abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68922832
Topic om te volgen!
pi_68929561
Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
pi_68933104
Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_68948009
Ik ben jaloers! Heb nu alleen een balkonnetje. (en een vensterbank vol met tomatenplantjes, basilicum en wat ander klein grut). Als ik later tijd en ruimte heb wil ik ook een échte moestuin
pi_68949737
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.

Vraag het eens aan Kaasplankje, die zit goed in de siertuin .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_68949809
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef JufMariska het volgende:
Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
Whoei .
Dat is evenveel of meer dan mijn kasplantjes nu (sinds al wel twee dagen) leveren .

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 12-05-2009 19:17:25 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_68960825
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
De tuin egelvriendelijk maken en ze lokken met bier.
Mijn vader had een methode, maar die vereist een scherp zakmes, een sterk gemoed en twee keer per avond door de hof wandelen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_69088665
Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_69091405
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 16:04 schreef JufMariska het volgende:
Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
Hier nu ook een stuk of drie per dag; genoeg om lekker door een fruitsalade te doen.
Ben benieuwd hoe lang de kasaardbeien dragen. Als de buitenaardbeien loskomen ga ik de kasaardbeien ruimen; ruimte voor andere kasplanten maken.

Vandaag heb ik een paar komkommerplantjes uit hun voorzaaibakje verplaatst naar de kasgrond. En een aantal tomaten in grote potten gezet. In pot blijven ze eerst nog in de kas, maar dan kunnen ze straks naar buiten, tegen een warme muur aan.
De tomaten die in de kas in de grond staan zien er erg goed uit; de ene uit de eerste zaaibeurt bloeit ook al.

Vandaag wat kleine plantjes gekocht: spruiten (voorzaai is tamelijk mislukt, ik heb 3 plantjes uit een heel zakje zaad), koolrabi, witte bloemkool. Morgen ga ik het buiten in de volle grond zetten.
pi_69093798
Ik zie bij mij alleen nog maar groene. Ik wil ook eetbare aardbeien.

Ik heb al wel een zootje radijzen kunnen oogsten.
Vandaag heb er wat aardpeer bij gezet. Was nog best lastig om daar aan te komen.

Waar ik ook veel van heb is onkruid. Hoe kom je daar makkelijk vanaf??
pi_69094374
Aardperen vond ik ook lastig, ik ben er speciaal voor naar Vreeken gegaan na gevraagd te hebben of ze al binnen waren. Ik hoop dat je ze op de juiste plaats gezet hebt, weer wegkrijgen schijnt ook niet eenvoudig te zijn.

Onkruid kom je het makkelijkste af met gif.

Persoonlijk vind ik het het eenvoudigst om de boel flink vol te zetten met aardappels, en de jaren erna bijhouden met schoffelen (al schoffel ik niet, ik hak). Ik kan heel duidelijk nu het verschil merken tussen de ene helft moestuin - al een paar jaar in gebruik, en de andere: afgelopen herfst omgespit (met een freesmachine). De oude moestuin onkruidvrij houden is een fluitje van een cent.
pi_69094472
Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
pi_69094604
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
Misschien kijken ze minder dom als je om topinamboer vraagt (dat klinkt een stuk sjieker, nietwaar?)

Zijn die speciekuipen waterdicht of heb je er gaten in gemaakt? Ik denk met gaten, handige manier wel .

Dat ze op je complex niet van gif houden staat ze te prijzen. Dus ja, het ouderwetse handwerk. Van welk onkruid heb je last?

Edit - wat ook tegen veel onkruid behoorlijk werkt is de bodem ergens mee bedekken. Stro, matten, dat soort. Om de gewenste plantjes heen natuurlijk.
  zondag 17 mei 2009 @ 00:15:46 #34
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_69104939
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
Ik haal mijn aardpeer bij de biologische winkel/groenteboer/supermarkt. Daar hebben ze ze meestal wel. Die speciekuip is erg verstandig. Dat spaart je een hoop tijd bij het ruimen als je er genoeg van hebt of ze wilt verplaatsen, en het is natuurlijk makkelijker rooien.

In het vorige moestuintopic van Sigme heb ik een aantal keer gepost, ook over mijn eigen moestuin. Door een reis van 5 maanden die ik plotseling ga maken heb ik mijn tuin voor dit seizoen in bruikleen gegeven aan drie oude-mannen-met-heel-veel-tijd zoals je die wel vaker aantreft op tuincomplexen. Helaas. Volgend jaar weer een jaar. Tot die tijd lees ik wel veel over tuinieren ;-)
In de achtertuin van het studentenhuis zet ik wel nog wat klein spul; cherrytomaatjes, aardbeien, stamslaboontjes en snijbiet. Dat kunnen zelfs mijn huisgenoten nog bijhouden als ik wegben ;-)
pi_69105384
De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
  zondag 17 mei 2009 @ 00:58:33 #36
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_69106198
quote:
Op zondag 17 mei 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Kleine oranje spikkels doen me aan 1 ding denken: roest. Je zou eens bij google image search kunnen kijken of het dat inderdaad is. En als dat zo is: Je frambozenplant heeft veel licht en lucht nodig. Dus als hij wat is dichtgegroeid; open snoeien zodat de wind er doorheen kan. Zon is ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld regen snel kan opdrogen. Ecostyle heeft een biologisch product wat de plant sterker en minder gevoelig voor roest maakt: Vital.

Maar aan dee tips heb je natuurlijk alleen iets als het inderdaad roest is :-)
pi_69108459
Het is idd roest. Ik ga morgen de struik gelijk snoeien. Is roest schadelijk voor de ontwikkeling van frambozen?
  zondag 17 mei 2009 @ 05:20:43 #38
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_69109514
Als de vruchten er nog gewoon gezond uitzien is het voor frambozen geen probleem.
pi_69112913
Topinamboer, jeruzalem artisjok, aardpeer ze hadden geen idee.
Maar Ploeger uit De Bilt heeft een goed assortiment. Ze hebben in september een eetbaar-planten-weekend.
Ga dan in ieder geval nog even bij ze kijken. Kijken of ze nog wat leuke ideeën hebben.
Als je nog eens wat zoekt dan is hun website en zaak een aanrader voor diegene die in de omgeving Utrecht wonen.

Ik heb die speciekuip mishandeld met een boor. Er zitten genoeg gaten in om overtollig water te laten weglopen.
pi_69134005
knip/plak uit ander topic
quote:
Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:

Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.
Ik heb afgelopen herfst de uitlopers van de aardbeien in de kas herpoot. In de winter staat er erg weinig nuttig te wezen in die kas, ik vind die paar rode aardbeien in mei dan wel een nuttige winterbestemming voor de kas. Als zometeen de buitenaardbeien loskomen ruim ik de binnenplanten, en dan hebben de zomerkasplanten weer meer ruimte.

Andere inmiddels ontdekte kastoepassing (ik ben nog niet erg bedreven in de kas) is zo'nzelfde verhuistruuk: aan het eind van het seizoen heb ik wat snijbiet uitgegraven en in de kas herplant. Voordeel: in de late herfst nog een paar keer oogsten én in de vroege lente alweer! (In de lente ook nog weer naar buiten verhuizen levert zelfs nog wat meer oogst op. Na een paar flinke bladeren houdt het op, ze schieten in de bloei).

Overigens zegt mijn literatuur dat aarbeien van verhuizen houden: niet langer dan twee jaar op dezelfde plaats laten staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')