quote:Op maandag 28 september 2009 19:02 schreef sigme het volgende:
Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
Wel bruikbare kropjes, dat wel.
Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.
Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..
Na aardappels geen aardappels... Juist,.... klinkt zo verrekte onlogisch....quote:Op maandag 28 september 2009 19:08 schreef sigme het volgende:
Aardappels die de grond bederven moet iets met klokken en klepels te maken hebben, waarbij de klok en de klepel ietwat afgedreven zijn.
Ná aardappels is de grond uitstekend bruikbaar voor vanalles en nog wat.
Behalve, (en dat zal die klok in de verte wel wezen) behalve voor aardappels. Na aardappels mogen er drie jaar geen aardappels op datzelfde stuk grond.
De reden is aardappelmoeheid: aaltjes in de grond. Eenmaal aardappelmoe moet een stuk land wel een jaar of tien aardappelvrij blijven. Máár: tegenwoordig zijn er aardappelrassen die aardappelmoerestistent zijn. Daarmee kan je wel jaar na jaar aardappels op hetzelfde stuk land verbouwen.
Pas wel op voor phytophthora (aardappelziekte, is wat anders dan aardappelmoeheid). Als je dat nu niet in je grond hebt, is het de moeite waard dat zo te houden. Hetzelfde geldt voor Coloradokevers.
Je kan ook een aardappelkist maken:
[ afbeelding ]
Voor uitgebreidere & Nederlandse toelichting: http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelkist.html
Euh, ik ben visueel niet zo verhelderend. Maar wat ik wel kan is een plaatje maken van het plaatje in mijn boek, wat ik min of meer heb opgevolgd.quote:Op maandag 28 september 2009 22:03 schreef merry77 het volgende:
Kan jij voor de wat visueel ingesteld ik een verhelderend plaatje maken?
Ik moet het toch eens onder de knie krijgen (liefst dat ik dat volgend jaar kan proberen, want het is een van mijn lievelingsgroenten).
[..]
Winterrogge zaaien. Nu. Te koop (als groenbemester) bij Boerenbond / ACM / Welkoop.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Burdie het volgende:
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten.
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
wtfquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 07:49 schreef sigme het volgende:
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.
In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |