Eigenlijk wel off topic, maar de beste plaats.
Lekker bezig geweest de afgelopen weken, op mijn dooie gemak. Het voelt aan alsof ik het erf, zoals ik dat van de vorige bewoners geërfd heb, eindelijk tot mijn eigen wereld maak en zelf vorm begin te geven. De tegels zijn weg, het ophoogzand nuttig weggegeven, de voortuin bemest en vol beukenrgond gereden, de groenbemester ondergespit. Wat bloembollen gepoot en de passiebloemen buiten gezet.
Die passiebloemen zijn wel spannend. Eerst kwam er een op en pas maanden later kwamen er een paar bij. Die bleken elkaar te remmen, want na verpotten in een eigen potje gingen ze opeens groeien. Daarna heb ik ze te goed verzorgd, zo goed dat de grootste kaal begon te worden. Dus dan toch maar buiten gezet en toen bleken de wortels helemaal in het karton van het potje te zijn gegroeid. Enerzijds te veel verwend, anderzijds te klein gehouden, dus. Nu ze buiten staan zullen ze het wel even slecht krijgen, maar uiteindelijk zal het ze wel goed gaan, hoop ik.
De paardenmest bevatte veel wormen, maar ook veel kweek. Nou ja, het is toch een illusie te denken, dat je hier een tuin zonder kweek kunt hebben. Wel apart: ga ik paardenmest halen, zal de mest over een jaar veel minder zijn, maar de kweek veel meer.
Het spitten is goed om wat helderheid in mijn hoofd te krijgen. Tegelijk kan ik constateren, dat ik toch wel iets geleerd heb in mijn leven. Dertig jaar geleden had ik in een zomer een halve hectare rivierklei twee steken diep spitten nodig, nu kom ik op een dag met 100 m
2 bergzand een halve steek diep al een heel eind.
Mooie metafoor dus wel, het buiten spelen in de tuin.
En zeker die passiebloemen.
Ik ontdekte, dat ik altijd redelijk tevreden ben als vrijgezel, alleen bij het buiten spelen mis ik een klankbord. Gelukkig kwam de hond van mijn vriendinnen logeren en die helpt goed mee.
Edit 15 nov.
Ik ben heel benieuwd wat de bloembollen gaan doen. Afwachten maar.
[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 15-11-2009 18:52:55 ]