abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68557154
Is wát precies?
Ik ga fittingen te plaatsen in mijn nieuwe huisje. Het is een nieuwbouwhuis (10 jaar oud), waar de vorige bewoner de meeste contacten incl. kroonsteentje heeft achtergelaten, waar dus de nuldraad & fasedraad netjes inzitten. In principe zouden de de draden lang genoeg zijn om direct in de fitting te plaatsen.Kan dat/moet dat, of heeft dat kroonsteentje ook nog een functie in het circuitje? Voor zover ik had begrepen is een kroonsteentje alleen een geďsoleerd geleidingsdingetje, om draad A (fasedraad/nuldraad) en draad B (draad naar lamp) in contact te brengen. inzichten?
pi_68557163
doorlussen

dat is de enige functie, het is bij wijze van een koppelstuk
No Guts, No Glory
pi_68557224

Maar dan zou de lamp dus ook moeten branden zónder kroonsteentje. En dat doet-ie niet.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:54:06 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_68557234
geen LTS zwakstroom gehad?

ze zitten er nu op omdat dit iets veiliger is en de 2 draden niet elkaar kunnen raken

en er heeft een lamp aan gehangen die zachte draad heeft. de draad in je huis is stug en van vaste kern

die kun je anders niet aan elkaar koppelen dan met een kroonsteentje
pi_68557445
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:53 schreef veuve_amiot het volgende:
Maar dan zou de lamp dus ook moeten branden zónder kroonsteentje. En dat doet-ie niet.
Dan heb je de draden niet goed aangesloten aan de fitting.
Een kroonsteentje is niks anders dan een metalen buisje met twee schroefjes waarmee je de beide draden vast kunt zitten, zodat ze contact maken.
pi_68558422
Staat er wel stroom op de fasedraad als je de schakelaar schakelt?
Je kunt idd de draden zonder kroonsteentje ook aan je fitting monteren, je verliest dan wel wat flexibiliteit bij het monteren van de lamp aan het plafond.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_68564152
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:38 schreef Deetch het volgende:
Staat er wel stroom op de fasedraad als je de schakelaar schakelt?
Je kunt idd de draden zonder kroonsteentje ook aan je fitting monteren, je verliest dan wel wat flexibiliteit bij het monteren van de lamp aan het plafond.
als de lamp niet brand is er ook geen stroom...

ik zou de kroonstenen lekker laten zitten en daar je lampen met andere stukken draad in aansluiten... werkt veel makkelijkerder
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:48:29 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_68564195
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 17:47 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

als de lamp niet brand is er ook geen stroom...

ik zou de kroonstenen lekker laten zitten en daar je lampen met andere stukken draad in aansluiten... werkt veel makkelijkerder
vraag me af of hij de kabels wel heeft gestript
pi_68611341
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 17:48 schreef T42 het volgende:

[..]

dan moet hij direct alles laten vallen en iemand bellen die er wel verstand van heeft....
pi_68731990
quote:

[..]

Zij is wel blond, maar niet gek. De basis van elektrotechniek ben ik mee bekend, anders zou ik m'n poezelige pootjes niet in de buurt van spanning houden, geloof me.
De fitting bleek defect. Lang leve de Praxis.
pi_68732772
Je kent de basis van elektra maar je vraagt op een forum naar de functie van een kroonsteentje?
  woensdag 6 mei 2009 @ 15:56:38 #12
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_68733595
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:54 schreef T42 het volgende:
geen LTS zwakstroom gehad?

die kun je anders niet aan elkaar koppelen dan met een kroonsteentje
FAIL!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:01:10 #13
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_68733840
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:53 schreef veuve_amiot het volgende:

quote:

[..]

Dan had-ie het met kroonsteentje ook neit gedaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_68768577
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 15:56 schreef blaatertje het volgende:

[..]

FAIL!
SPOILER
wat moet dat wezen, een lasdop(edit:klem) of een piano voor beginnende pianisten?
  donderdag 7 mei 2009 @ 13:34:48 #15
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_68769691
Inderdaad een mix tussen een lasdop en een klem. Die oranje dingen zijn hendeltjes waarmee je de draden vast klemt.
Werkt uitstekend om VD draad en flexibel snoer aan elkaar te knopen.
pi_68770231
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 13:34 schreef blaatertje het volgende:
Inderdaad een mix tussen een lasdop en een klem. Die oranje dingen zijn hendeltjes waarmee je de draden vast klemt.
Werkt uitstekend om VD draad en flexibel snoer aan elkaar te knopen.
Maar is dus absoluut geen kroonsteen, of enkele vervanger ervoor.
In het geval van lasklemmen heb je dus per draad 1 klem nodig. (draadkleur, oftewel nul bij nul en fase bij fase, enz)

PS je klemt de draad niet met de oranje hendeltjes, de functie van de hendeltjes is om de lasklem te openen, de klemming vindt plaats door de eigen veerkracht van de klem.

[ Bericht 2% gewijzigd door klipper op 07-05-2009 14:12:51 ]
pi_68770313
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:51 schreef veuve_amiot het volgende:
nieuwbouwhuis (10 jaar oud)
Que?
pi_68770348
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 13:51 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar is dus absoluut geen kroonsteen, of enkele vervanger ervoor.
In het geval van lasklemmen heb je dus per draad 1 klem nodig.

PS je klemt de draad niet met de oranje hendeltjes, de functie van de hendeltjes is om de lasklem te openen, de klemming vindt plaats door de eigen veerkracht van de klem.
Nee bij deze niet hoor, hier zijn ze er echt voor bedoelt om te klemmen en niet om los te maken, ken deze ook wel, zoals blaatertje zegt ideaal voor flexibel draad.
pi_68770562
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 13:55 schreef Wrijfhout het volgende:

[..]

Nee bij deze niet hoor, hier zijn ze er echt voor bedoelt om te klemmen en niet om los te maken, ken deze ook wel, zoals blaatertje zegt ideaal voor flexibel draad.
Lees de vorige post van me, nu met informatie van de fabrikant erbij.
Het zijn lasklemmen, maar het hendeltje is bedoeld om de lasklem te openen waarna de draad ingevoerd kan worden, het hendeltje terug laten keren in de originele stand laat de lasklem weer sluiten.
Het sluiten van de klem komt echter wel door de eigen veerkracht van de klem en niet door het hendeltje, dat is puur om de klem te kunnen openen, het verwijderen van de hendel zal er dus ook niet voor zorgen dat de lasklem open gaat, maar gesloten blijft, hiermee is de veiligheidsfilosofie van de lasklem gewaarborgd.

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 07-05-2009 14:10:02 ]
pi_68771638
Ok in deze heb je wel gelijk, dan zijn d'r overigens wel meerdere types van.
Ik heb d'r thuis een aantal voor de stereobedrading, en dat draad wil er alleen in als dat ding open staat, en wil alleen vast als je ze weer naar beneden drukt..
pi_68771983
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 14:26 schreef Wrijfhout het volgende:
Ok in deze heb je wel gelijk, dan zijn d'r overigens wel meerdere types van.
Ik heb d'r thuis een aantal voor de stereobedrading, en dat draad wil er alleen in als dat ding open staat, en wil alleen vast als je ze weer naar beneden drukt..
Dat is dezelfde werking.
Het feit dat het alleen vast komt wanneer de hendel weer naar beneden is, komt door de hefboomwerking van de hendel, maar de klemming vindt dan nog steeds plaats door de metalen klemveer zelf en niet door de hendel, het verwijderen van de hendel mag de sluitende werking dan ook niet teniet doen.

Als je de klem opent, en de draad erin doet, en vervolgens de hendel verwijderd i.p.v. sluiten, dan zal de draad dus gewoon vastgeklemd worden en blijven zitten, waarmee dus aan de voorwaarden van de veiligheidsfilosofie is voldaan, het ontbreken van de hendel zal niet kunnen leiden tot een onveilige situatie.
pi_68772190
Ja dat is de klem waar jij het de hele tijd over hebt

De gene die ik bedoel werkt niet op die manier, daar hebben die hendeltjes wel degelijk een sluitende werking
pi_68772311
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 14:40 schreef Wrijfhout het volgende:
Ja dat is de klem waar jij het de hele tijd over hebt

De gene die ik bedoel werkt niet op die manier, daar hebben die hendeltjes wel degelijk een sluitende werking
Heb je die ook weleens uit elkaar gehaald?
En waar zijn die klemmen dan voor geschikt, immers het voldoet in dat geval niet aan de veiligheidsfilosofie, immers als bij die klem dus de hendel afbreekt, dan zou de klem dus open staan.
Lijkt me dan ook erg sterk dat deze dan goedgekeurd zijn voor spanningsvoerende draden.
Zwakstroom of signaaldraden zou dan nog wel kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')