abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79264155
Vannacht is er bij de buren een veulen geboren.
Hij of zij (ik weet het nog niet ) maakt het goed, vanmiddag na het werk gelijk wezen kijken
en het veulen lag lekker in de wei te genieten van de zon.
Life is Music
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:46:20 #227
123170 alors
zlata1234
pi_79264203
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:44 schreef Fredo55 het volgende:
Vannacht is er bij de buren een veulen geboren.
Hij of zij (ik weet het nog niet ) maakt het goed, vanmiddag na het werk gelijk wezen kijken
en het veulen lag lekker in de wei te genieten van de zon.
[ afbeelding ]
Awww, heeft ie lekker gewacht op beter weer

Awwww en die zorgzame blik van moeders
know'm sayin?
word? word.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:01:40 #228
294647 DipKipJe
I am going to kill my goldfish
pi_79264855

[ Bericht 22% gewijzigd door DipKipJe op 19-03-2010 14:34:16 ]
pi_79277047
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:46 schreef alors het volgende:

[..]

Awww, heeft ie lekker gewacht op beter weer

Awwww en die zorgzame blik van moeders
Ja, alleen zag ik dat ze met één van haar poten trapte tegen het veulen.
Geen idee waarom.
Life is Music
pi_79303052
Vanmiddag ging het niet goed met het veulen (mijn pa vertelde het), het lag languit op de grond en reageerde niet meer.
De buurvrouw stond te bellen met een dierenarts, maar als ik zo over mijn beeldscherm heen kijk zie ik
dat hij weer staat naast mama. Gelukkig maar.
Life is Music
  donderdag 20 mei 2010 @ 16:49:22 #231
285174 Evienne
never odd or even
pi_81679989
* Koosje bokt het topic omhoog.

Dit is mijn paard, Koos. Hij is een Holsteiner van 19jr. en ik heb hem nu ruim een jaar.

Hij staat gestald bij mijn ouders, en zij vonden dat hij wel erg vaak ging liggen in de wei, een beetje trappend met zijn benen. De dierenarts vermoedt dat hij epileptische aanvallen heeft. Echter heb ik hem zelf nog nooit zo aangetroffen, en tijdens het poetsen of rijden is er nooit iets aan de hand. De aanvallen die hij in de wei heeft, duren ook niet langer dan 10 minuten, dus als de dierenarts dan arriveert, is Koos alweer helemaal in orde.

Zijn er hier mensen met ervaringen hiermee? Wordt dit erger, of kan mijn paard hier heel goed nog 10 jaar mee leven? Hij is verder nog in uitzonderlijke conditie, aan zijn carriére als sportpaard heeft hij verder niks over gehouden. Verder maakt het me geen bal uit hoor, hij is een engel en zorgt goed voor me, maar het wordt een ander verhaal als hij er op een gegeven moment geen leuk leven meer door kan leiden.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_81680662
Kan het niet zo zijn dat het gras nog te eiwitrijk is? Dat hij daar last van heeft?
Hoe vaak gebeurd het (of is het gebeurd? Was het 1 dag dat hij er last van had (kan ook een koliek aanval geweest zijn) of is het vaker.

Heb zelf nooit paarden met epileptie meegemaakt, maar neem aan dat als het dat zou zijn dat je het aan meerdere dingen zou moeten merken zoals je al aangaf dat er met poetsen en rijden niks aan de hand is. Zou het gewoon goed in de gaten houden (noteer, of laat je ouders noteren wanneer het gebeurd (datum + tijd) en hoe lang het duurt). Zo krijg je een goed beeld ervan en kan je dierenarts misschien meer mee.
Wat deed de dierenarts als hij arriveerde? (ook al was de aanval al over). Eventueel zou je utrecht eens kunnen bellen voor informatie (gewoon via telefoon) als dit veel voor blijft komen.
Veel sterkte ermee en ben benieuwd of je erachter komt wat het uiteindelijk is.
Weet uit ervaring wat het is als je paard iets heeft en hoelang je soms moet testen en dokteren voor je uiteindelijk weet wat er aan de hand is.
pi_81680952
Inderdaad misschien te vers gras, waardoor hij steeds kleine koliek aanvalletjes krijg?

