Snif!! We gaan je verhalen zeker missen!quote:Op zaterdag 12 september 2009 15:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zit nu in Californie, en de komende maand blijf ik in de VS, dus voorlopig geen updates vanuit Japan.
Natuurlijk! Kijk er ook eigenlijk weer best naar uit: langzamerhand begin ik gevoel te krijgen voor de Japanse manier van leven. Het is net als met sport kijken. Kijk niet naar rugby met het idee dat je naar voetbal zit te kijken. Of naar crickett als je honkbal verwacht. Als je die nieuwe sport eenmaal door hebt, dan snap je pas hoe mooi de sport is. Hetzelfde geldt voor een land.quote:Op zondag 13 september 2009 04:09 schreef Bora-Bora het volgende:
Over een maandje keer je weer terug daar?
Interessante vergelijking, en je hebt er helemaal gelijk in! Het is een soort instelling die je je eigen moet maken, en dat maakt het je mogelijk om een totaal "vreemd" land dat ver van je af staat, ook te gaan waarderen.quote:Op zondag 13 september 2009 06:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Natuurlijk! Kijk er ook eigenlijk weer best naar uit: langzamerhand begin ik gevoel te krijgen voor de Japanse manier van leven. Het is net als met sport kijken. Kijk niet naar rugby met het idee dat je naar voetbal zit te kijken. Of naar crickett als je honkbal verwacht. Als je die nieuwe sport eenmaal door hebt, dan snap je pas hoe mooi de sport is. Hetzelfde geldt voor een land.
Er zijn nogal wat wetenschappers die hetzelfde probleem als ik hebben: weinig geld om goed onderzoek te doen. Als ik hun naam onder die brief krijg, en dan vooral van invloedrijke professoren, dan moet dat een goede stap in de richting zijn. Misschien is het nog beter om - zoals je hier voorstelt - bijvoorbeeld politici achter het plan te krijgen, maar dan zal ik me eerst eens in de Japanse politiek moeten verdiepen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 08:08 schreef femmeChantal het volgende:
Leuk verhaal!
Kun je invloedrijke mensen - die misschien ook weer een link hebben met Japanse NWO - interesseren voor je manier van werken? En dan via hen een uitnodiging lospeuteren en tegelijkertijd al steun hebben voor je ideeën? Of is dat een te Nederlandse manier van werken?
Dat kon in Nederland vroeger ook. Overigens kun je in Japan ongebruikt én gebruikt ondergoed uit de automaat halen.quote:Op maandag 4 mei 2009 21:22 schreef maartena het volgende:
In Japan schijn je inderdaad echt ALLES uit automaten te kunnen kopen, tot aan ondergoed/BH's etc aan toe.
Ik blijf dit topic ook volgen
De term invloedrijk was meer algemeen bedoeld. Soms zijn er, zoals je al schrijft, ook invloedrijke wetenschappers die je kunnen helpen. Succes ermee!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
Misschien is het nog beter om - zoals je hier voorstelt - bijvoorbeeld politici achter het plan te krijgen, maar dan zal ik me eerst eens in de Japanse politiek moeten verdiepen.
Ik spreek nu net voldoende Japans om niet als een volslagen idioot over te komen, maar het is nog steeds behelpen. De taal is op zich niet zo moeilijk: als je een beetje gediciplineerd bent, dan kun je volgens mij binnen een jaar het spreken onder de knie krijgen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 08:56 schreef Rbhp het volgende:
Nu spreek ik de Chinese taal na 4 jaar Shanghai, maar vraag me af of het net zo makkelijk is om de Japanse taal te leren (spreken)?
Oh, een soort van liquid language exchange? Heb ik ook geprobeerd in China, maar die vrouwen willen uiteindelijk maar 1 ding, samen ontbijten in de ochtend. Dus mee gestopt.quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik spreek nu net voldoende Japans om niet als een volslagen idioot over te komen, maar het is nog steeds behelpen. De taal is op zich niet zo moeilijk: als je een beetje gediciplineerd bent, dan kun je volgens mij binnen een jaar het spreken onder de knie krijgen.
Ben afgelopen week tegen een leuke dame aangelopen die haar Engels graag wil bijspijkeren. Ik moet nog wat aan m'n Japans schaven, dus dit kan een goede uitwisseling zijn.
Tokyo is geweldig!
quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:47 schreef Rbhp het volgende:
[..]
Oh, een soort van liquid language exchange? Heb ik ook geprobeerd in China, maar die vrouwen willen uiteindelijk maar 1 ding, samen ontbijten in de ochtend. Dus mee gestopt.
Ik spreek Japans op hetzelfde niveau als dat ik Frans sprak na 1 jaar Frans te hebben gehad op het VWO. Ik hoor te weinig Japans (ik zit vaak opgesloten in m'n eigen kantoor) om het echt on the job te leren. De studenten zijn na een erg schuchtere en nerveuze start wat losser geworden, en hebben nu minder moeite met het Engels. Met uitzondering van een lezingensessie per week, die volledig in het Japans gaat, kan ik me redden met het weinige Japans dat ik ken.quote:Is de taal te leren 'on the job'? Of moet je eerst een flink stuk theorie doen voordat je uberhaupt het kan toepassen?
Ik zie het probleem niet........ tenzij je een vriendin/vrouw hebt.quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:47 schreef Rbhp het volgende:
[..]
Oh, een soort van liquid language exchange? Heb ik ook geprobeerd in China, maar die vrouwen willen uiteindelijk maar 1 ding, samen ontbijten in de ochtend. Dus mee gestopt.
Vraag me af hoe lang het zal duren voordat de Yakuza bij mij op de stoep staan.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:47 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Heel veel succes maar ik denk wel dat je het beter stil kan houden aangezien de importeur/exporteur niet blij zullen zijn dat je hun afspraak ondermijnt.
Haha, dat zal niet snel gebeuren (hoop ik, ik weet er eerlijk gezegd helemaal niets vanaf). Bij het Htforum hebben ze een keer problemen gehad omdat de importeur er lucht van kreeg dat spullen via het grijze circuit binnen kwamen (inkoopactie voor spullen uit de VS). Die er toen vervolgens een stokje voor heeft weten te steken via de fabrikant/exporteur in de VS.quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vraag me af hoe lang het zal duren voordat de Yakuza bij mij op de stoep staan.
Dat lijkt me wel. Het is me een raadsel waarom dit wordt toegestaan.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:31 schreef koffiegast het volgende:
Klinkt als monopolie op bepaalde producten voor mij?
Ik heb er naar geinformeerd, maar werd er niet veel wijzer van. Het is in ieder geval niet zo gemakkelijk als in de VS of Nederland. Het grootste probleem is de taal. Je zult Japans moeten kunnen lezen en formulieren in moeten vullen. Heel VEEL formulieren. Een Japanse werknemer met de juiste papieren zou in principe genoeg moeten zijn om het bedrijf op te starten.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:54 schreef Rbhp het volgende:
Hoe makkelijk is dat om als buitenlander een onderneming op te zetten in Japan? Heb je een Japanse partner nodig voor de registratie van je business?
Ach de Amerikanen hechten nu eenmaal erg veel waarde aan een contract, vandaar dat dat ook altijd verschrikkelijke boekwerken zijn (want alles moet erin staan). In Nederland hebben we "redelijkheid en billijkheid" als laatste redmiddel evenaals een scala aan europese wetgeving. Over het algemeen gebruiken we ons gezond verstand (in California heb je tegenwoordig ook de common sense law). Zo nu heb ik even alle Amerikanen over 1 kam geschorenquote:Op maandag 19 oktober 2009 14:31 schreef koffiegast het volgende:
Klinkt als monopolie op bepaalde producten voor mij?
Kan je verhaal alleen maar beamen. Heb er 8 jaar gewoond, dus ik weet hoe gek Amerikanen zijn op contracten. Overigens, zonder contract zijn ze niet te vertrouwen. Dat is het mooie van Japan, als mensen iets beloven, dan doen ze het ook.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Zo nu heb ik even alle Amerikanen over 1 kam geschoren![]()
Het is een tijd geleden, maar ik denk dat je gelijk hebt en dat wij ze vroeger ook hadden. Maar waren ze ook zooo verschrikkelijk scherp? Denk je dat die Fireballs gaan werken in China? Daar zijn ze toch wel gewend, als het om scherp eten gaat, of niet?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 09:28 schreef Rbhp het volgende:
Hahaha Lyrebird, geweldig! En ik ga absoluut even copy cat spelen en hetzelfde doen hier in China.
Die fireballs, zijn ongeveer vergelijkbaar met die dingen die wij vroeger aten? Van die rode hete ballen, hoe heten die dingen nou, ook fireballs geloof ik, maar dan zo groot als een knikker.
Jaw breakers/Mouth busters volgens mij?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 09:28 schreef Rbhp het volgende:
Hahaha Lyrebird, geweldig! En ik ga absoluut even copy cat spelen en hetzelfde doen hier in China.
Die fireballs, zijn ongeveer vergelijkbaar met die dingen die wij vroeger aten? Van die rode hete ballen, hoe heten die dingen nou, ook fireballs geloof ik, maar dan zo groot als een knikker.
Klopt, een Japanse vertrouwenspersoon of een Japans partner.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb er naar geinformeerd, maar werd er niet veel wijzer van. Het is in ieder geval niet zo gemakkelijk als in de VS of Nederland. Het grootste probleem is de taal. Je zult Japans moeten kunnen lezen en formulieren in moeten vullen. Heel VEEL formulieren. Een Japanse werknemer met de juiste papieren zou in principe genoeg moeten zijn om het bedrijf op te starten.
Daar heb ik ook nog eens gewoond. Tussen Harvard en Porter Square. Spelen die ouwe rockers nog steeds op vrijdag en zaterdagavond op Harvard Square, vlak bij de T? Je ziet het, we kunnen overal terecht!quote:Op zondag 25 oktober 2009 04:04 schreef Falcon4ever het volgende:
Leuk en interessant topic Lyrebird!
Nu ik zelf in 't buitenland woon en werk (Cambridge, MA) is het toch wel leuk om dit soort ervaring topics te lezen, het zwart wit kogel experiment ga ik zeker nog een keer op kantoor uitproberen!
Enige jalozie is hier wel, hoop ook ooit ergens in een Aziatisch land te mogen werken (liefst bij een academische instelling voor onderzoek)
Ik woon nu zelf in Somerville en als ik dan tussen Porter Square en Harvard Square reis met de T dan spelen daar inderdaad nog leuke muzikanten! Zaterdag avond speelt er meestal iemand (voor de au bon pain) op Harvard Square best wel leuke rock muziekquote:Op zondag 25 oktober 2009 06:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar heb ik ook nog eens gewoond. Tussen Harvard en Porter Square. Spelen die ouwe rockers nog steeds op vrijdag en zaterdagavond op Harvard Square, vlak bij de T? Je ziet het, we kunnen overal terecht!
Lucky you ;D... hoewel ik ook niet hoef te klagen hoor... zo veel leuke Aziatische dames hier op de Harvard campusquote:Mijn verdriet afgelopen vrijdag bij een internationale party hier op de universiteitscampus weggedronken. Japanse studentes zijn een beetje schuchter, maar dat verandert als ze een slok op hebben. Die dames zijn niet te houden.
Hebben ze bij jullei dan geen abbo op die dingen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 16:46 schreef Lyrebird het volgende:
Open source ellende
Ken je ze niet, van die lui die op Linux geilen en bij hoog en laag volhouden dat hun open source bagger veel en veel beter dan Windows is. Van die lui, die als je niet oppast, heel je lab vol met van die Linuxzooi plempen, zodat je niet eens meer je werk kan doen, omdat je tegen een Ubuntuscherm aankijkt? Hardware die wordt aangedreven door een programma dat in Python *open source, geweldig, maar wat een lelijke layout en mijn god wat is het traag* is geschreven, en die na een update niet meer werkt?
Enfin, ik ken ze, en ik loop er altijd met een grote boog omheen.
Hier in Japan speelt iets soortgelijks. In de afgelopen jaren heb ik een hele bibliotheek aan Matlabsoftware geschreven. Nooit een fan van Matlab geweest, maar als je er een jaar hebt ingestoken, dan raak je er aan gewend. Kom ik in Japan, blijkt dat een Matlablicentie 1, wat zeg ik, 2 ribben uit je lijf kost. Maar gelukkig was er ergens binnen ons instituut een licentie aanwezig. Op zoek naar deze licentie werd ik door meerdere Japanners geattendeerd op het programma octave, freeware woohoo, dat "precies hetzelfde als Matlab werkt". Right. Voorbeeld 2. Over twee dagen moet een artikel teruggestuurd worden naar een wetenschappelijk journaal. Een van de reviewers heeft me een paar hele goeie tips gegeven (komt niet vaak voor, daar moet je geluk mee hebben), maar het betekent wel dat ik nog wat extra grafiekjes moet plotten. Dat doe ik in Origin. Ziet er een stuk professioneler uit dan Excel en daarnaast had ik al een aantal mooie templates gemaakt, wat me wel een uur werk zou schelen. Het ziet er ook beter uit als alle grafieken in een artikel met dezelfde software zijn gemaakt. Maar helaas had ik geen Origin op mijn laptop geinstalleerd. Werd ik vriendelijk door mijn Japanse collega's op het freeware pakket gnuplot gewezen. Daarmee kun je ook hele mooie grafieken maken. Ze bedoelen het natuurlijk goed, maar toch werd ik een beetje chagrijnig.
Alsof ik al niet genoeg moeite heb met het Japans, denken ze dat het geen enkele moeite kost om er een nieuwe programmeertaal en andere software bij te leren. Misschien dat de Japanners dat zo doen - afgaande op hun Engels vraag ik het me af - maar ik zou toch graag professioneel spul hebben dat gewoon werkt en waarmee ik niet nog een maand aan aanlooptijd kwijt ben. Wat me op een ander punt brengt: hoe moeilijk is het om een professionele researchomgeving op te zetten, waarin je niet constant allerlei zaken uit moet pluizen, die ook door iemand met een middelbare schoolopleiding gedaan kunnen worden? Nou heb in academische en industriele labs op drie continenten gewerkt, en nergens hebben ze het voor elkaar. Het wordt tijd om daar verandering in te brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |