lees het boek "Wat een Onzin" van Herman de Regt en Hans Dooremalen en je bent genezen van Pim van Lommel met zijn valse 'wetenschappelijke' beweringenquote:
Dat vraag ik me af. Machiavellisme is samen te vatten als 'het doel heiligt de middelen'.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:07 schreef Scaurus het volgende:
American Psycho: prachtige illustratie van de ultieme consequenties van Machiavelli's denken.
Het is wel degelijk nog leesbaar, maar uiteraard is de wetenschap alweer 150 jaar verder. Desondanks staan de centrale concepten die Darwin voorstelde nog steeds overeind. Darwin beschrijft in het boek verder ook geen mechanisme voor variatie, was bijvoorbeeld niet bekend met genetica en dus ook niet met de rol van 'horizontale overerving' (dus niet van ouder op kind). Ook was hij niet bekend met bijvoorbeeld de rol die genetische drift speelt naast selectie. Er is dus heel veel bijgeschaafd en uitgebreid, maar de basale concepten zijn niet heel wezenlijk veranderd.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:18 schreef di0r1 het volgende:
Het boek van 'Charles Darwin' lijkt mij ook erg interessant. Maar kan je vandaag de dag nog met deze theorie aankomen, of is deze theorie al weerlegd of uitgekristalliseerd?
Patrick Bateman is een monster, maar zijn gedrag is geen reactie op de gevoelloosheid van zijn omgeving. Normaal gesproken hebben kwaadaardige personages motieven voor hun gedrag, maar Patrick Bateman heeft geen enkel motief. Volgens mij wilde de schrijver helemaal geen kritiek leveren op consumptiedwang, hebzucht of ijdelheid. Dat is slechts de mening van recensenten, omdat zij zich niet konden voorstellen dat een moordenaar zonder enig motief moord.quote:Op maandag 11 mei 2009 23:51 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Machiavellisme is samen te vatten als 'het doel heiligt de middelen'.
Maar in hoeverre had Bateman een doel? Het lijkt er eerder op dat zijn misdaden voortkwamen uit het gebrek aan een doel, een ideaal (behalve dan leegte van het bestaan opvullen) dan dat zijn geweld een nobele insteek had.
Het geweld in dat boek is een doel an sich geworden en veel minder een onvermijdelijk middel, zoals Machiavelli stelde.
Overeenkomstig is wel dat beide boeken je doen huiveren en een inkijk geven in de zwartste regionen van de menselijke psyche.
Bedankt voor je bericht. Ik ga denk ik binnenkort het boek maar bestellen (lees liever uit een boek dan van een beeldscherm). Daarna wil ik trouwens het boek 'Hondervijftig jaar na Darwin' lezen. Heb je die ook gelezen, en zo ja, hoe was het boek?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is wel degelijk nog leesbaar, maar uiteraard is de wetenschap alweer 150 jaar verder. Desondanks staan de centrale concepten die Darwin voorstelde nog steeds overeind. Darwin beschrijft in het boek verder ook geen mechanisme voor variatie, was bijvoorbeeld niet bekend met genetica en dus ook niet met de rol van 'horizontale overerving' (dus niet van ouder op kind). Ook was hij niet bekend met bijvoorbeeld de rol die genetische drift speelt naast selectie. Er is dus heel veel bijgeschaafd en uitgebreid, maar de basale concepten zijn niet heel wezenlijk veranderd.
Het auteursrecht is overigens verlopen en het boek is bijvoorbeeld hier gewoon online te lezen.
Nee die heb ik niet gelezen, eigenlijk uberhaupt niets van Gould behalve een aantal van z'n publicaties. Voor zover ik weet is het sowieso wel een aardige schrijver van populair wetenschappelijk werk. Als je hedendaagse versies van Darwin's originele werk zoekt, dan zijn Almost like a whale van Steve Jones en The ancestor's tale van Dawkins absoluut aanraders.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:27 schreef di0r1 het volgende:
[..]
Bedankt voor je bericht. Ik ga denk ik binnenkort het boek maar bestellen (lees liever uit een boek dan van een beeldscherm). Daarna wil ik trouwens het boek 'Hondervijftig jaar na Darwin' lezen. Heb je die ook gelezen, en zo ja, hoe was het boek?
Net voor 10 dollar aangeschaft bij amazon. 2de handsquote:Op maandag 4 mei 2009 21:39 schreef iehlaak het volgende:
[ afbeelding ]
Als wat meer mensen deze gelezen zouden hebben, dan zouden discussies in POL van aanzienlijke hogere kwaliteit zijn.
Laat es weten wat je er van vindt, want ik lees op Amazon dat nogal wat mensen het wat kinderlijk geschreven vinden en het niveau niet bijster hoog ligt, maar ik vind het altijd moeilijk inschatten wat ik me daar bij voor moet stellen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:25 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Net voor 10 dollar aangeschaft bij amazon. 2de hands
Yep yep, the modern denial of human nature...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:22 schreef Scaurus het volgende:
Wie van dat soort boeken veel zegt te leren, staat duidelijk nog onder aan de trap van de Westerse beschaving.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:15 schreef the_witch het volgende:
Wel in het engels maar echt seriously, deze boek is een AANRADER!!!! Ook voor mannen, omdat het gaat over je psychologische groei. Het boek heeft mijn uit kijk op de wereld verandert.
Secrets About Life Every Woman Should Know: Barbara De Angelis
[ afbeelding ]
EN DEZE - ook een aanrader voor alle vrouwen. Het gaat niet over bitches maar meer over hoe om zelfvertrouwen op te bouwen.
Why Men Marry Bitches: Sherry Argov
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |