abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:59:16 #176
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_79501711

Ze zijn alweer van de herfst in 2008, maar ik dacht ik plaats ze voor de mensen die na deze paar warme dagen alweer uitkijken naar de herfst
pi_79507742
herfst

Ben heel blij met de lente. De fruitstruiken hebben van die leuke groene blaadjes.
pi_79518568
Mooie foto's .
Hoewel ik natuurlijk alweer enorme oogsten voor de bril heb, ben ik nu nog dagelijks de blaadjes úit de bomen & struiken aan het kijken. Per dag is er meer groen zichtbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79520251

lente
pi_79599184
Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
pi_79599461
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:58 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft iemand het al aangedurfd om erwten en kapucijners te zaaien?
Ik wil ze niet in een kas hebben maar in de koude grond.
Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79606299
Dank je wel voor je antwoord.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 18:42:36 #183
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_79618863
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 10:06 schreef sigme het volgende:

Nee, maar niet omdat ik niet durf maar nog geen tijd gehad. De peultjes (erwten) wil ik dit weekend doen. Ik heb we al tuinbonen gezaaid, vorige week. Dat is laat, maar eerder was de grond te hard..
Hmm... dan ben ik eens benieuwd naar mijn peultjes, die al twee weken in de grond zitten, wat ook kan volgens de zaai-aanwijzingen...
pi_79633607
Ja maar het weer is wel iets anders geweest als de voorgaande jaren.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 10:21:38 #185
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_79637863
Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
pi_79693483
Ik heb me een beetje verslikt in de paardenmest. Heerlijke gerijpte oude paardenmest met veel stro.Heerlijk bouquet! Maar wel een kuub of vijf. Dat is toch wel erg veel om onder te spitten op nog geen 100 m2! Dus nou moet ik een mesthoop opzetten, want de buurvrouw vindt het niet leuk als ik de gebrachte mest een jaar op de erfgrens laat liggen.

Maar goed: de geplante krokussen staan mooi in bloei. Wat me verbaast: er schijnen diverse insecten te verdrinken of zo in de bloemen. Zitten ze bewegingsloos ondersteboven in die bloemen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79697842
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:21 schreef Glesse het volgende:
Daarom ben ik ook zo benieuwd...

Hebben jullie ook al te kleine vensterbanken? In verband met het wonen in een studentenhuis ik wel
ik zit met smart te wachten op mjin grotere kas. Dan kan ik de vensterbanken deels ontruimen. Drie grote kweekbakken en 2 minikweekbakjes zorgen dat het best vol staat.
De katten liggen uit stil protest dan ook bovenop mijn kweekbakjes (en hengelen dan door de luchtgaten naar de plantjes....).
pi_79702938
ik heb gisteren lage slabonen in de kas voorgezaaid en in de buitengrond winterwortelen.
Deze keer een geultje gegraven en daar eerst wat turf in gedaan.
Vorig jaar had ik behoorlijk veel vertakte wortelen wat gebeurd als de grond erg hard is (ik heb kleigrond en toch had ik de grond vervangen).
Dus deze keer is d egrond zo zacht als boter. Ben benieuwd.

De spinazie komt al op. Over een paar weken een derde regel zaaien.
In de kas komt de broccoli al op.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_79720428
Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
  vrijdag 2 april 2010 @ 19:14:37 #190
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_79878618
Sjaakspark, ik zaai mijn spinazie altijd onder een net. Ofja, altijd... De eerste keer in mijn leven niet, maar toen hadden binnen een paar dagen de vogels (vooral duiven volgensmij) zich er volledig op gestort.

Het goede nieuws uit mijn tuin is dat de peultjes waar ik me zorgen om maakte langzaamaan boven de grond beginnen te komen.

Dit was mijn vensterbank vorige week. Om nog maar niet te spreken van mijn koude bak op de tuin en mijn koude bak in de achtertuin...
pi_79878778
Bij ons begint het ook goed te groeien! Tomaten, sla, wortel, paprika en komkommer in de kas en sinds vorige week uien en sla in de volle grond. Vandaag wat aardbeienplantjes gekocht en er achter gekomen dat tomatenplanten een euro kosten terwijl wij er 3 maanden over doen om ze zo groot te krijgen. Maar het gaat om de lol van het zien groeien zullen we maar zeggen...
Dat is natuurlijk wel echt waar, het is onwijs leuk om elke dag weer te kijken wat er nu weer opkomt.

Verder in de vensterbank wat potten staan met zaadjes voor tuin planten. Kan niet wachten tot er meer naar buiten kan, maar daar wachten we nog even mee.
pi_79878892
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:18 schreef sjaakspark het volgende:
Had ik gisteren spinazie gezaaid, gaan de katten van de buren erin zitten graven. Eerst maar wat afval takken van de perenboom overheen leggen dus. Balen hoor.
Wij hebben zelf zo'n poezenmonster, dus hebben er nu wat kippengaas over heen gelegd. Dat houdt ze ook wel weg! En als het straks boven de grond komt maar een vogelnet erover, de kat zorgt dat de vogels wegblijven en het net houdt de kat op afstand
pi_79885349
Glesse dat ziet er goed uit bij jouw in de vensterbank. De takken die ik nu over de spinazie heb liggen werken tot nu toe nog prima, en heb nog geen duiven daar gezien. Maar het net neem ik zeker in overweging (moet ik eerst even eentje halen)
pi_79886186
Ik zal de moestuin verrichtingen vanuit hier ook maar eens posten

Hier is ook al het een en ander de grond ingegaan.
Wat was de grond hier ook heerlijk luchtig na de vorst van deze winter, toch wel fijn als je op de klei tuiniert

De plantuitjes zitten al in de grond (eerste jaar dat ze niet door de pieren weer boven de grond zijn geduwd) kort na het planten een regenbui er overheen.
Verder buiten erwten peulen blauwschokkers en tuinbonen gezaaid.

Verder staan in de kas staan de raapstelen er ook al mooi op.

Dus nu maar hopen op een beetje mooi weer en de aardappelen kunnen ook de grond in.
pi_79912962
Zo, ik heb dan ook eindelijk de peultjes in de grond (bed 10).
En ik denk dat we 2e paasdag de eerste maal spinazie eten (uit de kas).

We eten regelmatig verse witlof trouwens: het systeem van witlofwortels in een emmer is echt geweldig. Eén emmer met wat wortels in de verwarmde ruimte zetten en zoiets als drie weken later is er oogstbare -en schone- witlof. Ik wil dit jaar nieuw zaad kopen, van een witlofsoort die er speciaal voor geschikt is (dus voor dekloze forcering), maar de witlof ordinarus (Mechelse, dacht ik) doet 't dus ook prima.
pi_79965174
Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
(Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
  maandag 5 april 2010 @ 15:43:34 #197
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_79969009
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Hoothoot het volgende:
Heeft iemand wel eens okra gezaaid? Ik heb een zakje met zaad gekregen, maar heb geen idee wat ik ervan moet verwachten... Hoe hoog worden ze, hoeveel vruchten/bonen komen er per plant en hoever moet ik ze uit elkaar zetten?
(Ik heb geen tuin, maar een soort serre/balkon, beschut en warm genoeg voor dit soort (sub)tropisch spul.

Zo ziet het er nu uit op de vensterbank:
[ afbeelding ]
Okra verlangt veel warmte voor de vorming van de langwerpige vruchten. Een succesvolle teelt is eigenlijk alleen mogelijk in een kas.
Zaaien: april onder glas. Uitplanten op 60 cm onderlinge afstand in de kas.
Bron: Zaadhandel van der Wal.

Verder staat HIER ook nog eea over de teelt van Okra. en HIER trouwens ook
Alledrie de sites gevonden op resultatenpagina 2 van Google bij de zoekopdracht 'teelt okra'.
pi_79990219
nou de twee jaar oude boerenkool gaat nu toch echt doorschieten.
Zal binnenkort even een foto maken. Heb de toppen eruit gehaald en vandaag maar weer eens van gegeten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_80344261
Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?

En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
pi_80351642
quote:
Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Goldmund het volgende:
Weer even wat vraagjes.

Heb kweekbakjes in de vensterbank met kruiden en wat groenten zoals tomaten. De plantjes zijn nu zo'n 5-10 cm hoog. De grond is erg drassig doordat ik de deksel er nog steeds op heb en dicht heb. Moet je op een gegeven moment de luchtgaatjes open zetten of de deksel er helemaal af halen? En wanneer moet je de plantjes overplanten en wanneer kunnen ze buiten?
Ja, deksel moet eraf; ze moeten wennen aan frissere temperatuur. Omsterker (en dikker) te worden. Verspenen kan geloof ik als ze een of twee echte blaadjes hebben.
quote:
En nog een vraagje over buiten water geven. Klopt het dat je planten en bloemen geen water moet geven als de zon fel schijnt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Of het echt waar is weet ik niet. De theorie is dat waterdruppels op het blad kunnen werken als een vergrootglas, waardoor de zonneschijn de plant verbrandt. Volgens mij kan je op die manier geen schade aanrichten als je netjes aan de voet watert.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 15-04-2010 18:12:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')