gaat zoeken op de site van jouw gemeente
Jup.
Mijn moeder moet zowat alles zelf betalen. Goed salaris voor de WAO, en mijn vader verdient ook prima. Met als gevolg dat je eigenlijk overal de volle mep moet dokken. Met Valys mag ze wel lange afstanden rijden, maar niet naar de cursus een dorp verder op...
Naar de stad? Dok maar een taxi a 35 euro enkele reis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')