abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73223478
Sigme, bedankt. Ziet er naar uit dat ik toch wat fouten heb gemaakt.
Kan jij trouwens nog de tekst van de linkerkolom onderaan nog opschrijven?

Volgend jaar dus opnieuw proberen. Jammer moet ik een jaar wachten. De wortels die ik er van had zijn nu helaas niet meer bruikbaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 29 september 2009 @ 22:49:18 #127
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_73226977
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
KuikenGuppy
pi_73235113
@Burdie:
ik heb ook last van rupsen (gehad en heb het nog steeds).
Vooral boerenkool, spruitjes worden aangevreten en soms ook bloemkool.

Heb nu ook enorme hoeveelheid witte luizen in mijn boerenkool. Hele bladeren met alleen nerven nog over. Ziet er niet uit.

De rupsen kan je bestrijden door regelmatig de planten te controleren en de rupsen met handschoenen aan weg te halen. (je knijpt ze heel snel fijn).
Maar met die luizen denk ik er over om volgend jaar wel te gaan spuiten. Ben nog aan het kijken waarmee, want wil dat wel milieuvriendelijk doen.
pi_73251921
Overgetypt; her en der wat ingekort:

De kuil moet 20-30cm diep zijn zodat de bovenkant van de wortels ongeveer gelijk komt met het grondoppervlak. Breedte / lengte naar eigen inzicht. Eens met de spade goed uitgegraven, de bodem met spitriek lossteken & verkruimelen. Evt. wat verteerde compost erdoor. Wat kalk toevoegen is gewenst, omdat kropteelt hogere Ph vraagt (7 - 7,5) vraagt. Beter is nog bekalking al in voorjaar uit te voeren. Kalk zou preventief tegen schimmels helpen.

Plaats wortels lichtjes schuin, vlak tegen elkaar in de kuil. Je kan ze sorteren op dikte en lengte. Dunnere wortels maken sneller een (kleinere) krop. Vertakte wortels zijn wat onhandig maar maken grote kroppen. Zij hebben immers meer haarwortels op hun schors dan mooie rechte!

Sorteren op lengte geeft je de mogelijkheid de kuil plaatselijk wat te verhogen of te verlagen, zodat aan de bovenkant alle snijvlakken mooi op dezelfde hoogte komen en als het ware een tafel vormen. De wortelhals komt +- 2 cm onder het grondoppervlak.

Als alle wortels erin zitte strooi je er een laagje verkruimelde aarde van +- 2cm bovenop. Grond van molshopen is hiervoor dankbaar materiaal. Die grond ga je zo begieten dan hij tussen de wortels spoelt. Dat is van belaang voor de ontwikkeling en de werking van de haarwortels. Je gebruikt 10 tot 30 liter per m2 , afhankelijk van de vochtigheidsgraad van de aarde. Als de wortels wat onregelmatig van vorm zijn, strooi je er een nieuw laagje grond over en begiet je opnieuw, zodat tussen de wortels in overal aarde gespoeld wordt. Als de grond droog is, mag je nog heel wat meer gieten want voor de groei van het loof is heel wat water nodig.

Het geheel dek je af met een laagje aarde. De aarde zorgt voor isolatie en duisternis. Hij moet zeer goed verkruimeld zijn. Organische stof (humus, compost) zit er best zo weinig mogelijk in want dat geeft meer rotte blaadjes of zelfs rotte kroppen. Lichte grond is beter geschikt dan zware. Door de dikte van de laag dekgrond te varieren kunnen we de vroegheid van het loof wat sturen.

Dunne laag (5-10cm): zeer vroeg loof, 15-20: normaal, 40cm heel laat.

Vervolgens komt er als extra isolatie een laag stro bovenop. Mag ook hooi / bladeren zijn. Tenslotte afdekken met golfplaat of plastic.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_73252084
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Burdie het volgende:
Bij ons hebben rupsen de hele moestuin opgevreten .
Wat kan ik daar een volgende keer tegen doen?
En wat kan ik *nu* met de moestuin doen? Het ligt nu namelijk braak en dat vind ik zo'n sneu gezicht...
Winterrogge zaaien. Nu. Te koop (als groenbemester) bij Boerenbond / ACM / Welkoop.
Grond losharken, winterrogge inharken, gaat nu nog kiemen.
Ziet er eerst uit als fris gras, later wordt het prachtig wuivend graan met mooie aren (op mijn avatar achter mijn achterwerk, dat is winterrogge. Grotere versie van de foto in fotoboek.)

Je kan het in het voorjaar onderspitten (groenbemesting) of (deels) laten staan en later uittrekken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_73252121
Sigme, THANKS!
pi_73327122
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:37:36 #133
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_73328377
Wilde het liefje helpen in de moestuin?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:49:30 #134
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73395344
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 07:49 schreef sigme het volgende:
Er is een kudde koeien door de moestuin gedenderd.

In aanmerking genomen dat er een kudde koeien door de moestuin gedenderd is, valt de schade mee.
wtf
Heb je aftermath-foto's?
pi_73401327
Ik had geen zin in foto's maken.

Heb de gaten dichtgeharkt en de losgetrapte kool opgeruimd. Schade valt mee; wat ontwortelde bonen, paksoi, doorgeschotel broccoli. Het bietenveld was er het ergst aan toe; de helft van de bieten was losgetrapt. Dus die zijn nu geoogst .

Grootste schade is nog dat ze dwars door m'n engselse kastanjehouten schapehek gebanjerd zijn. Da's dus stuk. Gelukkig zitten de kippen opgehokt - anders hadden die wel de moestuin geruineerd. Nou ja, ze hadden de keuze: door het kastanjehekje of door de kas.

Boer in kwestie is nog de hele zondagochtend zoet geweest om de kudde weer bijeen te garen. Ook dat is gelukt en ze waren allemaal nog heel en wel.
pi_73401669
Sigme, klinkt als een gevalletje toch nog behoorlijk geluk gehad.Die koeien door de kas lijkt me voor beide kanten veel erger.
pi_73402208
Behoorlijk geluk ja. 15 pinkjes in paniek, in schemerduister, recht op de kas af.
Ik klaag niet .
Door die kas, ja, ik zag het voor me. Een bloedbad.

Vandaag trouwens een pompoem gegeten. Laatst al een keer een "gewone" oranje pompoen gegeten, maar nu een van de (veel grotere) groen/bruine. Die blijken ook oranje aan de binnenkant en erg lekker.

De rode bieten zijn ook heerlijk (in tegenstelling tot de reuzenbieten, die had ik laatst daarom al weggemieterd).

Vandaag ook een deel van de droogbonen geoogst. De 'gele citroen'. Daarvan waren maar een paar plantjes opgekomen (ik heb de indruk dat droogbonen veel moeilijker kiemen dan slabonen).
De peulen liggen nu naast de kachel, even goed drogen voordat ik ze dop.

Volgende week moet ik maar eens aan de slag met de rest van de bonen: er zijn snijbonen om de oogsten (en te malen & inzouten), nog een ander ras droogbonen, en de slabonen die ik dik heb laten worden.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 15:55:44 #138
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73459531
Wat een geluk (bij een ongeluk)
Nu toch maar een koeien- in plaats van schapenhek plaatsen?
pi_73509279
Na een maand zonder FOK! als eerste hier weer eens gekeken.
Mooie tuin heb je Sigme!
Lullig van die veestapel door je tuin, maar van de andere kant: je woont toch ook wel riant als je tuin bereikbaar is voor een kudde. Ik voel het kietelen: ik zou tegelijk vloeken en lachen. En dan de boer meehelpen met bijeen garen van zijn vee. (Apart dat je het woord bijeengaren gebruikt. Leuk!)
Zelf zijn bij mij vandaag eindelijk 150 tegels opgehaald: de laatste resten van 100 m2 tegeltuin. Die erfenis ben ik eindelijk kwijt.
Nu nog even bedenken wat ik er mee wil, volgend jaar.
Ik begin maar met flink mest onder te spitten en gras te zaaien, over een week of twee. Ik weet het: op zand hoor je pas in het voorjaar mest onder te spitten, maar het wordt tijd om mijn eigen vorm te gaan geven. Dus mesten, spitten, harken, uitlijnen en zo, knollen en bollen planten, harken en gras zaaien.

Ik geloof dat mijn paddestoelenprojecten van dit voorjaar mislukt zijn. Ik heb ze ook wel erg verwaarloosd, moet ik bekennen.

Ik heb zorgvuldig beukenootjes geraapt van rode beuken. Ben van plan om die in mijn voortuintje uit te zaaien. Met een beetje geluk is 1 op de 10 weer een rode beuk. Wat ik daarmee dan wil doen, weet ik nog niet.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_73557696
Welkom terug Kees. En ik voel me vereerd .

Beukjes groeien l a n g z a a m. Boompje groot, plantertje dood.. En die rooien vallen ook nog wel eens van de kleur.. Ga je een mooi F&F-topic maken over de tuinperikelen?

Ik heb vandaag de vorige week geoogste Gele Citroen bonen gedopt, de boontjes staan nu te drogen. En ik heb de Bruine Kogels geoogst, ook droogbonen, en de Daisys (slabonen) voorzover de peulen verdroogd waren.

Veel peulen waren schimmelig, nat & kledderig. Het is de laatste dagen flink nat (en die stampende koeien deden er nog even een schepje bovenop) (achteraf was het wel een soort slapstick, die kudde. De prei heeft trouwens verse mest gekregen.)

Oh ja, natte peulen dus. Ik heb ze daarom direct gedopt. Ook die boontjes drogen nu.
Nu staan er nog Chineesjes en Preludes waar ik de droge peulen uit moet halen, en dan zijn er nog heel veel Daisy's, Chinezen en Preludes waarvan de peulen nog steeds groen & sappig zijn. Geen idee wat ik daarmee het beste kan doen. Wachten tot ze verdrogen? Oogsten en ophangen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

De snijbonen staan er ook nog trouwens, nog niet aan toe gekomen. En er zijn nog verse boontjes: Chineesjes en een stokboon waarvan ik het ras niet meer weet.
pi_74328794
@Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
pi_74333853
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:55 schreef O0tje het volgende:
@Kees22: Als je beuken gaat planten of zaaien is het handig om wat beukengrond te verspreiden, want beuken groeien in samenspraak met een schimmel in de grond. Gewoon een kruiwagen grond van onder een beuk weghalen.
Bedankt voor de tip.
Ik kan deze week een paar vrachtjes paardenmest halen, die onderspitten en dan grond uit het bos rond mijn huis ophalen en die inschoffelen. En dan versgevallen beukenblad over het zaaisel heen verspreiden. Dan moeten ze zich lekker thuisvoelen, zou je zeggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74701652
Eigenlijk wel off topic, maar de beste plaats.
Lekker bezig geweest de afgelopen weken, op mijn dooie gemak. Het voelt aan alsof ik het erf, zoals ik dat van de vorige bewoners geërfd heb, eindelijk tot mijn eigen wereld maak en zelf vorm begin te geven. De tegels zijn weg, het ophoogzand nuttig weggegeven, de voortuin bemest en vol beukenrgond gereden, de groenbemester ondergespit. Wat bloembollen gepoot en de passiebloemen buiten gezet.

Die passiebloemen zijn wel spannend. Eerst kwam er een op en pas maanden later kwamen er een paar bij. Die bleken elkaar te remmen, want na verpotten in een eigen potje gingen ze opeens groeien. Daarna heb ik ze te goed verzorgd, zo goed dat de grootste kaal begon te worden. Dus dan toch maar buiten gezet en toen bleken de wortels helemaal in het karton van het potje te zijn gegroeid. Enerzijds te veel verwend, anderzijds te klein gehouden, dus. Nu ze buiten staan zullen ze het wel even slecht krijgen, maar uiteindelijk zal het ze wel goed gaan, hoop ik.

De paardenmest bevatte veel wormen, maar ook veel kweek. Nou ja, het is toch een illusie te denken, dat je hier een tuin zonder kweek kunt hebben. Wel apart: ga ik paardenmest halen, zal de mest over een jaar veel minder zijn, maar de kweek veel meer.
Het spitten is goed om wat helderheid in mijn hoofd te krijgen. Tegelijk kan ik constateren, dat ik toch wel iets geleerd heb in mijn leven. Dertig jaar geleden had ik in een zomer een halve hectare rivierklei twee steken diep spitten nodig, nu kom ik op een dag met 100 m2 bergzand een halve steek diep al een heel eind.

Mooie metafoor dus wel, het buiten spelen in de tuin.
En zeker die passiebloemen.

Ik ontdekte, dat ik altijd redelijk tevreden ben als vrijgezel, alleen bij het buiten spelen mis ik een klankbord. Gelukkig kwam de hond van mijn vriendinnen logeren en die helpt goed mee.

Edit 15 nov.
Ik ben heel benieuwd wat de bloembollen gaan doen. Afwachten maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 15-11-2009 18:52:55 ]
pi_74838482
ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
pi_74859985
quote:
Op donderdag 19 november 2009 00:20 schreef merry77 het volgende:
ik heb nog steeds prei buiten staan, die ik nu voor de vorst toch wel snel moet gaan rooien.
Verder nog winterwortelen.

Spruiten heb ik geoogst. Aardbeienplanten die ik heb laten stekken had ik eigenlijk al in augustus naar de juiste plaats moeten zetten, maar daar staan nog steeds spruiten. Dat wordt dus in het voorjaar doen.

En boerenkool die nu al 1 jaar oud is! Voor de winter gezaaid en ik een koude kas heeft ie de zware vorst overleefd. Ik had in het voorjaar en zomer dus boerenkool. Daarna een rupsen en wolluis plaag. Die is nu weg en ze maken weer nieuwe bladeren. Ondertussen zijn ze zo'n 70cm hoog!
Benieuwd of ze deze winter ook doorkomen.
Als ik boerenkool had staan, kwam die zeker de winter niet door!
pi_75315741
De rogge komt op in de achtertuin. Als ik uit het keukenraam kijk, lijkt het net fijn babyhaar op een kale mannenschedel.
pi_75316230

Zo leuk spul, die winterrogge. Hier is het iets groter, momenteel lijkt het sprekend op gras. Niet het mooiste stadium, vind ik.

Ik ben zojuist nog even in de moestuin bezig geweest. Vorige week had ik het laatste (en grootste) deel van de witlofwortels gerooid en te rusten gelegd op het naastgelegen bed.
Vandaag heb ik er het blad afgesneden en de wortels in een grote bak gedaan.
De vorige (kleine) portie had ik ingetafeld in een emmer, met een doek erover in de voorraadkast gezet, en daar komen mooie (schone, schimmelvrije) kropjes op .
Dus de rest wil ik ook op die manier, dekgrondvrij, forceren. Het is alleen nogal veel. Het intafelen zal nog even op zich laten wachten. Morgen eerst maar eens met de schapen in de weer: de geselecteerde exemplaren bijeendrijven in het vanghok, en dan maandagochtendvroeg inladen en wegbrengen.

In de tuin staat nu nog peterselie, kardoen, koolrabi, snijkool, winterbloemkool,prei, spruitjes, sla en winterpostelein.
De winterpostelein vind ik een groot succes. Zomerpostelein vind ik eigenlijk niet zo lekker, dus dat bleef staan totdat een nachtvorstje het tot pap vermaalde. Maar de winterppostelein is heerlijk.
  zaterdag 5 december 2009 @ 16:33:42 #148
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75316813
Hoeveel tijd kost het je nou nog eigenlijk? Globaal?
En hoeveel koop je nu nog aan groente in de winkel? .
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_75317365
Het kan niet veel tijd kosten, want ik heb er een drukke baan naast en ik ben vrij lui.
In het voorjaar is het altijd even een tijdje iets meer werk, ik denk dat ik er dan wel een week of zes mijn weekend aan besteed. Daarna is het een hele tijd één dag per week. In de oogsttijd weer wat meer, laat ik zeggen opnieuw 6 weken een weekend. En in de wintertijd hmmm, 1 dag per maand ofzo.

Ik denk dat ik dit jaar misschien helemaal geen groente in de winkel hoef te kopen. Het scheelt niet veel, in elk geval.
pi_76900661
Sigme, je gaat er op vooruit
Maar is dat niet een beetje frisjes, nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')