Hier ook kleine tomaatjes aan verschillende planten, ik kan goed zien dat het verschillende rassen zijn. De een is rond en de ander langwerpig. Ik heb de aardbeien uit de kas weggehaald, de buitenaardbeien geven nu voldoende vruchten. Mooi groot rood en zoet

.
In de kas heb ik voorgezaaid: Siciliaanse bloemkool (paarse bloemkool), paksoi en venkel, en van alles is al een gedeelte opgekomen.
Van de paprika (gezaaid eind mei) zag ik vandaag de eerste groene puntjes.
In de tuin had ik eind mei boerenkool, palmkool en snijkool gezaaid, ook daarvan heb ik al wat zien opkomen.
Vorige week heeft het gevroren

. Echt waar! Er zijn wat boontjes gesneuveld, twee augurkjes, en wat aubergines en courgettes hebben schade.
Veld A had geen vorstschade aan de bonen, maar wel vrij veel gaten tussen het opgekomen spul. Ik heb het bijgeplant met allemaal (lage) snijbonen.
Van de stokbonen was het zaaigoed blijkbaar wat weinig kiemkrachtig, van het ene ras was niets opgekomen, van het andere een kwart. Ik heb er spekbonen bijgezaaid, vorige week.
In bed H komen de bietjes op, ook daar vallen gaten, misschien kom ik morgen toe aan wat bijzaaien. Geldt ook voor veld G, waar de vorst boontjes heeft gemold.
De worteltjes in bed 1 zijn al eetbaar, net als de peultjes van bed 9. De peultjes aldaar doen het prima, en zijn erg mooi om te zien, de doperwten doen het nauwelijks. Nog geen tien plantjes.
Van de aardappels hebben we ook al gegeten: de allervroegste (Belle de Fontenay) gekookt in de schil, en de middelvroege (Agria) als patat. De Agria heeft mooie knollen van gelijke grootte, de Belle maakt nogal wisselende knolletjes, die nu maatje heel klein tot vrij klein zijn. Maar wel erg lekker.
Verder heb ik twee kardoenen gekregen en die bij de asperges gezet.
Op het koolveld E zijn nog wat gekochte plantjes bijgezet: Spruiten, koolrabi, bloemkool.
Er dook daarna nog een enorme voorraad gezaaide spruitplantjes op bij vaderlief, dus er zijn nog her en der wat plantjes geplaatst. En dan was er nog over.
Ergens tussen de kooltjes op bed 4 heb ik radijsjes gezaaid.
Morgen ga ik schoffelen, en daarna laat ik de tuin iets meer dan twee weken aan z'n lot over..
Ben benieuwd hoe groot de groene chaos is bij thuiskomst..