Vind ik ook, ik ga lekker hardlopen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:39 schreef maartenducrot het volgende:
Vandaag dan maar een verplichte rustdag, veel te nat
Het rubber van een band is enigzins poreus, dus de lucht loopt er langzaam uit. Bij een racefiets is dat effect sterker omdat er relatief weinig lucht in die bandjes zit en ook nog onder een veel hogere druk.quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:50 schreef 1517 het volgende:
Ik kan een tijdje niet fietsen ivm met een gebroken pink.
Nu kwam ik mijn fietsen vanochtend tegen en zijn beide banden van mijn race fiets leeg en de voorband van mijn atb is nog maar halfvol/halfleeg. Hoe komt dit? Er zit een autoventiel op mijn atb en een fransventiel op de racefiets.
Wat zijn mogelijke oorzaken tot 'zomaar' leeg lopen, stil staan?
Ik heb beide fietsen al meerdere maanden in bezit, wel eens een lekke band gehad maar ik weet zeker toen ik ze weg heb gezet dat ze beide nog vol met lucht zaten.
Ok, ik wist dat ze leeg liepen maar zo snel?quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het rubber van een band is enigzins poreus, dus de lucht loopt er langzaam uit. Bij een racefiets is dat effect sterker omdat er relatief weinig lucht in die bandjes zit en ook nog onder een veel hogere druk.
Je kunt banden minder poreus maken maar dan worden ze ook zwaarder. Vooral racebinnenbandjes zijn gemaakt op laag gewicht waardoor ze nog weer eens sneller leeglopen.
Banden lopen iets minder snel leeg als je ze oppompt met CO2, omdat die molekulen groter zijn dan N2 en O2 waar lucht voornamelijk uit bestaat. Dat betekent ook dat als je een band vers oppompt (met gewone lucht) en steeds bijpompt deze steeds iets minder snel zal leeglopen omdat de CO2 concentratie toeneemt (N2 en O2 diffunderen eerder eruit). Dit is theoretisch, ik heb dit nooit daadwerkelijk gemeten ofzo .
Btw: als banden verouderen kunnen ze natuurlijk ook meer poreus worden.
Ikzelf pomp mijn racefiets banden voor elke tocht bij (tot 7,5-8,0 bar). Na 1-2 dagen merk je al duidelijk dat er lucht uit is.
Ik heb zo een, en die gebruik ik voor beide fietsen. Kan ook verschillende soorten ventielen aan.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:29 schreef 1517 het volgende:
[..]
Ok, ik wist dat ze leeg liepen maar zo snel?
Hoe pomp je je banden dan op? Met een pomp waar je het aantal bar ook op kan zien? Ik zoek zo'n pomp maar dan het liefst voor beide ventiel soorten.
Mijn atb doe ik altijd bij het tankstation maar hoe pak ik dat aan met een frans ventiel
Oh Niks speciaals dus. Ga morgen wel even langs de fietsenmaker.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb zo een, en die gebruik ik voor beide fietsen. Kan ook verschillende soorten ventielen aan.
[ afbeelding ]
Geen idee. Ik heb deze in 2001 gekocht zonder er verstand van te hebben en hij doet het nog steeds prima.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Oh Niks speciaals dus. Ga morgen wel even langs de fietsenmaker.
Nog ergens op letten bij aanschaf van fietspomp ?
Erhm.. Ik moet zeggen dat ik de route in mijn eentje niet na zou kunnen fietsen, ben echt een mongool zonder enig gevoel van richting Volgens mij is het als je vanaf utrecht richting amersfoort gaat...? Maar echt een klim is het niet hoor, tis een klein heuveltje/viaduct wat een stuk omhoog loopt. Maar ze doen er altijd sprintjes en daar is het wel geschikt voor!quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:30 schreef the_critic het volgende:
[..]
De hogeweg en ruiterberg ken ik.. maar de tankweg? waar is die? Woon pas sinds een halfjaar in deze omgeving dus nieuwe leuke klimmetjes zijn altijd leuk om te leren kennen Dus vertel... waar vind ik de tankweg??
quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:54 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Erhm.. Ik moet zeggen dat ik de route in mijn eentje niet na zou kunnen fietsen, ben echt een mongool zonder enig gevoel van richting Volgens mij is het als je vanaf utrecht richting amersfoort gaat...? Maar echt een klim is het niet hoor, tis een klein heuveltje/viaduct wat een stuk omhoog loopt. Maar ze doen er altijd sprintjes en daar is het wel geschikt voor!
Verder heb je nog de Maarnsche (?) berg (bij Maarn, dus) en bij Amerongen de Amerongense berg. Oh en bij Austrlitz zitten ook wat klimmetjes, meer weet ik er ook niet te vinden
Maar als je nou meegaat fietsen met onze meet, dan gaan we ze allemaal doen geloof ik
Dat ken ik. Zo langzamerhand beginnen de vlakkelanders te snappen wat ik bedoel als ik spreek over een 'goeddeels vlakke route'. Dat is iets dat zij toch fors heuvelend noemenquote:Op dinsdag 28 april 2009 18:57 schreef SeLang het volgende:
Heheh! Jullie hebben het toch maar slecht daar in Nederland (muv Limburg) als een brug of viaduct al een 'klimmetje' heet. Als ik hier (Zuid Engeland) een echt vlakke route rij dan is dat toch nog altijd een paar honderd hoogtemeters.
Hier idem: was lekker fietsen en het zonnetje kwam ook door. Met de club vanavond weer 40+ km gereden met het uiteindelijke gemiddelde van dik 33. Voor mijn gevoel ging het harder en dat klopt ook: eerste stuk was binnendoor met veel wegopbrekingen, over bruggetjes, met een hoop draaien en keren door een woonwijk (en nog een keer verkeerd gereden dus om moeten draaien). Dus als we buitenom hadden gegaan had het gemiddelde veel hoger gelegen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:00 schreef No-P het volgende:
Toch nog op de fiets gestapt en het was nog best mooi. Lekker over de heuveltjes en tussen de weilanden door en warempel, de zon scheen ook nog eens.
ik had inderdaad de link van eentwee gezien, en daar zit alleen een viaduct over de A28 zover ik weet. Maar inderdaad.. de fietsmeet is in mijn vrije weekend, dus ik ben waarschijnlijk wel van de partij ja. Hopen dat we nog dingen tegenkomen die ik niet ken.quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:54 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Erhm.. Ik moet zeggen dat ik de route in mijn eentje niet na zou kunnen fietsen, ben echt een mongool zonder enig gevoel van richting Volgens mij is het als je vanaf utrecht richting amersfoort gaat...? Maar echt een klim is het niet hoor, tis een klein heuveltje/viaduct wat een stuk omhoog loopt. Maar ze doen er altijd sprintjes en daar is het wel geschikt voor!
Verder heb je nog de Maarnsche (?) berg (bij Maarn, dus) en bij Amerongen de Amerongense berg. Oh en bij Austrlitz zitten ook wat klimmetjes, meer weet ik er ook niet te vinden
Maar als je nou meegaat fietsen met onze meet, dan gaan we ze allemaal doen geloof ik
Dat er SKS rennradkompressor of Zefal op staat, want dat zijn gewoon de bestequote:Op dinsdag 28 april 2009 18:41 schreef 1517 het volgende:
[..]
Oh Niks speciaals dus. Ga morgen wel even langs de fietsenmaker.
Nog ergens op letten bij aanschaf van fietspomp ?
1200 watt, moet je wel een flinke sprint trekken en dat dan 5 minquote:Op dinsdag 28 april 2009 21:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat er SKS rennradkompressor of Zefal op staat, want dat zijn gewoon de beste
[ afbeelding ]
Wat een kloteweer vandaag ik heb onderweg op de fiets een nieuwe uitvinding bedacht; de Shoe Dryer, op basis van 2 1200 watt haardrogers binnen 5 min droge schoenen
¨quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:59 schreef superbient het volgende:
[..]
1200 watt, moet je wel een flinke sprint trekken en dat dan 5 min
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |