abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81011454
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:24:54 #242
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81011922
kunnen de de wortels dan wel groeien ??
met van dat borderband ?

wat heb je allemaal in je MM / SFG staan ??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:34:46 #243
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81012282
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 16:11 schreef merry77 het volgende:
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
Dat kan ik ook nog doen, de broccoli gewoon afdekken .

@Buup: borderband geldt voor de breedte/lengte van de 'velden', niet voor de diepte ervan!

Ik heb staan:
- rode kroten
- boerenkool (moet ik nog zaaien)
- broccoli
- uien
- wortels
- slamix
- radijsjes
- spinazie
- stamerwten (staan achter de MM, niet erin)

En verder heb ik nog in potten:
- aardbei
- tomaten
- cayennepepers
- paprika
- rode peper
KuikenGuppy
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:01:07 #244
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81013415
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
pi_81015677
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:28 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja dus, zie mijn post hier boven .
Jouw post echt niet gezien. Zal wel niet ververst hebben tussendoor.
pi_81015855
Vliesdoek heet het. Het is niet goedkoop. Ik gebruik het om de koolvlieg op afstand te houden.
Dus mijn bed met planten die gevoelig voor dit beest zijn staan hieronder. Dus ook de broccoli.
Slakken hebben wel wat meer moeite om hier onder door te komen. Ik heb het redelijk strak gelegd waardoor er niets onderdoor kan.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:47:57 #247
43653 sigme
Veraan
pi_81017826
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:01 schreef BuupWerk het volgende:
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
Waarom niet? Volgens mij had die jongen van de makkelijkemoestuin dat ook gedaan. Hij gebruikt trouwens ook een of ander speciaal spul om door de grond te mengen, isolatiekorrel. Wil je dat ook erdoor gaan doen? Ik moet ergens een internetadresje hebben waar het te koop is, geef even een gil als ik de url voor je moet opscharrelen.

Ik heb vandaag een tweede bed kroten gezet, en een groot bonenbed ligt startklaar. De droogbonen heb ik te weken gelegd; ik hoop dat ze dan wat beter willen kiemen.
Morgen wil ik de zaaien, de droogbonen en de sperziebonen. Van beide heb ik ook plantjes: voorgekweekt in de kas.

In de kas zien de aardbeien er ook erg goed uit: grote groene planten, bloeien enthousiast en er zitten ook al vruchten aan. Nog een beetje klein en helemaal groen, maar als het nou eens een paar dagen mooi weer zou worden..
Er valt niet te eten tegen de spinazie, snijbiet en sla in de kas. Het groeit harder aan dan we kunnen opeten. Dat geldt ook voor de rabarder.
Asperges groeien nog niet zo hard dat we overvloed hebben, maar we hebben er nu toch al wel viermaal van gegeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_81055847
Vandaag bonendag
Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak
  • 1 rij Goldelfe (gele slabonen)
  • 1 rij Neckarköningin (snijboon)

Bed H: stamslabonen
  • 1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes)
  • 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • 4 rijen chinese boontjes
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_81068572
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
    Vandaag bonendag
    Bed D: droogbonen
    Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
    In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak
  • 1 rij Goldelfe (gele slabonen)
  • 1 rij Neckarköningin (snijboon)

Bed H: stamslabonen
  • 1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes)
  • 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • 4 rijen chinese boontjes
  • Wat een variatie! Leuk!
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_81075033
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een variatie! Leuk!
    Min of meer dezelfde variatie als vorig jaar, maar nu anders gerangschikt. Vorige jaar had ik rijtjes droogbonen tussen de slabonen staan. Maar dat blijkt uiterst onpraktisch bij het plukken van de slabonen. Zeker als er mensen komen "helpen".

Wat betreft de slabonen zie ik duidelijk verschil tussen bonensoorten, maar ik proef geen verschil. Allemaal sperzieboon (en allemaal heerlijk). Per ras apart invriezen zoals ik afgelopen jaar gedaan heb is dan ook niet de moeite waard.
    pi_81098072
    heb gisteren de overjarige boerenkool weggehaald. Die heeft zich naar het uitziet zelf al verzaaid. Dus dat hoef ik niet meer te doen.
    Wat compost er doorheen en de broccoli nu uitgeplant. Dus ik hoop dat de slakken elders in mijn tuin verblijven (of gewoon helemaal niet). Heb er al een hele hoop met de hand weggehaald.

Vrees dat de bonen helemaal niets worden dit jaar. Heb ze twee keer in de kas gezaaid, maar niets.
    Buiten heb ik ze ook al gezaaid, misschien komen ze daar wel op.

Aardbeien bloeien behoorlijk dit jaar. Daar ga ik in mijn eentje niet tegen op kunnen eten. De buren zullen wel blij met mij gaan worden.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_81119462
    Bij mij staan de eerste tomatenplanten in de volle grond (in de kas). De kas is eindelijk dicht en kan dus in gebruik genomen worden.

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 10:00:52 #253
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81121340
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 08:13 schreef Oceanonix het volgende:

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
    Ik weet niet of dat voorweken veel winst oplevert, maar wel dat de afgelopen twee jaar de droogbonen bijzonder slecht kiemden in vergelijking met de slabonen. Ik hoop dat het voorweken het kiempercentage verhoogt.
    pi_81141833
    Hoeveel uur week jij ze?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 18:43:04 #255
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81144407
    In dit geval een uur of 18. De middag vóór ik ze zaaide in een bakje water gelegd.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 21:13:17 #256
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_81464370
    Vandaag kooldag.

Bedje 5 is het kleine kooltjesbed; daar stond al snijmoes en broccoleto, wat allebei nu aardig opkomt. En twee rijtjes koolrabi (voorzaai), waar er ook een aantal van zichtbaar zijn.
    Daar heb ik vandaag zes rijtjes voorzaai aan toegevoegd, ongeveer 20 zaadjes per rijtje:
    Spruitjes roodnerf
    Spruitjes Groninger Stiekema
    Spruitbroccoli Red Arrow
    Spruitbroccoli Nine-star Perennial
    Mergkool Prover
    Mergkool Cavalier Rouge

Op bed A heb ik de eerste voorgezaaide kooltjes verspeend:
    Drie witte kooltjes, twee rode, zes broccoli en zes paksoi.
    pi_81705999
    Afgelopen dagen veel in de kas bezig geweest. Tomatenplanten verspenen: er staan nu 64 tomaten in potten. Waaronder in elk geval gele, cherry, vlees- en pruimtomaten. En dan nog wat ongedefinieerde. Ook paarse bloemkool voorgezaaid, evenals sojabonen, kekers, aardakers, yam, knolvenkel en kummel en augurk.

In de kas staan ook drie pompoenen in pot, die kunnen langzamerhand wel naar buiten. Gister heb ik veld B ontdaan van onkruid en gras, kalk gestoord en mest erover. Ik hoop vandaag de boel met de spitriek in te werken, dan kunnen de pompoenen erin.

Tijdje geleden heb ik rabarber gezaaid, buiten, maar wel in perspotjes. Nu het wat warmer wordt zijn ze toch alle tien ontkiemd. Ik bestudeer dagelijks de boontjes, maar behalve een paar die zich bovengronds gewerkt hebben, zie ik nog niks komen. De in de kas voorgekweekte preludes zien er wel erg goed uit, de voorgekweekte Chinese boontjes minder.

Worteltjes en bietjes hebben wel de eerste blaadjes boven (laat hoor, dit jaar). Tuinbonen en peulen groeien errug langzaam, misschien ook last van de kou?
    Snijmoes en broccoleto zijn goed ontkiemd en lijken niet gehinderd door de lage temperaturen.

Oh, het bed voor de witlof is ook gevuld; 15 rijen witlof gezaaid. Ben benieuwd hoe dit nieuwe ras zich houdt - maar dan vooral nadat de wortels geoogst zijn, dus dat weet ik pas deze winter.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 14:27:07 #259
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_81719665
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_81734448
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 14:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens!)

Maar dat wordt winterkost .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')