abonnement Unibet Coolblue
pi_69227095
Druk op Alt-F11, ga naar het schermpje linksboven in (waar oa "ThisWorkbook" staat). Doe daar rechtermuisknop en Insert -> Module. Daar plak je de code van jooo-pi, maar dan zo:

bovenstaand lukt mij niet! werk op mac maakt dat uit?? ik zou ook graag weten hoe je een knop aanmaakt. moet het dikwijls doen hier op mn werk.

bedankt voor jullie adviezen
pi_69227669
Extra’s > Macro > Nieuwe macro opnemen

bovenstaande handeling is ook niet zichtbaar(word als ik google op macro maken vaak aangehaald) ?!
pi_69228417
inmiddels uitgevonden dat er geen vbe functie in 2008 mac zit? is het met applescript wel mogelijk om dingen te automatiseren in excel/ ?
  woensdag 20 mei 2009 @ 16:01:41 #129
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_69229425
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 15:34 schreef booonanza het volgende:
inmiddels uitgevonden dat er geen vbe functie in 2008 mac zit? is het met applescript wel mogelijk om dingen te automatiseren in excel/ ?


Goeie vraag, maar ik zit in windows en zet mijn eerste stapjes in linux.

OS X en bijb. software begin ik niet aan...
heitieh
pi_69229566
Ok nu trek ik mn handen ervan af Mac ken ik echt niet maar ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde werkt.
Weet je zeker dat je alle functies bij Excel hebt geïnstalleerd, zou ook kunnen dat VBA er niet op staat.
pi_69231425
VBA staat voor VisualBAsics. VisualBasics is windows taal. Ik ben bang dat het niet werkt. Gelukkig is Mac voor de rest wel dikke prima.
pi_69231440
thanks nogmaals voor al jullie hulp
  woensdag 20 mei 2009 @ 18:24:57 #133
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_69234026
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:57 schreef booonanza het volgende:
VBA staat voor VisualBAsics. VisualBasics is windows taal. Ik ben bang dat het niet werkt. Gelukkig is Mac voor de rest wel dikke prima.
Laten we er maar geen discussie over beginnen. Het is hier geen KLB
heitieh
  woensdag 20 mei 2009 @ 21:15:52 #134
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69240401
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 16:57 schreef booonanza het volgende:
VBA staat voor VisualBAsics. VisualBasics is windows taal. Ik ben bang dat het niet werkt. Gelukkig is Mac voor de rest wel dikke prima.
Visual Basic for Applications.

Visual Basic gaat verder waar VBA stopt.
pi_69261634
Hier ook een klein probleempje, ik gebruik office 2007

Ik heb 3 tabbladen waarbij tabblad 1 en 2 eigen waardes hebben, en tabblad 3 een samenvoeging van tabblad 1 en 2 moet worden.

Bij tabblad 1 en 2 komen bewust waardes voor die "0" zijn. Die waardes wil ik in tabblad 3 behouden. Nu heb ik de cellen in tabblad 3 laten verwijzen naar tabblad 1 en 2. Echter lege cellen noemt excel dan de lege cellen "0" samen met de cellen die ik bewust 0 heb ingevoerd.

Nu heb ik al gezocht in opties, celopmaak en de functie, maar kon het niet vinden.
  donderdag 21 mei 2009 @ 15:29:41 #136
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_69261984
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 15:17 schreef Mathijz het volgende:
Hier ook een klein probleempje, ik gebruik office 2007

Ik heb 3 tabbladen waarbij tabblad 1 en 2 eigen waardes hebben, en tabblad 3 een samenvoeging van tabblad 1 en 2 moet worden.

Bij tabblad 1 en 2 komen bewust waardes voor die "0" zijn. Die waardes wil ik in tabblad 3 behouden. Nu heb ik de cellen in tabblad 3 laten verwijzen naar tabblad 1 en 2. Echter lege cellen noemt excel dan de lege cellen "0" samen met de cellen die ik bewust 0 heb ingevoerd.

Nu heb ik al gezocht in opties, celopmaak en de functie, maar kon het niet vinden.
originele verwijzing: =blad1!A1
nieuwe verwijzing: =ALS(blad1!A1="";"";blad1!A1)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_69262622
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 15:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

originele verwijzing: =blad1!A1
nieuwe verwijzing: =ALS(blad1!A1="";"";blad1!A1)
Dan haalt hij ook de 0 weg bij cellen die bewust 0 heb genoemd en wil behouden in tabblad 3.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Tabblad 1
   A           B    
1 Tekst        1
2 Tekst        0
3 Witregel
4 Tekst        1


Tabblad 3 zonder formule
   A           B    
1 Tekst        1
2 Tekst        0
3 0            0
4 Tekst        1

Tabblad 3 met formule
   A           B    
1 Tekst        1
2 Tekst        
3                
4 Tekst        1


Bedoeling dat in tabblad 3 cel B2 de 0 blijft staan, en dan in A3 en B3 de 0 wegblijft.
  donderdag 21 mei 2009 @ 15:55:07 #138
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_69262695
Zo dan?
originele verwijzing: =blad1!A1
nieuwe verwijzing: =ALS(blad1!A1="";"";ALS(blad1!A1=0;0;blad1!A1))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_69263744
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 15:55 schreef qu63 het volgende:
Zo dan?
originele verwijzing: =blad1!A1
nieuwe verwijzing: =ALS(blad1!A1="";"";ALS(blad1!A1=0;0;blad1!A1))
Merci, zou ook kunnen dat je vorige formule wel werkte, kwam erachter dat mn celeigenschappen nog op een andere "oplossing" stonden
  donderdag 21 mei 2009 @ 17:02:16 #140
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_69264895
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 16:30 schreef Mathijz het volgende:

[..]

Merci, zou ook kunnen dat je vorige formule wel werkte, kwam erachter dat mn celeigenschappen nog op een andere "oplossing" stonden


Succes verder
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_69274537
Goedenavond allemaal,

ik zit met een klein excel probleem. Ik ben een spreadsheet aan het maken en nu wil ik gegevens in delen kopïeren van het ene workbook naar het actieve workbook. Maar zodra ik die gegevens gekopiëerd heb wil ik weer terugkeren naar het geopende workbook etc etc.

Ik heb het volgende:

Do

myBestand = Application.GetOpenFilename( _
FileFilter:="Excel bestand (*.xlsx), *.xlsx")
Loop Until myBestand <> False
Workbooks.Open _
Filename:=myBestand

dan worden er gegeven gekopieerd uit dat bestand en activeer ik het basis bestand als volgt:

Workbooks("Standaard rapport").Activate

Dit hoeft verder ook niet variabel te zijn. Die naam blijft ongewijzigd. Maar nu lukt het me alleen niet om het zojuist geopende bestand (myBestand) daarvan het workbook te activeren.

Ik heb het volgende geprobeerd:

myName = Left(Right(myBestand, 24), 19)
Workbooks(myName).Activate

Dit werkt wel, alleen als de naam groter of kleiner wordt van de variabele myBestand, dan werkt bovenstaande code niet. Dus nu vraag ik me af hoe ik er voor kan zorgen dat dat ook variabel wordt.

Iemand suggesties ?
pi_69274823
Kan je niet zoeken naar de laatste slash en daarvan de string rechts ervan nemen? Dan heb je in principe de bestandsnaam toch?

Ben nu even niet in de mogelijkheid om te testen, wil zo gaan slapen. Als je er niet uit bent morgenochtend zal ik op werk even kijken.
pi_69283558
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 22:24 schreef DaFan het volgende:
Kan je niet zoeken naar de laatste slash en daarvan de string rechts ervan nemen? Dan heb je in principe de bestandsnaam toch?

Ben nu even niet in de mogelijkheid om te testen, wil zo gaan slapen. Als je er niet uit bent morgenochtend zal ik op werk even kijken.
Ja dat is precies wat ik zoek, maar ik weet alleen niet hoe. De microsoft excel hulp is met dat soort dingen ook niet altijd even handig Want ik zou inderdaad naar de laatste slash willen zoeken en daarvoor alles weghalen en dan de laatste .xlsx weghalen. Om die laatste 5 weg te halen weet ik wel, maar dat daarvoor niet

Kan het trouwens niet via een andere manier? Vindt het nogal een omslachtige manier om een werkboek te selecteren die je al zojuist geopend hebt.

Bedankt alvast voor het zoeken

edit Ik heb het al gevonden was even een puzzeltje en wat loops verder is het me gelukt om alleen de naam te krijgen zonder alle troep ervoor en zonder de .xlsx erachter

[ Bericht 12% gewijzigd door Zeim1 op 22-05-2009 11:40:31 ]
pi_69318818
Ik vind dit zo stom, bijna zo erg dat ik mij er voor schaam. Ben al een lange tijd aan het prutsen met een tabelletje waar een grafiekje van gemaakt moet worden. Het wil mij alleen niet lukken. Korte samenvatting van de huidige situatie:

- De tabel bevat een overzicht van eindplaats, omzet en nettowinst
(Aan de hand van de waarde in de kolom 'eindplaats' worden omzet en nettowinst automatisch ingevuld door Excel. De waardes voor de kolommen omzet en nettowinst worden dus door een formule bepaald en voor de rest hoeft de gebruiker hier niets in te voeren)
- Het bereik van de tabel loopt van regel 9 t/m 50.
- Op dit moment zijn de eerste 13 regels gevuld van de tabel. De overige regels, die overigens wel de betreffende formules bevatten, zijn blanco en worden pas gevuld wanneer er bij de kolom 'eindplaats' iets ingevuld wordt.

Wat ik nu wil:
Een up-to-date grafiekje van de kolom 'nettowinst'. (wanneer ik dus een waarde toevoeg in de kolom 'eindplaats', dient de waarde op dezelfde regel van de kolom 'nettowinst' in de grafiek terecht te komen).

Waar ik vast loop:
Het bereik van de grafiek loopt van regel 9 t/m 50. Echter wil ik een regel uit de tabel pas in de grafiek opnemen als deze een waarde bevat. Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen?
pi_69319371
Zeim; nice, ik was er niet aan toegekomen, heel even maar. Kan je je oplossing posten?

Jaap; google eens op Dynamic Name Ranges. Hiermee kan je je kolom een naam geven en die gebruiken als Dataset in je grafiek. Deze range wordt groter en kleiner naarmate er meer (of minder) ingevuld is.
pi_69322409
Thanks DaFan, het wil mij alleen niet echt lukken

(zie de volgende link voor een screenshotje van mijn sheetje voor de duidelijkheid: http://i40.tinypic.com/2ylla4i.jpg)

Waar het dus om gaat: Cell F10 t/m F50 moeten in een grafiek terecht komen. De waarde mag alleen in de grafiek opgenomen worden als de cell een waarde bevat. Het klinkt simpeler dan dat het is voor mij . Wat ik nu gebruik om de betreffende cellen te selecteren:

Naam: NettoGrafiekWinst

=verschuiving(Sheet1!$F$10;1;1;AANTALARG(Sheet1!$F$10:Sheet1!$F$50);1)

Vervolgens maak ik een lijn grafiekje en gebruik ik =NettoGrafiekWinst om de betreffende waardes in het grafiekje te gooien.

Het mooie is dat hij in principe de waardes mooi weer geeft in het grafiekje. het jammere is alleen dat regel 20 t/m 50 ook in het grafiekje staan met als waarde 0. En dat is dus niet de bedoeling. Heeelllppp... Wat doe ik verkeerd?
pi_69322893
Hm bij mij doet ie het wel goed.
Ik gebruik Excel 2007.

Mijn NettoGrafiekWinst heeft als formule (vertaald)
=VERSCHUIVING(Sheet1!$F$9;1;0;AANTAL(Sheet1!$F$10:$F$50);1)

F9 bevat, net als in jouw ss, "Netto winst", al maakt dat per saldo natuurlijk weinig uit Verschil tusen AANTALARG en AANTAL maakt ook niet uit.


Ik kan hem gewoon toepassen.
Ik gebruik Sheet1!NettoGrafiekWinst als serie-waarden. En werkt prima.
pi_69322930
Wel geinig he die $4,40/180s
pi_69323316
Op de een of andere manier doet hij het nu wel nu ik hem opnieuw heb ingevoerd. Ik zal wel iets onwijs fout hebben gedaan ofzo. Maar hij doet het, dat is het belangrijkste. Bedankt man .
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:23 schreef DaFan het volgende:
Wel geinig he die $4,40/180s
Hell yeah

EDIT: toch werkt het nog niet helemaal naar mijn zin. Als ik nu een nieuwe rij met nieuwe gegevens toevoeg in m'n sheet, past hij deze niet automatisch aan. Ik moet dan eerst opnieuw voor gegevens selecteren kiezen en daar opnieuw =Sheet1!NettoGrafiekWinst invoeren. Daarna update hij hem dan wel netjes.

Maar goed, ik wil dus dat mijn grafiek constant up-to-date is en ik hem niet zelf moet refreshen voordat de gegevens kloppen. Is dit mogelijk of wil ik nu iets wat niet kan?

[ Bericht 21% gewijzigd door JaapTrekhaak op 23-05-2009 13:52:35 ]
pi_69324710
Dat doet ie bij mij ook goed :x
Geen idee wat er dan anders is
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')