Vandaag wou ik even langs de juwelier om te vragen hoeveel mijn gouden ketting weegt. Ik dacht dat 't best wel snel zou gaan. Niet dus.
Ik ging naar de eerste juwerlier. Een wat ouder vrouwtje stond achter de balie. Met m'n handen in mijn trui vroeg ik de vrouw of zij misschien even mijn ketting wilde wegen. "uhhh.." was het antwoord. Ik trok een ketting uit mijn trui en ze schrok alsof ik een pistool trok.

"Nee, daar doen wij niet aan" was het antwoord. "ZOVEEL MOEITE IS HET TOCH NIET!? FU!" zei ik in mijn gedachte. 1-0 voor de buitenlanders.
Op naar de volgende juwelier dan maar. Eerst keek ik door de raam naar binnen en zag een Binnenlandse dame achter de toonbar staan. Nee, dan ga ik niet naar binnen. Met hun heb ik net een ervaring achter de rug. Aan de overkant was nog een juwelier. Ik keek naar binnen en zag een klein Chinees mannetje achter de balie met een vriendelijke lach. Nou, dat kon niet misgaan. Toch wel. Het ging zo:
TS: Hallo!
China: Hwallo

!
TS: Zou u mijn ketting kunnen wegen? (dit keer liet ik 'm nog niet zien)
China: What? Kwetting? Whegen? Jha, Jha dat kan.
TS: Fijn. Ik geef 'm mijn ketting.
China: Vijf Euro!
TS:

Ik wil 'm niet verpatsen meneer, ik wil 'm wegen.
China: Wij hwebben geen wheegschaal.
TS: *zucht*
Stand: 1-1.
Ik loop een paar straten verder. Ik wist nog een straat met een aantal juweliers. Uiteindelijk zag ik er weer een. Ik loop rustig voorbij de raam naar de deur toe, naar binnen kijkend. Daar staat een boze Mocroboy naar mij te kijken. Nee, dan maar snel doorlopen.
Weer een juwelier verder. Nou, je weet nooit wat ik zag! Het kon niet beter! Ik kon mijn ogen bijna niet geloven! Niet vanwege al dat goud in de etalage hoor. Ook niet vanwege dat Italiaanse schoonheid dat op een bankje zat te wachten. Nee, daarbinnen stond een Surinaamse EN Nederlandse vrouw achter de kassa. Dat KAN niet misgaan!
Ik op m'n beurt wachten en ja hoor. Eindelijk kreek ik een antwoord dat ik wilde horen. 8,8 gram.
KLACHTEN:
- Chinees die me voor de gek houdt
- Enge Mocroboy
- Binnenlandse T* dat bang voor me is
- Lange rij bij afhaalrestaurant
- Moeite doen alleen maar om een ketting te laten wegen!
Dat was mijn levensverhaal.