Toevallig gisteren met mijn 17-jarige paard gehad. Stond te eten, ging ineens rondjes draaien, schoppen naar zijn buik en liggen. Snel gaan stappen, en toen was het over. Denk te snel gegeten op dat moment.
  donderdag 20 mei 2010 @ 17:26:13 #234
123170 alors
zlata1234
pi_81681732
Anders misschien ook even vragen op bokt.nl, daar zitten veel meer mensen met paarden. Misschien herkent iemand daar de symptomen
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 20 mei 2010 @ 17:28:52 #235
285174 Evienne
never odd or even
pi_81681845
Te vers gras kan het haast niet zijn, hij staat al vanaf de herfst overdag in dezelfde wei en de aanvallen hebben behoorlijk gespreid plaats gevonden. Vanaf vorige zomer tot deze lente heeft hij zo'n 3 aanvallen gehad die mijn ouders hebben gezien. Dus stel dat hij in totaal 5 of 6 aanvallen heeft gehad.

Daarbij ben ik steeds geneigd te denken, omdat er normaliter, als ik met hem bezig ben, niks aan hem te zien is: Kan een paard ook dromen? Mijn hondjes dromen soms zo levendig dat ze bijna van de bank af glijden door hun gespartel. Kan het niet zijn dat mijn paard gewoon zó diep ligt te slapen dat ie intussen droomt over een gigantisch bloemig weiland waar hij in het zomerzonnetje te galoppeert met een mooie merrie aan zijn zijde? Of ga ik daarmee te ver?

Ik ga in ieder geval vragen aan mijn ouders of ze de data en tijdstippen noteren. Daarnaast eens bij de dierenarts, of even het ziekenhuis in Utrecht bellen, wat hun ervaringen zijn met dit soort klachten. Bokt ga ik ook eens proberen dan.

Bedankt voor de snelle reacties!! !
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  donderdag 20 mei 2010 @ 17:35:39 #236
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81682090
Te vers gras kan het absoluut wel zijn. Gras groeit, dus ook de grasjes in zijn wei. Veel mensen weten niet dat gras met warmte overdag en 's nachts nog wat vorst, erg snel groeit en dus enorm veel suiker bevat. Nicht van me had zo haar paard hoefbevangen. Dus een koliekje kan prima.

Gezien het al een tijdje voorkomt, zou een epileptische reactie niet uitgesloten moeten worden. Mijn advies: Utrecht bellen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  FOK!fotograaf donderdag 20 mei 2010 @ 17:44:19 #237
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_81682411
en paarden dromen zeker! incl hele gallopades op de heide en ook met geluidjes! Zoek maar eens wat filmpjes op youtube!
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  donderdag 20 mei 2010 @ 17:45:06 #238
285174 Evienne
never odd or even
pi_81682439
Het dierenziekenhuis is tot 16:30 bereikbaar voor vragen, dus dat ga ik morgen gelijk doen!

Sammz, gras groeit inderdaad, maar hij is een paard van 1.81m, ik heb moeite te geloven dat hij zich ziek kan eten aan de hoeveelheid gras die er in zijn weiland binnen een nacht bij groeien, maar het blijft wel een optie. Hoefbevangenheid heb ik eerder van dichtbij meegemaakt en dat willen we koste wat het kost voorkomen.

Ik laat jullie morgen weten wat het dierenziekenhuis me te vertellen had hierover!

donderdag 20 mei 2010 @ 17:49:14 #239
285174 Evienne
never odd or even
pi_81682611
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 17:44 schreef fraubitch het volgende:
en paarden dromen zeker! incl hele gallopades op de heide en ook met geluidjes! Zoek maar eens wat filmpjes op youtube!
Toch wel he?

Ik heb nog nooit een paard gehad (of überhaupt gekend) wat zo relaxed was als Koos. Hij blijft ook gerust languit liggen als ik hem in de wei op kom zoeken! Ik hoop (en vermoed, eerlijk gezegd) dat het meer zijn luie en laid-back persoonlijkheid is. Daar wil vooral mijn moeder (waar ik mijn doemdenkerige aard van geërfd heb) niet aan, en natuurlijk wil ik het ook wel even zeker weten.

* youtube inschakelt *
pi_81682876
De hoogte heeft er niet zoveel mee te maken, de gehalte van eiwitten in het gras wel (al komt het wel erg vaak bij shetjes voor). Al denk ik niet gelijk aan hoefbevangenheid met wat je omschrijf, eerder kleine koliekaanvallen zoals iemand al eerder beschreef.

Hopen dat utrecht je morgen iets verder kan helpen. Heb je al iets op bokt gezet? Dat is inderdaad een heel groot paardenforum met heel veel mensen.
  donderdag 20 mei 2010 @ 17:58:33 #241
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_81682968
Wiseguy blijft ook altijd gewoon languit liggen als ik naar m toe kom, als ik dan naast m ga zitten tilt ie zn hoofd op en legt z'n hoofd op mn benen Heel lief, maar zo'n hoofd is best zwaar
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  donderdag 20 mei 2010 @ 18:05:16 #242
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81683246
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 17:56 schreef rats het volgende:
De hoogte heeft er niet zoveel mee te maken, de gehalte van eiwitten in het gras wel (al komt het wel erg vaak bij shetjes voor). Al denk ik niet gelijk aan hoefbevangenheid met wat je omschrijf, eerder kleine koliekaanvallen zoals iemand al eerder beschreef.

Hopen dat utrecht je morgen iets verder kan helpen. Heb je al iets op bokt gezet? Dat is inderdaad een heel groot paardenforum met heel veel mensen.
Glucose. Geen eiwit.
pi_81684986
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:05 schreef Samzz het volgende:

[..]

Glucose. Geen eiwit.
Ehmm waarom spreken ze dan van eiwitrijk gras in het voorjaar en dat je moet oppassen met paarden die naar buiten gaan dat ze hier neit teveel van binnen krijgen?
Ik heb niet anders geleerd dat er teveel eiwitten in het gras zitten (misschien dat inmiddels anders bekend is, dat weet ik niet. Hou al enkele jaren geen paarden meer)
  donderdag 20 mei 2010 @ 18:47:52 #244
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81685094
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:45 schreef rats het volgende:

[..]

Ehmm waarom spreken ze dan van eiwitrijk gras in het voorjaar en dat je moet oppassen met paarden die naar buiten gaan dat ze hier neit teveel van binnen krijgen?
Ik heb niet anders geleerd dat er teveel eiwitten in het gras zitten (misschien dat inmiddels anders bekend is, dat weet ik niet. Hou al enkele jaren geen paarden meer)
Het is al járen bekend dat laminitis veroorzaakt wordt door een te veel aan suikers. Meer zon, meer fotosynthese, meer glucose, dus suiker.
pi_81685143
Ah ok Heb ik weer wat geleerd (en eigenlijk is het ook wel logisch met glucose wat aangemaakt wordt)
  donderdag 20 mei 2010 @ 18:49:44 #246
285174 Evienne
never odd or even
pi_81685170
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:45 schreef rats het volgende:

[..]

Daarom zit ik ook zo vaak met vraagtekens wat betreft mijn huisdieren, ik vind mezelf niet bepaald onwetend of zo, maar telkens nieuwe bevindingen, of gewoon andere meningen, die weer op andere onderzoeken gestoeld zijn, het verwart me soms, en ik ben vast niet de enige.

Gezien de aard van mijn beestje ben ik geneigd te denken dat hij gewoon levendig droomt, maar ik zal al jullie opties even nazoeken hoor. .

edit voor Sammzz, mijn knolletje heeft deze aanvallen dus ook in de winter gehad. Denk dat het wel essentieel is dat ik even zoveel mogelijk data ga verzamelen, en dat zal ik dus ook gaan doen, bij deze.

[ Bericht 4% gewijzigd door Evienne op 20-05-2010 18:52:29 (+z) ]
  donderdag 20 mei 2010 @ 18:54:09 #247
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81685359
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:49 schreef rats het volgende:
Ah ok Heb ik weer wat geleerd (en eigenlijk is het ook wel logisch met glucose wat aangemaakt wordt)
Je bent niet de enige die dat denkt hoor Het heeft me een jaar van m'n leven gekost mijn staleigenaar te overtuigen dat het toch echt door suiker komt

@Evienne, wat paarden betreft, is er een site die je op de hoogte houdt wat betreft de nieuwste ontwikkelingen op verschillende gebieden. Ik heb mijzelf daar ook op geabonneerd en krijg alle nieuwtjes over laminitis, breeding en feeding meteen naar mijn mail gestuurd. www.thehorse.com.
  donderdag 20 mei 2010 @ 18:56:43 #248
285174 Evienne
never odd or even
pi_81685461
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:54 schreef Samzz het volgende:

[..]

Je bent niet de enige die dat denkt hoor Het heeft me een jaar van m'n leven gekost mijn staleigenaar te overtuigen dat het toch echt door suiker komt

@Evienne, wat paarden betreft, is er een site die je op de hoogte houdt wat betreft de nieuwste ontwikkelingen op verschillende gebieden. Ik heb mijzelf daar ook op geabonneerd en krijg alle nieuwtjes over laminitis, breeding en feeding meteen naar mijn mail gestuurd. www.thehorse.com.
Thanks, ga ik doen! De wereld heeft meer mensen zoals jij nodig.

Ik hou jullie op de hoogte, maar in de tussentijd, graag meer foto's van jullie edele viervoeters...?
pi_81685499
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:49 schreef Evienne het volgende:

[..]

Daarom zit ik ook zo vaak met vraagtekens wat betreft mijn huisdieren, ik vind mezelf niet bepaald onwetend of zo, maar telkens nieuwe bevindingen, of gewoon andere meningen, die weer op andere onderzoeken gestoeld zijn, het verwart me soms, en ik ben vast niet de enige.

Gezien de aard van mijn beestje ben ik geneigd te denken dat hij gewoon levendig droomt, maar ik zal al jullie opties even nazoeken hoor. .

edit voor Sammzz, mijn knolletje heeft deze aanvallen dus ook in de winter gehad. Denk dat het wel essentieel is dat ik even zoveel mogelijk data ga verzamelen, en dat zal ik dus ook gaan doen, bij deze.
Ja herkenbaar hoor. Van bepaalde dieren weet ik ook wel iets meer (althans dat denk je dan) en dan blijkt er door studies dat er veranderingen zijn en het anders in elkaar zit dan je altijd gedacht heb.
Ach zolang je beste met je dier voorhebt en het dier er geen schade aan ondervind dan is het goed toch?

Zou mooi zijn als het inderdaad gwoon levendig dromen is. Als het ook in de winter gebeurd is dan kan het inderdaad eigenlijk niet aan het gras liggen.
Hopenlijk weet je snel iets meer.
  FOK!fotograaf donderdag 20 mei 2010 @ 18:59:33 #250
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_81685560
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 17:49 schreef Evienne het volgende:

[..]

Toch wel he?

Ik heb nog nooit een paard gehad (of überhaupt gekend) wat zo relaxed was als Koos. Hij blijft ook gerust languit liggen als ik hem in de wei op kom zoeken! Ik hoop (en vermoed, eerlijk gezegd) dat het meer zijn luie en laid-back persoonlijkheid is. Daar wil vooral mijn moeder (waar ik mijn doemdenkerige aard van geërfd heb) niet aan, en natuurlijk wil ik het ook wel even zeker weten.

* youtube inschakelt *
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')