Als teameigenaren dit soort dingen gaan roepen moet je je als coureur juist zorgen gaan maken.quote:Mallya: "Geen intentie om rijders te wisselen"
Force India-teambaas Vijay Mallya is niet voornemens om tijdens dit seizoen nog iets te veranderen aan de rijdersopstelling van de Indiase renstal. Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella lijken daarmee vooralsnog dus zeker van hun stoeltje en testcoureur Vitantonio Liuzzi zal dus nog even in de wachtkamer moeten blijven.
In GP Week reageerde Mallya op geruchten dat hij gedurende het seizoen nog een van de rijders zou willen vervangen. "Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vind stabiliteit altijd erg belangrijk", sprak de teambaas. "Ik heb Adrian altijd een groot talent gevonden en hij wordt elke race beter. Giancarlo heeft bijzonder veel ervaring en dat betaalt zich uit in waardevolle feedback voor de engineers. Ik heb geen plannen om dit seizoen iets te veranderen en om het nu over de rijders voor 2010 te gaan hebben, is een beetje prematuur. Daar ben ik namelijk nog niet mee bezig
quote:Bijtanken verboden
vanaf 2010
Met ingang van het seizoen 2010 zal het bijtanken tijdens pitstops verboden worden. Dat betekent niet dat we geen pitstops meer gaan zien want de rijders zullen minimaal een stop moeten blijven maken om aan het bandenreglement te voldoen. Beide compounds moeten immers ook dan nog in de race gebruikt worden. Ook de bandenwarmers gaan verdwijnen. Dat zal inhouden dat je na een stop een rondje of drie nodig gaat hebben om het rubber op arbeidstemperatuur te krijgen. Het beste nieuws van dit alles is dat we weer alleen maar 'low-fuel' kwalificaties gaan zien. In elke run auto's met minimale benzine, heerlijk. geen gedoe meer of iemand lichter is dan de rest gewoon 100% rondjes.
grtz
Olav
quote:verder hebben ze het bijtanken verboden om de vracht te verlichten, het zijn er tenslotte 22 omdat elke auto er een heeft. en ook om de motorfabrikanten de motoren zuiniger te laten maken. je krijgt nu mooie pitstops van 4 - 4,5 seconde. de pitstops worden ongeveer 5 a 6 sec korter.
grtz
Olav
lekker hun eigen ding doordrukkenquote:FIA voert 'winner takes all'-systeem in
Vanaf volgend jaar zal de kampioen in de Formule 1 worden gekroont op basis van het aantal overwinningen. F1-live meldt dat de FIA de nieuwe regel al 'verstopt' heeft in de nieuwe sporting regulations voor 2010. Begin dit jaar werd het systeem nog door de FOTA tegengehouden.
De World Motor Sport Council wilde het systeem, wat ervoor zorgt dat de coureur met de meeste zege's in een jaar kampioen is, dit jaar al invoeren, maar de Formula One Teams' Association stak daar een stokje voor. De nieuwe regel zou namelijk te laat ingevoerd worden.
Maar de FIA laat zich niet kisten, zo blijkt. In maart zei de FIA nog dat het de teams zou laten beslissing over de invoering van het systeem in 2010, maar dat hebben ze niet gedaan. Het nieuwe sportief reglement voor 2010 bevat de nieuwe regel namelijk al.
De nieuwe regel is veel media ontschoten, omdat alle andere nieuwe regels voor 2010 gemarkeerd waren, behalve deze regel. Artikel 6 zegt echter: 'De coureurstitel zal worden toegekend aan de rijder die het vaakst als eerste geklasseerd is'.
De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
quote:De FIA heeft ook bekend gemaakt dat, wegens het verbod op bijtanken tijdens de races, de coureurs in Q3 van de kwalificatie, met een vrijwel lege tank mogen kwalificeren. Dat betekend dat het spektakel om de pole-position weer gewoon gestreden zal worden met de echte snelheden van de auto's. De teams mogen later dus wel bijtanken in Parc Ferme, iets wat eerder niet mocht.
Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:41 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Geen tankstops lijkt me overigens een bijzonder slechte regel. Volgens mij worden de races dan verschrikkelijk saai, aangezien je het niet meer op strategie kunt winnen.
Mee, maar voor 2010 bestaat die regel welquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
ehhh... game over?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:15 schreef bodylotion het volgende:
tot 1994 was bijtanken ook verboden, hoe ging het toen met de banden? toen hoefden ze toch niet per ce beide compunds te gebruiken?
Kijk naar de race in bahrein, iedereen behalve toyota ging voor soft in stint 1 en 2. Bijna elke race zit iedereen op dezelfde bandenstrategie.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat nog wel. Er is ook nog zoiets als een bandenstrategie.
Door het verbod op bijtanken zul je volgens mij wel zien dat vrijwel iedereen gelijktijdig naar binnen gaat voor nieuwe banden of omdat de tank gewoon leegraakt.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, toen waren er wel verschillende compounds, maar kon je kiezen om op harde of zachte banden te rijden. Je kon er zelfs voor kiezen om helemaal geen stop te maken en de race uit te rijden op een setje banden.
Toen kon het dus voorkomen dat iemand die zuinig op zijn banden was geweest en halverwege flink achterlag, aan het eind nog met de overwinning ging strijken omdat de leider tot dan toe niet zuinig genoeg op zijn banden (of brandstof) was geweest. Dus had je nog steeds zeer verschillende vormen van strategie in een race.
En de afstelling van de wagen moet natuurlijk ook anders, omdat je nu te maken hebt met een zware wagen aan het begin en een lichte wagen aan het eind. Die afstelling zal dus ook verschillend zijn bij verschillende teams en leiden tot verschillende racestrategieën. De een zal beter zijn in het begin van de race terwijl de ander beter is aan het eind van de race. Verder maakt het een team mogelijk om sneller van strategie te wisselen omdat je niet gebonden bent aan een beperkte hoeveelheid brandstof.
En dat maakt het allemaal (hopelijk) veel leuker om te volgen dan de twee a drie stints van nu die ongeveer allemaal hetzelfde zijn. Daarbij zou je nu meer inhaalacties op de baan moeten zien dan inhaalacties in de pitsstraat, omdat er korter en minder gestopt zal worden.
En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
Ow, fuckquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:37 schreef Ared het volgende:
[..]
ehhh... game over?
als je tank leegraakt en je mag niet bijtanken, is er maar één reden om een pitstop te maken: om te parkeren en te gaan omkleden...
dat bedoelde ik iddquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
[..]
Later zijn ze naar het prime/option systeem gegaan, waarbij er ook een aantal jaren is geweest dat men voor de kwalificatie moest aangeven op welke banden de rest van het weekend gereden moest worden.
bedoel je door die klapband(en)?quote:Ik vond zelf denk ik het jaar zonder bandenwissels in de race (2005 zeg ik uit m'n hoofd) het leukst, omdat dat enkele races opleverde waarbij de eindfase behoorlijk spannend werd. Puur omdat de rijders die zuinig op hun banden waren geweest dan degenen weer tegenkwamen die ze aan het begin wat minder subtiel gebruikt hadden. Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
Deze situatie is niet echt meer vergelijkbaar, omdat er toen 2 banden leveranciers waren. De Michelins waren goed in het begin van de stint, en in quals terwijl de bridgestones op de stints een voordeel hadden kan ik me herinnerenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:54 schreef sasquatsch het volgende:
En natuurlijk zal de kwalificatie er ook beter op worden omdat nu de snelste vooraan zal starten en niet de lichtste, want dat maakt voor de race niet meer uit. Sowieso leidde dit niet tot meer inhaalacties. In 2002 (voordat de kwlificatieregel werd ingevoerd) stond Montoya 7 keer op pole zonder een race te winnen. Na invoering van de regel startte de meest competitieve teams vooraan en wonnen de race. Dus uiteindelijk leverde deze regel minder inhaalacties op.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:43 schreef Ared het volgende:
Meestal is een race in het begin toch wel spannend als iedereen nog bij elkaar zit, en heeft juist het einde wat peper nodig, maar ik snap ook wel waarom het weer is afgeschaft... dank je wel Raikkonen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |