Ik kan me niet herinneren dat ik zo stellig heb verlangd dat Wilders geen populisme of demagogie mag worden verweten. Ik kan het me anderzijds wel heel goed voorstellen dat ik zo'n stelling kritisch heb benaderd en dat ik mogelijk tot een andere conclusie ben gekomen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoezo jij-bak? Jij hebt herhaaldelijk laten weten dat je vindt dat Wilders geen populisme of demagogie mag worden verweten, als ik het me goed herinneren, dat dat onterecht is. Zit ik er naast?
Wanneer gaat het kwartje nou eens vallenquote:‘Als de N.S.B. niet antisemitisch is, zoals ds. van Duyl heeft gezegd, waarom spreekt U dan voortdurend minachtend over de Joden en waarom bootst U daarbij hun accent na?’
antwoordde de spreker:
‘Sam. de Wolff heeft in “Het Volk” geschreven, dat de Joden een eigen nationaliteit bezitten. Dat is dus niet de Nederlandsche nationaliteit. Maar waarom moet Amsterdam dan geregeerd worden door personen van een vreemde, dat is, van Joodsche nationaliteit? Waarom moet onze filmcensuur in handen zijn van iemand met Joodsche nationaliteit? Wij krijgen daar meer dan genoeg van. Wij zijn het niet met burgemeester De Vlught eens, dat het een eer is, dat Amsterdam de tweede hoofdstad van Palestina is! Wij zullen de Joden evenwel geen gebrek laten lijden! Wij zullen hen helpen met onze winterhulp, zoals dat ook in Duitsland geschiedt’
Ow, moest je die lenen? Ik dacht dat jij daar al een bieb van thuis had johquote:Op dinsdag 28 april 2009 18:48 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb vandaag boeken over de NSB uit de bieb geleend waaronder het dagboek van Mussert. Een een knipselboekje vol met teksten van de NSB.
Zouden meer mensen moeten doen. Zeer leerzaam. je ziet een hoop overeenkomsten (en ook verschillen ja, waarbij de openlijke verheerlijking van geweld tegen de Joden, zolang het niet in doodslag ontaard, de meest duidelijke is).
Hmm... de Wilderianen hebben daar volgens mij een andere gedachte over... over "oogkleppen, ontkenning en slachtofferrol" . En zo blijven we bezig...quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is confronterend. Blijkbaar is het te moeilijk om de waarheid onder ogen te zien en schieten mensen daardoor automatisch in de ontkenning en de slachtofferrol.
Nee dat klopt niet. Het ging niet om aanhang maar om CDA-raadsleden. En de overige 64 procent staat niet direct open voor gesprekken maar vindt in principe dat je met alle democratische partijen zou moeten praten, in ieder geval niet vantevoren uitsluiten maar een groot deel geeft aan zeer grote problemen te zien op voorhand.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:03 schreef Frutsel het volgende:
Las vandaag dat 36% van de CDA aanhang bij voorbaat de PVV niet wil als coalitiepartner. 64% staat dus wel open voor gesprekken? Ligt er net aan hoe je het nieuws brengt. Als je begint met tweederde van de CDA aanhang staat open voor gesprekken met de PVV, worden ook zij gelijk in eeh hoek gezet etc.
quote:Lokale CDA'ers: geen kabinet met PVV
Ruim eenderde van de plaatselijke CDA-politici sluit een kabinet met CDA en de Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders bij voorbaat uit.
Volgens een onderzoek van het EO-radioprogramma Dit is de Dag ziet een groot deel van de CDA-raadsleden, wethouders en burgemeesters niets in samenwerking met de PVV. Ze vinden dat de standpunten te ver uit elkaar liggen.
De mensen die niet principieel tegen samenwerking met Wilders zijn, vinden dat geen enkele democratische partij moet worden uitgesloten. Maar ook zij noemen een coalitie met de PVV geen reële optie.
Het is maar net of je het wil zien.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wanneer gaat het kwartje nou eens vallen
quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:22 schreef SeLang het volgende:
Wilders is ook een linkse idioot, maar ik zie niet direct grote overeenkomsten met de NSB.
Ik zeg ook helemaal niet dat Wilders van plan is een tweede Hitler te worden en moslims in kampen wil stoppen. Maar dat is heel erg extreem, er zijn zoveel minder vergaande gevolgen (o.a. een aantal dingen die Wilders nu al aankondigt) die ook onwenselijk zijn. Mag je pas een vergelijking maken als moslims wel in kampen terecht komen? Beetje laat lijkt het me dan.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:33 schreef Nielsch het volgende:
Er zijn zeker overeenkomsten en er zijn zeker verschillen. Dat er overeenkomsten zijn wil niet zeggen dat Wilders alle moslims naar een vernietigingskamp wil transporteren, maar het zou sommige van zijn aanhangers hier sieren als ze hun kop eens niet zo ver in de reet van hun medestanders zouden steken.
Aboutaleb was ook diegene die in mij opkwam.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1348
Vergelijk dat met het stukje dat ik eerder poste
Lijkt wel een beetje op 'Joden niet in openbare functies'...quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:38 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Aboutaleb was ook diegene die in mij opkwam.
'Opkomst Wilders lijkt op die van de NSB' #2quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Lijkt wel een beetje op 'Joden niet in openbare functies'...
If it walks like a chicken, clucks like a chicken, lays eggs like a chicken, chances are, it's a chicken. Leg de uitspraken van Wilders eens langs een goeie wetenschappelijke verhandeling over de opkomst van het nazisme (niet fascisme, er zaten duidelijk verschillen tussen de twee) en je schrikt. Er zit griezelig veel overeenkomst in de retoriek van Wilders / PVV en die van de NSDAP tijdens de jaren 20.quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:41 schreef kamikaze het volgende:
Het is zo'n teken van zwakheid als je iemand zomaar vergelijkt met Hitler, nazi of een NSB'er. Wetje van Godwin, reductio ad Hitlerum. Beter is het gewoon te zeggen wat je niet aanstaat aan iemand en dan kan er op een normale manier over gediscussieerd worden. Er zal nooit een normale discussie ontstaan als je begint met iemand te vergelijken met Hitler, met een nazi of met een NSB'er
Waarom is volgens jou Wilders eerder nazistisch dan fascistisch?quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
If it walks like a chicken, clucks like a chicken, lays eggs like a chicken, chances are, it's a chicken. Leg de uitspraken van Wilders eens langs een goeie wetenschappelijke verhandeling over de opkomst van het nazisme (niet fascisme, er zaten duidelijk verschillen tussen de twee) en je schrikt. Er zit griezelig veel overeenkomst in de retoriek van Wilders / PVV en die van de NSDAP tijdens de jaren 20.
Dat hoeft niet te betekenen dat je de discussie onmogelijk maakt. Integendeel: Je legt de bal aan de andere kant. Laat die kant maar aantonen dat de vergelijking niet klopt.
Fascisme kende geen vreemdelingenhaat / anti-semitisme. Mussolini was ook in het begin helemaal geen fan van Hitler. Hij vond Hitler's anti-semitisme een vreemd iets. In Italië is totdat de Duitsers het daar overnamen, ook nauwelijks een Jodenvervolging geweest.quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom is volgens jou Wilders eerder nazistisch dan fascistisch?
Okee, dan niet ZOMAAR, maar met een vergelijking van standpunten van de neo-nazistische NVU en de PVV:quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:41 schreef kamikaze het volgende:
Het is zo'n teken van zwakheid als je iemand zomaar vergelijkt met Hitler, nazi of een NSB'er.
Vergeleken met die van de andere groep:quote:* Onmiddellijke immigratiestop;
* Vlaanderen en Nederland herenigen in 1 groot Nederlands Rijk
* Onmiddellijke uitzetting van alle illegalen en criminele vreemdelingen;
* Stopzetting van de bouw van niet-christelijke gebedshuizen als hindoetempels en moskeeën;
* Absoluut verbod op de handel en verkoop in soft- en harddrugs;
* Onmiddellijk verbieden van het joods en islamitisch ritueel slachten;
* Verhoging van de maximale snelheid naar 160 km per uur op de snelwegen;
* Verplicht schoolvak Nederlands nationalisme;
quote:* Immigratiestop niet-westerse allochtonen (Marokkanen en Turken);
* Voor fusie met Vlaanderen;
* Niet-Nederlanders die een misdrijf plegen worden direct uit Nederland verwijderd;
* Moratorium van 5 jaar op bouw nieuwe moskeeën en islamitische scholen;
* Einde gedoogbeleid: sluiten coffeeshops;
* Strenger naleven verbod op ritueel ‘thuisslachten';
* Verhoging maximumsnelheid, extra verhoging in avonduren en 's nachts;
* Nationale identiteit prominent in het curriculum van alle scholen.
ik meen wat niet zo positieve opmerkingen overenweer te herinneren. en ook wat positieve. zul je toch echt je journalistskills moeten gebruiken voor die archieven en de snelle zoekfunctie daarvan.quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:56 schreef SCH het volgende:
Is Wilders eigenlijk ook erg te spreken over Berlusconi, waar Fortuin zo'n fan van was?
Is dat serieus uit een programma van de PVV?quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Okee, dan niet ZOMAAR, maar met een vergelijking van standpunten van de neo-nazistische NVU en de PVV:
De visies van de ene groep:
[..]
Vergeleken met die van de andere groep:
[..]
leuk zo'n greepquote:Op dinsdag 28 april 2009 21:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Okee, dan niet ZOMAAR, maar met een vergelijking van standpunten van de neo-nazistische NVU en de PVV:
De visies van de ene groep:
[..]
Vergeleken met die van de andere groep:
[..]
Ja hoor, dat staat gewoon in de visies op hun website. Staan nog meer "frisse" dingen tussen, zoals:quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dat serieus uit een programma van de PVV?Dat is veel erger dan ik dacht. Da's toch niet te geloven
Oftewel, als je als vreemdeling hier 9,5 jaar keihard hebt gewerkt en een half jaar thuis hebt gezeten in verband met ontslag (bijvoorbeeld als gevolg van de crisis), dan ben je hier niet meer welkomquote:* Naturalisatie pas na 10 jaar rechtmatig verblijf in Nederland gedurende welke periode men volledig moet hebben gewerkt en geen misdrijf mag hebben gepleegd.
Dan is het al helemaal onbegrijpelijk dat nu ook de wat meer intellectuele kiezer op de PVV dreigt te gaan stemmen en dat een blad als Elsevier er zo vol van is.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dat serieus uit een programma van de PVV?Dat is veel erger dan ik dacht. Da's toch niet te geloven
Okee, verschillen in partijprogramma met betrekking tot wel of geen kerncentrales heb ik weggelaten. Was niet heel boeiend.quote:
Dat kon al niet meer omdat Dion Graus de hele tijd met zijn kop op tv is over dierenrechten. Daarmee lijkt de zachte en imo mooie kant naar boven te komen. Tot ik hem vandeweek een keer samen met zijn vrouw zag en zag dat hij dat ook alleen maar lijkt te doen om vervolgens verheerlijkt te worden en niet echt met zijn hart.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
leuk zo'n greep![]()
dus nu kunnen jullie ze ook al niet meer betichten van one-issue...
Net zoals Dion Graus geen verbod wilde op de nertsfokkerijen (waar de PVV trouwens ook in standpunt verschilt met de NVU, voor wie het weten wil). Want ja, het zijn wel zielige diertjes, maar die arme fokkers moeten ook geld verdienen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:17 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat kon al niet meer omdat Dion Graus de hele tijd met zijn kop op tv is over dierenrechten. Daarmee lijkt de zachte en imo mooie kant naar boven te komen. Tot ik hem vandeweek een keer samen met zijn vrouw zag en zag dat hij dat ook alleen maar lijkt te doen om vervolgens verheerlijkt te worden en niet echt met zijn hart.
Trouwens..... juist 's avonds en 's nachts steken veel dieren de weg over. Juist komende uit Venlo en omstreken moet je weten hoeveel wild daar oversteekt. Juist het verhogen van de max. snelheid is een gevaar en dat spreekt de facade van diervriendelijkheid tegen.
Bovendien... het ritueel slachten mag niet, maar de massa's naar de slachthuizen blijft toch mogen.
Alleen wordt het je nu als vreemdeling vaak verboden om te werken. Dan moet je eerst door allerlei procedures heen en dat kan jaren duren.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja hoor, dat staat gewoon in de visies op hun website. Staan nog meer "frisse" dingen tussen, zoals:
[..]
Oftewel, als je als vreemdeling hier 9,5 jaar keihard hebt gewerkt en een half jaar thuis hebt gezeten in verband met ontslag (bijvoorbeeld als gevolg van de crisis), dan ben je hier niet meer welkom
Aan de andere kant was het nazisme wel anti-kapitalistischer hoewel ik Wilders ook niet 100% kapitalistisch wil noemen, eerder een soort kneuterig middenstandskapitalisme.quote:Op dinsdag 28 april 2009 20:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Fascisme kende geen vreemdelingenhaat / anti-semitisme. Mussolini was ook in het begin helemaal geen fan van Hitler. Hij vond Hitler's anti-semitisme een vreemd iets. In Italië is totdat de Duitsers het daar overnamen, ook nauwelijks een Jodenvervolging geweest.
De NSB was trouwens niet expliciet voor dierenrechten maar had wel ecofascistische elementen in zich. Zoals de wens om bedrijvenconglomeraties af te breken en daarvoor in de plaats wilde natuur neer te zetten.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:17 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat kon al niet meer omdat Dion Graus de hele tijd met zijn kop op tv is over dierenrechten. Daarmee lijkt de zachte en imo mooie kant naar boven te komen. Tot ik hem vandeweek een keer samen met zijn vrouw zag en zag dat hij dat ook alleen maar lijkt te doen om vervolgens verheerlijkt te worden en niet echt met zijn hart.
Trouwens..... juist 's avonds en 's nachts steken veel dieren de weg over. Juist komende uit Venlo en omstreken moet je weten hoeveel wild daar oversteekt. Juist het verhogen van de max. snelheid is een gevaar en dat spreekt de facade van diervriendelijkheid tegen.
Bovendien... het ritueel slachten mag niet, maar de massa's naar de slachthuizen blijft toch mogen.
de enige historische overweging die ik maak is dat ik hoop dat er geen tweede gl-georienteerde volkert of islamitische mohamed opstaat en de daad denkt te doen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:31 schreef nokwanda het volgende:
De overeenkomst in inhoud zegt dan wel weer iets over de kiezers die volgens de peilingen en masse op de PVV gan stemmen.
Daar hoop ik inderdaad ook niet op. Laat ie maar gewoon politieke metaforische zelfmoord plegen. da's wel mooi.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de enige historische overweging die ik maak is dat ik hoop dat er geen tweede gl-georienteerde volkert of islamitische mohamed opstaat en de daad denkt te doen.
Klopkoek weet het nog steeds niet. Zal ik het dan maar even uitleggen?quote:Overigens, onderscheid maken is op zichzelf niet onrechtmatig. Het is algemeen geaccepteerd dat een persoon van 18 jaar wél actief en passief kiesrecht geniet, en iemand van 17 jaar niet. Tevens klaagt niemand over het feit (volgens Wilders althans - Klopkoek) dat het homohuwelijk niet exact dezelfde rechten schept als het heterohuwelijk.
Onjuistquote:Op dinsdag 28 april 2009 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Klopkoek weet het nog steeds niet. Zal ik het dan maar even uitleggen?
Op welk punt verschilt het homohuwelijk van het heterohuwelijk? - > een homohuwelijk heeft geen afstammingsrechtelijke gevolgen. Dat is ook niet heel vreemd, gezien het altijd 100 % zeker is dat de gehuwden niet samen een kindje hebben gekregen. Oftewel: Wilders neemt hier helemaal niet een abnormaal antihomo standpunt in.
Het was dan ook wel erg krampachtig om in deze zinsnede een verwerpelijke anti-homo standpunt te vinden, maar ik ben er van overtuigd dat KK zijn fout heeft ingezien.quote:Op dinsdag 28 april 2009 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Klopkoek weet het nog steeds niet. Zal ik het dan maar even uitleggen?
Op welk punt verschilt het homohuwelijk van het heterohuwelijk? - > een homohuwelijk heeft geen afstammingsrechtelijke gevolgen. Dat is ook niet heel vreemd, gezien het altijd 100 % zeker is dat de gehuwden niet samen een kindje hebben gekregen. Oftewel: Wilders neemt hier helemaal niet een abnormaal antihomo standpunt in.
Doe jij dat maar even.quote:Op dinsdag 28 april 2009 22:53 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
O ja? Toon me maar even het relevante wetsartikel.
Ga jij maar slapen, inderdaad!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |