Het blijkt nog een echt bestaand persoon te zijn ook.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:46 schreef JAM het volgende:
't Was best een goede vraag, vinden jullie niet?
Puntje voor NoCigar.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:54 schreef NoCigar het volgende:
Hmz, de Mattheus passion is misschien wat te, maar toch maar doen.
O, sorry, ik let niet op.quote:
Dat zal best, maar ik heb drie uur geslapen, moet hard werken en heb nu derhalve geen zin om na te denken.quote:
Ach wat sneu. Maar wel een goed idee om dan hier even langs te komenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik heb drie uur geslapen, moet hard werken en heb nu derhalve geen zin om na te denken.
Si!quote:
Mijn Frans is niet al te best, dus eigenlijk wilde ik voorstellen dat Gellius een hint geeft!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:25 schreef Iblis het volgende:
Peut-être tu pourrais nous donner encore une indice?
Akkoord.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:53 schreef Gellius het volgende:
Aan pyl en plunk nu de schone taak om ieder met een halve vraag te komen.
Hmz. Interessante situatie.quote:Op maandag 18 mei 2009 14:10 schreef pyl het volgende:
Wie zijn (plunk maakt de vraag af) .... ?
quote:Arte Povera
Arte-povera [It. arme kunst] is een richting van de moderne kunst die teruggaat naar eenvoudige en minimale grondvormen en die voor een deel overgangen vertonen naar de concept-art of land-art. arte-povera is een beeldende kunstvorm met waardeloze goedkope materialen die nieuwe identiteit krijgen door de eigen bewerking van de kunstenaar.
Het einde van de jaren 1960 betekent voor de kunst- en museumwereld een ware ommekeer. Enerzijds verlaten beeldhouwers en schilders de tentoonstellingswereld en stappen ze de natuur in om daar nieuwe vormen van beelden te ontwikkelen.
Anderzijds wordt de natuur in het museum binnengebracht. De Arte Povera zoekt naar eerlijke materialen (maar daarom niet arm) om tot de essentie van de (Europese) cultuur te komen. Tot de thema's van de arte povera behoorden de wortels van de cultuur en het leven, verschillende bronnen van energie, en vooral energie als oerkracht.
Over het algemeen wordt onder de Arte Povera een verzameling Italiaanse kunstenaars verstaan die tussen 1967 en 1971 gemeenschappelijk tentoonstellingen hielden vanuit een specifiek idee over kunst. De naam is afkomstig van de kunstkritikus Germano Celant die ook de eerste tentoonstellingen organiseerde.
Ondanks de enorme verschillen tussen de kunstenaars zijn er een aantal gemeenschappelijk uitgangspunten te ontdekken:
- Een nadruk op het proces dat aan het werk voorafgaat of op het werk volgt. De persoon van de kunstenaar kan geïntegreerd in het werk worden opgenomen.
In La mia altezza, la lunghezza delle mie braccia, il mio spessore in un ruscello. stelt Penone zichzelf tegenwoordig in de maten van de bak en de afdrukken van gezicht, handen en voeten. Het natuurlijke proces van de stroom en de omgeving maken deel uit van het werk en maken deel uit van het proces.
- Het afwijzen van het traditionele kunstobject en het vervangen van dit object door alledaagse ervaringen of dingen. Veel arte povere kunstenaars maken werk dat specifiek voor een locatie wordt gemaakt. De betonnen bak in de beek van Penone is gemaakt op locatie.
- Het gebruik van ongewone materialen, arme materialen, die voortkomen uit de natuur; bladeren, boomstammen, water uit een beek, de eigen huid.
- Het gebruik van eenvoudige vormentaal.
- Het oplossen van onderscheid tussen de verschillende genres in de kunst.
- De informele en levendig uitziende kunstwerken werden wel gezien als een reactie op de toenemende abstrahering en verontmenselijking van met name de Amerikaanse kunst van die periode.
Arte Povera Kunstenaars zijn o.a. Mario Merz, Kounellis, Pistoletto, Luciano Fabro, Gilberto Zorio, Penone, Paolini, Giovanni Anselmo, Cucchi en Chia.
Arte Povera een niet-verhalende kunst. Het gaat de kunstenaars er niet om nieuwe ideeën, verhalen of dingen toe te voegen aan de wereld, maar om verandering of herkenning van (vooral natuurlijke) dingen die er al zijn. Arte Povera is zo een kunststroming die werkelijkheid reduceert, begrijpelijker probeert te maken.
(De minimal-art is eveneens een vernieuwende stroming uit de jaren zestig. Zij is van Amerikaanse origine en wilde de beeldhouwkunst terugbrengen tot zijn meest elementaire vorm.)
quote:Wie rond 1560 het wonderlijke park vanbij het Italiaanse Viterbo heeft aangelegd, en vooral waarom, is onbekend. De beelden die erin staan zijn grotesk, angstaanjagend en fascinerend - zeker voor
, die in de labyrintische beeldentuin intuïtief iets wezenlijks van haar eigen verbeelding herkende.
In dit veelgeprezen boek beschrijft zij, al zoekend naar de oorsprong van het park, de geschiedenis van beroemde families als Farnese, Borgia (De scharlaken stad) en Orsini. Maar hoe diep zij ook in de tijd gegraven heeft, het is bovenal een ontdekkingsreis naar haar eigen inspiratiebronnen, haar eigen thema's.
Zeer juist!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:05 schreef pyl het volgende:
Dat is het 'ideale paleis' van een postbode uit de Drôme.
Dacht ik.
Nee, het lost wel een verwant probleem op zoals de steunbeer dat doet, maar het is het ding waar Iblis de naam niet van weet.quote:
Ik krijg een p door, ik weet vrij zeker dat het daarmee begint.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:43 schreef Frollo het volgende:
Grrr, ik kan er ook niet opkomen!
De evolutiebioloog Stephen Jay Gould gebruikte hetals metafoor voor de menselijke intelligentie: een toevallig, maar handig bijproduct van andere eigenschappen. Dat weet ik wel. Maar hoe het heet?
Nog maar 9 letters te gaan. Use the force.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:46 schreef Iblis het volgende:
Ik krijg een p door, ik weet vrij zeker dat het daarmee begint.Ik klink een beetje als Jomanda.
Penditief had ik bedacht, maar dat is een letter te kort, maar ik ben warm, ik voel het.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Nog maar 9 letters te gaan. Use the force.
Warm genoeg hoor, jij mag mijn waterleidingbedrijf wel komen instralen. Pendentief is het juiste woord.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:24 schreef Iblis het volgende:
Penditief had ik bedacht, maar dat is een letter te kort, maar ik ben warm, ik voel het.
Snel! Inderdaad zij hadden een gefloten taal. Gefloten talen komen overigens in meer werelddelen voor, en ook in Zuid-Amerika. Een ander bekender voorbeeld is El Silbo van de Canarische Eilanden (dat had ik nog als hint in de planning).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:37 schreef Tha_Erik het volgende:
Zijn dat van die fluitende schaapsherders? Of was dat dan ergens in zuid-amerika...
Van wie is dit visioen?quote:Visioen zeven
Op een Sinxendag, in de kerk. [?] verkeerde in een toestand van vurig verlangen, zoo dat zij over haar geheel lichaam sidderde en beefde, 't Was of al haar ledematen dreigden uiteen te barsten. Zij begeerde nl. ten volle den Geliefde te bezitten, met Hem vereenigd te zijn in zijne Menschheid, om die geheel op te nemen en daarin sterk te staan, veel te lijden, zonder te bezwijken; daartoe verlangde zij, dat ook zijn Godheid haar innig vereenigd zou worden, geheel en volkomen, ten einde Hem te kunnen voldoen in alle lijden; wat zij steeds meest begeerd had, om vergoddelijkt te worden.
Van het altaar komt een arend op haar toegevlogen, die haar zegt, dat zij zich zou voorbereiden om één te worden. De arend keert zich om en verzoekt den Godmensch zich aan haar te vertoonen. Jezus verschijnt haar, eerst als een kind; dan brengt Hij haar de communie, als man met het kleed dat Hij droeg bij 't laatste avondmaal. Zij ontvangt Zijn Lichaam en Bloed. Dan wordt zij met Zijne Menschheid vereenigd; en zij heeft een oogenblik kracht om dit te dragen.
Allengskens verdwijnt de schoone man; zij voelt zich één met Hem. Dit was als het genot van Geliefden. Nadat zij zich één met Hem voelde, was het alsof zij in Hem was overgegaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |